Young Gun Silver Fox - West End Coast (2015)

Label: Légère

1. You Can Feel It (3:19)
  2. Emilia (4:06)
  3. Better (4:02)
  4. Distance Between Us (3:35)
  5. See My Slumber (3:19)
  6. In My Pocket (4:58)
  7. So Bad (4:02)
  8. Spiral (3:48)
  9. Saturday (3:46)
  10. Long Way Back (5:26)
avatar van blaauwtje
Duo uit Londen, brengen met verve het west coast geluid uit de seventies.

Frisse stemmen brengen heerlijke muziek, de single You can feel it wordt momenteel grijs gedraaid op NPO 2 , heb wat samples beluisterd en het geheel lijkt op Steely Dan, de Doobies(micheal McDonald), niks nieuws maar gewoon lekkere muziek.Binnenkort in mijn cd speler, dan hang ik er ook wat sterren aan.

avatar van AstroStart
Komt bij lange na niet in de buurt van de geniale jazzrock/yacht rock van Steely Dan. Ja, het gladde west coast-geluid wordt geimiteerd, maar de componieën zijn niet zo geniaal als die van the Dan.

Dan is Talc toch een betere hedendaagse west coast-band. De teksten van Talc zijn ook iets scherper.

Ik vind dit toch wel heel lekker klinken....gejat of niet. Luister maar eens naar het prachtige Long Way Back.

Trouwens..luister eens naar Skylark-Wildflower (long way back) Beter gejat dan gestolen.

avatar van Dirruk
Hoorde You Can Feel It al een aantal keer op de radio. Vond het wel een fijn nummer, maar ik dacht dat het van The Eagles o.i.d. was. En nu blijkt het dus van een (nieuwe) band te zijn Ben hier toch wel erg benieuwd naar.

The Long Way Back is inderdaad prachtig. Volgens het boekje.

avatar van E-Clect-Eddy
Retro 70s soulvolle Soft Rock / Jazz Rock met een flinke dot Funk door een Engels duo waarvan zanger / gitarist Andy Platts ook al deel uit maakte van Mamas Gun. Terwijl Shawn Lee ook al een heel lange lijst aan Funky / Electronic verdiensten heeft. De heren kunnen dus wel wat en hebben al eerder succes gehad.

Beste nummer op het album: The Long Way Back, maar ook Better is uitstekend

En In My Pocket doet denken aan een nummer van de allereerste albums van Prince For You (1978) Terwijl op So Bad het klinkt alsof zowel Stevie Wonder even op zijn mondharmonica blaast over een basis van iets van Earth, WInd & Fire / The Jacksons 5.

Er valt heel wat te genieten aan dit album maar zoals eerder opgemerkt overklast het nergens de oorspronkelijke 70s bands die als inspiratiebron dienden. Doet er blijkbaar niet toe want binnenkort staan twee uitverkochte optredens in de Bitterzoet op de agenda. Men kan daarvoor ook nog terecht in Utrecht in mei.

avatar van Zwaagje
E-Clect-Eddy schreef:

Beste nummer op het album: The Long Way Back, maar ook Better is uitstekend

Ik sluit me hier bij aan inclusief stem. In september in de grote zaal van Paradiso.

avatar van E-Clect-Eddy
De nieuwe single Midnight in Richmond staat niet op dit album, zeer goed te pruimen. Al iets bekend over een nieuw album Zwaagje?

avatar van Zwaagje
E-Clect-Eddy schreef:

Bij mij niet, maar je zou het wel denken bij het uitbrengen van een nieuw nummer.
Ik ga overigens niet naar het optreden; te veel moois op de podia. Ik ga al naar Spoon en myles Sanko. Een mens moet keuzes maken.
Dit is wel een lekkere relaxte plaat. Klinkt als....Little river band en the doobie brothers ten tijden van Michael McDonald

avatar van Dirruk
Zwaagje schreef:

Niet slecht haha.

avatar van musician
Mij lijkt het goed!

Midnight in Richmond klinkt voldoende sterk voor een avondje retro westcoast, dus maar geboekt voor Paradiso.

avatar van Lambchop
musician schreef:
Mij lijkt het goed!

Hoe was het concert?

avatar van E-Clect-Eddy
Lambchop ik was ook bij dat concert review

avatar van musician
Niets aan toe te voegen! Was een prima concert op zich, band heeft de potentie door te groeien naar een groter publiek.

Vergeleken vorige week met King Gizzard & The Lizard Wizard was het wat aan de tamme kant.
Maar daarmee vergeleken geldt dat voor vrijwel elke andere band.

''Long way back'' is zeker de topper op dit album. Ik zet het album zo af en toe eens op. Steely Dan is inderdaad een maatje groter maar toch leuk van ze dat ze deze retro stijl terug brengen.

avatar van Jonestown
Ik begrijp vaak die vergelijking met Steely Dan niet .... Steely Dan is inderdaad van een andere orde. Dat neemt echter niet weg dat YGSF een prima album hebben afgeleverd vol niks-aan-de-hand-yachtrock. En als we dan toch moeten gaan vergelijken dan vind ik andere Amerikaanse 70's gladjakkers als Player, Pablo Cruise, Sea Level en Full Moon/ Larsen-Feiten Band muzikaaltechnisch dichter bij YGSF staan dan de usual suspects als Toto, Steely Dan en de Doobie Brothers.

avatar van principal2000
Voor mij het "minste" album van deze band. Ik vind geen enkel nummer echt slecht, maar er blijven er ook minder hangen. Ik sluit me aan bij de lofzang over Long Way Back, maar die valt qua tempo juist een beetje uit de toon vergeleken met het merendeel van de nummers.
Om even tegengas te geven aan de algemene teneur hier: ik vind dit duizend malen beter dan het saaie Steely Dan. Dat heb ik wel eens aangename saaie muziek genoemd, geloof ik.