Slayer - Christ Illusion (2006)

Label: American

1. Flesh Storm (4:14)
  2. Catalyst (3:07)
  3. Skeleton Christ (4:22)
  4. Eyes of the Insane (3:23)
  5. Jihad (3:31)
  6. Consfearacy (3:07)
  7. Catatonic (4:54)
  8. Black Serenade (3:16)
  9. Cult (4:42)
  10. Supremist (3:51)
  11. Final Six * (4:10)
  12. Black Serenade [Alternative Version] * (2:58)
  13. Disciple [Live] * (3:44)
  14. Mandatory Suicide [Live] * (4:04)
buizen
Thin Air! schreef:
Buizen, hou je gedeisd en ga een biertje drinken.

Toevallig zojuist mij over een Trappist ontfermt, met dit warme weer, hoe raad jij dat.
Maar verder dan dat jij vindt dat die magere verminkte 'undead' lijkt op Tom Araya (waar ik het dus totaal niet mee eens ben) kom je niet met de recensie. En wel 3 sterren geven, dat kan niet. Je moet ingaan op de songs of de albumstructuur, je kent het wel. Maar niet zomaar uit de lucht 3 sterren geven, deze onverschilligheid en middelmaat verdient geen enkel Slayer-album.
Na 10 jaar afwezigheid kwam Dave Lombardo op dit album weer achter de drumkit bij Slayer.

avatar van Edwynn
Christ Illusion dus. Want het was altijd gewoon Tom Araya.

kippenhok
Ik heb deze plaat ook 3 steeren gegeven. Het is een slayer plaat. Niets mis mee. Maar het pakt mij niet, zoals als de voorgangers dat elke keer weer doen. Vabdaar 3 sterren.

Hier een beetje hetzelfde verhaal. Vind 3 sterren nog wat aan de hoge kant. Voor Slayer begrippen een matig album.

buizen
Vet. Onverwacht, maar toch nog even op de livestream van Wacken.
Straks Motörhead.

avatar van Eddie
Ik zie dat ik hier 5 ster voor had gegeven, toch wat overdreven bedenk ik me nu. De plaat is wat dun en lijkt me wat op de automatische piloot gespeeld. ik mis een beetje het venijn wat ik in het muzikaal minder sterke G.H.U.A. wel terug hoor. De plaat grijpt me niet echt bij mijn strot, maar kabbelt rustig voort, de rifjes gaan het ene oor in en het andere weer uit. Natuurlijk is en blijft het slayer, het beukt wel als een losgeslagen kudde panzer-tanks. Maar het blijft niet echt hangen en komt ook niet zo heftig binnen.

avatar van lennert
'Het is in ieder geval wel weer een thrashmetalalbum!' verzucht ik hardop na de voorgaande mislukkingen. Araya kan nog steeds niets anders doen dan monotoon schreeuwen en de solo's zijn nog steeds slecht, maar qua composities ligt het weer iets meer in de richting van de klassieke stijl. Dat Eyes Of The Insane een Emmy heeft gewonnen, geeft wel weer even aan hoe niet serieus we die prijzen hoeven te nemen. Een matig nummer op zijn zachtst gezegd.

Toch is dit het eerste album sinds tijden waar ik ook weer nummers vind die me wel iets doen. Jihad is namelijk best lekker en voor een King-solo was Consfearacy echt zo erg nog niet. Catatonic is echter wel slaapverwekkend en ook Black Serenade is tot de versnelling en standaard matige solo erg saai. Bij Cult moet ik toch nog even heel hard lachen:

'Religion is hate
Religion is fear
Religion is war
Religion is rape
Religion's obscene
Religion's a whore'

Oh wow. Dat de band doorgaans al niet heel erg doorslaat in intellectuele hoogstandjes is een ding, maar hoe een gelovig Katholiek als Araya dit ironisch kan zingen is me een raadsel. Klinkt vooral zielig. En nog steeds schrokken de mensen ook van dit lelijke artwork. De band heeft het ook maar makkelijk met choqueren.

1. Show No Mercy
7. God Hates Us All
8. Divine Intervention
9. Diabolus In Musica

avatar van RuudC
2006 was precies de periode waarin klassieke thrash weer in opmars was. Drie keer raden wie er als de kippen bij was om weer back to the roots te gaan? Zelfs Lombardo mocht ervoor terugkomen. Wat Slayer hier doet is makkelijk scoren bij eigen publiek dat toch al niet bekend staat om zijn kritische houding. Dat het drumwerk qua niveau achteruit holt, lijkt niemand te deren. Uiteindelijk scoort deze plaat vooral hoger omdat het geluid niet meer zo abominabel is, maar ik heb genoeg slechte songs gehoord om te weten dat het op dat vlak aardig hetzelfde gebleven is. En het album op 6-6-6 uitbrengen. Kom mensen. Zelfs als je te trots bent om kritiek op Slayer te geven, moet je nog wel toegeven dat dit uitzonderlijk kinderachtig is?

1. Show No Mercy
7. Divine Intervention
8. God Hates Us All
9. Diabolus In Musica

avatar van Kondoro0614
Slayer maakt stappen vooruit en dat is in 'Christ Illusion' goed te merken. Een terugkerende Lombardo is te horen en je kan merken dat hij de heren weer een beetje op sleeptouw mee neemt en dat lukt hem aardig. King speelt zeker in sommige nummers gewoon lekker door, hij kiest er niet voor om al te veel te vernieuwen maar het gaat ze al beter af. Van Araya word ik geen fan meer en dat is ook wel weer te horen in dit album want ik blijf me maar irriteren aan zijn stem, en zoverre ik me kan herinneren heb ik dat altijd al gedaan, behalve in de eerste albums van deze groep daar kon hij er nog wat van maken, maar hij word ook ouder en het klinkt er niet beter op. Deze plaat kent zijn nummers, 'Jihad' en 'Cult' maken het al snel weer goed en voor de rest ramt de band zijn nummers er weer door, echter door de vorige drie platen is het moeilijk om weer te 'genieten' van Slayer, al begon de hardheid in zijn positieve kant weer een beetje zijn opmars te maken, al bleef het niet lang en was dit gevoel en geluid ook vaak weer snel weg als we toch weer in herhaling vallen.

Toch ben ik ook van mening dat de Emmy's niet meer serieus te nemen zijn na de winst door Slayer met het nummer 'Eyes Of The Insane' want zelfs dit album kent al betere nummers dan het nummer dat gewonnen heeft, en dat is toch best wel lachwekkend.

01. Show No Mercy
07. Christ Illusion
08. God Hates Us All
09. Diabolus in Musica

avatar van andnino
Redelijk thrashplaatje, ik hou het maar even bij een inhoudelijke beoordeling want als ik bands ga afrekenen op hoe de lyrics afsteken tegen hun persoonlijk gedrag/meningen, op wat voor trends ze inspelen, en of dat wel of niet kinderachtig is, ben ik voorlopig nog niet klaar. Het kunnen valide punten zijn, maar ik heb zo het idee dat Slayer wel bijzonder slecht uit zo'n analyse zal komen.

Ik had hem op 3,5* staan en dat laat ik maar zo. Er zitten wat leuke stukjes tussen, en men weet mijn aandacht redelijk vast te houden. Soms moet ik lachen om de teksten, maar al met al is het toch niet slecht. Waarschijnlijk de meest gemiddelde plaat uit Slayers carrière:

De tussenstand:

9. Divine Intervention
10. Hell Awaits

avatar van B.Robertson
1,0
De hoes is weer in een stijl die de klassieke Def Jam albums sierde en qua snelheid is Christ Illusion de snelste plaat sinds jaren. Doordat dit wel eens het meest gemiddelde Slayer album kon zijn, ontwaar ik er geen echte uitschieters op en heb weinig interesse om het als hoop uit vervlogen dagen nog eens te draaien. Dan vind ik hun flirts met de dan heersende muzikale trends op voorgaande twee albums interessanter omdat ik daar naast dalen ook pieken bespeur.

avatar van Lau1986
Tjah, Slayer gaat eigenlijk verder waar het gebleven is. Nu vond ik God Hates us All nog wel vermakelijk en een fijne soort agressie hebben. Op dit album mis ik dat wel. De band probeert hard te spelen, maar mist toch venijn. Het is nu allemaal een beetje gezichtsloos.

avatar van Tav74
Toevallig deze week weer eens opgezet. Ik vind deze eigenlijk wat onderschat hier, voor mij een van de betere latere Slayer albums.

avatar van Kronos
Heel wat beter dan Seasons in the Abyss, wat mij betreft.

avatar van vielip
Dat is het beste Slayer album dus dat lijkt me sterk.

Oh, is dat zo?

avatar van vielip
Wat mij betreft wel

avatar van Metal-D78
Of Seasons het beste Slayer album is weet ik niet, maar wel dat Christ Illusion dat niet is. Prima album en een stap voorwaarts tov de twee voorgangers maar dat is het dan ook wel weer.

avatar van Kronos
Hun beste is natuurlijk Reign in Blood. Dat weet iedereen. Zelfs vielip.