Van der Graaf Generator - Pawn Hearts (1971)

Label: Charisma

1. Lemmings (Including Cog) (11:39)
  2. Man-Erg (10:21)
  3. A Plague of Lighthouse Keepers (23:05)
  4. Theme One [Original Mix] * (3:15)
  5. W [First Version] * (5:04)
  6. Angle of Incidents * (4:48)
  7. Ponker's Theme * (1:28)
  8. Diminutions * (6:00)
avatar van dirkje25
Indrukwekende, meeslepende plaat die erg goed wegluisterd

avatar van kaztor
Alles-omver-blazende plaat van een gezelschap (en, zeker ook, frontman) dat me steeds meer intrigeert. Waarschijnlijk ook de plaat die het dichtst tegen collega-proggers King Crimson aanleunt (niet negatief bedoelt, want beide bands leken gelijk op te gaan). Stel, je twijfelt over hun vakmanschap (pure tijdverspilling, maar goed... ), dan is het net alsof de heren Generator je een menu voorschotelen met 3 grote kluiten superieure progrock en Peter Hammill je met een venijnig lachje toebijt: "Eat THIS, motherfucker!" Deze plaat straalt de pure klasse en intuïtieve gedrevenheid uit van een zeer strak spelende line-up die, vreemd genoeg, hierna het tijdelijk voor gezien hield. Een absolute must voor ieder die zich een muziekfanaat durft te noemen!!

De releasedatum op deze site is trouwens best wel geestig... 0 oktober 1971

Misterfool
pff toch wel heel anders dan still life en godbluff. zelfs ik als progrocker moet nog even twijfelen wat ik hier nou van vind. zowie zo zijn de teksten minstens even goed als bij godbluff. bijvoorbeeld:

for if the sky is seated death
what is the point of catching breath
expell it.

op het moment heb ik hem op 3* staan maar ik zal het zeker nog 3 a 4 maal luisteren want hier zit veel en veel meer in

avatar van Leeds
fantastische plaat van VdGG.
ik verkies A Plague tot mijn favoriet. mooi wisselend spectakelstuk

samen met Godbluff het beste.

avatar van Lennonlover
Nu vraag ik mij eigenlijk af hoe deze plaat op vinyl paste. Ik dacht dat een vinyl 40 minuten muziek kon bevatten (20 elke kant)? Deze is 5 minuten te lang en da's nogal onnozel om voor 5 minutjes een dubbel-album te maken, toch?

avatar van Leeds
Lemmings en Man-Erg horen samen op kant A en A Plague of Lighthouse Keepers op kant B.

De minuten die hierop staan kloppen eveneens met deze van mijn hoes, ik bedoel plaat (op enkele seconden na). Volgens mij kan een LP per kant 25 minuten aan en geen 20.

Ik heb zelfs de indruk dat lichtere grams LP's sneller uitdraaien dan de wat zwaardere maar dat is heel miniem. Alle langspeelplaten in eender welk gewicht beschikken over 25 minuten per kant. Ik zou durven denken dat er na 25 minuten nog enkele seconden meer kunnen worden afgespeeld.

Ik heb zopas deze opgelegt en ze draaid meer dan 20 minuten per kant en dit getimed

beaster1256
right , op de originele lp stonden track 1 en 2 op side one , en side 2 was a plague !!!

ik herinner me nog een lp van todd rundgren waar op side 2 een nummer van bij de 38 minuten op stond , ofwel was het utopia of initiation

Misterfool
ik denk dat veel muzikanten raar hebben opgekeken met dit album. begin jaren 70 was men haast nog bezig met het uitwassen van de hippiecultuur. de muziek was overwegende blij en fantasiek. kijk bijvoorbeeld eens naar de bands die toentertijd bekend waren. Yes ElP, elton john, john lennon,paul mccartney en de hele canterbury scene.

van der graaf generator was heel anders dan al deze acts. ze waren veel progressiever chaotischer en moeilijker. bovendien waren ze(zeker voor het begin van de jaren 70) pessimistisch en duister. neem nou eens een uitspraak als "what Cause is there left but to die". dat past eigenlijk totaal niet in het tijdsdenken.

veel punk acts als de sex pistols, the ramones en the cure hebben later ook deze band als inspiratiebron aangegeven. waarom ze waren weleenswaar bombastisch maar absoluut niet pretentieus of overdadig. maar haast donker en ingetogen. voor mij eindigd dit album dan ook defintief de hippiecultuur en heeft het platform gevormd voor de latere punkrevolutie.

ik denk dat als men later(ik denk z'on paar eeuwen later) terug kijkt.dit album ongeveer de zelfde status krijgt als een dsotm en een saint peppers. het was welleens waar geen band die bij het grote publiek(behalve in italië) bekend was maar ze hebben toch een groot aantal acts geinspireerd

Misterfool
in mijn vorig bericht was ik iets te overenthousiast.
er staan veel dingen in die veelste overdreven zijn maar dat ik dit een mooi album vind is ten minste wel duidelijk.

avatar van Don Cappuccino
De bekendere Prog-groepen ken ik nu wel, zoals Pink Floyd, Yes, Jethro Tull en nog veel meer. Dus ik ben nu meer naar de onbekendere groepen aan het luisteren en daar heb ik al erg mooie dingen uit gehaald, zoals Si On Avait... van Harmonium en Per Un Amico van Premiata Forneria Marconi, van Van Der Graaf Generator had ik het album Still Life al en die vond ik erg goed, dus ik wilde graag nog een ander album van hun beluisteren, ik kwam deze tegen en zei: Maar 3 nummers, ik ben benieuwd!

Een van de dingen die me gelijk opvalt is de zang van Peter Hammill, erg apart, maar ik vind hem geweldig en af en toe gaat hij ook expres fout zingen, geweldig! Ik zag dat hij ook soloalbums heeft , dus daar ga ik er zeker een van opzoeken. De genialiteit van deze band is dat het zo extreem divers is. De ene keer zijn er enorm mooie momenten en de andere keer kan het erg chaotisch zijn met veel saxofoon! De eerste 2 nummers zijn al geweldig, maar wat er op A Plague Of Lighthouse Keepers gebeurd is onbeschrijfbaar! Een van de beste nummers die ik ooit heb gehoord en dan dat eind na de enorme chaos die in het nummer zit. Bij mij viel dit album niet na de eerste keer, ook niet na de tweede keer en ook niet na de derde keer. Tijdens de zesde luisterbeurt begon ik alles te waarderen en dan vooral A Plague Of Lighthouse Keepers. Een album wat van mij in de bovenste regionen mag van mijn top 10 en dat doe ik dan ook. 5 sterren! Een van de beste Prog-albums die ik ooit heb gehoord!

Aquila
Als je Hammill nog moet ontdekken is er nog veel te luisteren inderdaad. Al moet je je wel voorstellen dat dat weinig met VDGG van doen heeft, over het algmeen dan. Geen prog, meer een mix van singer songwriter met zowel avant-garde trekjes als ook wel zijn prog-roots. Maar in de laatste jaren van de 20e Eeuw tot nu is het natuurlijk nog veel anders geworden, maar die stem..... Als je daar van houdt zal het solo werk geen probleem geven. Prachtig (onbehouwen noemde een vriend van me het ooit - en dat is het). In Camera en Silent Corner and the Empty Stage zou ik eerst proberen. Naar mijn mening zijn dat de twee solo albums die het dichtst bij VDGG staan.

avatar van BeatHoven
Smerig, chaotisch, hard, maar toch zo veel schoonheid op één album. Muziek die het verdient om genoteerd te worden in de geschiedenisboeken. Sax, zang en overige instrumenten schoppen tegen de schenen van alles wat conventioneel is. Dit indrukwekkende werk - dat na vele luisterbeurten nog altijd niet doorgrond zal zijn - lijkt wel een uitgesponnen versie van "21st Century Schizoid Man" van King Crimson. Een aanrader... of beter niet?

avatar van Protonos
dit wordt door veel mensen als extreem moeilijk bestempeld. Ik ben daarom wel benieuwd geworden naar deze plaat. Godbluff vind ik in ieder geval al een uitstekend album!

Eens even luisteren

Protonos schreef:

Eens even luisteren

Zeker doen. Want ook voor deze plaat zijn er liefhebbers. En ik ben daar 1 van.

avatar van Protonos
Hoewel ik dit niet een van de moeilijkste albums vind (eerder Heresie, Ash Ra Tempel of Tago Mago) zitten hier inderdaad nogal wat chaotische stukken in.

De zang van Peter Hammill is geweldig en bereikt voor mij het hoogtepunt wanneer zijn vocalen samenlopen met de keyboard/sax partijen.

Ik verwacht hier binnenkort een mooi punt neer te kunnen zetten!

avatar van bonothecat
Ik verbaasde me erover dat ik nog geen cijfer aan dit album had gegeven. Maar bij nader inzicht is dit niet zo vreemd. Ik vind het namelijk een heel moeilijk album. De VDGG beschouw ik toch als 1 van mijn favoriete bands, maar dit album doet me vrij weinig. Eigenlijk vind ik alleen Man-Erg de moeite waard. De andere 2 nummers zijn mij te chaotisch. A lighthouse vind ik echt een hele zit om door heen te komen. Ik vermoed dat ik dit het slechtste album van VDGG vind. 3*

avatar van uffing
Dit was mijn eerste aanschaf van VDGG en het heeft even geduurd voordat ik de muziek op waarde kon schatten, het is allemaal nogal moeilijk hé. Maar als het kwartje dan eenmaal valt, is het ook van begin tot eind genieten geblazen. Zeer bijzondere muziek, niet voor gevoelige oortjes.

avatar van vigil
Nog maar weer een halfje erbij, pracht album! Gelukkig hoef je hier geen keuze te maken wat betreft een beste track want die keuze is eigenlijk ondoenlijk.

avatar van Brunniepoo
Ook het laatste halfje toegevoegd, wat een waanzinnig goed album. Met name A Plague of Lighthouse Keepers is van de buitencategorie, het epic dat alle andere epics overbodig maakt ofzo.

MathieuD
Prachtig album waar ik eerst heel erg mijn best moest doen om erin te komen. Ik was wat jonger en deed het in mijn broek van angst bij deze plaat. Maar nu ik er doorheen ben, luister ik hem minstens 1x in de week.

avatar van niels94
Dit is toch wel een heel indrukwekkend album. Een tijdje had ik moeite met de zang, nu ik die ook kan waarderen blijft er weinig minder dan pracht over. Ik begin voorzichtig met 4*.

Lazarus Stone
nou we het over God hebben, dit komt in de buurt.
nooit een fuck van begrepen, wie wel.

avatar van bikkel2
De 2e VDGG waar ik mij aan gewaagd heb.

Na de uitstekende indruk die ik had bij Godbluff (kwartje viel eigenlijk meteen) is dit toch andere koek.
Meerdere keren beluistert, maar het pakt mij minder bij de kladden.
Het is het soort prog waar ik veel intensiteit hoor + veel passie en spelvreugde, maar het vliegt alle kanten op, en dat op een manier die mij op een gegeven moment wat gaat tegenstaan.
Met Lemmings (incl Cog) kan ik prima leven. Dat Free Jazz stukje halverwege vind ik zelfs geniaal.
Man-Erg begint mooi relaxed en wordt prima uitgebouwd. Hammil verkent weer veel mogelijkheden met zijn stem. So far, So Good.
Nee, het is meer dat ik geen klik krijg met het uit meerdere gedeelte's bestaande slotstuk.
Ik erken de kwaliteit , hoogstaand, knap, maar ik krijg er geen vat op.
De geoefende luisteraar zal dan zeggen'; het moet groeien, maar het is zo'n epos die ook na een aantal keren niet als een warm bad aanvoelt.
Er zitten mooie stukken in verwerkt, maar het is me te chaotisch en te weird.
Ik wil het niet afdoen als interessantdoenerij (het gefreak om het gefreak) maar het slaat dusdanig wegen in, waar ik als luisteraar niet veel mee kan.
Er zitten zeker mooie stukken in, vooral de stukjes waar Hammil in een soort rust terechtkomt en het allemaal weer naar grote hoogten zingt .

Misschien ga ik het nog eens proberen met A Paque Of Lighthouse Keepers, maar ik ben er even klaar mee.
Toch een ruime voldoende, met name vanwege Lemmings en Man-Erg, en de originaliteit , want dit is heel eigen en ook best uniek.

Op een bepaalde manier heb ik wel wat VDGG, en ben nu bezig met Still Life.
Maar Pawn Hearts heeft me niet helemaal gebracht wat ik hoopte.

Lazarus Stone
Voor meer hapklare brokken van om. Pawn Hearts kan ik je Rockpalast@Leverkusen, 2005 aanraden, 58 minuten, You Tube.
(Van Der Graaf Generator - Rockpalast - COMPLETE SHOW)

@bikkel

rustig Still Life doen (kun je geen buil aan vallen) en dan stapje opzij, we hebben alle tijd..
PH van VdG valt lekker op rare momenten, al dan niet onder invloed.

Ha Ha, ik zal 't eens met lijm proberen

Je hebt gelijk. Rustig opbouwen. Misschien de verkeerde volgorde gekozen, maar ik pak meestal de albums op gevoel en neem wat mee van de recenties hier.

Die rockpalast registratie ga ik bekijken. Ben wel benieuwd wat het live met mij doet.

Pelgrim van Still Life vind ik overigens helemaal top!

Lazarus Stone
je bent met de drie beste begonnen dus zo verkeerd is die volgorde niet.
poosje blijven hangen in my room en over een jaar of anderhalf op alle gemak de rest uitbenen.
waarschijnlijk is Pawn Hearts de allerbeste, maar dat is mijn elitaire dus knap irritante progrockmening.

avatar van bikkel2
Ach we zullen wel zien waar het schip strand. Ik ben een beetje wispelturig van aard, dus het kan zo maar zijn dat ik weer afgeleid wordt door iets anders en de boel (voorlopig) laat voor wat het is.
Hangt ook een beetje van mijn muzikale mood af.
Maar ik vind het oevre van deze proggers tot nu toe wel verrassend . En dat is wel weer een uitdaging.

avatar van uffing
Dit was ook mijn eerste VDGG plaat en het heeft ook een tijdje geduurd voordat ik deze op waarde wist te schatten. Uiteindelijk bleek deze voor mij niet minder te zijn dan een geniale progrockplaat. Topper!

avatar van bikkel2
Ik zal 'm zeker nog eens in de herkansing gooien.

Nogmaals, ik vind het enorm knappe en vooral spannende muziek hier, maar het slotstuk is mij tot nu toe een brugje te ver.

avatar van uffing
Kan ik me voorstellen, het is behoorlijk zware kost en niet altijd even samenhangend. Maar het is zooo gruwelijk goed. Dat kwartje valt nog wel, bikkel.