Van der Graaf Generator - Pawn Hearts (1971)

Label: Charisma

1. Lemmings (Including Cog) (11:39)
  2. Man-Erg (10:21)
  3. A Plague of Lighthouse Keepers (23:05)
  4. Theme One [Original Mix] * (3:15)
  5. W [First Version] * (5:04)
  6. Angle of Incidents * (4:48)
  7. Ponker's Theme * (1:28)
  8. Diminutions * (6:00)
avatar van axel33
Beste album van de vroege Van der Graaf Generator met als hoogtepunt het uit 10 delen bestaande, 23 minuten-durende 'A Plague Of Lighthouse Keepers', 'n nummer waar je een boek over zou kunnen schrijven, dus begin ik daar maar niet aan. Zeker niet voor iedereen, dit album. Ik had ook heel wat luisterbeurten nodig om 'A Plague...' op waarde te kunnen schatten, maar de 'pay-off' is des te groter daardoor. Deze is voor de altijd winnende aanhouders!

avatar van thyson
Na mijn derde luisterbeurt is het duidelijk: Van der Graaf zet hier een krachttoer neer. Bij momenten niet voor hartlijders, maar ja, progheads malen hier al lang niet meer om. Lekker donker en intens verder!
Verdient zeker zijn stek in het rijtje Thick as a Brick, Selling England, Close To The Edge, Foxtrot, Court of Crimson King... zelf aan te vullen

A Plague of Lighthouse Keepers is zo'n ontzettend krachtig uitgebalanceerd en onwijs mooi nummer. Een van de meest melancholische muziekstukken zijn verwerkt in deze song. Hoewel de rest van de plaat ook erg goed is, verzorgt dit nummer de band en cd een superstatus.

avatar van thyson
Allee vooruit, nog een halfie erbij. Alleen al voor het magistraal mysterieuze begin van A Plague:

"Still waiting for my saviour,
storms tear me limb from limb;
my fingers feel like seaweed...
I'm so far out I'm too far in."

avatar van pauljojo
A Plague of Lighthouse Keepers is echt een geweldig nummer zeg! Na mijn eerste luisterbeurt moet ik zeggen dat het nogal onnavolgbaar en soms onbegrijpelijk is, maar de melancholiek en de briljantheid spetteren er werkelijk nu al vanaf... Verbluffend! Ik heb nog wel wat luisterbeurten nodig, maar de volle 5* zijn alvast binnen voor dit album...

avatar van Premonition
DOOM schreef:

Misschien is Van der Graaf Generator wel de uitvinder van de progrock. Zwaar onderschatte band.
En A Plague is daar wel een ultiem voorbeeld van. Alles komt samen in dit nummer van (leve het hippietijdperk) pak 'm beet 24 minuten.
Toch blijft Godbluff het meesterwerk...

Premonition schreef:
Misschien is Van der Graaf Generator wel de uitvinder van de progrock.

Dat betwijfel ik... Ik denk niet dat progrock door één groep is 'uitgevonden', maar als ik dan toch één band moet noemen als de uitvinder van de progrock dan zou ik eerder King Crimson aanwijzen.

avatar van Toon1
Omayyad schreef:

en Moody Blues dan?

Er is gewoon niet 1 uitvinder aan te wijzen. Maar wat Moody Blues deed met Days of Future Passed heeft niet zo heel veel te maken met In the Court naar mijn mening, en ik denk toch ook dat King Crimson de belangrijkste was.

avatar van Toon1
obsessed schreef:

Klopt allemaal, maar het gaat hier om de 'uitvinder' van prog rock, terwijl die niet bestaat, het zijn verschillende bands, en met Moody Blues wilde ik dit gewoon bewijzen, aangezien zij al twee jaar voor King Crimson prog rock maakten...

Toon1 schreef:

Moody Blues maakt geen progrock, maar protoprog en dat is mijns inziens toch echt iets anders.
Als je Moody Blues progrock vindt, geldt dat ook voor The Nice en aangezien die eerder waren...

Overigens heb je gelijk dat het uitvinden van progrock onmogelijk aan één band is toe te wijzen, maar dat staat ook in mijn eerste bericht hierboven.

Volgens mij zijn we het daar ook allemaal wel over eens, beetje nutteloze discussie dus

obsessed schreef:

Yep...

Ach, als ik aan Godlbuff begin kan ik Pawn Hearts natuurlijk gelijk ook wel doen was het eerste dat ik dacht toen ik Godbluff aan het beluisteren was.

En zo geschiedde:

Lemmings (Including Cog) pakte me niet gelijk bij mijn lurven zoals dat bij de eerste tonen op Godbluff wel gebeurde. Een prima nummer hoor, maar toch iets te progrockerig (he getver: etiketjes) in mijn oren en op de een of andere manier weet dat me toch nooit helemaal voor de volle 100% te overtuigen.
Misschien is dat waar ik voor gewaarschuwd werd. "Het is allemaal net wat complexer dan het solowerk van Hammill aERo'. Het valt me nog mee, maar het complexere zorgt er wel voor dat het ook wat killer op mij overkomt en me daardoor niet gelijk weet in te pakken.
Dat geeft niet, er zijn immers nog 2 nummers aanwezig (de bonustracks niet meegerekend).
Door naar nummer 2 dus Man-Erg. Ah dat piano-introotje lijkt er al meer op en zeker als Hammill begint te zingen. Dit herken ik dan wel weer van de solo-albums. Dit klink al lekker meeslepend! En dan opeens na bijna 3 minuten: surprise............ de wending. Knorrende sax, tempo-verhoging, gekte, wat na een ruime 2 minuten weer terugvalt op een rustiger tempo en een Hammill die je weer vertroetelt met zijn bijzondere stem.
Ja dit nummer weet mijn volle aandacht een ruime 10 minuten goed vast te houden. Dit hoor ik graag.
En dan die 23 minuten durende afsluiter A Plague Of Lighthouse Keepers. Een nummer dat valt op te delen in a. Eyewitness b. Pictures/Lighthouse c. Eyewitness d. S.H.M. e. Presence of the Night f. Kosmos Tours g. (Custard's) Last Stand h. The Clot Thickens i. Land's End (Sineline) en j. We Go Now
Een complex nummer waar ik misschien wat meer over zou kunnen schrijven als ik het ik weet niet hoeveel keer gehoord heb.
Het is geen gemakkelijke zit in elk geval, maar het valt me ook alleszins mee. Een uitstekend en vooral avontuurlijk nummer. Laat ik het daar voorlopig nog maar even op houden.

Al met al maakte Godbluff gelijk een verpletterende indruk op mij. Pawn Hearts deed dat ietsje minder. Maar genoeg om te durven zeggen dat het wederom een album is waar ik mijn vingers bij kan aflikken.

avatar van thyson
Ik herhaal wat ik bij Godbluff schreef: het gif van Pawn Hearts werkt langzaam in maar is verduiveld besmettelijk! Veel genot

Er zitten dan ook geweldige stukken in de tour-de-force die A Plague of Lighthouse Keepers is.
Ik geloof dan ook best dat dit album meer tijd nodig heeft dan Godbluff.
Maar bij het solo-album Fool's Mate kroop de waardering ook telkens een stapje omhoog richting de volle mep van 5*, dus wie weet...

avatar van axel33
aERodynamIC schreef:

Wow... gelijk maar de twee meesterwerken van de band geluisterd dus. Deze uit de vroege periode en 'Godbluff' uit de reunie-periode, twee vette kluiven! En je hebt ook er ook meteen hele essays van gemaakt; hulde. Dat langzaam-werkende gif waar thyson 't over heeft zal ongetwijfeld z'n werk gaan doen hoor. Ik had exact dezelfde reactie met dit album, moest er echt inkomen - met name 'Lighthouse Keepers' - maar nu vind ik 'm helemaal waaaaaaanzinnig. Ben benieuwd naar je vervolgreacties.

Wat een briljant album zeg,muziek naar me hart
Af en toe zingt Hamill zo lekker 'fout' om vervolgens zalige melodieen er bij te brengen.
Alleen de eerste 3 minuten brengt me elke keer een klein beetje op het verkeerde spoor,waar ik het af en toe te chaotisch vindt klinken,maar dat zijn dan ook alleen enkele stukjes in die 3 minuten,dus hey,ik moet gewoon niet zeuren. 5*
Ben alleen bang dat alle muziek die ik voortaan ontdek gewoon niet zo ontoegankelijk/briljant is als deze plaat,alsof mijn zoektocht naar de heilige graal wat dat betreft is voltooid,of is er nog iets in het diep...?

In ieder geval kan het niet donkerder zijn dan dit,misschien een domme vraag hoor want ik weet niet zoveel van de Gothic-scene,maar is dit niet een voorloper van die muziek misschien?

schizodeclown schreef:

Vrees niet, zou ik dan willen zeggen...

Wat een briljant album zeg,muziek naar me hart

Wat betreft het "briljant-gehalte" (en dan heb ik het vooral over complexiteit en compositie) staat dit album op eenzame hoogte - niveau Thick as a Brick, om een bekender album te noemen.
Wat betreft het "goth-gehalte" zou ik Pawn Hearts niet zozeer als voorloper beschouwen van het genre. Net als opvolger Godbluff, heeft ook dit album wel gothic-kenmerken. Toch is Van Der Graaf Generator eerder in te delen onder de ruwe/donkere progrock (genre King Crimson tijdens de Red periode) dan onder één of andere gothic-stroming.

thyson schreef:

Niet overdrijven he?

avatar van schizodeclown
Toevallig heb ik deze en Thick as a Brick afgelopen weken allebei ontdekt
En ik moet zeggen dat ik bij Pawn Hearts meer luisterbeurten nodig had,maar Thick as a Brick is dan wel weer gewoon beter wat mij betreft.

avatar van Waldo Jeffers
schizodeclown schreef:
In ieder geval kan het niet donkerder zijn dan dit

Over overdrijven gesproken... VDGG vind ik nu echt niet zo donker klinken hoor. Misschien wel zwaar, maar niet donker, kan andere platen daarvoor nomineren.

Waldo Jeffers schreef:

Goed,dat kwam er ook weer verkeerd uit,ik bedoelde met die uitdrukking dus meer dat het diep gaat dan dat het over satan ofzo gaat

schizodeclown schreef:

Ik denk dat Waldo dat wel wist...

Omayyad
Voor een muzikaal gezien echt diepdonkere plaat verwijs ik graag naar deze plaat. In vergelijking met dat album is de muziek op Pawn Hearts een vrolijke boel, waarmee ik overigens geen uitspraak doe of die plaat ook automatisch beter is dan deze.

Ik zat precies aan dezelfde te denken

avatar van Waldo Jeffers
Omayyad schreef:

Ik denk dat Waldo dat wel wist...

Natuurlijk wist ik dat, en ook ik dacht voornamelijk aan dezelfde plaat

avatar van schizodeclown
en ze leefden nog lang en gelukkig...

avatar van schizodeclown
A Plague of Lighthouse Keepers,de tekst is prachtig,meeslepend,doordringend,ik begrijp nog niet alle stukjes maar in grote lijnen wel, meerdere keren maakt het me emotioneel,en dan heb ik het alleen nog maar over de tekst,maar dan de laatste tekstlijn,Frips solo en engelenzang laten me toch nog met een glimlach achter