Van der Graaf Generator - Still Life (1976)

Label: Charisma

1. Pilgrims (7:07)
  2. Still Life (7:20)
  3. La Rossa (9:47)
  4. My Room (Waiting for Wonderland) (8:09)
  5. Childlike Faith in Childhood's End (12:20)
  6. Gog [Live] * (10:29)
avatar van axel33
Meer dan uitstekende opvolger van het magistrale Godbluff van 'n jaar ervoor. Deze keer is de algehele toon wat ingetogener en beschouwender - hoewel 't in 'La Rossa' nog flink tekeer gaat - en de teksten zijn wat minder cryptisch en vooral ook persoonlijker. 't Is duidelijk te horen dat de zanger lijdt onder de gevolgen van 'n stukgelopen relatie en van de weeromstuit gelijk maar de Zin van het Leven in twijfel trekt. Het levert gelukkig 'n aantal prachtig uitgesponnen nummers op, met wellicht als hoogtepunten het al eerder genoemde 'La Rossa' en het uiterst sfeervolle 'My Room (waiting for wonderland)'. Fantastisch album!

NB: Mijn versie heb ik samengesteld uit de geremasterde tracks die te vinden zijn op de verzamelaar The Box, wat een haast ongelofelijke verbetering oplevert ten opzichte van de oorspronkelijke uitgave op cd, veel voller, dynamischer en basrijker.

avatar van Fianosther
Ik schaam me diep dat ik dit album/deze band nog nooit gehoord heb. 1 van mn favoriete cd's (Opeth - Still Life) heeft expres hun cd naar die van vdGG genoemd.

Fianosther schreef:

Klopt helemaal, behalve dat gedeelte van het diep schamen. VdGG is namelijk een beetje in de verdrukking gekomen tussen 'prog'-giganten als Yes en Genesis en daardoor een stuk minder bekend. Het heeft er ook mee te maken dat ze eigenlijk niet goed in een hokje in te delen zijn, omdat ze i.t.t. voornoemde bands niet 'progressive' zijn op klassieke basis, maar eerder op een naar geïmproviseerde jazz neigende basis - hoewel de hoofdstructuren van de nummers wel degelijk vastliggen en uiterst doordacht zijn. Ook de stem van de zanger is voor velen toch een 'acquired taste', hij lijkt de teksten soms meer te declameren dan te zingen en dat kan een beetje op de zenuwen werken als je niet met volle 100% aandacht bij de muziek bent.
Maar leg zeker je oor eens te luisteren bij dit album, of misschien beter nog voorganger Godbluff. Die is nog even een stukje heavier over het geheel genomen. Maar wacht nog even met (eventueel) kopen, want eind juni komen er geremasterde versies van beide albums uit, die naast een betere klank ook nog extra tracks zullen bevatten. Je kan natuurlijk wel alvast vanaf 25 april de spiksplinternieuwe CD van ze checken, waarop ze aantonen nog even vervaarlijk maar o zo lekker uit de bocht te kunnen vliegen als destijds.

beaster1256
één van de beste 20 cd's aller tijden , ik ken de groep al sedert 1975 met godbluff , en was er meteen kapot van , deze is de tweede beste met vooral la rossa als hoogtepunt en still life , de teksten zijn majestueus , en de muziek en frasering van peter zijn briljant , spijtig dat er niet veel mensen deze groep kennen , die inderdaad tussen genesis en yes en gentle giant zweefde , maar veel beter was

avatar van thyson
La Rossa!! En daar is die koebel van The Sleepwalkers (Godbluff) weer... geniaal

avatar van axel33
Hm... interessante situatie hier. Slechts één stem weerhoudt dit album van 'n, laten we zeggen, tamelijk hoge positie op de toplijst voor 1976. Wie o wie biedt zich aan?

Gaat niet lang meer duren (hoop ik)...

Wil deze ook zeker nog eens aanschaffen.
Dit schijnt verplicht voer te zijn voor de liefhebber van Prog- Rock. (King Crimson enz)

Music4ever schreef:
Wil deze ook zeker nog eens aanschaffen.

Niets is verplicht natuurlijk, maar als je van de ietwat donkere kant van de progressieve rockmuziek houdt, is deze band beslist een aanrader...

aERodynamIC schreef:
Gaat niet lang meer duren (hoop ik)...

Goh, ik had geen specifieke persoon in gedachten, maar...... ach, gelul. Natuurlijk had ik dat! Mooi dat je als eerste gereageerd hebt.

avatar van axel33
Yesss, 20e stem staat! Morgen gaat er 'n opvallende verandering in de allerhoogste regionen van de toplijst van 1976 plaatsvinden.

1,0
Ik heb hier een naar geluisterd omdat het zo hoog staat in de top 1976. Het zal misschien best goed zijn in z'n genre, maar het genre vind ik niet te pruimen. Sorry, heb het geprobeerd.

Jumperjack schreef:

En dan vervolgens meteen maar een 1/5 uitdelen, omdat het niet jouw genre is? Beetje vreemd...
Dit is geen reactie op jouw smaak, want daar heb ik niets over te zeggen, maar wat heeft het voor zin om platen een dergelijke lage beoordeling te geven als ze toch niet in jouw genres liggen?

Omayyad schreef:

Ik had ook gewoon kunnen zeggen dat ik er geen moer aan vind, maar dan was ik weer ongenuanceerd geweest waarschijnlijk. Wees blij dat ik de moeite heb genomen ernaar te luisteren.

Jumperjack schreef:

Neehoor, daar had ik geen enkel probleem mee gehad, want ik heb totaal geen moeite met jouw mening betreffende deze plaat en dat heb ik hierboven al gezegd. Dat is nu eenmaal jouw eigen mening en daar heb ik uiteraard geen enkele moeite mee...

Maar uit jouw reactie vermoed ik dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest wat mijn 'probleem' met jouw stem is. Ik zal proberen dit nog eens wat beter uit te leggen:

Ik heb dus totaal geen moeite met jouw mening over deze plaat, maar heb wel moeite met jouw beslissing om een album te beoordelen uit een genre waarvan je zelf zegt dat deze jou niet ligt. Wat ik hiermee probeer te zeggen is het volgende: Het heeft mijns inziens weinig zin om te stemmen op muziek uit een genre waar je niet van houdt. Het resultaat laat zich immers dan makkelijk raden; dat worden dan allemaal lage scores. Wat heeft dat voor een zin? Dan kan je alle muziek uit genres die je niet goed vindt immers op eenzelfde manier beoordelen en daar zit - vermoed ik - niemand op te wachten.

Goed, ik hoop dat ik nu duidelijker ben geweest in wat mijn 'probleem' met jouw stem is...

1,0
Even voor alle duidelijkheid, ik luister normaal niet naar platen uit dit genre en beoordeel ze dan ook niet. Ik heb echter wel de moeite genoemen om naar deze plaat te luisteren (hoge notering 1976). Het is dan toch ook logisch dat ik d.m.v. mijn stem laat weten wat ik ervan vind, dat doe ik bij bijna iedere CD waar ik naar luister.

En daar gaat ie weer. Door mijn Peter Hammill-ontdekking en daarop volgende verslaving moest natuurlijk ook de band Van Der Graaf Generator er aan geloven. Godbluff kreeg al een 4,5 en Pawn Hearts beloonde ik met een stevige 4.
Daar kan nu dit Still Life aan toegevoegd worden. Wederom een ijzersterk album waar Hammill's stemgeluid toch weer weet op te vallen. Voeg daarbij de bijzondere composities en voortreffelijke instrumentatie en er kan weer gesproken worden over een geliefd album in huize aERo.
Ik blijf sommige solo-werken van Hammill de voorkeur geven (minder symfonisch?!). Maar hier kan ik verder ook prima mee uit de voeten. Godbluff blijft voorlopig nog wel even de favoriete VDGG.

avatar van schizodeclown
Heerlijk album met alleen maar hoogtepunten,alleen de eerste 5 minuten van La Rossa weerhouden me de volle glorie te geven. 4.5*
My Room!

Goed, La Rossa kan me nou ook helemaal bekoren 5*

avatar van Pruut
Op aanraden van StatusSeeker heb ik dit album gepindakaast en geluisterd. Normaal ben ik niet zo heel erg van de wat oudere muziek, maar dit bevalt me zeer. Ik heb me geen seconde verveelt in dit kleine uurtje. Ik vind het nog moeilijk om een favoriet uit te kiezen maar My Room vind ik zeker een heel sterk nummer.

Pruut schreef:

Voorlopig 4 ****

Mooi mooi is dit je stem na de eerste luisterbeurt?
VDGG is een band waarbij de schoonheid zich steeds meer onthuld naarmate je hun platen steeds vaker luisterd,komt wel goed denk ik

avatar van Pruut
Jaa eerste luisterbeurt, dus eigenlijk een nog niet echt goed om gelijk te stemmen... Maar ik vond het erg meevallen en vond het genoeg om al een stem te bepalen. Als het meezit wordt het misschien nog hoger

avatar van Status Seeker
Pruut schreef:

Voorlopig 4 ****

Leuk dat je direct positief over deze cd bent . Nu je deze leuk vindt kun je denk ik het best verder gaan met H to he (of The least we can do, die ik steeds leuker vind worden). Mocht dit je nog steeds bevallen, dan kun je doorgaan naar het zwaardere werk (Pawn Hearts, Godbluff) .

Status Seeker schreef:

H to He heb ik ook nog steeds niet gehoord,maar dat komt ook wel goed denk ik,de enige 3 albums die ik tot nu toe van hun heb gehoord hebben allemaal uiteindelijk 5* gekregen van mij,zegt toch wel wat over hun kwaliteit

avatar van beruk
Vond dit 25 jaar geleden een briljante plaat, sinds die tijd niet meer gehoord (bandje stuk)... prog rock voor de ontwikkelde smaak!

Status Seeker schreef:

Sorry, dat ik nu dit bericht pas lees en je aanbevelingen per ongeluk helemaal de wind in heb geslagen. Want na Still Life heb ik gelijk Godbluff geluisterd. Zie dat album voor uitgebreider verslagje. Over deze plaat: Ik vind hem zeker goed, maar ik laat hem toch op 4 sterren staan. Dit komt mede omdat ik Godbluff net even iets extra's vind hebben.

avatar van Soul Dreamer
Fantastisch album, een van de meest trieste albums die ik ooit gehoord heb. Mijn favoriete VdGG album, ook al vind ik Godbluff en H to He ook erg goed...

avatar van citizen
De beste VDGG, zonder twijfel. Niet dat de rest veel minder is, overigens. Maar als ik zou moeten kiezen, dan is het "Still Life". Ik hou vooral van de contrasten tussen de nummers onderling. Zo word je bevangen door het jongenshart-gevoel bij Pilgrims, zo sla je tegen de grond met het memento mori van het titelstuk. Zo zit je in het diepste dal der dalen tijdens "My Room", daarna word je hieruit omhooggetrokken door een verhandeling over het relatieve van het huidige bestaan in "Childlike Faith". En overal is bezieling, in stem, tekst (!) en muziek. Dit is waarlijk een meesterwerk. En dan te bedenken dat Hammill in datzelfde jaar 1976 nóg een VDDG-album aflevert en in 1977 zijn soloplaat "Over", ook een van zijn beste. Waar hààlt hij het vandaan?

Deze vind ik ietsje minder dan Pawn Hearts of Godbluff, maar nog steeds een 4,5!

beaster1256
de trilogie godbluff - still life - world record zijn de beste 3 platen die na elkaar verschenen zijn in korte periode aller tijden van gelijk welk genre zijn dit mijn favorieten !

gewoon geniaal, waanzinnig, donker, en briljant !!!