R.E.M. - New Adventures in Hi-fi (1996)

Label: Warner Bros.

1. How the West Was Won and Where It Got Us (4:30)
  2. The Wake-Up Bomb (5:07)
  3. New Test Leper (5:25)
  4. Undertow (5:08)
  5. E-Bow the Letter (5:22)

met Patti Smith

6. Leave (7:17)
  7. Departure (3:27)
  8. Bittersweet Me (4:06)
  9. Be Mine (5:32)
  10. Binky the Doormat (5:00)
  11. Zither (2:33)
  12. So Fast, So Numb (4:11)
  13. Low Desert (3:30)
  14. Electrolite (4:05)
avatar van Lukas
Na vaker luisteren moet ik toch concluderen dat ie wel is uitgegroeid tot mijn favoriete R.E.M. Omdat ik R.E.M. zo erg representatief voor mijn muzieksmaak acht, en ik de verzamelaars maar eens uit mijn toptien heb geknikkerd, komt ie met stip binnen. Enige minpuntje is dat de plaat middenin (na Leave) wat inzakt. De laatste vier nummers zijn wel weer sterk.

avatar van musicfriek
Hierbij een poging om dit album te recenseren. En dat is knap lastig als je het mij vraagt. Van alle R.E.M. albums vind ik deze tot op de dag van vandaag nog steeds hun meest moeilijke en hun meest ontoegangelijke plaat.

Gisteravond gedraaid en momenteel draait hij weer. Wat ik destijds toen hij uitkwam (op paar weken na, exact 10 jaar geleden alweer) had, heb ik nog steeds. Ik kan mijn aandacht er niet bij houden na verloop van tijd bij dit album. Zoals eerder gezegd, tot Leave is het prima te doen, maar daarna zakt het echt in, wordt het soms zelfs vervelend.

Bij de meeste users zal het bekend zijn dat ik R.E.M.-liefhebber van het eerste uur ben, maar blijkbaar houd ik toch van een andere R.E.M.-stijl.

How the West Was Won and Where It Got Us:

Ingetogen opener van het album, zeer subtiel gedaan met dat pianootje. Maar ik heb niet zoiets van, wauw, wat een fantastische song! Daarvoor gebeurd er te weinig. Het nummer had ook wel iets minder lang mogen duren. 3,5*

The Wake-Up Bomb

Dit is weer een ouderwets lekker rockend nummer. Stipe zijn stem wordt soms vervormd, wat zeker bij het nummer past. De gitaar wordt hier niet geschuwd. Prima plaat. 4*

New Test Leper

Een nummer zoals we van ze gewend zijn. Vol melodie, dit nummer had ook prima gepast op voorganger Monster. Heerlijke plaat. 4*

Undertow

Enorm veel bombast in dit nummer, teveel als je het mij vraagt. Stipe zingt ook niet echt plezierig. Kan vrij weinig met deze plaat. 3*

E-Bow the Letter

Hier hoef ik maar kort en krachtig over te zijn. Een van de beste R.E.M. nummers ooit. Punt. 5*

Leave

Een love-it-or-hate-it-song. Jonnie zei het al heel treffend. Dit nummer doet me vooral denken aan What's the Frequency Kenneth. Wel met verschil dat ik die beter vind. Die sirene en "smerige" gitaar passen perfect hier. Ruim 7 minuten genieten toch wel. 4*

Departure

Veel oerschreeuwen hier. Wordt weer lustig op los gerockt met gierende gitaren. Niet echt mijn favoriet. 3*

Bittersweet Me

Een verademing na Departure. Begint prima, maar ook dit nummer weet me niet te overtuigen. Er gebeurd me te weinig in, weinig spannend dus. 3,5*

Be Mine

Niemandalletje wat me totaal niks doet. Ik zit steeds te wachten wanneer het nummer nou eens echt begint. 2,5*

Binky the Doormat

Hier veer ik weer even rechtop in mijn stoel. Het begint goed, maar na aantal minuten zakt het toch weer in. 3*

Zither

Een instrumentaal nummer wat verder weinig om het lijf heeft. Had van mij ook niet op dit album gehoeven. 2,5*

So Fast, So Numb

Dit vind ik dan weer een erg sterk nummer (jaja, toch nog wat positiefs ). Dit nummer heb ik destijds samen met E-Bow ook het meest gedraaid. 5*

Low Desert

Ook hier valt weinig te ontdekken, eentonig nummer. 2,5*

Electrolite

Een ouderwets nummer wat zo op Automatic for the People had kunnen staan. Eindelijk weer dat pianootje terug. Dit is R.E.M. zoals ik ze graag hoor. 5*

Nou, de conclusie moge duidelijk zijn. Ik vind dit dus een van de mindere albums van de heren. Een voor mij weinig geslaagd experiment dus. Wel opvallend dat juist deze bij veel users de favoriet is. Ik kan me er echt niks bij voorstellen. Ze hebben zoveel betere albums dan deze. Opvolger Up bv. kan ik al heel wat meer mee. Mijn score stond op 4 sterren, maar deze blijft helaas niet staan dus.
Halfje terug naar 3,5*

avatar van DjFrankie
Inderdaad is dit een erg onderschat album. Mijn favoriet in ieder geval in het post - Green tijdperk, dit album bied allerlei R.E.M. ingredienten van eerdere albums.
Wake-up bomb zou ook op Document hebben kunnen staan, E-Bow op automatic. Undertow op Monster. Je vindt hier een variateit in terug van hun oeuvre zonder dat dit een best-of is geworden.

Juist die variatie maakt dit een topper voor mij. Ook het duet met Patti smith is van ongekende schoonheid, een van de mooiste nummers ooit gemaakt zelfs voor mij.

Hierna vond ik het juist minder worden. hier staan louter goeie nummers op. En zelfs de hoes is prachtig.

avatar van Ronald5150
Na het tamelijk agressieve "Monster" komt R.E.M. met een album dat meer in de lijn ligt van "Automatic for the People". Toch bevat "New Adventures in Hi-fi" zo af en toe nog het wat stevigere geluid van "Monster". "New Adventures in Hi-fi" is niet het meest toegankelijke album van R.E.M. Zo bevat dit album niet echt een hit. Wel spat de melancholie van de meeste liedjes af en dat maakt "New Adventures in Hi-fi" tot een genietbare en regelmatig zeer intrigerende luisterervaring. Je moet er wat moeite voor doen, maar dan heb je ook wat zo te zeggen. Ik kan van "New Adventures in Hi-fi" net zoveel genieten als bijvoorbeeld "Automatic for the People". Gewoon goede songs, goede teksten, mooie melodieën en die herkenbare melancholie. Gewoon lekker dus!