Deftones - Gore (2016)

Label: Warner Bros.

1. Prayers / Triangles (3:37)
  2. Acid Hologram (4:05)
  3. Doomed User (4:26)
  4. Geometric Headdress (3:29)
  5. Hearts / Wires (5:20)
  6. Pittura Infamante (4:03)
  7. Xenon (3:17)
  8. (L)mirl (5:02)
  9. Gore (4:59)
  10. Phantom Bride (4:53)
  11. Rubicon (4:57)
buizen
Arrie schreef:
Dat is voor o.a. metalalbums (en andere alternatieve artiesten en genres) niet zo opvallend, toch? Volgens mij gebeurt dat vrij vaak. Een vrij trouwe fanschare die hem meteen koopt bij het uitkomen zorgt voor een hoge binnenkomst, maar dan heb je ook meteen het grootste gedeelte van de kopers gehad.

Nou ik vind in één week kukelen van plek 15 naar geheel uit de top 100 wel vrij kras, Arrie, maar het fenomeen wat jij beschrijft klopt wel.
Zoek sowieso maar eens uit welk aandeel hardrockers/metalheads hebben in de koopcijfers van fysieke geluidsdragers. Ik schat nog best een groot aandeel. Zij willen de CD of liefst elpee in huis.
Zeker als het om zoiets als de nieuwste van Iron Maiden gaat.
Niks streamen.

avatar van Don Cappuccino
Metalalbums die hoog scoren in de top 100 in de eerste week denderen inderdaad vaak binnen een week de lijst weer uit, op een select gezelschap van bands na. Het publiek pre-ordert of koopt het album gelijk in de eerste week.

Ik heb inmiddels de originele CD en om antwoord te geven op de opmerking van jurado: ik ben het met je eens dat de productie voor Deftones-begrippen vrij gruizig is. De drums van Cunningham springen er altijd tussenuit, nu zijn ze aan de doffe kant met bekkens die meer een waas creëren dan glanzende klanken voortbrengen. De gitaren hadden voor mij ook met iets meer subtiliteiten behandeld kunnen worden in de mix. Toch klinkt het voor de rest heel erg levendig en heeft zo'n ''ruwe'' productie wel wat, alle synthlijnen en effecten die Frank Delgado neerlegt zijn wel heel goed te horen.

avatar van Korreltje Zout
Inmiddels met geld netjes officieel als hardcopy aangeschaft. Fijne plaat, maar zo langzamerhand begin ik Koi No Yokan toch beter te vinden. 4- vs. 4+. Koi No Yokan heeft meer samenhang en is 'krachtiger'. Saturday Night Wrist blijft wij mij betreft voorlopig de beste van onze Deftones.

avatar van bennerd
Ik vind hem toch weer tegenvallen, net zoals Koi No Yokan. Diamond Eyes was nochtans prachtig, maar alles erna blijft niet meer hangen.

avatar van jellylips
Ik moet toegeven dat ik erg snel ben uitgekeken op deze nieuwe plaat. Nog niet eerder gehad met een album van Deftones, welke dan ook. Een halfje eraf.

avatar van legian
Eventjes het album op een wat lager pitje gehad maar sinds een paar dagen weer volop op hoog vuur. En ik kan er simpel in zijn, simpelweg heerlijk album van de heren. Ik geef ze het voordeel van de twijfel, voornamelijk omdat dit album na een periode van rust nog steeds heerlijk binnenkomt. En omdat ik het album nu weer niet op laag vuur kan zetten .
4.5*

Lang gewacht met een mening te geven...
Vooralsnog een 3.5
Gore vind ik net als DE consistenter dan KYN. Gore lijkt een schatkist die maar moeilijk te openen is, maar op een gegeven moment klapt het deksel er af en ontvouwen zich een paar prachtige muziekjes met verborgen melodielijntjes en refreintjes.
Deze plaat heeft daardoor een ongrijpbaar iets.
Ik denk dat ie op termijn nog wel hoger gaat scoren, maar hij kan in z'n geheel nu nog niet op tegen de uitschieters op KYN.

Hearts/wires, Phantom bride, Geometric headdres, Xenon, Rubicon de beste nummers, de rest heeft nog even tijd nodig.

Nog iets:
Ik vind dit één van de lelijkst geproduceerde platen die ik ooit heb gehoord.
Zonde, zonde, zonde!
Het geluid is een brei van instrumenten. ik snap niet waarom hier voor gekozen is.

avatar van ASman
Gore is vooralsnog een plaat gebleken waar de meeste muziekcritics helemaal wild van blijken te zijn, terwijl het grote publiek (dat bekend is met de band weliswaar) het album als Deftones' zwakste sinds de S/T uit 2003 beschouwd. Toegegeven, het album is minder makkelijk te behappen dan wat we van de band gewoon zijn; geef het echter enkele draaibeurten en er ontvouwt zich een album waar de bekende (en toch wel originele en unieke) metal van de band toch weer op topniveau draait. De ongrijpbare arrangementen en de desolate sound vind ik dan weer het album een eigen karakter geven. De eerdere vrees voor een tegenvallend album was voor mij ongegrond; deze doorgewinterde Deftones fan kan zich een tevreden man noemen. Gore zal een album zijn dat doorheen de tijd aan lof zal bijwinnen.

Wederom een goed album van deze band. In lijn met vorige albums. Respect!

De ongrijpbare arrangementen en de desolate sound

De spijker op z'n kop...

Gore zal een album zijn dat doorheen de tijd aan lof zal bijwinnen

...en nog een keer...

avatar van Johnny Marr
Prayers/Triangles & Hearts/Wires

avatar van Kronos
Door een teveel aan interessante releases deze aanschaf wat uit het oog verloren. Een echt grote fan ben ik dan ook niet van Deftones maar dit album is toch weer dik de moeite.

avatar van frolunda
Opnieuw een sterk album van de Deftones maar echt verrassingen of nieuwe invalshoeken biedt Gore niet.Het is weer de bekende dynamische rock die nogal eens over de top lijkt te gaan na fijn rustpunt en weer voor een groot gedeelte afhankelijk is van de fantastische vocalen van Chino Moreno.
Nieuwe Deftones klassiekers kan ik in eerste instantie ook niet ontdekken op dit album terwijl ik er toch behoorlijk wat draaibeurten aan gespendeerd heb.Desondanks zijn onder andere Prayers / Triangles,Doomed User en (L)mirl wel mooie en sterke songs die toch weer een verrijking zijn voor het oeuvre van de band.
Gore is dan ook vooral een stabiliserend en krachtig album geworden maar niet de echte topper waar ik op gehoopt had.Deze keer nog net vier sterren maar voor de volgende verwacht ik toch wat meer van deze talentrijke band.