menu

Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)

mijn stem
4,37 (3390)
3390 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Harvest

  1. Speak to Me (1:07)
  2. Breathe (In the Air) (2:50)
  3. On the Run (3:45)
  4. Time (6:53)
  5. The Great Gig in the Sky (4:44)

    met Clare Torry

  6. Money (6:23)
  7. Us and Them (7:49)
  8. Any Colour You Like (3:26)
  9. Brain Damage (3:47)
  10. Eclipse (2:13)
  11. Speak to Me [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (2:46)
  12. Breathe [In the Air) (The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (2:51)
  13. On the Run [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (5:09)
  14. Time [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (6:32)
  15. The Great Gig in the Sky [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (6:50)
  16. Money [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (8:41)
  17. Us and Them [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (8:10)
  18. Any Colour You Like [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (8:11)
  19. Brain Damage [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (3:44)
  20. Eclipse [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (2:19)
  21. The Hard Way (From 'Household Objects') * (3:10)
  22. Us and Them [Richard Wright Demo] * (5:39)
  23. The Travel Sequence [Live in Brighton June 1972] * (4:37)
  24. The Mortality Sequence [Live in Brighton June 1972] * (3:24)
  25. Any Colour You Like [Live in Brighton June 1972] * (4:45)
  26. The Travel Sequence [Previously Unreleased Studio Recording] * (2:21)
  27. Money [Roger Waters Demo] * (2:38)
toon 17 bonustracks
totale tijdsduur: 42:57 (2:04:44)
zoeken in:
avatar van korenbloem
3,0
Idd, want je weet dat ze het toch niet zullen overtreffen ( )

Kingsnake
Met een debuut beginnen van een band is niet altijd te doen.
Je komt weleens een elpee tegen van een band en besluit die te kopen. Debuten zijn vaak moeilijker te krijgen.
Ik kan (voor mezelf) maar weinig band bedenken, waar ik echt bij het debuut begonnen ben.

Debuut van Pink Floyd is trouwens veel beter dan deze plaat.

avatar van LucM
5,0
"The Dark Side of the Moon" is de meest ideale instapplaat voor wie nog niets heeft van Pink Floyd. Bij sommigen ben ik met het debuut begonnen, anderen dan weer met het meest gewaardeerde of bekende album of een compilatie.
Het debuut van Pink Floyd is beslist ook aan te raden en vind ik van even grote klasse als "The Dark Side of the Moon".

avatar van korenbloem
3,0
Toch denk ik dat het Pink Floyd met Syd Barret, totaal niet te vergelijken is met het Pink Floyd wat tdsom opnam. Barret was de muzikale katalysator achter de band. Toen deze weg viel, heeft Pink Floyd erg moeten zoeken naar een eigen sound en ideeën. Daarbij zijn beide albums in een compleet andere tijds gevoel opgenomen, met compleet andere invloeden en ideeën.
tdsom is eigenlijk een soort Doors album zonder Jim Morrison.

avatar van LucM
5,0
Het was Syd Barret die de sound van Pink Floyd bepaalde. Nadat hij wegviel is Pink Floyd geleidelijk overgegaan van psychedelische naar symfonische rock zonder zijn eigenheid te verliezen.

avatar van musician
4,5
Behalve, dat je je af kunt vragen of Pink floyd ook terecht zou zijn gekomen bij The Dark side of the moon en Wish you were here, had Syd Barret lid gebleven van de band.

Ik denk het eigenlijk niet, maar we zullen het nooit weten. Wel staat vast dat Roger Waters steeds meer zijn stempel op het geluid van Pink floyd heeft gedrukt, dat zou m.i. met Barret niet zijn gebeurd.

Zoals bij meer bands, moet je daarom maar meer denken in termen als Versie 1 en Versie 2 en het gebodene naast elkaar beoordelen, minder kiezen voor vergelijken. Dat laatste werkt eigenlijk alleen goed als de band ongewijzigd van samenstelling blijft.

Buffalotid
Eindelijk is het mijn favoriete PF album, daar moest ik jaren op wachten.
Het feit dat het beter wordt me de jaren is ongelooflijk.
Het album kent weliswaar geen echte uitschieters maar wat een samenhang!
Misschien is het een geluk geweest voor de muziekgeschiedenis dat Barrett weg is gegaan, al doet dat niets af van zijn kwaliteiten.
Toch moet je Gilmour zijn inbreng in Pink Floyd niet onderschatten.

buddy
Ik kan niet anders dan 5* geven bij deze plaat. Alles klopt hier. Het geluid, de volgorde van de songs, Makkelijke en moeilijke nummers wisselen elkaar af.
Het hele concept spreekt mij aan. Deze plaat kan eigenlijk alleen in zijn geheel beluisterd worden en niet 1 nummer omdat het allemaal bij elkaar hoort.
1 keer per maand wordt deze wel een keer gedraaid. Hetzij de 5.1 versie of gewoon lekker op m'n ipod. Geweldig meesterwerk. De rest van Pink Floyd vind ik goed maar haalt het lang niet bij Dark Side of the Moon.

avatar van Jazper
2,5
Pink Floyd, een naam met welhaast mythische bijklank. Toch heb ik er niks bijzonders mee. Vroeger was het de muziek die ik goed zou moeten vinden. Tenminste, het zou in mijn straatje moeten passen. Maar het heeft me toen niet gegrepen, maar wellicht nu? Nu het niet meer in mijn straatje zou moeten passen omdat mijn smaak aan wat evolutie onderhevig is geweest, misschien nu wel?

Met Speak to Me / Breathe begint het wat mij betreft niet sterk met de gedateerde vocalen.
On the Run heeft wat meer pit met de electronische inzet, maar warm word ik er niet van.
Het begin van Time doet dan eindelijk vermoeden dat er wat aan zit te komen. Na een paar minuten kakt het dan toch wat in. Voorspelbaar klinkt het. Nu hoeft dat nog niet zo erg te zijn, maar het klinkt zo bedachtzaam. Voorspelbaar en bedachtzaam zijn geen vrienden van elkaar.
Ook bij the Great Gig in the Sky heb ik meer het idee dat ze bezig zijn iets bijzonders te maken dan dat ze daadwerkelijk iets bijzonders maken. Te groots, natuurlijk als gevolg van de uitwaaierende stem van de dame.
Money begint dan als een niemandalletje met zo'n vreselijke saxofoon. Gelukkig breekt het halverwege open en is het zowaar te genieten. Alhoewel, er wordt niet doorgepakt.
Us and Them lijkt me typisch zo'n nummer waarvan je gaat zweven als je het allemaal prachtig vindt.
Mijn aandacht begint inmiddels wat te verslappen, terwijl de synthesizers in Any Colour You Like toch alleszins redelijk zijn. De bas, sowieso de zwakste schakel wat mij betreft, doet hier echter geen duit in het zakje.
Brain damage levert het me niet op hoor Zo erg is het niet.
Maar ook Eclipse tilt het album niet boven 2,5 * uit.

Sorry jongens en meisjes, ik vind er niks an.

avatar van jellecomicgek72
5,0
zo laag? heb je dit album wel eens goed beluisterd?

avatar van Jazper
2,5
Vanzelfsprekend

avatar van schizodeclown
5,0
Hoe vaak?

avatar van jellecomicgek72
5,0
Dit album moet je minstens 100 keer beluisterd hebben ze mooi is het

avatar van Svendra
4,0
Indrukwekkend maar voor mij geen 5* waard, zoals de twee albums die hierop volgen. Die stralen één sfeer uit; bij Dark Side of the Moon mis ik de samenhang een beetje.

avatar van pvdruten
4,5
Een absoluut geweldig album!

5,0
Hele bijzondere muziek. Soms klonk het alsof ze een elektrisch orgel op een gitaar-distortion hadden aangesloten. Die waren echt dronken toen ze deze muziek opnamen! Maar dan hadden ze het nog wel keigoed gedaan!

Joy
andere plaat beluisterd per ongeluk?

Dj2Jelle
Zegt iemand met een schaap als avatar.

lowriderluuk
Als je 'm opzet is het net of player uit staat, zo zachtjes begint de intro. Dan zet je 'm harder om de intro beter te kunnen horen en plots begint het 2e nummer, je schrikt je wezenloos.
Prima album trouwens, zet hem de laatste tijd regelmatig op.

Guardian of Isis
Dj2Jelle schreef:
Zegt iemand met een schaap als avatar.
Je bedoelt: "Zegt iemand die de neiging heeft zowat alles te vergelijken met Tool, Mastodon en Hacride. En een schaap als avatar heeft."

De feiten pleiten tegen je, Joy: 4,31 en #2 in de top 250. Je bent in een zeer kleine minderheid als je dit slecht vindt.

4,0
Nou ik vind 'm ook niet slecht, maar vind wel dat hij door velen overschat en verheerlijkt wordt, als zijnde een zevende "wereldwonder". En #2 op die lijst. Een beetje relativeren, please.

avatar van Bulldozer
5,0
;)
Ad Brouwers schreef:
Nou ik vind 'm ook niet slecht, maar vind wel dat hij door velen overschat en verheerlijkt wordt, als zijnde een zevende "wereldwonder". En #2 op die lijst. Een beetje relativeren, please.


OK, het zesde wereldwonder dan.

Joy
kheb nergens gezegd dat het slecht is

een avatar is totaal niet relevant voor welk commentaar van wie dan ook (btw, shaun the sheep, cooler kan het niet worden

alleen is het zo verdomde saai allemaal

goed ja, best wel, maar nergens lekker uit de bocht, nergens smerigheid, nee, allemaal even braaf en binnen de lijntjes

cd aan, op de bank, glaasje wijn, zitten luisteren en je kapot vervelen

mijn opmerking mbt andere plaat

de opmerking, Die waren echt dronken toen ze deze muziek opnamen, slaat kant noch wal

floyd is alles vooraf uitgestippelt, overdacht, niks aan toeval overlaten,oerdegelijk en ook daarom reetesaai

Misterfool
het is maar wat je saai vind. het is prog dus het maakt gebruik van andersvormige opbouw en tijdsschema's. hierdoor wordt de plaat heel dynamisch. de grote hoeveelheid geluikseffecten maken het geheel voor mij juist spannend. en het melodieus geschreeuw in the gig in the sky is voor mij absoluut niet braaf en binnen de lijntjes.

maar ja pink floyd is hier wel al weg van hun rebelse jaren 60 periode. degelijk dat wel. maar als dat zulke genialiteit opleverd dan neem ik het degelijke aspect graag voor lief.

avatar van LucM
5,0
Waarom moet muziek persé smerig klinken, Joy? Smerigheid past goed bij vrolijke en rauwe rock'n roll (bij Slade bv. wint de muziek aan kracht door de smerige sound) maar niet hier. Bovendien wordt hier zeker niet binnen de lijntjes gekleurd, integendeel, er wordt veel gebruik gemaakt van geluidseffecten en tekstueel is dit ook niet braaf te noemen. Voor mij klopt alles - melodie, teksten, productie, sfeer - van dit album.

Joy
hoeft ook niet maar ik vind dit, hoe knap ook,te degelijk,

die degelijkheid waar floyd op voortborduurde na deze plaat - op Animals en een klein deel van WYWH na - maakt die band voor mij niet boeiend meer

avatar van Svendra
4,0
Joy schreef:

[..] floyd is alles vooraf uitgestippelt, overdacht, niks aan toeval overlaten,oerdegelijk en ook daarom reetesaai


Je kunt het ook vanuit historisch perspectief bekijken.
Overdachte muziek, akkoord, en anno 2009 niet voor iedereen opwindend. Maar in 1973 was dit een ongewoon album en zelfs de Floyd-haters vonden dit niet saai.

avatar van the sm
5,0
Je kunt ongezouten meningen geven over dit album
feit is wel,
tjjdloos...bedenk waneer het gemaakt is,zonder de techniek van nu.
album behoort tot een van de masterpieces die ooit gemaakt zijn.
5 stars

avatar van daniel1974nl
3,5
Hoe een album je leven kan bepalen en veranderen. Ik heb erg veel van mijn ontwakingen aan dit album te danken. Dat geldt vooral dan tekstueel.

Het is niet Floyd sterkste album...dan kan ik nog wel een paar anderen noemen,. maat terecht een klassieker te noemen. Een album dat 1 op de 3 Britten bezit en niet geheel zonder reden.

avatar van Anne Maaike
4,5
Ik had niet gedacht dt ik dit album zo goed zou vinden. Het leek mij in eerste instantie een beetje saai. Maar ik moet toch zeggen dat het alles behalve saai is. Het album staat na al die jaren nog als een huis.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:57 uur

geplaatst: vandaag om 09:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.