Acda en de Munnik - Acda en de Munnik (1997)

Label: Columbia

1. Als het Vuur Gedoofd Is (3:53)
  2. Drie Keer Vallen (2:39)
  3. Lopen Tot de Zon Komt (3:27)
  4. Vondelpark Vannacht (3:20)
  5. Dag Esmee (3:56)
  6. Niemand Sterft (3:29)
  7. Het Geeft Niet (3:03)
  8. Henk (3:58)
  9. Wacht op Mij (4:01)
  10. Tien Seconden (3:50)
  11. Mooi Liedje (2:59)
  12. Zwerver Met een Wekker (5:15)
  13. De Stad Amsterdam (2:25)
  14. Als Je bij Me Weggaat (4:22)
Gewoon een heerlijk album. Deze en de opvolger doen het simpelweg erg goed. Leuke teksten, gewoon hun eigen ding en niet al te veel popliedjes.

Dit debuutalbum is meteen het beste album van Acda en De Munnik. Hier zijn ze nog puur, nog geen hype en nog gewone jongens die het leuk vinden om liedjes te schrijven/zingen. En dat merk je terug in de liedjes.

Mijn inziens is het jammer dat De Stad Amsterdam op dit album staat, had wat mij betreft niet gehoeven. Maar de rest is simpelweg geweldig.

Mooi stukje muziek, leuke teksten, muzikaal klinkt het gewoon lekker. Goed debuut, de latere albums ken ik niet behalve het Heerst die ik nog beter dan deze vind. *3.5

Dag Esmee, misschien wel mijn favoriete Nederlandstalige liedje allertijden. Verder goed album, maar minder dan Naar Huis.

avatar van Boermetkiespijn
Steengoede teksten, de nummers bestaan voornamelijk uit echte meezingers, maar dat geeft niets. Muzikaal vind ik er wel eens iets aan ontbreken, maar tekstueel is het onwijs sterk!

"Als het vuur gedoofd is", "Lopen tot de zon komt", "Dag Esmee", "Niemand Sterft", "Het Geeft Niet", "Mooi Liedje" en "De Stad Amsterdam" (van wie het origineel natuurlijk van Jacques Brel is).

Dat zijn er heel wat, bedenk ik me nu. Daarom gewoon 3,5 sterren voor deze plaat!

avatar van Heer Hendrik
Altijd al een heel goed nederlandstalig album gevonden. Vond ze toen ook erg interessant als nederlandstalige artiesten. In die tijd werd je op de radio bijna compleet gek van de vreselijke "de waarheid"album van Borsato. Daar was dit toen een welkome tegenhanger van. Op dit album staan tekstueel erg goede songs

avatar van bikkel2
Mee eens. Maar na twee of drie albums had ik het wel gehoord eigenlijk.

avatar van Heer Hendrik
En daar ben ik het ook mee eens Bikkel2

avatar van SammyAutumn
Normaal ben ik absoluut niet van de Nederlandse muziek, maar deze gasten luisterde ik al toen ik 4 was en dat is in de loop der jaren niet veranderd. Zeer fijn album.

Nog even een vermelding voor De stad Amsterdam. Wat een stem heeft Paul de Munnik zeg!

avatar van beachlicious
Pure jeugdsentiment!!! Goede herinneringen aan dit album!

avatar van Jason82
beachlicious schreef:
Pure jeugdsentiment!!! Goede herinneringen aan dit album!

Same here! Op de HAVO moesten we dit album voor het vak Nederlands ontleden, zelden een leukere schoolopdracht gehad. Dit fantastische muziekduo heeft ons veel gebracht. Het nummer Als het vuur gedoofd is reken ik tot de absolute top van de Nederlandse muziekhistorie.

avatar van MIAB
Fijn album van de heren en waar ik eerst Acda altijd fijner vond om naar te luisteren, moet ik bekennen dat de Munnik mij nu meer kan bekoren. Fijne stem! 3,5*

Als het Vuur Gedoofd Is (3:53) --- 3,5
Zwerver Met een Wekker (5:15) --- 3,0
De Stad Amsterdam (2:25) --- 3,0
Als Je bij Me Weggaat (4:22) --- 4,0

avatar van MarkS73
Er zijn weinig Nederlandse albums waar ik helemaal doorheen kom. Hennie Vrienten zet ik nog wel eens op, maar verder ben ik niet zo van de Nederlandse muziek, behalve als het jeugdsentiment uit de jaren tachtig is. Acda & De Munnik is ook een uitzondering. Ik vind dit serieus een van de mooiste Nederlandstalige albums ooit gemaakt. De samenzang van de mannen, de teksten, de melodieën, het gitaarspel, alles klopt aan deze plaat. Prachtige liedjes met mooie kleine verhalen.

avatar van deefbdx
Niks minder dan een fantastisch album. Bijna alleen maar (zeer) sterke nummers, die de tand des tijds uitstekend hebben doorstaan. Zet ‘m na al die jaren nog altijd met veel plezier een keer op. Vooral wat later op de avond, met een alcoholische versnapering binnen handbereik, dan doet ie het altijd heel erg goed.