Cult of Luna & Julie Christmas - Mariner (2016)

Zweden / Verenigde Staten
Label: Indie

1. A Greater Call (8:19)
  2. Chevron (8:53)
  3. The Wreck of S.S. Needle (9:33)
  4. Approaching Transition (12:59)
  5. Cygnus (14:50)
  6. Beyond the Redshift * (11:35)
avatar van Johnny Marr
De riff van A Greater Call doet me sterk aan AmenRa denken. In de goede zin. Deze is aan 't groeien bij mij. Approaching Transition is wel wat langdradig en ietsje overbodig op dit album. Zonder dat nummer had de plaat nog altijd lang genoeg geduurt.

Johnny Marr schreef:
Maar jammer van het strot van Christmas, zij verpest het wel een beetje voor mij...

Ik heb er ondertussen al heel wat minder moeite mee. Behalve op het nummer 'The Wreck of S.S. Needle' blijft het wat wennen, ik vind het verrassend dat die het hoogste staat in de statistieken.

Johnny Marr schreef:
Edit: 'Cygnus' ligt me al meer, waarschijnlijk gewoon een groeier deze plaat.

Precies ja. Al kan de mix op Cygnus wel wat beter af en toe, soms klinkt het wat rommelig.

Al met al toch wel een vrij sterk album en met een beetje geluk haalt ie m'n jaarlijstje. Benieuwd naar meer van Cult of Luna, ik ken wel wat losse nummers maar nog geen albums.

avatar van andnino
Meh. Ik ben groot fan van Cult of Luna, met name van het werk tot en met Somewhere Along the Highway, maar deze plaat pakt me totaal niet. De stem van Julie Christmas is perfect om een effect van wanhoop en een onder je huid kruipende spanning te creëren, maar zoiets heeft Cult of Luna nog nooit in zijn muziek verwerkt. Juist om diens relatief "warme" geluid ben ik zo'n liefhebber van veel van hun albums, en hoezeer ik de zang van Christmas ook waardeer vanuit een objectief standpunt, ik vind het niet mooi en ik luister er ook niet graag naar. Ik hoop dan ook dat dit experiment eenmalig was.

avatar van james_cameron
Een meer geslaagde samenwerking dan, pak 'm beet, Metallica en Lou Reed, al zegt dat natuurlijk niet veel. De stem van mevrouw Christmas is typisch zo'n geval van love it or hate it. Ik val helaas wel in de laatste categorie en kan niet zoveel met haar kinderlijke zang en hysterische gekrijs. De songs waarop mannelijk gebrul is te horen zijn dan ook een stuk interessanter. De band zelf is gelukkig goed op dreef en de songs zijn overwegend lekker zwaar en neerslachtig, alsmede meeslepend en intens. Een instrumentale versie (of eentje met slechts mannelijke zang) zou dus welkom zijn.