Cult of Luna & Julie Christmas - Mariner (2016)

Zweden / Verenigde Staten
Label: Indie

1. A Greater Call (8:19)
  2. Chevron (8:53)
  3. The Wreck of S.S. Needle (9:33)
  4. Approaching Transition (12:59)
  5. Cygnus (14:50)
  6. Beyond the Redshift * (11:35)
avatar van THEMARSVOLTA
Zeer benieuwd, A Greater Call klinkt al bijzonder fijn!

avatar van HezzardNL
In samenwerking met Julie Christmas. Ze is zangeres bij Battle of Mice en Made Out of Babies welke beide via Neurot Recordings werk hebben uitgebracht. Ik ken haar of haar bands niet, maar als het via Neurot gaat stemt het me altijd al positief.

A Greater Call klinkt inderdaad erg tof. Het artwork vind ik toch matig gezien de voorgaande hoezen, maar zolang het allemaal goed klinkt vind ik dat niet erg.

avatar van snarf349
Goed geslaagde combinatie. Het brute CoL geluid met een zangeres.
Cygnus kan voor mij zomaar het nummer van 2016 worden!! Geef mevrouw Christmas maar een vast contract...

avatar van Zagato

Potverdrie, na Somewhere along the Highway is mijn interesse in CoL minder geworden maar dit klinkt echt heel lekker!

avatar van HezzardNL
Ondertussen een aantal keer beluisterd, wat een monster van een album is dit zeg. Jaarlijstmateriaal is het toch zeker wel.

avatar van namsaap
Eerste kennismaking met dit album via Spotify smaakt naar meer! Vinyl is besteld

avatar van Zeedeveel
Na één luisterbeurt kan ik al concluderen dat de samenwerking tussen Cult of Luna en Julie Christmas zeer geslaagd is. Christmas heeft op deze plaat een veelzijdig stemgeluid en past prima bij de sound van COL. Een duidelijke favoriet heb ik niet, maar Chevron blijft in mijn hoofd rondspoken. De hele cd is duidelijk jaarlijstmateriaal. De bestelling is gedaan: kerst kwam vroeg dit jaar.

avatar van itchy
Jammer dat Approaching Transition zo'n snoozefest is. De rest is toch wel heel fijn...

avatar van Don Cappuccino
Cult of Luna en Julie Christmas, die combinatie laat mij op papier watertanden. Mariner is in de realiteit een erg goede plaat geworden, maar niet het magistrale werk waar ik op zat te hopen. Voor de eerste keer in de carrière van de Zweden heb ik het gevoel dat Cult of Luna geen nieuw terrein verkent en qua sound het weidse van Somewhere Along the Highway en het repetitieve van Vertikal combineert.

Daarmee is het wel weer ontzettend sfeervol en meeslepend en Julie Christmas zet echt een fantastische prestatie neer, van fluisterende cleane vocalen naar het door merg en been gaande gekrijs waarmee ze nog steeds de Björk in de metalwereld is. Toch mis ik net dat stapje dat Mariner echt had laten schijnen. Bij bands als Made Out of Babies en Battle of Mice hoor je dat de band constant een enorm spanningsveld creëert door het samenspel van vocalen en de band, nu heeft Christmas alles op de instrumentale tracks ingezongen. Ik was toch wel erg benieuwd wat er was gebeurd als Cult of Luna en Julie Christmas echt met elkaar in de oefenruimte waren gedoken en samen een plaat hadden gemaakt vanaf het absolute begin. Toch laat Mariner de sterke kanten van allebei de kanten zien en de vonken vliegen er van af.

Ik vind Approaching Transition een ontzettend mooi rustpunt, de vocalen van Fredrik Kihlberg liggen mij heel erg. Ontzettend warm stemgeluid, die mag van mij meer zingen.

avatar van kobe bryant fan
The Wreck Of S.S. Needle is imo misschien wel het beste nummer van dit jaar dusver. Wat een kracht en passie schuilt er in Christmas. Heerlijke oerkreten!
Cult of Luna is ook weer op dreef, maar Julie steelt toch wel de show.

avatar van Wibren
Prachtplaat. Staat al paar avonden op rij te draaien. Zou wel eens de topper van 2016 kunnen worden, ik ken de zangeres niet heel goed (ik luister maar zeer sporadisch naar Battle of Mice en Made out of Babies) maar wat een toegevoegde waarde!

Cygnus is echt een waanzinnig nummer.

avatar van Johnny Marr
Net het nummer The Wreck of S.S. Needle beluisterd en wow, die stem van Julie Christmas valt me op het eerste gehoor zeker niet mee. Wat een kattengejank. Jammer, want muzikaal klinkt het weer als een klok. Of ja, als een Big Bang eerder.

Maar jammer van het strot van Christmas, zij verpest het wel een beetje voor mij... De meesten hebben er blijkbaar geen moeite mee. Maar ja, iemand moet wat tegenwicht bieden zeker?

Edit: 'Cygnus' ligt me al meer, waarschijnlijk gewoon een groeier deze plaat.

avatar van Dudeness
Eigenlijk best tevreden over die extra dimensie die de samenwerking met Julie met zich meebrengt. 't Viel me recentelijk op (in Tourcoing) dat het vertrek van Klas toch een serieuze aderlating is geweest inzake dynamiek, en dan toch zeker in een live context.

Wordt hier toch ruimschoots goedgemaakt. Benieuwd of dit na verloop van tijd gestand zal kunnen doen....

avatar van Johnny Marr
De riff van A Greater Call doet me sterk aan AmenRa denken. In de goede zin. Deze is aan 't groeien bij mij. Approaching Transition is wel wat langdradig en ietsje overbodig op dit album. Zonder dat nummer had de plaat nog altijd lang genoeg geduurt.

Johnny Marr schreef:

Ik heb er ondertussen al heel wat minder moeite mee. Behalve op het nummer 'The Wreck of S.S. Needle' blijft het wat wennen, ik vind het verrassend dat die het hoogste staat in de statistieken.

Johnny Marr schreef:
Edit: 'Cygnus' ligt me al meer, waarschijnlijk gewoon een groeier deze plaat.

Precies ja. Al kan de mix op Cygnus wel wat beter af en toe, soms klinkt het wat rommelig.

Al met al toch wel een vrij sterk album en met een beetje geluk haalt ie m'n jaarlijstje. Benieuwd naar meer van Cult of Luna, ik ken wel wat losse nummers maar nog geen albums.

avatar van Wibren
De beste outro van Cult Of Luna zal altijd Dark City, Dead Man blijven maar de laatste minuten van Cygnus doen niet veel onder. In de auto, muziek op hoog volume, op een zondagavond terwijl de avond valt, beter wordt het haast niet.

avatar van Mindscapes
Wordt op 4 november (mét Julie Christmas!) integraal live gespeeld in de Kreun in Kortrijk
Selecte tour van slechts vijf data!

avatar van The_CrY
Cult of Luna is niet mijn band. Ik vind dat de band zeker wel goeie ideeën heeft, maar de uitvoering weet mij niet vaak te pakken en derhalve heb ik niet de uiterst positieve ervaring gehad die mijn medeforumleden wel hebben. Omdat deze dan toch weer erg goed ontvangen werd maar eens een kans gegeven, en dat is maar goed ook! Hoewel ik echt nog nooit van Julie Christmas gehoord had, vond ik meteen dat zij een wereld van verschil maakte. Waar de standaard CoL zanger slechts twee versnelling lijkt te hebben weet Julie een enorme portie dynamiek in de zang te verwerken. Op een track als 'The Wreck of S.S. Needle' pakt ze dan ook uit met enorme oerkreten, terwijl ze op 'Chevron' wat ingetogener klinkt. Haar maniakale karakter past enorm goed bij de dreigende stoomwals van Cult of Luna, welke in mijn optiek gewoon doet wat de band doet; voor de wezenlijke stilistische verschillen met voorgaande platen ken ik de band niet goed genoeg.

Mijn favorieten zijn 'The Wreck of S.S. Needle' en 'Cygnus', welke het album geweldig afsluit. Voor mij het perfecte album voor 's ochtends in de trein.

Misterfool
Erg sterke metal-plaat. Cult of Luna kende ik voorheen alleen van naam, maar hun sfeervolle metal staat me wel aan. Tel daar het prachtige, intimiderende stemgeluid van Christmas bij op en je hebt een heel overtuigende ervaring. Ik moest echt even bijkomen na The Wreck of S.S. Needle

Ik luister dit album nu pas voor het eerst.
Zo op het eerste gehoor is het geluid nogal 'blubberig' wat er regelmatig voor zorgt dat de stem van Julie wat naar de achtergrond wordt verdrongen. Pas bij het derde nummer klinkt dat wat beter.
Ik zal de plaat nog wat vaker luisteren....

Johnny Marr schreef:

Dit wordt meer en meer waarschijnlijk. Erg fijn project dit.

Mindscapes schreef:
Selecte tour van slechts vijf data!

Zó verschrikkelijk jammer dat het al lang uitverkocht is en ik sowieso toch niet kan gaan omdat ik op weekend ben

Had dit zeeeer graag live meegemaakt, ook al omdat Kortrijk vlakbij mijn deur is en de Kreun een ontzettend gezellige zaal is.

Hopelijk komt CoL weldra nog een keer naar België.

avatar van Mindscapes
Johnny Marr schreef:

Hopelijk komt CoL weldra nog een keer naar België.

Ik heb vandaag in het facebook evenement al twee posts gezien waarin mensen tickets aanbieden. Een veelvoud daarvan is natuurlijk op zoek naar die schaarse kaartjes. Het proberen waard! Hierzo.

Johnny Marr schreef:
en ik sowieso toch niet kan gaan omdat ik op weekend ben .

Ik denk dat je daar even hebt overgekeken, Mindscapes. Toch bedankt voor de tip!

avatar van odi
odi
Net terug vanuit Kortrijk. Fantastisch concert gezien, wat een strot heeft Julie Christmas ( de zanger van CoL ook maar dat wist ik al). In totaal zeven uur in de auto gezeten voor een concert van een uur maar het was het meer dan waard. Nu slapen !

avatar van Sanderkeuh
Ik was ook aanwezig in Kortrijk, zeker een fantastisch concert maar vond persoonlijk dat er weinig sfeer was in de zaal waardoor ik het sterker vind op CD dan live.
Stem begint nu toch dichter bij 4,5* aan te leunen.

Video van The Wreck of S.S. Needle in Kortrijk: Cult of Luna & Julie Christmas - The Wreck of S.S. Needle - live in Kortrijk 2016 - YouTube

avatar van Zagato
Paar maanden verder, tijd om een stem uit te brengen. Sowieso jaarlijst materiaal, echt een heel fijn album. Dat einde van Cygnus, kippenvel. Top.

avatar van andnino
Meh. Ik ben groot fan van Cult of Luna, met name van het werk tot en met Somewhere Along the Highway, maar deze plaat pakt me totaal niet. De stem van Julie Christmas is perfect om een effect van wanhoop en een onder je huid kruipende spanning te creëren, maar zoiets heeft Cult of Luna nog nooit in zijn muziek verwerkt. Juist om diens relatief "warme" geluid ben ik zo'n liefhebber van veel van hun albums, en hoezeer ik de zang van Christmas ook waardeer vanuit een objectief standpunt, ik vind het niet mooi en ik luister er ook niet graag naar. Ik hoop dan ook dat dit experiment eenmalig was.

avatar van james_cameron
Een meer geslaagde samenwerking dan, pak 'm beet, Metallica en Lou Reed, al zegt dat natuurlijk niet veel. De stem van mevrouw Christmas is typisch zo'n geval van love it or hate it. Ik val helaas wel in de laatste categorie en kan niet zoveel met haar kinderlijke zang en hysterische gekrijs. De songs waarop mannelijk gebrul is te horen zijn dan ook een stuk interessanter. De band zelf is gelukkig goed op dreef en de songs zijn overwegend lekker zwaar en neerslachtig, alsmede meeslepend en intens. Een instrumentale versie (of eentje met slechts mannelijke zang) zou dus welkom zijn.