The Prodigy - Experience (1992)

Dance
Label: XL

1. Jericho (3:42)
  2. Music Reach 1/2/3/4 (4:12)
  3. Wind It Up (4:33)
  4. Your Love [Remix] (5:30)
  5. Hyperspeed (G-Force Part 2) (5:16)
  6. Charly [Trip Into Drum and Bass Version] (5:12)
  7. Out of Space (4:57)
  8. Everybody in the Place [155 and Rising] (4:10)
  9. Weather Experience (8:06)
  10. Fire [Sunrise Version] (4:57)
  11. Ruff in the Jungle Bizness (5:10)
  12. Death of the Prodigy Dancers [Live] (3:43)
  13. Your Love * (6:02)
  14. Ruff in the Jungle Bizness [Uplifting Vibes Remix] * (4:16)
  15. Charly [Alley Cat Remix] * (5:22)
  16. Fire [Edit] * (3:24)
  17. We Are the Ruffest * (5:18)
  18. Weather Experience [Top Buzz Remix] * (6:54)
  19. Wind It Up (Rewound) * (6:21)
  20. G-Force (Energy Flow) * (5:23)
  21. Crazy Man * (4:05)
  22. Out of Space [Techno Underworld Remix] * (4:44)
  23. Everybody in the Place [Fairground Remix] * (5:07)
  24. Android * (5:04)
  25. Out of Space [Live from Pukkelpop 2005] * (3:27)
avatar van John Doe
Waar dat ''gekke topic'' al niet goed voor is

Ik ben ook trouwens ook vooral onder de indruk van een nummer als Your Love.

Vorige week heeft Liam een demotape naar de officiële site van The Prodigy gestuurd.

Hierop staan de nooit gereleaste (met recht ) tracks:

- Evil Minds
- Dr. Zupan (een voor de grap gemaakte nepversie naar alle waarschijnlijkheid, aangezien hierin slecht gesampled werk van een (maand eerder) gelekte versie te horen is en de rest van het nummer in 5 minuten in elkaar is gezet. Plus de productie is anders)
- Oz
- Lift Me
- Charly (Remix '91)

Ik heb ook nog wel een paar betere nummers van een onofficieel gelekte demotape die ik een keer kan uploaden.

Feeder
Hehe, effe in de late uurtjes deze plaat luisteren : je zou er spontaan hondsdol van worden. Irritant, alle pogingen tot ontspannen smoort het in de kiem, man wat een heerlijke plaat ! Het geheel werkt een beetje verslavend Jericho is heerlijk, wind it up is fantastisch... en dan moeten toegeven dat ik deze plaat heel lang 1 van de minste cd's vond die ik ooit gehoord had. The prodigy heeft me waarlijk enorm verrast.

avatar van orbit
Out of Space, Jericho, Charly, Hyperspeed!!

Feeder
Nou nee beste Orbit... ik vind out of space niet zó heerlijk.

avatar van orbit
Mijn waarde Feeder, weet ge wel wat ge zegt? Over de doorbraak van opgefokte breakbeats gesproken, is dit misschien wel hét nummer!

Feeder
I know, I know... m'n excuses... maar ik kan het niet echt vinden met dit nummer... wind it up is echt zoveel heerlijker, om nogmaar te zwijgen over jericho en hyperspeed en your love

avatar van FunkyMonk
Jaa, dit is echt best lekker! Jammer dat ze tegenwoordig geen drum'n'bass meer maken. Je kan echt losgaan op elk nummer! Favorieten: (uiteraard) Out of space, Charlie, Jericho en Music Reach. 4*

avatar van FunkStar
Het eerste en beste album van The Prodigy vol met old skool breakbeat hits, toen ze nog de echte hardcore breakbeat maakten. Out of space, Wind It Up, Everybody in the place, Charly en G-Force ze staan er allemaal op!

Feeder

Zo een ongelovelijk lekker album, blijft voor mij nog stevast het beste prodigy album tot nu toe.

Ik mis die heerlijke breakbeat loopjes en de rave achtige sound (hoewel wat erna kwam zeker niet slecht is).

Pjizzle schreef:

Je verwacht dat ze nog met een betere gaan komen?

orbit schreef:

Je verwacht dat ze nog met een betere gaan komen?

Mag altijd hopen toch?

avatar van Nautilus
Nog altijd m'n favoriete Prodigy plaat. Wat een geweldige dansnummers staan erop, wat een beats. Dikke prima, 4,5*

Hell, als ik straks thuiskom gaat ie gelijk weer even in de cd spelert.

Feeder
Woeha ! Wat een feest ! Een mens voelt zich bij het beluisteren van deze cd 10 jaar jonger

Hyperspeed !!!!!!!!

avatar van psychonaatje
Deze moet overduidelijk een halfje omhoog. Heerlijk! En dat opgepitchte Jamaicaanse stemmetje op Fire (vanaf 1 minuut 20) is helemaal geweldig! Overduidelijk een album dat ik vaker moet gaan luisteren.

avatar van Rammetje*
Het vrolijkste album van The Prodigy. Van Your Love word ik o.a. heel vrolijk. Verder zijn Fire, Out Of Space, Music Reach en Charly prima nummers!

Een 3,5!

avatar van Djarune
Geweldig album. In die tijd had je nog alleen maar experimentiele electronische pop. En dit is HET voorbeeld van hoe het wel moest. Heeft de dance muziek definitief veranderd. Drums layeren!

Vind Your Love geweldig. Helaas staat hier alleen de remix van op, want ik vind het origineel ook mooi.

Out of Space en Fire zijn mijn favorieten!!

Wind it up vind ik slecht gemasterd. Had volgens mij wel beter kunnen klinken.

Was 12 jaar toen ik dit album kocht. Mijn moeder wilde niet dat ik hem draaide. Ben nu 23 en staat nog steeds hoog op de playlist.

4.5*

avatar van FunkStarr
Tja, wat kan ik hier nog over zeggen, gewoon 1 van de beste albums in de breakbeat geschiedenis, gewoon elk nummer raak.
Moet wel toegeven dat het begin sterker is als het eind van de cd, maar dat mag de pret niet drukken.
Voor mij was out of space toch wel het hoogtepunt op deze cd, maar de rest is ook gewoon zo verschrikkelijk goed.
Het enige minpuntje vind ik de irritante FIRE!!! sample wat constant herhaald wordt, maar dat is dan ook echt het enige.
In 1 woord BRILJANT!!!

avatar van Lakai
Ik wordt he-le-maal nerveus van dit album!

avatar van renzoroy
Lakai schreef:
Ik wordt he-le-maal nerveus van dit album!

dan isset gewoon niet je smaak

natuurlijk is out of space een klassieker maar er staan zeker meer goede nummers op.

avatar van FunkStarr
Lees nu net dat sommige mensen Out Of Space geen leuk nummer vinden.
Is natuurlijk helemaal jullie mening, maar voor mij (en vele anderen)is dat het beste Prodigy nummer aller tijden.
Ik hoorde van de week op de radio (niet dat ik dat luister maar staat aan op m'n werk) 1 of andere rip-off ervan voorbij komen, en het klonk echt te slecht en goedkoop.
Maar in ieder geval geeft dat alweer aan dat anno 2008 nog steeds mensen zijn die het geniale Out Of Space uit 1992 proberen te faken.
Dit soort figuren mogen ze van mij afschieten, ze verdienen er nog aan ook.

Weather Experience

avatar van YoG
YoG
Hyperspeed

avatar van Toel
Die break in Weather experience is vet! Evenals hyperspeed. Dus bovenstaanden weten welke nrs de betere van deze cd zijn. Maar het is voor mij begonnen bij G Force en deze stond ergens op een techno trance cd uit 1993 ofzo. Luisterde toen nog naar het hardere housewerk. Ik was gelijk 'om'

avatar van FunkStarr
Tja Weather Experience is inderdaad een heel vet nummer, maar ik vind sowieso dat er geen enkel slecht nummer op dit album staat, behalve de laatste (Death of the Prodigy Dancer).
Maar ik herken wel een beetje wat jij zegt over luisteren naar het hardere housewerk en nadat je dit album had gehoord meteen "om" was.
Zo is het bij mij ook een beetje gegaan, maar dat kwam vooral door het beste Prodigy nummer ooit, Out of Space.
G-Force is ook een wereldnummer inderdaad

avatar van Lakai
renzoroy schreef:

dan isset gewoon niet je smaak

Nee is het ook zeker niet

Maar ik heb het geprobeerd
Ik was benieuwd naar de oude Prodigy na het luisteren van The Fat Of The Land...

Mijn Favoriete Prodigy-nummer is trouwens wel Voodoo People, terwijl het hele album me op dezelfde manier als deze heel nerveus maakt!

FunkStarr schreef:
...
Dit soort figuren mogen ze van mij afschieten, ze verdienen er nog aan ook.

Ik denk dat je het origineel gehoord hebt waar the prodigy van heeft gesampled.

avatar van FunkStarr
Ik weet het wel zeker van niet, was een soort trance achtige remix, het origineel ken ik namelijk.

avatar van Arrie
FunkStarr schreef:

Die heb ik ook gehoord ja, klonk verschrikkelijk.

avatar van Shelter
Ik twijfel of ik deze nou de beste prodigy vind of Jilted generation.
Dit album is wat rauwer, maar jilted heeft geniale nummers.
Hierop zijn de favorieten; Jericho, Wind it up, Hyperspeed, Out of space, Fire. 4*