Dire Straits - On Every Street (1991)

Label: Vertigo

1. Calling Elvis (6:27)
  2. On Every Street (5:04)
  3. When It Comes to You (5:01)
  4. Fade to Black (3:51)
  5. The Bug (4:16)
  6. You and Your Friend (6:00)
  7. Heavy Fuel (4:56)
  8. Iron Hand (3:09)
  9. Ticket to Heaven (4:26)
  10. My Parties (5:33)
  11. Planet of New Orleans (7:48)
  12. How Long (3:50)
  13. Millionaire Blues * (4:22)
  14. Kingdom Come * (4:15)
totale tijdsduur: 1:00:21 (1:08:58)
avatar van Lamontagne
Heb deze plaat 2 weken in Spanje in de auto gehad op weg naar het strand. M'n dochtertjes van 4 en 2 wouden Calling Elvis horen, en dan over de boulevard met Planet of New Orleans en When it comes to you plus de geweldige You and your friend wat een heerlijke rit naar het strand!!!!

avatar van marco straaten
Een zwaar onderschat album naar mijn zin; ik vind het één van de betere van Mark en de zijnen.
favorieten: Calling Elvis, Heavy fuel en You and your friend.

avatar van rudiger
Ben jij Planet Of New Orleans niet vergeten ?

EVANSHEWSON
Ik vind deze gewoon nà Making Movies en die eerste titelloze absoluut hun beste.
Wàt is dit een lekker gevarieerd album, allemaal prima songs, ik heb NOOIT de lage score begrepen van dit album.
Op dit album staat werkelijk geen halve slechte song, en hun mooiste bewaren ze voor mij tot het laatste : How Long, wàt een machtig mooie countrysong is dat!

Ik verhoog bij deze mijn score van 4 naar 4.5 en zal nooit begrijpen ;

1) waarom de score zo lààg is

2) Waarom er nooit meer een nieuw Dire Straits album is gekomen na dit plaatje, hoe leuk ik de meeste Knopfler-soloplaten ook vind zulle maatjes !

Voilà, en nu klaarmaken voor grote wandeltocht!

Voor wie van dergelijke goed gestructueerde mooie popmuziek houdt als dit album, heb ik nog een goede tip ;

Natuurlijk Kill to Get Crimson de nieuwste Knopfler, mààr ook de nieuwe van Bruce Springsteen, Magic, ook een formidabel mooi plaatje !

Bij deze ; UP MET DE SCORE : * * * * 1/2

avatar van marco straaten
rudiger schreef:
Ben jij Planet Of New Orleans niet vergeten ?

die komt op een goede 4e plek bij mij, maar zeer zeker een heel goed nummer.

avatar van lucknopfler
Top album maar my parties had vervangen moeten worden door bv kingdome come.

avatar van Landero
Minste album van hen, maar het blijft toch hoogstaande muziek.
On Every Street, Fade to Black en My Parties zijn voor mij de betere plaatjes van dit album.

Dire Straits Rocks !!!

avatar van Landero
Oeps!

Even toch mijn mening herzien: dit is een absolute topplaat !!!
Verdient zeker zijn plaats naast "Dire Straits" en Communiqué".

Wat is Planet of New Orleans een geniaal nummer !

EVANSHEWSON schreef:
1) waarom de score zo lààg is

misschien vanwege die twisting by the pool achtige mislukte snelle nummers als heavy fuel en the bug. Daar vind ik the dire straits gewoon niet geschikt voor. Wel voor rustige nummers als you and your friend en how long. Die halen het album voor mij weer omhoog.
Nummers als ticket to heaven en my parties snap ik ook niet trouwens, moraliserend of grappig bedoeld?
Het verschil tussen heel goede nummers en heel slechte is bij the dire straits erg groot voor mij op dit album en er staan net iets te veel slechte op

Geweldigenoten
Wat een laag gemiddelde. Anyway, ik weet nog goed dat ik in België om 8 uur 's-ochtends vroeg (als enige) bij de platenzaak stond te wachten om het eerste exemplaar te bemachtigen.
Nou, die eigenaar stond me stomverbaasd aan te kijken wat ik zo vroeg kwam doen.

Die week heb ik dat album misschien wel 50 keer door de hoofdtelefoon gehoord en nu nog steeds krijg ik kippevel bij bijv. nummer 2, 4, 6, 8 en 11. Vooral de donder bij Iron Hand is toch ongelofelijk goed.

Helaas was dit ook mijn laatste concertreeks in de Kuip van de heren (voorprogramma was ook nog top met Was not Was). Een goude tijd met goude muziek van DS... goed om te onthouden voor in het bejaardentehuis en af te vragen: "weet je nog..."

avatar van sinkthepink
Dit is de best klinkende cd in mijn collectie, als je wilt weten wat je apparatuur in huis heeft weet je dat met deze cd.

EVANSHEWSON
Ik blijf dit super-ondergewaardeerd album als één van hun allerbeste en meest gevarieerde albums vinden, nèh, en in dit geval heeft de internationale muziekpers er geen snars van begrepen!
Dit album is een ticket to heaven!

avatar van rudiger
Precies Patrick , als jij het maar begrijpt toch .
Hier staan allerlei songs op , voor elk wat wils , het fantastische How Long had gewoon op single moeten verschijnen .
Groetjes Pat .

avatar van devel-hunt
1,5
Wat een afgrijselijke saaie plaat is dit zeg, niet doorheen te komen. Alleen de titeltrack heeft een moment van klasse. Maar de rest is een aaneenschakeling van voorspelbaarheid en een grotere als een gemiddelde saaiheid. Een goede van de heren om hierna heel snel te stoppen want de koek was overduidelijk op!!

kom op, zitten toch zeker wel een paar mooie nummers tussen!

avatar van LucM
Dit was het eerste album dat ik op CD kocht (herfst 1991), waarna ik definitief op CD overschakelde. Overigens was Dire Straits enkele jaren na de lancering van de CD in 1982 de best verkopende act op CD.
Nog steeds vind ik het een prachtig, gevarieerd en vooral sfeervol album dat geen moment verveelt en ik begrijp de kritieken en de lage score absoluut niet.
Dire Straits heeft hier heel wat country in hun sound verwerkt met uitstekend resultaat. "Calling Elvis" werd een grote hit, maar "You and Your Friend", "Heavy Fuel", "Ticket to Heaven" en vooral afsluiter "How Long" zijn absolute pareltjes die je nog regelmatig op de radio hoort.
Tijdloos klasse-album dat hun meesterlijk debuut en "Making Movies" benadert.

bikkel
Vrij aardig laatste album.In ieder geval de meest veelzijdige van de reeks albums die de groep maakte,Country,blues,Rock 'n roll,Rock,je komt het allemaal tegen.Sterkste staaltjes:Calling Elvis(lekkere groove)Het titelnummer,You and Your Friend,When it comes to you(terug naar de begindagen),Het lang uitgesponnen en interessante Planet of New Orleans,en de catchy afsluiter How Long.Alles wat er tussen in zit zijn op zich geen onaardige songs,maar boeien mij wat minder.Meest vreemde eend in de bijt vind ik My Parties.
Zeker geen slechte plaat dus,maar geen echt hoogtepunt in de Dire Straits geschiedenis.

piet meeus
Ben het weer eens eens met bikkel, paar rare nummers zoals Iron Hand en My Parties. Ze rest kan me blijven boeien, sterke singles.
(+ album uit mijn geboortejaar, jeej)

Inderdaad een veelzijdige afsluiter en mooie overstap voor Mark naar zijn solocarriere.

avatar van Florsi Florsa
Vandaag gekocht bij de Van Leest (5 euro). Heerlijke cd met On Every Street als hoogtepunt.

avatar van Florsi Florsa
Ik heb hem nu een paar keer helemaal geluisterd, ik vind hem tot Iron Hand nog goed, maar daarna op Planet Of New Orleans na toch een beetje twijfelachtig. Ticket to Heaven vind ik iets te zoet, My Parties heeft een erg hoog kinderen voor kinderen gehalte en ik houd gewoon niet van country muziek (How Long).

Wammel
Florsi Florsa schreef:

Je durft een ervaringsdeskundige haast niet tegen te spreken. Maar je top 10 geeft hoop voor de toekomst!

avatar van dj maus
Zocht deze al lang op vinyl voor een maat van me. Eindelijk gevonden en na al die jaren nog eens beluisterd. Toch best een fijne plaat. Qua productie niet zo glad als Brothers In Arms (en Love Over Gold toch ook wel), maar wel erg uitgebalanceerd.

Uiteraard staan er naast heerlijke gitaarpopliedjes ook een paar van die oubollige dingen als Ticket To Heaven op. En de coda van de titeltrack is toch nog steeds wel het mooiste stukje van de plaat.

Hmmm... misschien toch ook nog een exemplaar voor mezelf zoeken.

avatar van dj maus
mike77 schreef:

geldt dat niet voor vrijwel elke DS-plaat?

(op Communique na, misschien)

avatar van Florsi Florsa
Ik zat eerder te denken aan Making Movies (Les Boys) dat is het beste album met het minste nummer. Maar My Parties is - naar Dire Straitsmaatstaven - ook zeer matig.

avatar van Dutchi
haha fade to black, cover van metallica?

stuart
Beslist een behoorlijke plaat van de Dire Straits en in ieder geval veelzijdig; dat kan voor sommigen ook weer een beletsel zijn omdat ze dan niet alles mooi vinden. Er staan een aantal prachtige DS nummers op, maar ook toch wel een paar matige/mindere. Persoonlijk vind ik de 2e helft het minst, behalve het mooie Iron Hand. Zo vind ik bijv. Heavy Fuel een matige kopie van Money For Nothing, Ticket To Heaven te zoet en How Long wel een lief countrynummer, maar op zich een matige song; het is maar een mening, meer niet.

avatar van rudiger
Persoonlijk vind ik Ticket To Heaven ook `n beetje te zoet en skip ik het meestal , toevallig ben ik nu dit album aan het luisteren .
En `n album van The Straits waar pareltjes als You And Your Friend - My parties - On Every street - fade To Black - Iron Hand en mijn persoonlijke favoriet Planet Of New Orleans op staan kan je onmogelijk een zwak album noemen .
Ticket To Heaven heeft Mark nog nooit live op `n concert gespeeld , gelukkig maar want daar zit ik niet op te wachten .

avatar van freitzen
Dutchi schreef:
haha fade to black, cover van metallica?

Tja... niet echt nee... was het maar waar, dan leek het misschien nog ergens op

Father McKenzie
Ik vind deze nog altijd een hele goede Dire Straits, het album staat bol van de goede songs, de inspiratie was er duidelijk!
Van rock tot country, het hele gamma;

Mijn superfavoriet komt op het eind : How Long! Een dijk, een kanjer van een song!
Maar alle songs mogen er zijn, vandaar mijn hoge score!

stuart
Father McKenzie schreef:
Maar alle songs mogen er zijn, vandaar mijn hoge score!

Dat dit nummer jouw favoriet is vind ik prachtig voor jou, maar het is nou niet bepaald een topsong qua compositie; een meer dan gemiddelde countryband kan ook zo iets maken (bijv. The Eagles )