Dire Straits - On Every Street (1991)

Label: Vertigo

1. Calling Elvis (6:27)
  2. On Every Street (5:04)
  3. When It Comes to You (5:01)
  4. Fade to Black (3:51)
  5. The Bug (4:16)
  6. You and Your Friend (6:00)
  7. Heavy Fuel (4:56)
  8. Iron Hand (3:09)
  9. Ticket to Heaven (4:26)
  10. My Parties (5:33)
  11. Planet of New Orleans (7:48)
  12. How Long (3:50)
  13. Millionaire Blues * (4:22)
  14. Kingdom Come * (4:15)
totale tijdsduur: 1:00:21 (1:08:58)
avatar van Julian McArthur
Zonder twijfel mijn favoriete Dire Straits plaat en staat ook in mijn top drie van beste albums ooit. En voor mij heeft You and Your friend een van de mooiste solo's ooit (enkel die van Tunnel of Love vind ik nog mooier). Ik ben ook helemaal verzot op de perfect gepolijste klank. Als je de stereo opendraait krijg je pas echt te horen wat voor ontzettend vakmanschap er achter schuilt.

avatar van goldendream
De laatste van Dire Straits ('On the Night' niet meegerekend) bevalt me net als de vorige vijf heel sterk, maar alleen is het album te lang. Laat 'The Bug', 'My Parties' en 'How Long' weg, en je bekomt een album met 9 nummers zoals we dat van hen gewend zijn en komt het in het geheel sterker over. Toegegeven, 'Heavy Fuel' is wat goedkoop en 'Ticket to Heaven' zeemzoet, maar ik wil ze niet missen. 'On Every Street' en 'You and Your Friend' zijn de absolute hoogtepunten. Dat laatstgenoemde nummer is Knopfler op zijn best, waarbij de gitaar het nummer naar een emotionele climax voert. Wat zou een mens naar Stromae luisteren als je dit nummer kent. Vier sterren.

avatar van goldendream
Ook 'Planet of New Orleans' verdient extra aandacht. Ooit, begin jaren '90, kreeg ik zomaar de kans een bootleg van de 'On Every Street'-tour te kopen. Het was zo'n lompe doos met 2 cd's in. De kwaliteit was matig en de muziek werd overstemd door het publiek. Drie nummers klonken wel heel goed: 'Planet of New Orleans', 'On Every Street' en het nummer erna waarvan ik de titel niet meer ken. Het is een nummer dat niet op de gewone albums te vinden is. 'On Every Street' begon met uitleg van Mark. Hij zei dat ze nu wat nieuwe nummers gingen spelen, waarop het publiek lauw reageerde. Toen zei hij: "Jullie willen de oude nummers horen hé." Het nummer werd ingezet en klonk prachtig. En wat deed ik met deze bootleg? Ja, ik verkocht hem in het toen nog bestaande Kortrijkse tweedehandswinkeltje voor cd's en platen omdat 3/4 slechte kwaliteit was. Ik kreeg 100 frank (2,5 euro) en merkte dat meneer hem te koop stelde voor 500 frank (12,5 euro). Een moeilijk te verkrijgen bootleg zijnde werd hij meteen verkocht. IK heb er nog altijd spijt van, want 'Planet of New Orleans' was zo mooi uitgevoerd. Omwille van de drie genoemde nummers deed ik een heel domme zet. Weet iemand welk nummer het derde is? Ik herinner me echt de titel niet.

avatar van teus
Een echt topalbum heb ik dit nooit gevonden,komt mss dat ik ook niet zo,'n Dire Straits aanhanger ben
Vind hun debuutalbum wel de moeite waard,veel spontaner en frisser als dit laatstestudiowerk
Een uitzondering wat mij betreft mss wel een van de mooiste.... You And Your Friend 6 min briljant werk!

avatar van musician
goldendream schreef:
(....)maar alleen is het album te lang. Laat 'The Bug', 'My Parties' en 'How Long' weg, en je bekomt een album met 9 nummers zoals we dat van hen gewend zijn en komt het in het geheel sterker over (...)

100% mee eens. Songs van het type The Bug, waar Knopfler ook elke keer wel minimaal 1 of 2 keer per album mee komt, ontsieren altijd.

Misschien nog terug brengen naar de 8 of 7 sterkste nummers. Of wat te denken van inkorten. Lang wil niet altijd een spannend verloop betekenen. Bij de titelsong moet je 3 minuten wachten voor je iets zinvols hoort.

40 minuten hooguit, dan heb je echt één van de betere albums van Dire Straits.

avatar van goldendream
Op musicians mening voortbordurend ...
Er zijn veel albums waarvan je een aantal nummers het best weglaat. Verzamelaars kopen biedt geen oplossing, want die zijn dan veel te bondig. Zelf je ideale collectie maken is het best dus, maar enorm tijdrovend.

Redelijk goed album , al staan er wel nummers op waarvan ik denk , wat is dit? zoals het veel te zoete ticket to heaven , dat is meer iets voor Everly Brothers en bij Heavy Fuel willen The Straits blijkbaar lekker rocken , maar dat kan mij niet echt overtuigen, het is het gewoon net niet.
On Every Street vind ik dan weer een goed nummer maar de knaller op dit album is toch You and Your Friend.
Al met al een redelijk album, maar het kan niet tippen aan bijvoorbeeld Love over Gold , maar ja , daar staat dan ook Telegraph Road op..

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooie zwanenzang van de band met enkele fraaie maar ook enkele matige nummers.
Sluit me bij de meeste users aan dat You And Your Friend & het titelnummer bloedmooi zijn, ook Calling Elvis, Planet Of New Orleans & How Long vind ik sterk.
Rocken & Dire Straits vind ik een ongelukkige combinatie en dat bewijst Heavy Fuel op dit album weer.
Ook Ticket To Heaven & My Parties hadden voor mij niet gehoeven.

avatar van bikkel2
3,5 dekt de lading heel goed.
Gewoon een aardige bloemlezing van wat Knopfler en consorten in huis hadden.
Het luistert allemaal lekker weg, om dan even echt op te veren bij You And Your Friend, die ook relax is, maar menig song van de groep overtreft.
Hammond, gitaar, brombeer Knopfler en goddelijke melodielijnen.
Simpel, maar wat is het raak zeg.
Prachtig.

heerlijk zijn on every street vooral het outro & calling elvis, you and your friend mag er ook zijn

De livesolo van You And Your Friend staat hier in de top-3 gitaarsolo's. Het thema van de plaat heeft zoveel impact

avatar van DargorDT
goldendream schreef:

Toevallig lees ik dit net... Ik bezit ook een bootleg van die tour. Digitaal weliswaar, maar toch. Op het dubbelalbum staat een aparte track, te weten I Think I Love You Too Much. Wellicht is dat het nummer dat je zoekt? Als je even googelt, vind je opnamen van dat nummer. Vergelijk het maar.

Het nummer na 'On Every Street' op deze bootleg is Iron Hand, overigens. Maar omdat je de originele DS-nummers vast kent, denk ik aan deze.

avatar van luigifort
Een net wat beter, diverser en minder pretentieus album dan zijn voorganger. Hoogtepunt voor mij is You and Your Friend
Verder zijn When It Comes to You en de solo van het titelnummer genietbaar. De kleine liedjes (8, 9, 10 en 12) kan ik ook wel waarderen. Maar er staan ook een aantal ongelooflijke draken op zoals vooral The Bug en Heavy Fuel. Ook Calling Elvis houdt inmiddels niet over...

avatar van bikkel2
Dire Straits weekend!!

You And Your Friend vind ik ook het prijsnummer en Planet Of New Orleans ook een fijne song.
Het hobbelt wel prettig verder zonder irritatie, maar echte verrassingen ontbreken.
Wel beter genietbaar dan Brothers In Arms.

avatar van Rogyros
Voor mij heeft Brothers In Arms meer hoogtepunten dan On Every Street. Maar desalniettemin een prima plaatje. Ik hoor hier ook geen draak a la Walk Of Life. Het kabbelt mijns inziens wel teveel voort en daardoor is de duur voor mij wel te lang.

Het titelnummer vind ik trouwens wel erg fijn. Evenals Planet of New Orleans en You And Your Friend. Fade to Black dingt ook mee naar een blauwe ster.

avatar van fish
Ticket to heaven, The bug en Heavy fuel behoren mijns inziens tot de allerzwakste nummers van Dire Straits. Daarentegen zijn het titelnummer, You and your friend en Planet of New Orleans erg sterk. Ik heb ook een zwak voor Calling Elvis. Fade to black is mooi en Iron hand is een waardevolle toevoeging. Als geheel luister ik dit album liever dan Brothers in arms.

avatar van Running On Empty
fish schreef:

Hier ben ik het wel aardig mee eens, met Calling Elvis in de korte versie dan.

avatar van E-Clect-Eddy
Er is een EP verschenen met 3 nummers van dit album: Heavy Fuel / Planet of New Orleans / Kingdom Come

Deze versie van Heavy Fuel klinkt anders dan wat ik me herinner, dit lijkt wel live-in-the-studio

Heruitgave op komst??

avatar van Wandelaar
De laatste onder de bandnaam en een beter album dan de PhilipsCD-promotieplaat Brothers in Arms uit '85. Calling Elvis sla ik snel over en kom dan bij de prachtige titeltrack On Every Street. Vervolgens, doordacht, een om en om van wat meer tempo en rustige kleine gitaarsongs. Op momenten hoor je dan toch ook iets van de eenvoudige countrystyle van The Notting Hillbillies voorbijkomen. Een eenmalig project van een jaar eerder, waarop ook Guy Fletcher meedeed.

On Every Street was het langverwachte album na kaskraker Brothers ... en kon eigenlijk alleen daarom al alleen maar tegenvallen bij de fans. In commercieel opzicht. Meer een soloalbum ook van Knopfler en zo zou hij nog een lange reeks fraaie albums maken. Met de succesjaren van Dire Straits was het wel gedaan inmiddels.

We horen een fraaie mix van rock&roll, blues, folk/country en iets typisch Schots vermoedelijk. Heerlijk zwaarmoedig. J.J.Cale ook. Mooi volwassen album. Calling Elvis en Heavy Fuel en ook rampestamper The Bug hadden van mij niet gehoeven. Maar dan blijft er genoeg over om te genieten. Een album mag ook best 45 minuten duren. Dat was men in 1991 even vergeten.

avatar van RuudC
Even snel een eind aan deze marathon maken, zit er niet in. Dit album duurt dan ruim een half uur, maar voor mijn gevoel gaat het maar door en door. Dat het zes jaar moest duren voor het vervolg op Brother In Arms vind ik opvallend. Ook dat dit het laatste album is, aangezien dit soort bands namelijk ook erg lang doorgaan of inmiddels al een tijdje een reünie hebben.

On Every Street is vooral een heel tamme plaat. Calling Elvis is een lichtelijk irritante opener en vervolgens hoor ik vooral weer achtergrondmuziek. Ik moet daarom vooral denken aan de eerste platen. Er gebeurt niets spannends. De songs zijn kalmerend en zijn een zorgvuldig geconstrueerde muzikale muur, maar er valt eigenlijk ook niets te beleven.

1. Brother In Arms

5. On Every Street
6. Making Movies

On Every Street boven Making Movies en die ook nog eens als laatste

avatar van RuudC
Oh ja, en duidelijke country invloeden

avatar van lennert
Ongevaarlijke afsluiter die bij vlagen wat kabbelt, maar niet zo ergert als Brothers In Arms dat bij vlagen wel deed. De tokkelende gitaarsound is in ieder geval terug en de twee hits Calling Elvis en Heavy Fuel bevallen prima. Het creatieve hoogtepunt is echter wel duidelijk voorbij en heel prikkelend is het materiaal al lang niet meer. Slecht zeker ook niet, maar ik zet liever toch nogmaals de net door mij aangeschafte albums Love Over Gold en Making Movies nogmaals op. En tijd om Sailing To Philedelphia weer eens aan te zetten, die heb ik ook nog in de kast staan.

1. Love Over Gold 4,5*
2. Making Movies 4,5*
3. Communiqué 4*
4. Dire Straits 3,5*
5. On Every Street 3,5*
6. Brothers In Arms 3*
Gemiddelde: 3,83*

avatar van Pinsnider
De berichten hierboven hebben een ware Dire Straits revival ontketend in Huize Pinsnider. Ga zelfs twijfelen of ik de verzameling niet toch compleet moet maken door deze aan te schaffen....

avatar van Hans Brouwer
Pinsnider schreef:
Pinsnider, je Dire Straits verzameling is in feite compleet als je het debuutalbum "Dire Straits" en "Communiqué" in huis hebt. "Love over Gold" zou ook nog kunnen maar dan enkel en alleen voor het nummer "It never rains". De rest is naar mijn bescheiden mening niet bijster interessant.

avatar van blaauwtje
Alhoewel ik de platen Brothers en on Every Street nooit meer draai ben ik blij dat ik ze heb, het every street concert in 1992 koester ik nog steeds. Om nou te zeggen dat je met 2 1/2 plaat je verzameling compleet hebt vind ik wel erg kort door de bocht.

avatar van Mjuman
Pinsnider schreef:

Niet doen; als je de gebedsomroeper in de moskee hoort - ook al ist meerdere malen in een week - word je toch ook niet meteen moslim

Completisme is een ziekte die mede aan het H3-virus te wijten is.

avatar van Pinsnider
Hahahaha Daar heb je een punt, maar in het geval van Dire Straits gaat het er om eentje (en een klein stukje verzamelaarswoede is mij af en toe niet vreemd)... En duit in het zakje:

1. Making Movies
3. Communiqué
4. Brothers in Arms
5. Dire Straits
6. On Every Street

avatar van lennert
Hans Brouwer schreef:

Je ontzegt jezelf de glorie van tracks als Tunnel Of Love en Telegraph Road? Onbegrijpelijk!

avatar van Hans Brouwer
lennert schreef:
Te langdradig, zo slaapverwekkend.