Queen - The Works (1984)

Label: EMI

1. Radio Ga Ga (5:49)
  2. Tear It Up (3:28)
  3. It's a Hard Life (4:08)
  4. Man on the Prowl (3:28)
  5. Machines (Or Back to Humans) (5:10)
  6. I Want to Break Free (3:20)
  7. Keep Passing the Open Windows (5:21)
  8. Hammer to Fall (4:28)
  9. Is This the World We Created...? (2:13)
  10. I Go Crazy * (3:43)
  11. I Want to Break Free [Single Remix] * (4:19)
  12. Hammer to Fall [Headbanger's Mix] * (5:20)
  13. Is This the World We Created...? [Live in Rio] * (3:02)
  14. It's a Hard Life [Live in Rio] * (4:28)
  15. Thank God It's Christmas * (4:22)
  16. Radio Ga Ga [Extended Version] * (6:52)
  17. I Want to Break Free [Extended Mix] * (7:12)
ben geen echte fan, maar dit is een vette plaat

Rob

1,0
Eén van de meest smakeloze platen ever! Stoer doen op arbeidsvitaminenniveau.

avatar van Kos
1,5
Kos
Het is dat Radio Ga Ga er op staat..

avatar van BoordAppel
Volgens mij zijn er weinig bands die zo ontzettend veel fans hebben en tegelijkertijd zo ontzettend veel haters.

arbeidsvitaminenniveau

BoordAppel schreef:

Ind, won en verloor telkens fans bij elke nieuwe wijziging van hun koers.

Dit is een heerlijk album. Wel wat commerciëler dan hun meeste andere platen, vooral de gekozen thema's, naar mijn mening. Je moet trouwens ook eens de clip 'I want to break free' bekijken

avatar van Carow
Die is echt zó goed! Dat Freddie Mercury zo rond durft te lopen! (die kousen!)

Denk dat Freddie daar weinig moeite mee had.

avatar van Carow
LOL ... maar toch had ik er niet in rond willen lopen. (ik vond die blonde er trouwens het meest 'meisjesachtig' uit zien)

niet het beste album van queen, maar paar hele mooie nummers
hard life, hammer to fall en uiteraard i want to break free

Goed album met enkele goede nummers.(I want to break free,Radio ga ga,Hammer to Fall). De rest ken ik eigenlijk niet zo.
Ga binnenkort maar eens luisteren denk ik.
3 sterren op dit moment.

avatar van bloempje24
Rob schreef:

Down_By_Law
Dit is inderdaad een van de mindere Queen albums. In ieder geval een zware verbetering vergeleken met "Hot Space". "The Works" heeft 4 grote hits: 'Radio Ga Ga', 'It's A Hard Life', 'I Want To Break Free' en 'Hammer To Fall'. Allen classic Queen. Twee van de album tracks zijn hier van wat minder niveau: 'Tear It Up' vind ik niet zo'n geweldige rocker (normaal vind ik de door Brian May geschreven anthems geweldig, dit is een uitzondering). 'Man On The Prowl' is aardig, maar het klinkt als Freddie's poging 'Crazy Little Thing Called Love' te evenaren. Als dat inderdaad de bedoeling was, is het een misser. Het klinkt in ieder geval wel leuk. 'Machines' is mijn favoriet op dit album, geweldig nummer. Veel fans haten dit nummer, maar ik vind het echt super, vooral de tekst ('It's self-perpetuating a parahumanoidarianised' !!!!). Het klinkt ook als een gevecht tussen mens en robot. Heel mooi gedaan. 'Keep Passing The Open Windows' is een ontzettend goed nummer, zit heel goed in elkaar. Met goede zang van Freddie natuurlijk. 'Is This The World We Created?' is een van de beste Queen nummers. De tekst is misschien wat naief, maar wel heel mooi geschreven. Ik vind "The Works" als geheel niet echt evenwichtig, en het lijkt alsof het allemaal om de hits gaat. Gelukkig staan er 3 album-nummers op die zeker wel te pruimen zijn. Maar ja, 3 goede nummers bovenop 4 hits die ook al op "Greatest Hits II" te krijgen zijn... dat is natuurlijk niet veel. Net zoals "Hot Space" zeker geen eerste keus, maar wel gewoon goed. 4/5

avatar van Drs. DAJA
Erg goede plaat hoor! alleen erg slecht opgenomen!

avatar van SemdeJong
Ook gewoon weer een tijdloze plaat van Queen. Gaat bijna geen dag voorbij of je hoort wel Radio Ga Ga of I Want To Break Free op de radio. Nummers zijn kort en krachtig. Radio Ga Ga blijft ook live overeind staan. Dat Queen tot de grootste van de wereld behoort komt omdat zij blijven veranderen. Ok dan haken er fans af en komen er fans bij maar iedere plaat van Queen is weer anders. Zij gingen met hun tijd mee zonder veel op te offeren. Zou triest zijn als je 20 jaar lang de zelfde muziek blijft maken. Krijg je zoiets als Supertramp, wat overigens een geweldige groep is maar veel van het zelfde heeft gemaakt. Veel artiesten blijven hooguit 10 jaar populair maar Queen is na 30 jaar nog steeds aan de top. Blijkt wel uit de tour welke zij vorig jaar in Europa en dit jaar in Amerika maakte.

avatar van Janz
Radio gaga was mijn eerste kennismaking met Queen. Het was een van de eerste singles die ik kocht. Daarna kwamen I want to break free en It's a hard life. Vooral dit laatste nummer vond ik prachtig en ik snapte niet waarom dit maar een bescheiden hitje was. Later kwam ik erachter dat ze nog veel mooier werk hebben gemaakt.

Anders dan de titel doet vermoeden is dit geen Best Of plaat. Toch vind ik The Works voor de tijd waarin die uitkwam een goede plaat. Achteraf moet ik concluderen dat Queen met The Works vooral geprobeerd heeft een tweede The Game te maken. Dat is niet helemaal gelukt, wel een dikke voldoende.

avatar van Hans Brouwer
Radio GaGa is een beregoed nummer. De rest van de nummers van The Works is van een bedenkelijk niveau, Queen onwaardig

avatar van bloempje24
Toen ik jong was (een jaar of 14) was dit één van mijn favoriete platen. Nu besef ik dat het allemaal te gladjes en artistiek oninteressant is. Queen kon veel beter maar koos voor populariteit bij de grote massa (met voor top 40 begrippen wel een mooie sound). Echt topmuziek zoals in de jaren '70 was echter niet meer aan Queen besteed. 2,5

Rob schreef:

Dat herken ik wel.

Hammer To Fall zorgt nog net voor een krappe voldoende

Pink Queen
Ik ben ook een groot van van het Queen uit the night at the opera- periode, daarna werd het anders en in mijn ogen minder.
Toch vind ik The Works een superplaat, waarop It's a hard life nog doet terugdenken aan de oude tijd.
Verder zijn I want to break free en is this the world we created mooi.

Joy
een band die per plaat de koers wijzigd verdiend lof

je hoeft het niet met elke koerswijziging eens te zijn, maar xie dat liever als steeds maar succes herkauwen

die 'blonde' - roger taylor - was in de clip bijna een lekker wijf

Ik denk dat ik de enige ben die dit het beste Queen album vindt....

Smaken verschillen!

avatar van avdj
Ik kom er bijna niet meer doorheen, de hits zijn er gewoon super eenvoudig uit te plukken. Zeer onevenwichtig album.

avatar van botersmaak
0,5
Ook een draak van een plaat! Opent met 'Radio Ga Ga', een van de meest irritante nummers ooit, evenals 'I Want To Break Free' en wat te denken van 'Hammer to Fall' (?!). Echt een tandartsboor, deze plaat. Te vergelijken met 'No Jacket Required' van Phil Collins (opent met: Sussudio).

avatar van Tribal Gathering
Ondanks dat het niveau van hun beste platen (I t/m Jazz) hier niet wordt gehaald vindt ik dit nog steeds een heel goed album.

Enige nostalgie is hierbij niet vreemd : radio gaga was mijn eerste single.

Queen was hier ook aardig aangetast door de jaren 80, maar ze slagen er toch weer in een compleet uniek album te maken dat nergens klinkt als enig andere band.

Naast Radio gaga zijn It's a hard life, Keep passing the open windows, Hammer to fall en Is this the world we created ook sterke tracks.

Minpuntjes zijn de versie van I want to break free (Dit had de single-versie moeten zijn) en het duffe Tear it up.

avatar van tomthumb
Inderdaad Radio gaga is zwaar irritant, alleen de titel al. Echt zo'n typische draak van Roger Taylor. Veelzeggend voor de jaren '80 is dat ze er nog een dikke nummer één hit mee scoorden. Dat is vragen om moeilijkheden.

avatar van Hans Brouwer
tomthumb schreef:
Inderdaad Radio gaga is zwaar irritant, alleen de titel al.
Hoezo is "Radio GaGa" zwaar irritant Naar mijn zeer bescheiden mening is "Radio GaGa" één van de beste nummers van Queen .

avatar van tomthumb
Queen is op tekstueel gebied nooit echt een hoogvlieger geweest, hoewel op de oudere lp's nog aardige teksten te vinden zijn. Later toen de richting van de stadionrock werd ingeslagen - ongeveer ten tijde van News of the world - begon het niveau al behoorlijk te dalen, maar met het volgende deel van het refrein van radio gaga bereikten ze een dieptepunt:

All we hear is Radio ga ga
Radio goo goo