Queen - The Works (1984)

Label: EMI

1. Radio Ga Ga (5:49)
  2. Tear It Up (3:28)
  3. It's a Hard Life (4:08)
  4. Man on the Prowl (3:28)
  5. Machines (Or Back to Humans) (5:10)
  6. I Want to Break Free (3:20)
  7. Keep Passing the Open Windows (5:21)
  8. Hammer to Fall (4:28)
  9. Is This the World We Created...? (2:13)
  10. I Go Crazy * (3:43)
  11. I Want to Break Free [Single Remix] * (4:19)
  12. Hammer to Fall [Headbanger's Mix] * (5:20)
  13. Is This the World We Created...? [Live in Rio] * (3:02)
  14. It's a Hard Life [Live in Rio] * (4:28)
  15. Thank God It's Christmas * (4:22)
  16. Radio Ga Ga [Extended Version] * (6:52)
  17. I Want to Break Free [Extended Mix] * (7:12)
galleryplay schreef:

Enigszins teleurstellend dat die solo door Fred Mandel wordt gespeeld en niet Freddy zelf

Dat maakt dat spel toch niet minder goed? En het blijft een Fred

avatar van galleryplay
De buurman schreef:

Geen probleem mee. De toeters van Staying Power en de flamenco in Innuendo, daar werden ook specialisten voor ingehuurd.

Maar da's zo'n beetje mijn punt, Freddy IS een specialist op piano. Zijn vocale vermogens zijn alom geroemd maar soms wordt wel vergeten hoe hij excelleerde op piano, vooral in de begintijd.

Ik til er niet zwaar aan he, misschien was Mandel net in de buurt tijdens het mixen van die song.

Freddie werd over het algemeen geroemd om zijn pianospel. Heel eigen stijl ook.
In den beginne speelde hij live veel meer piano.
Maar dat kwam omdat de basis toen vooral piano, bas, drums en gitaar was.
May kon sowieso veel capriolen uithalen op zijn red special.
Met de intrede van synths en electronica ( dus nummers daar meer op gebaseerd) was Freddie op de bühne vrijer en kon zich meer op zijn rol als excentrieke frontman richten.
Ik vind de nummers van Queen waar de piano een ondersteunende rol heeft altijd wel speciaal.

On topic: de pianosolo op Prowl is prima en past goed. Maar het nummer zelf, is wat ik al aangaf nu niet bepaald sterk.

avatar van Mssr Renard
Ik blijf de song Keep Passing the Open Windows een waanzinnig sterke song vinden. Een soort broertje van het latere Breakthru.

Ik hoor mensen er (te) weinig over.

Man on the Prowl is voor mij ook altijd de minste song van de plaat geweest.

Is This The World We Created is genadeloos mooi gezongen.

Hard Life is weer een zusje van Save Me en The Game (en helemaal synthesizer-loos).
Overigens hebben maar 4 nummers een synthesizer en 2 nummers een drummachine.

Als je Tear It Up en Hammer to Fall geen hardrock vindt, snap ik het ook niet meer.
De meest synth/drummachine heavy songs zijn Radio Gaga, Machines en Break Free, dus dat valt allemaal heel erg mee.

Ik had deze plaat al lang niet meer gedraaid en ik vind 'm beter dan ik lang heb gedacht. Op dit album keert Queen na het omstreden funk/pop uitstapje van Hot Space terug naar hun roots, de meer classic Queen sound. Hoewel er natuurlijk in 1984 gebruik wordt gemaakt van de synthesizer. Dat wordt echt goed gedaan op de prima single Radio Ga Ga die ik toen veel heb gedraaid. Tear It Up is lekkere Queen rock en It's a Hard Life is een echt fraai pianonummer van Freddie. Kant 1 eindigt met de prima rock 'n roll van Man on the Prowl.

Machines heeft iets van Radio Ga Ga, maar bevat ook klassieke Queen elementen. Een apart maar geinig nummer. Op kant 2 vinden we ook single I Want to Break Free wat ik vroeger matigjes vond, met een beetje flauwe clip erbij. Maar na heel wat goede live uitvoeringen te hebben gehoord, vind ik dit nummer nu toch ook een heel aardige popsong. Hammer To Fall heb ik altijd een steengoede rocker van de band gevonden. Is This the World We Created...? is een classic Queen afsluiter van deze stiekem best goede plaat. Ik rond de score nu naar boven af.

avatar van Mssr Renard

Negeer je nu mijn lievelingssong "Keep Passing the Open Windows"?

bikkel2 schreef:

Vergeet ook niet dat Queen in de jaren 80 een vijfde lid had: Spike Edney (gitaar en piano en keyboards).
Daardoor kon Freddie ook meer voor op het podium swingen, terwijl Spike enkele partijen voor zijn rekening nam.

avatar van Poles Apart
Mssr Renard schreef:

Doet tegenwoordig weer/nog altijd mee (met het Queen + Lambert circus).

Voor Spike Edney was er nog Fred Mandel. Hij was als extra keyboardspeler ingehuurd voor de Hot Space tour.
Speelt trouwens ook de pianosolo op Man On The Prowl.

Mssr Renard schreef:

Negeer je nu mijn lievelingssong "Keep Passing the Open Windows"?

Oh ja, nou ja, een leuk nummer is dat. Is dat jouw lievelingssong? Ik zie dat momenteel nog 23 users het hebben aangevinkt, dus je bent niet alleen!

west schreef:

Het heeft erg mooie pianopartijen en de song neemt meer de tijd om zich te ontwikkelen en kent daardoor veel dynamiek. Ook vind ik de gitaarpartijen erg smaakvol. Het is een wat meer uitgewerkte grotere broer van Breakthru.