Red Hot Chili Peppers - Californication (1999)

Label: Warner Bros.

1. Around the World (3:58)
  2. Parallel Universe (4:30)
  3. Scar Tissue (3:37)
  4. Otherside (4:15)
  5. Get on Top (3:18)
  6. Californication (5:21)
  7. Easily (3:51)
  8. Porcelain (2:43)
  9. Emit Remmus (4:00)
  10. I Like Dirt (2:37)
  11. This Velvet Glove (3:45)
  12. Savior (4:52)
  13. Purple Stain (4:13)
  14. Right on Time (1:52)
  15. Road Trippin' (3:25)
  16. Gong Li * (3:43)
  17. How Strong * (4:42)
  18. Instrumental #2 * (2:34)
  19. Quixoticelixer * (4:48)
  20. Over Funk * (2:58)
  21. Fat Dance * (3:40)
avatar van HiLL
ligt het aan mij of is deze cd erg slecht opgenomen?

HiLL schreef:

ligt het aan mij of is deze cd erg slecht opgenomen?

De productie lijkt de plaat een nogal gekunstelde ruwe sound te willen geven. Ikzelf heb dan zoiets van, ga dan voor het echte werk en gebruik gewoon analoge vintage aparatuur, maar goed... Verder wel een degelijk album.

avatar van HiLL
42 schreef:

Als ik deze cd opzet en zet hem een tandje harder dan klinkt ie erg slecht. Slechte bass, hoge tonen en niet zuiver ofzo..niet vol van geluid.

vet album. het duurde een jaar bij me voor ik doorhad dat emit remmus summer time was. ik zat zo es naar die titel te kijken waar het eigenlijk op sloeg en pas toen zag ik het. beetje blond blijkbaar !

HiLL schreef:

Heb je helemaal gelijk in. Aangezien ik me niet voor kan stellen dat dat onbedoeld is bij een band als deze, denk ik dat het, zoals ik eerder zei, een mislukte poging om een vintage-sound te creeëren.

avatar van Ward
aMuseMe schreef:

Dat had ik ook. Ik kwam daar pas een maand geleden ofzo achter.

avatar van Koenr
Ward schreef:

Dat had ik ook. Ik kwam daar pas een maand geleden ofzo achter.

Ja, had ik ook, ik dacht vroeger altijd dat het latijn was ofzo.

De Red Hot Chili Peppers hebben met hun unieke sound (mede door de aparte stem van de zanger) dit superalbum voortgebracht. Na 1x luisteren vind ik het al heel goed. Misschien komt dat omdat ik een aantal nummers al kende. Mijn favorieten zijn: Around the World, Parallel Universe, Scar Tissue, Otherside, Get on Top, Californication en Road Trippin'.

4 sterren.

Ik kan me voorstellen dat wie de eerdere albums van de RHCP geweldig vond, deze wat minder vind. Het is allemaal wat melodieuzer en wat minder heftig. Ik heb ook blood sugar sex magic en geeft voorkeur aan dit album. Mooiste nummers hierop vind ik porcelain en road trippin, dat zegt genoeg over de soort nummers en waarom ik dan deze meer kan waarderen als de eerst genoemde.

avatar van Gajarigon
Ik heb Road Trippin' dus nooit echt goed gevonden. Iedereen vindt dat blijkbaar zo'n ultrafantastisch nummer, maar ikzelf vind het één van de zwakste nummers op de plaat (samen met Get On Top, Porcelain en I Like Dirt). Voor de rest prachtig album. Één van de sterkste albumopeners ook: Around The World/Parallel Univserse/Scar Tissue/Othersie, dat zijn verdorie 4 singles na elkaar.
Mn favoriet nummer zal echter toch Californication zelf zijn, echt betoverend mooi.

Heerlijk album, draai hem nog steeds graag. Vind geen één nummer op dit album niet goed, en dat komt zelden voor bij mij.

avatar van Eddie
Ik vind de ballads erg goed, maar de funcie nummer vind ik niet veel aan maar dat ligt aan mij, nummers al californication en vooral Road tripping vind ik geniaal.

Road Trippin is inderdaad een geniaal nummer.
Dat vind ik na Under The Bridge het beste nummer van
de Red Hot Chili Peppers.

avatar van Eddie
Vind ik net andersom.

avatar van avdj
Haha, ik ken niet echt veel van RHCP maar Californication is mijn favoriete nummer.

avatar van The Scientist
Ik vind het nummer Californication ook wel erg goed, maar ik vind het wel veel varieren van het oudere RHCP, dat ik nooit veel heb beluisterd. Ik kan me dus goed voorstellen dat je als fan van het oudere RHCP dit nummer (en ook dit album) minder goed vindt.

Lotteke schreef:

Get on Top
Californication
Easily
Road Trippin'

Road Trippin' is inderdaad een erg mooi nummer, voor de rest doet dit album mij niet zo verschrikkelijk veel.

Jessie
wist je dat het nummer emit remmus geschreven is voor melanie C(sporty spice) van de Spice Girls.

dit is zo'n goede muziek echt lkkr dit draai ik dus uren

dit is zo'n goede muziek echt lkkr dit draai ik dus uren

avatar van The Scientist
Waarom post je hetzelfde nog eens na 20 minuten, de eerste keer hebben we het ook wel begrepen hoor.

The Scientist schreef:

Dat doet ie omdat hij weet dat er mensen gaan ´happen´ ....................zoals jij.

supervet die gasten man

Opvallend dat er nog geen opmerkingen staan over de nogal suggestieve titel "Californication"...

avatar van Nubis
Ik hou niet van RHCP. Ik weet niet precies waarom of wat, maar dat is gewoon zo.
Ik heb deze cd heel lang van iemand wel gebrand, omdat ik dacht dat het leuk was.
Maar ik luister er nooit naar. Echt, het is al minstens een jaar geleden dat ik naar deze band heb geluisterd.
De hits vind ik best leuk om eens te horen van dit album, en misschien ook nog wel wat andere nummers. Maar niet te vaak, want dan ga ik me ergeren.

3,0* omdat 1/5 toch nog wel redelijk leuke nummers zijn en het op zich niet echt hele lelijke muziek is.

avatar van pauljojo
aMuseMe schreef:

Koenr schreef:
Ja, had ik ook, ik dacht vroeger altijd dat het latijn was ofzo

Haha, dacht ik tot op 5 minuten geleden ook! Tsss, toch bedankt.

avatar van otherfool
Een mooie hoes en mooie singles (waarvan het titelnummer mijn favoriet is), maar echt super, nou nee. Een plaat die ik tegenwoordig zelden meer draai, en dan skip ik vaak ook nog eens van Californication naar Road Trippin'. Maar zeker niet slecht op een beetje middle of the road achtige manier.

3*.

avatar van Exfrozen
Goed album, ik had het album gekocht op MiniDisc in Duitsland

avatar van Gajarigon
42 schreef:

Waar doelt u op mijn waarde?