Red Hot Chili Peppers - Californication (1999)

Label: Warner Bros.

1. Around the World (3:58)
  2. Parallel Universe (4:30)
  3. Scar Tissue (3:37)
  4. Otherside (4:15)
  5. Get on Top (3:18)
  6. Californication (5:21)
  7. Easily (3:51)
  8. Porcelain (2:43)
  9. Emit Remmus (4:00)
  10. I Like Dirt (2:37)
  11. This Velvet Glove (3:45)
  12. Savior (4:52)
  13. Purple Stain (4:13)
  14. Right on Time (1:52)
  15. Road Trippin' (3:25)
  16. Gong Li * (3:43)
  17. How Strong * (4:42)
  18. Instrumental #2 * (2:34)
  19. Quixoticelixer * (4:48)
  20. Over Funk * (2:58)
  21. Fat Dance * (3:40)
The Red Hot Chilli Peppers
Het mooiste album het gevoel wat dat losmaakt.
Als ik aleen ben en heb dit op staan daan gaat er nieuwe wereld open. het gevoel van leven gaat bruisen.

absolute aanrader!!!

Van het begin tot het eind lekker 'fris'. De nummers zijn over het algemeen eenvoudig van opbouw, en des te knapper is het dat het album toch niet gaat vervelen.

avatar van Eddie
Aquilo schreef:
....eenvoudig van opbouw, en des te knapper is het dat het album toch niet gaat vervelen.

Speltechnisch ligt de lat wel erg hoog.

avatar van Judith
Dit blijf ik wel hun beste album vinden, zit erg goed in elkaar, maar luister het eigenlijk nooit meer. Ben door de populariteit uiteindelijk toch afgeknapt op RHCP, dat soort dingen hebben (helaas) erg veel invloed op me.

avatar van Paalhaas
Judith schreef:

Je doet net alsof het iets is waar je niks aan kunt doen. Volg je eigen pad, ook al kom je op dat pad een hoop anderen tegen.

avatar van Amongvedder
Fijn dat Frusciante weer terug is.
Heerlijke relaxte plaat!
Ik heb niet echt een favoriet nr.
Deze plaat moet je gewoon helemaal luisteren, vooral in de zomer.

avatar van SiSsY bOY
mean schreef:
The Red Hot Chilli Peppers
Het mooiste album het gevoel wat dat losmaakt.

absolute aanrader!!!

heel mooi gezegd, echt een geweldige plaat dit, mijn absolute nummer 1. Mijn favourite nummer is scar tissue.

Als je deze cd goed vind raad ik je aan om The Red Hot Chili Peppers - Live at slane castle (music dvd) aan te schaffen. Geweldig cincert van de RHCP

shappy1010
Wat mij betreft een buitengewoon slechte album met verschrikkelijk deprimerende songs. Het lekkere funky gehalte wat de peppers lieten zien met nummers als Aeroplane en give it away is hier ver te zoeken. De coke en loomheid druipt er vanaf, bovendien is de opnamekwaliteit zo dramatisch dat ik het niet vreemd vond te vernemen dat ze dit in een leegstaand huis ergens hadden opgenomen. Ik heb deze album 2 weken lang moeten aanhoren in de auto tijdens een reis door europa met vrienden, maar ik wen er niet aan. Pijn aan mijn oren.

avatar van BoordAppel
Ik vind dat de Peppers hier een mooie verdeling hebben tussen rustige rock/pop nummers en meer funky nummers. Een balans die op By the Way vrijwel verdwenen is. Die plaat vind ik juist daarom een stuk minder, ook omdat die rustige nummers daar van mindere kwaliteit zijn.

Ook omdat dit een van de platen is geweest die de liefde voor muziek in mij hebben aangewakkert een dikke 4,5*.

Ik heb hem zelfs vijf sterren willen geven. Ik vind hem helemaal goed.

avatar van Premonition
rayman schreef:
Ik heb hem zelfs vijf sterren willen geven. Ik vind hem helemaal goed.

He Ray, we worden het steeds vaker eens.

Premonition schreef:

He Ray, we worden het steeds vaker eens.

Ik kan me sowieso niet heugen dat we ooit elkaar hebben tegengesproken.

Zelden een album gehoord met zoveel kwaliteitsverschil tussen de nummers. De nummers die ik het beste vind zijn de singles; Around the world, scar tissue, californication, otherside en de beste road trippin' , maar nummers als parallel universe, porcelain en purple stain zijn imo echt zwaar bagger

De goed nummers zorgen ervoor dat ik nog 3 sterren geef

avatar van Arno
Parallel Universe vind ik nu net een van de betere van het album.

Ja, ik zie aan de reacties dat ik een van de weinigen ben die dat nummer niks vind.... Snap niet wat jullie er allemaal in zien/horen

Aan smaak valt ook niets te snappen.

avatar van Arno
Ik vind vooral het laatste stuk van het lied erg goed, die hoge, gekke tonen (of hoe zeg je dat).

Jornaquin
Judith schreef:

En dat zegt iemand die om maar 2 voorbeelden te noemen Arctic Monkeys en Franz Ferdinand in zijn persoonlijke top 10 heeft staan

avatar van Judith
Ik ken meer mensen die naar RHCP luisteren, dan naar die bands. Is hier in Kampen in ieder geval wel zo. Mijn top 10 klopt ook geen reet meer van, moet ik binnenkort even aanpassen. RHCP ook veel te vaak gehoord trouwens.

Jornaquin
Judith schreef:

Volgens mij luistert half Nederland naar Franz Ferdinand maar goed dat maakt niet uit Het zijn beiden zwaar gehypte bands maar ik vind ze ook goed hoor, het viel me alleen op

miloz
zeker een leuk album maar ik ben er toch na al die jaren wel een beetje op uit gekeken. De meeste nummers heb ik gewoon te vaak gehoord. Alleen Savior kan me altijd nog kippenvel bezorgen.

3,5 ster.

avatar van HiLL
Get on Top nieuwe PvdA lied. Net live op NOS.

Bob Cremers
Around The World en Parallel Universe en Scar Tissue en Otherside en Californication mooie nummers.

avatar van avdj
HiLL schreef:
Get on Top nieuwe PvdA lied. Net live op NOS.

Jij een PvdA'er?
Het nummer vindt ik trouwens niet bijzonder.

avatar van HiLL
avdj schreef:

Jij een PvdA'er?
Het nummer vindt ik trouwens niet bijzonder.

Nee geen PvdA'r nee Wel een lekker nummer. Lekker opzwepend!

avatar van Darkshines
Op de eerste plaats vind ik By the way als geheel een betere cd, maar dat zegt eigenlijk genoeg over de peppers. Ik vind deze 2 cd's veel te commercieël en bij hun vroegere cd's stuitte ik op de funk, waar ik ook niet echt van hou.
Op een feest hoor ik ze graag maar ze zullen nooit tot mijn favoriete groepen behoren.

avatar van Splinter
4 sterren, al vind ik de oudere funkalbums van de peppers een stuk beter dan de laatste 2 albums

5 *

minder funk, maar toch wel funky genoeg op bijv. opener Around the world of op Get on top. Het niet-funky gedeelte is ook geweldig! De mooie Scar Tissue, de chille titeltrack, het zielige This Velvet Glove of Kiedis' ode aan zijn vader: Saviour.

John terugkeer was niet voor niks...

Heel leuk, ook al is het minder funky [wat absoluut waar is], het blijven de Peppers en het blijft supergoed!

Na BSSM is dit in mijn ogen hun beste album, de samenhang tussen de opeenvolgende nummers is hier wat minder. De songs zijn heerlijk. Mijn persoonlijke favoriet: Easily.