Red Hot Chili Peppers - Californication (1999)

Label: Warner Bros.

1. Around the World (3:58)
  2. Parallel Universe (4:30)
  3. Scar Tissue (3:37)
  4. Otherside (4:15)
  5. Get on Top (3:18)
  6. Californication (5:21)
  7. Easily (3:51)
  8. Porcelain (2:43)
  9. Emit Remmus (4:00)
  10. I Like Dirt (2:37)
  11. This Velvet Glove (3:45)
  12. Savior (4:52)
  13. Purple Stain (4:13)
  14. Right on Time (1:52)
  15. Road Trippin' (3:25)
  16. Gong Li * (3:43)
  17. How Strong * (4:42)
  18. Instrumental #2 * (2:34)
  19. Quixoticelixer * (4:48)
  20. Over Funk * (2:58)
  21. Fat Dance * (3:40)
avatar van Vinck
Minder glad? De productie op deze plaat kraakt en rammelt langs alle kanten, wat ook de reden is voor het feit dat hij (te) weinig wordt gedraaid hier. Wat een rotgeluid, dat verdienen deze prachtnummers eigenlijk niet

avatar van HugovdBos
The Peppers vonden hun muzikale richting begin jaren negentig met het album Blood Sugar Sex Magik. Na het enigszins teleurstellende One Hot Minute bereikte de band eind jaren negentig opnieuw een hoogtepunt met Californication. Met de terugkeer van Frusciante zoekt het viertal op het album zijn weg in de dood, drugs, reizen en de staat Californië. Parallel Universe is het ruigste nummer van het album en vindt zijn afwisseling in het muzikale Scar Tissue. Otherside gaat over het overlijden van bandlid Hillel Slovak en het leven na de dood. De titeltrack is sterk in de donkere kracht die in Hollywood schuilt. De toegankelijkheid van het album vermengt zich met de pure schoonheid en de diepere gedachten achter deze indrukwekkende plaat.

Schnee
HugovdBos schreef:

Waar heb je dit lulverhaal vandaan geplukt...
De rhcp waren na mothers milk niet leuk meer, en deze plaat spant de kroon in commerciele rotzooi

avatar van HugovdBos
Schnee schreef:

Waar heb je dit lulverhaal vandaan geplukt...

Zo zie je maar weer het verschil in de muzieksmaak van de mens.

avatar van teus
HugovdBos schreef:

Zo zie je maar weer het verschil in de muzieksmaak van de mens.

Zo is dat Hugo....blijft ergens toch leuk hier op MM die discussie's over wat is commerciël ....???
Ik maak me daar niet zo druk over vind Callifonication zeker geen commerciële rotzooi
Maar ieder geval wel een van de betere van de Peppers
Road Trippin' /Parrallel Universe/ Scar Tissue / Around The World...heerlijk...Supersongs!!! Wat is hier mis mee???

avatar van Ernie
En het onderschatte Purple Stain, heerlijk funky en zou niet mistaan hebben op pakweg Blood Sugar Sex Magic

Goede nummers alleen de audio kwaliteit van dit album valt mij tegen. De engineers proberen de tracks zo luid mogelijk te maken lijkt wel. Erg jammer want de muziek is erg goed maar door de audio kwaliteit zal ik dit album niet vaak opzetten. 2,5/5

avatar van Funky Bookie
De plaat begint ijzersterk en eindigt heel goed. Het middenstuk is wat vlak en dat drukt mijn score dan ook. De Peppers kwamen met deze plaat wel weer helemaal terug aan de top.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Heb weinig op met de muziek van de Red Hot Chili Peppers en heb ook niets van dit gezelschap in mijn kast staan. Toevallig zag ik dit album bij de spullenhulp liggen voor 1 euro! Kende het album oppervlakkig, was vanwege Scar Tissue, Otherside & het titelnummer de moeite wel waard om mee te nemen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vind dit al beter klinken dat de funk/rap/ hip hop ellende die ze eerder hebben gemaakt, al doet draak Get On Top me daar direct weer aan herinneren☹️

avatar van TEQUILA SUNRISE
Zoals reeds eerder gememoreerd is dit mijn band niet, toch wilde ik de moeite nemen hun muziek wat beter te doorgronden, wellicht valt het bekende muntje dan plots. Helaas; op dit album staan een paar goede nummers zoals Scar Tissue, Other Side & het titelnummer maar ook enkele misbaksels zoals Get On Top, I Like Dirt, Around The World & Right On Time. De hip hop/ funky inslag van deze nummers is niet aan mij besteed. De rest vind ik overigens ook niet zo heel bijzonder klinken, al vind ik Emitremmus nog wel aardig. Kiedis vind ik geen geweldige zanger, werkt me op den duur op mijn zenuwen.
De peppers en ik hebben geen klik met elkaar dat moge duidelijk zijn.

avatar van gigage
Alles na het millennium zal beter in je straatje liggen dan. Mocht je er nog eens een Euro (en wat tijd) aan willen spenderen dan

avatar van Marco van Lochem
Het zevende studio album van de Amerikaanse rockband Red Hot Chili Peppers “CALIFORNICATION” kwam uit op 8 juni 1999 en is inmiddels meer dan 16 miljoen keer over de toonbank gegaan. Daarmee is dit album uitgegroeid tot het meest succesvolle album van de in Los Angeles opgerichte band. De Peppers worden in 1983 opgericht en brengen in 1984 hun selftitled debuutalbum uit. De muziek die het 4-tal maakt zweeft van funk naar rock en van punk naar pop. In 1992 scoort de band zijn voorlopig enige nummer 1 hit met de ballad “UNDER THE BRIDGE”, afkomstig van album #5, “BLOOD SUGAR SEX MAGIK”, dat zal groeien tot een millionseller. Op “CALIFORNICATION” bestaat de band uit zanger Anthony Kiedis, gitarist John Frusciante, bassist Flea en drummer Chad Smith. Rick Rubin is de producer en met hem achter de knoppen is het bijna een zekerheid dat het een succes zal worden. Tot 1999 scoorde hij als producer hits met onder andere de albums”LICENSED TO III” van de Beastie Boys, “SHAKE YOU MONEY MAKER” van The Black Crowes, “WANDERING SPIRIT” van Mick Jagger en “BALLBREAKER” van AC/DC. Het was overigens niet de eerste samenwerking met Rick Rubin, op de voorgaande albums was hij ook de producer van The Peppers. “CALIFORNICATION” laat een perfecte cross-over horen van harde funkrock naar melodieuze popsongs. In elke track zit wel iets van de stijlen die de band uit Californië in het repertoire hebben. “AROUND THE WORLD” combineert funk met pop en zelfs rap, op “PARALLEL UNIVERSE” zijn pop, funk en rock te horen, de Nederlandse Top 40 hit “SCAR TISSUE” is pure pop, maar wel erg goed gedaan, “GET ON TOP” combineert funk, rock en rap en zo heeft elke song iets eigens. Met dit album verstevigde de band zijn plek in de top van de eredivisie van de popmuziek. Uitverkochte tournees, sex, drugs en rock ’n roll. “CALIFORNICATION” is een topper in het oeuvre van de Red Hot Chili Peppers en dat ze verder kijken dan alleen hun eigen succes, komt aan de orde in het prachtige titelnummer. Daarin wordt de commerciële instelling van het westen bekritiseerd…en dat gebeurt op een prachtige wijze!

Autobahn
Ik vind dit een erg goed album van de Red Hot Chili Peppers. Het begint al erg goed met Around the World en het nummer dat daarna komt, Paralell Universe, is ook een heerlijk nummer. Daarna komt Scar Tissue, wat op zich geen slecht nummer is, maar het weet mij ook niet goed te raken. Het wordt direct gecompenseerd door Otherside, wat ik persoonlijk het beste nummer van dit album vind en na Under the Bridge is het ook mijn favoriete nummer van de Peppers. Daarna komt Get on Top, wat niet onaardig is, evenals het titelnummer, wat nooit echt bij mij aansloeg, maar bij het beluisteren van het nummer vind ik het een redelijk nummer.
Daarna zwakt het wat af, want alleen Porcelain spreekt mij erg aan. Het wordt weer goedgemaakt door het sterke einde van dit album, waarbij ik afsluiter Road Trippin' een mooi instrumentaaltje vind. 4 sterren

avatar van dumb_helicopter
Meer dan BSSM de referentieplaat van de Peppers. De eerste albumhelft is ongekend sterk met enkel maar toppers uit het oeuvre van RHCP. Fijne afwisseling ook tussen rustig en steviger werk. De tweede helft is wat onbekender maar heeft zeker ook enkele niet te versmaden songs in petto.

Het enige album dat mij van de heren kan bekoren. de rest geven ze voor mij niet thuis

OOOOO
Neal Peart schreef:
Echt ja? Alles daarna is net zo slecht. Hier waren ze zelfs al heeeel lang over de houdbaarheidsdatum.

avatar van Lau1986
Een vermakelijk album dat ik vooral in het begin erg sterk vind. Richting het einde zakt het wat in en duurt het ook wat lang. Leuk album voor af en toe.

avatar van yellowhite
Ik ben na een lange tijd weer even in RHCP gedoken en kan weer bevestigen dat ik vooral hun 80s funk periode erg goed vind. Eigenlijk vind ik alles na Blood Sugar wat te geproduceerd en pop. Dit album heeft hier en daar nog wat funk en brengt ook interessante melodieen, maar de meeste nummers hier zijn redelijk standaard pop nummers. Simpele structuren en teveel herhaling voor mij.

De nummers "Scar Tissue", "Other Side" en het titelnummer heb ik echt te vaak gehoord op radio en feestjes dat ik er nog naar wil luisteren. "Californication" heeft goede teksten, maar instrumentaal heeft het mij nooit aangesproken. Ik was altijd erg fan van hun sound op "Easily" en dat vind ik nu nog steeds het beste nummer. Verder vind ik "Right On Time" ook nog steeds erg fijn. Vooral die verschillende lagen in het nummer laat voor mij de potentie van RHCP horen. Helaas komt die potentie tot innovatie niet tot zijn recht met dit album en hierna zakken ze alleen maar verder in pop wateren.

avatar van Reijersen
Naar aanleiding van dit topic beluisterde ik dit album.

Enorm vaak beluisterd rond de release (toen was ik een jaar of 15). Ik ken de nummers nog zo terug halen, maar luister het niet vaak meer. Nog steeds een heel fijne plaat van RHCP dit. Vooral het begin is ijzersterk, zeg van Around the World tot aan Californication. De blend van pop, rock en funk bevalt me nog steeds erg goed. Ook de energie is goed. Live schijnt die zanger helemaal niet zo goed te zijn, maar dat hebben ze dan op deze plaat heel goed kunnen bedekken. Favoriete songs? Scar Tissue, Otherside en Road Trippin’.