Todd Rundgren - Something / Anything? (1972)

Rock / Pop
Label: Bearsville

1. I Saw the Light (3:00)
  2. It Wouldn't Have Made Any Difference (3:50)
  3. Wolfman Jack (2:56)
  4. Cold Morning Light (3:35)
  5. It Takes Two to Tango (This Is for the Girls) (2:41)
  6. Sweeter Memories (3:36)
  7. Intro (1:11)
  8. Breathless (3:15)
  9. The Night the Carousel Burned Down (4:29)
  10. Saving Grace (4:12)
  11. Marlene (3:54)
  12. Song of the Viking (2:35)
  13. I Went to the Mirror (4:05)
  14. Black Maria (5:20)
  15. One More Day (No Word) (3:43)
  16. Couldn't I Just Tell You (3:34)
  17. Torch Song (2:52)
  18. Little Red Lights (4:53)
  19. Overture-My Roots: Money (That's What I Want) (2:29)
  20. Dust in the Wind (3:49)
  21. Piss Aaron (3:26)
  22. Hello It's Me (4:42)
  23. Some Folks Is Even Whiter Than Me (3:56)
  24. You Left Me Sore (3:13)
  25. Slut (4:03)
Deze plaat mag niet ontbreken in je collectie. Ultieme popsongs. Als Todd Rundgren nog een selectie had gemaakt van de nummers die op dit dubbelalbum staan zou het wat mij betreft het beste popalbum aller tijden zijn. Alsnog 5 sterretjes voor de True Star.

avatar van Sander B.
Ik ben zelf erg benieuwd naar dit album. Ik heb zelf het album ''Todd'' op Lp (mn vaders Lp collectie) en die beviel me erg goed. Ook heb ik het album ''Utopia'' op Lp, volgens mij een Live Lp nog niet geluisterd overigens. Ga er zeker even achteraan

dutch2
Sander B. schreef:

'Utopia' was de geweldige band waarin Rundgren naast zijn solowerk speelde (maar misschien wist je dat al). Ik ken maar 1 live-lp van ze, 'Another Life', en dat is echt een juweeltje. Als je de elpee 'Todd' al kunt waarderen, staan je nog vele mooie Rundgren-momenten te wachten. Veel plezier ermee!

avatar van Sander B.
Ik wist niet dat todd in de band Utopia speelde. Dus daar ga ik ook maareens een keertje wat van luisteren. Maar om te beginnen even de platen van Todd Rundgren zelf bedankt voor info iig.

Lees dit es:

Over de relatie tussen de dood van John Lennon en de muziek van Todd Rundgren...

avatar van Sander B.
Interessant stuk idd. Zo zie je maar weer waartoe muziek/teksten kunnen leiden als het tenminste waar is. Todd Rundgren heeft trouwens ook ''skylarcing'' van XTC geproduceerd zag ik tijdje geleden, wel geinig.

avatar van andré
Sander B. schreef:

...en dat liep niet geheel vlekkeloos. Andy Partridge van XTC schijnt zelfs slaande ruzie met Todd te hebben gehad!

avatar van titan
titan (crew)
Klopt, maar Andy is ook een beetje een ruziezoeker. Hij zou Modern life is rubbish van Blur produceren, maar dat ging vanwege ruzie niet door.

dutch2
andré schreef:

Ruzie of niet, Skylarking klinkt wel als een klokkie. En dat zal toch ook wel voor een deel Rundgrens verdienste zijn.
En wat Andy Partridge betreft, die had geloof ik al op zijn twintigste zijn eerste maagzweer te pakken, dus dat zal inderdaad wel geen relaxed type zijn. Maar wel een muzikaal genie.

Todd Rundgren heeft trouwens ook het slechtse album ooit geproduceerd: Bat out of Hell van Meat Loaf

Maarrr: Todd blijft Godd

avatar van IMPULS
Nou, op basis van Something/Anything zou ik zeggen: Meneer Todd. Da's genoeg eer. Prima album. Hier en daar een slappere compositie, maar teveel kwaliteitssongs om op te noemen. Ik schat zo'n 16 fantastische songs. En Meneer heeft het nog zo mooi gearrangeerd ook ! Duizendpoot.

Pieter Paal
Dit album en de single 'I saw the light' waren voor mij de eerste kenninsmaking met Todd Rundgren. Er staan een paar rommelige dingen op, maar o zoveel prachtnummers.
Ik heb al veel platen en cd's van Todd (ook Nazz en Utopia) in mijn kast staan die ik regelmatig draai en ik ben altijd weer benieuwd wat hij nu weer gebrouwen heeft. Hij is zo veelzijdig.

EVANSHEWSON
Pieter Paal schreef:

Leuk dat het precies Pieter Paal is die hier wat zinnige kommentaar bij kwijt wou.

Ik kende enkel "Can You Still be Friends", méér door de mooie cover die Robert palmer ervan maakte; Voor de rest kende ik ook I Saw The Light en Be Nice To Me... de rest van deze man's oeuvre was me eigenlijk geheel onbekend.

Ik vond afgelopen vrijdag een prima introductie : "The Definitive Rock Collection", die overspant Todd's carriëre van 1970 tot 2004 en bevat zowel solowerk als werk met Utopia.

Nu geniet ik enorm van die mooie verzamelplaat en ik ben op www.allmuisc.com eens verder gaan piepen en ik denk dat dit album zowat zijn allerbeste moet zijn, welke raad je me nog aan ,

Want dit album ga ik absoluut bestellen, zoveel is zeker.
Mijn interesse is behoorlijk opgedreven en de honger naar méér Todd is groot.

Down_By_Law
EVANSHEWSON schreef:

Want dit album ga ik absoluut bestellen, zoveel is zeker.
Mijn interesse is behoorlijk opgedreven en de honger naar méér Todd is groot.

Tjonge jonge. Jij hebt echt een goede muzieksmaak: bij elk album dat ik heb staat wel een berichtje van jou

Dit album moet je absoluut aanschaffen, maar misschien is "A Wizard, A True Star" (1973) nog wel beter. Een dubbelalbum bevat immers bijna altijd wat 'filler' (behalve "Blonde On Blonde" van Dylan en het debuut van Manassas dan). "A Wizard..." is dan ook van begin tot eind perfect. Verder is Todd's werk niet zo heel essentieel, dus ik zou het bij deze twee albums laten.

avatar van beaster1256
todd's meesterwerk vind ik het niet daarom staan er enkele losse flodders op maar het is het eerste meesterwerk dat hij zou maken , briljant is het wel, pracht van een dubbel lp , en nu heb ik hem al dubbel op cd ( gewoon en geremasterd ) en nog ligt dat owe werk regelmatig op, ik vind het heel sterk en zeer veelzijdig.

Father McKenzie
Deze klassieker van Todd zal ik me eens kortelings gaan bestellen, ik heb hier al zovéél goeds over gehoord, en deze artiest ligt me!

een dubbel cd /lp is teveel. een enkel album was beter geweest want er staan zat zwakke nrs op, maar ook heel sterke.

Father McKenzie schreef:

Ondertussen een copie van de plaat gekregen, merci beaster1256.
De plaat bevalt ontzettend, dit is terecht een popklassieker te noemen. Groots componist. Hij maakt naast "normale" liedjes ook ruimte voor muzikale onzin en gestoei met allerlei klanken.
Op All Music terecht ***** meegekregen, ik doe het voorlopig met ****1/2
Ik kan de muziek van Todd Rundgren echt aan iedereen aanraden die een béétje van singer-songwriter genre houdt.
Prima schijfje!

avatar van niethie
Vond hem net wat minder dan Wizard mede omdat er teveel fillers op staan en de plaat toch ook wat lang duurde hier en daar, dit neemt echter niet weg dat ook dit een- behoorlijk vooruitstrevend plaatje was voor zijn tijd, vol mooi geschreven songs, veelzijdig gebruik van instrumenten en hier en daar wat humor (neem bijvoorbeeld dat- sounds of the studio spelletje). Favoriete zijn oa I Saw the Light, Hello It's Me en Sweeter Memories.

3,5 sterren

Father McKenzie
Ik ben Beaster eeuwig en drie dagen dankbaar dat hij deze voor me gecopieerd heeft;
Beestig goede plaat, ik heb hem nu zelfs mijn top tien ingebonjourd, ten koste van Ryan Adams, maar ja, er kunnen er echt maar 10 in....
Wie deze tegendraadse en eigenwijze singer-songwriter-rocker niet mocht kennen.... jammer, want die man is supergetalenteerd, wat op dit tijdloos en prachtig album goed te horen is.
Ongehoord steengoed vind ik deze plaat!

Vandaag héél groot deel van Todd's oeuvre op de i-pod gezet, dat is genieten met de koptelefoon!

avatar van beaster1256
ja, beste father alias patje , een geniale plaat van wizzard of all todd , de man is een muzikale duizendpoot en kan echt alles , bovendien heeft hij liv tyler opgevoed , wie zou er zijn leven niet willen overdoen , de laatste jaren bregt hij wel mindere muziek uit , maar hij blijft één van mijn helden zoals neil , alice , peter hammill , en gabriel en cave en gilmour en lou en bowie en dylan uiteraard !

Natuurlijk heb ik er weer een tiental vergeten zoals van , paul en john , zappa , waits , en van de nieuwere lichting ryan adams , de meute van arcade fire en toch wel de kliek van elbow .....

avatar van kaztor
Een beetje een wolf in schaapskleren, deze Todd, als ik deze cd zo eens beluister. Muzikaal zit het zonder meer helemaal snor met tussenin ultieme pop-pareltjes een evenredige hoeveelheid gekte en bijtende rockers. Meneer neemt het niet zo nauw met geschreven wetjes en zingt rustig net zo lief over geslachtsziektes en andere ongein alsover de liefde. Het is een dubbelalbum uit de orde 'overdaad schaadt niet'. Vandaag binnen, dus zet ik in met een 4,5 want dat dit een grote favoriet van me wordt weet ik wel zeker!

avatar van kaztor
Raar eigenlijk dat ik nergens wat lees over het redelijk briljante The Night The Carousel Burned Down. Maar eigenlijk is alles van een even angstwekkend hoog niveau. Deze krijgt van mij de volle poet!

avatar van Snakeskin
deze, en de enige plaat van Derek and the Dominos, zijn platen die gezien de door hen opgebouwde status op mume totaal niet uit de verf komen. Dit moet, wat mij betreft, veranderen

LocoHermano
Heb 'm pas 2 keer beluisterd, maar je kunt snel concluderen dat dit een heerlijke bak eigenzinnigheid is. Tussen mierzoet en prettig gestoord. Smaakt naar meer Rundgren.

avatar van Stijn_Slayer
Misschien heb ik nu al dé ontdekking van 2010 meegemaakt.

Hierop gekomen via Nazz (wat trouwens een leuk bandje is), waarin Todd de gitarist was.

Helemaal geen vergelijkbare muziek, maar het toont wel de grootse ontwikkeling die Todd heeft doorgemaakt vanaf het eerste album van Nazz uit 1968 tot deze plaat uit 1972. Van een nogal primitief garage/psych. rockbandje naar dit wonderbaarlijke, soms inventieve popalbum (al is er af en toe nog steeds sprake van een psychedelisch tintje).

Todd maakt het de luisteraars niet altijd even gemakkelijk: het album begint met 'I Saw the Light' en ineens zit je dan naar 'Breathless' en 'The Night the Carousel Burnt Down' te luisteren.

Gelukkig is het allemaal geslaagd. Dit album zal ik zéér snel aanschaffen, en dan ook maar meteen A Wizard, A True Star erbij.

Kosinski
Voor slechts 5 euro bij Free Record Shop op de aanbiedingen stapel. 2 CD´s. Dit prachtige klassieke album kun je voor dat geld niet laten liggen.

avatar van Shangri-la
Bedankt voor de tip! Ik heb hem ook maar gelijk besteld want voor dit geld heb je echt een koopje aan dit fantastische album.

avatar van Janz
Kosinski schreef:

Inderdaad.
Het prijsbeleid van FRS is voor mij onnavolgbaar, maar wat zal ik daarom treuren. Een prachtige aanwinst voor wel heel weinig geld. Van zulke aanbiedingen lust ik er wel meer.

avatar van Jan Wessels
Inderdaad, ik snap soms niets van de prijzen bij de handel in het algemeen

Maar goed, voor 5 euro vanmiddag even meegenomen en binnenkort herbeluisteren. De laaste keer dat ik dit beluisterde was ik 13 en dat is 3,5 decennium geleden. Wordt het een top of een flop? Ik weet wel dat dit album jaren geleden bekend stond als één van de beste albums allertijden.