Todd Rundgren - Something / Anything? (1972)

Rock / Pop
Label: Bearsville

1. I Saw the Light (3:00)
  2. It Wouldn't Have Made Any Difference (3:50)
  3. Wolfman Jack (2:56)
  4. Cold Morning Light (3:35)
  5. It Takes Two to Tango (This Is for the Girls) (2:41)
  6. Sweeter Memories (3:36)
  7. Intro (1:11)
  8. Breathless (3:15)
  9. The Night the Carousel Burned Down (4:29)
  10. Saving Grace (4:12)
  11. Marlene (3:54)
  12. Song of the Viking (2:35)
  13. I Went to the Mirror (4:05)
  14. Black Maria (5:20)
  15. One More Day (No Word) (3:43)
  16. Couldn't I Just Tell You (3:34)
  17. Torch Song (2:52)
  18. Little Red Lights (4:53)
  19. Overture-My Roots: Money (That's What I Want) (2:29)
  20. Dust in the Wind (3:49)
  21. Piss Aaron (3:26)
  22. Hello It's Me (4:42)
  23. Some Folks Is Even Whiter Than Me (3:56)
  24. You Left Me Sore (3:13)
  25. Slut (4:03)
avatar van bikkel2
Kunststukje werkelijk waar . Maar het moet ook je smaak zijn natuurlijk .

Ook weer zo'n juweeltje van alleskunner TODD

avatar van Tony
Klasse album inderdaad. Heel songgericht materiaal, erg mooie melodieën.

En ik kan het mis hebben, maar hoor ik daar op CD2 nummer 6 Overture-My Roots de allereerste lo-fi pastische ever? Lo-fi als in bewust slechtere geluidskwaliteit opnemen dan technisch mogelijk is? Iemand inzicht in de totstandkoming van deze collage?

Misterfool
Mwah, ik denk dat je er dan meer inziet dan de artiest bedoelt heeft. Todd rundgren plaatste op dit album een demo van Nazz, het bandje waar hij voor zijn solo-carriere bij speelde. Hij heeft het volgens mij meer als verwijzing en grap bedoelt dan als een serieus experiment.

avatar van Tony
Ik ken de albums van Nazz. Hello it's me staat in een veel rustiger tempo op debuut Nazz, maar ik herken geen van de nummers uit de Overture-My Roots van de Nazz albums. Okee, het is een demo zeg je, maar dan nog, ook in 1968 klonk Nazz toch al veel beter dan Overture-My Roots?

Lazarus Stone
Dust in the Wind, het absolute hoogtepunt, Moogy Klingman.

als geheel (behalve live-studiokantje 4) niet om aan te horen, te divers, explodeert haast van inspiratie en flauwekul.

toch een van de betere platen uit de popgies.

(oh ja, koop de lp met klaphoes en CD om te zappen)

avatar van bikkel2
De diversiteit is juist het sterke punt hier. Lekker onbevangen en met de nodige humor.
Belangrijker: De songs deugen !!

Beste blinde aankoop ever

bikkel2 schreef:
Belangrijker: De songs deugen !!

Beste blinde aankoop ever

TODD heeft m.i. nog nooit slechte albums afgeleverd. Zijn songs deugen altijd

avatar van bikkel2
Daarvoor ken ik te weinig van Todd. Begrijp uit de geschiedenis dat hij in de jaren 80 ook wel wat uitglijders heeft gemaakt. Dan nog is het uiteindelijk een mening natuurlijk.

avatar van matthijs
bikkel2 schreef:
Kunststukje werkelijk waar . Maar het moet ook je smaak zijn natuurlijk .

Op deze plaat een paar erg mooie nrs, I went to the Mirror, in het bijzonder, maar iets te veel humor-nummers. Gelukkig kan ik mijn cd speler programmeren, dus zo erg is dat niet.

Neal Peart schreef:

TODD heeft m.i. nog nooit slechte albums afgeleverd. Zijn songs deugen altijd

Ken je veel van hem? Er zitten echt wel een aantal prutsplaten tussen.

avatar van matthijs
Stijn_Slayer schreef:
Er zitten echt wel een aantal prutsplaten tussen.

Hoewel smaken verschillen kan niemand ontkennen dat hij het experiment, met name in productioneel opzicht, hoog in het vaandel had staan. Waar je wel over kunt discussieren is waar de grens ligt tussen saai gepruts (naar mijn mening bv het hele album "Todd" en ongeveer 50% van deze plaat) en innovatieve boeiende kunststukjes(zoals I went to the Mirror, e.a.)

avatar van bikkel2
Van dit album kan ik alleen maar zeggen; Genialiteit en gekte licht dicht bijelkaar.
Op Wizzard A True Star gaat ie nog wel een stukkie verder.
Dat kan ook verkeerd uitpakken.
Hier vind ik het voortreffelijk.
Hij heeft gewoon iets gedaan wat ie zelf leuk vond. Prachtige stukken en dan weer even wat meligheid en experimentjes er tussen door.
Hij is in ieder geval een artiest die ondanks zijn perfectionistme, ook wel inziet dat je niet alles even serieus moet nemen. Dat kan ik wel waarderen.

Stijn_Slayer schreef:

Ken je veel van hem? Er zitten echt wel een aantal prutsplaten tussen.

Ik heb alles(!) van hem en hij was en is een TOP(!) artiest. Tweemaal live gezien. Ook de albums met zijn band UTOPIA vind ik echt top!

avatar van Tony
Tuurlijk is hij een top artiest, altijd origineel, altijd op zoek de scherpe randjes, altijd boeiend, maar niet altijd goed. Ken ook wel enkele 'prutsplaten' van Todd, zoals Stijn ze noemt. 2nd Wind, With a Twist, om er 2 te noemen. Die vind ik echt moeilijk te pruimen hoor. Deze Something/Anything staat samen met Wizard aan de andere kant van het muzikale spectrum, beide wereldplaten en Top 10 waardig voor mij.

Stijn_Slayer
Dit was bijv. ook wel even slikken: YouTube - Todd Rundgren - Bang The Drum All Day (with lyrics)

Los daarvan is Todd wel één van de meest veelzijdige rockmuzikanten.

avatar van Jester
YouTube - "I Saw the Light"- Todd Rundgren, Daryl Hall

Mooie uitvoering van I Saw the Light, met Daryl Hall.

Jester schreef:
YouTube - "I Saw the Light"- Todd Rundgren, Daryl Hall

Mooie uitvoering van I Saw the Light, met Daryl Hall.

Top!!! Daryl Hall ontvant ook Joe Walsh. Deze oude baas met allrespect (70?) speelt ook bij Daryl in huis nog steeds de pannen van het dak. Gewoon top zoals dit op YOUTUBE staat

Fedde
Begin ’85 dacht ik alles wel zo’n beetje gehoord te hebben en zocht naar iets nieuws. De verkoper van mijn favoriete platenzaak in Zaandam liet me dit album zien: Something / Anything. Todd Rundgren kende ik vaag van de single I Saw The Light en dat leek me geen slecht idee. Maar eens proberen. Twee maanden later had ik alles van Rundgren en Utopia op vinyl in huis gehaald en in dat zelfde jaar volgden A Cappella en POV. Binnen de kortste keren was ik verkocht: Rundgrenized.

Er gaat iets magnetisch van de man uit: hij zoekt het randje op tussen genialiteit en bezetenheid en valt daarbij, objectief gezien, geregeld over dat randje heen. Maar dat wil je natuurlijk niet zien als fan. Rundgren ís ook geniaal: speelt vaak op alle instrumenten verbluffend goed, zingt met enorme souplesse en bereik, componeert geweldig, heeft humor, en houdt zich nergens aan de strakke lijntjes van een genre: het vliegt alle kanten op.

En dan nu dit album: Something / Anything is zijn meesterwerk, wat mij betreft. Prachtige ballads, in de stijl van Carole King soms, met ook wel wat van The Beach Boys uit de Sunflower-periode. Dan is het ineens weer snoeiharde rock of weirde electronica. Geen enkele misser te ontdekken op dit dubbelalbum. De creativiteit spuit er uit. Dit is Rundgren helemaal: de one-man-band, de selfmade singer-songwriter en onvergelijkbaar goed. Dat het er aan zat te komen wisten we al van de twee voorgaande albums: Runt en The Ballad Of Todd Rundgren. Ook hier pareltjes van compositie en productie.

En ná Something / Anything ? De genialiteit verschoof toch meer in de richting van de ongebreidelde experimenteerdrift. Hyperactief, ADHD, met de kennis van nu. Geen wonder: hij experimenteerde met Ritalin en andere drugs, kon zonder te slapen doorwerken en er stroomde nog veel meer creativiteit door de aderen: A Wizzard, A True Star, Todd, de eerste Utopia-albums. Over het randje heen soms, helaas. Twee albums per jaar vaak. Steeds weer grensverleggend en vernieuwend. Hij vroeg het uiterste van zijn publiek, deed niet aan commercie. Van Albert Grossman, baas van Bearsville Records kreeg hij daar alle ruimte voor, tot het ook Grossman, begin jaren ’80 te gek werd.

Maar op dit album hebben we nog even nergens last van. Een fantastische collectie topsongs, zonder zwakke plekken. Visitekaartje van een muzikaal wonderkind.

avatar van bikkel2
Goed stuk Fedde. Prachtplaat. Ik ontdekte de cd pas een jaar of 2 terug.
Ik zag 'm liggen voor 5 Euro (ook in Zaandam !!)
Beste koop ooit.

Fedde
Bikkel2, ik lees hierboven dat jij je al in soortgelijke bewoordingen uitliet over dit album. Grappig dat we, met een verschil van 25 jaar, bij ditzelfde album uitkwamen.Ik deel je mening, ben blij dat je ook oog hebt voor de gekte en uitglijders van de man in zijn latere werk. Die relativering heb je wel nodig om hem goed te beoordelen. Grossman had hem af en toe wat meer de oren moeten wassen misschien, dan was het talent misschien bij een groter publiek (buiten de VS) bekend geworden en had hij zijn platencontract niet verspeeld. Rundgren was en is ook niet zo'n klein beetje een eigenwijs manneke.

PS: ik ga ook naar de 5 sterren. Waarom niet. Ik kocht het album trouwens op de Zuiddijk (27 gulden als ik me niet vergis).

avatar van bikkel2
Dat is Coco records. Die zit er nog steeds. Een erg fijn winkeltje. Ik haal er nog regelmatig cd's.

Ik houd van albums die mij verrassen. Het kan mij niet afwisselend genoeg zijn, zolang het maar inhoud heeft en songmatig in orde is. En dat is deze ten voeten uit.
Ik moet van Rundgren overigens nog veel beluisteren, ook van Utopia.
Maar leuk dat we op dezelfde golflengte zitten.

Stijn_Slayer
Ach, met Utopia ben je vrij snel klaar. Alleen het debuut en Ra doen er écht toe.

Kijk ! Dat scheelt.

Stijn_Slayer schreef:

Dat zijn de beste, inderdaad, pure progrock-albums. Deface The Music is een pracht van een Beatles-parodie, de andere albums hebben hier en daar een aardig nummer, helaas niet veel meer dan dat.

avatar van devel-hunt
Van sommige platen heb je hele hoge verwachtingen. Dus ook van deze.
Ik kende I saw the light en Hello It's me al. Voor de rest nooit verdiept in Todd Rundgren, dus maar eens bij deze begonnen. Gezien de reacties een must have.

Vreemd dat ik er niet warm of koud van wordt.
Het is typisch een begin jaren 70 productie. Best wel netjes en onderhoudend, maar spannend word het nergens echt.
Dat Todd Rundren een goed lied kan schrijven, uitvoeren en zingen is heel duidelijk, maar geniaal hoor ik niet. Misschien vaker luisteren, twee luisterbeurten zijn misschien onvoldoende.
Tot nu toe een ***.

avatar van bikkel2
Het is typisch zo'n plaat waar Rundgren stoeit met een bonte stijl aan songs.
Ook niet alles is serieus, en het springt van de hak op de tak.
Maar de inspiratie en originaliteit druipt er af.
Het is vooral een ongedwongen plaat, waar het talent van Rundgren naar mijn idee in volle glorie te horen is.
Olijk, maar tegelijkertijd ook razend knap inelkaar gezet. De man deed vrijwel alles zelf.
Heel knap album.
In die tijd kregen dit soort talenten nog volop de ruimte om een album als deze in elkaar te zetten.
Het zou in de tegenwoordige tijd vermoedelijk niet meer kunnen.

Fedde
De remaster van 2011 op het Edsel-label heb ik nu een week gedraaid en daar zit echt een flink stuk meer geluid in dan in mijn oude elpees op het Bearsville-label, die toch wat groezelig klonken. De 2 bonustracks heb je niet nodig, maar ik hoor nu details, fraaie hoge tonen en meer stereodiepte dan tevoren. Bewijs dat de mastertape prima was. Veel Rundgren-platen klonken origineel op vinyl niet zo best. Hulde dus aan Edsel voor de kwaliteit!

avatar van _Rene
Ik moest, zacht gezegd, even wennen aan deze plaat. Dat is me gelukt, al zal het nooit echt een favoriet van me worden. Een uitgebreide bespreking, is hier te vinden:

Fedde
Beste René, ik heb het verslag op je blog gelezen. Tja, als je de plaat opzet met het idee dat het een score is, dan kan het tegenvallen misschien, omdat je de overige nummers niet kunt koppelen aan de beelden van de film (die ik trouwens niet gezien heb, maar je maakt me wel nieuwsgierig).

Waarom ik dit toch een geweldig album vind is omdat Todd in ieder nummer een andere sfeer en stijl weet op te roepen en dat alles doet met een gemak en zelfrelativering die ik nergens anders nog ben tegengekomen. De humor, de gekte en de genialiteit boeit me nog steeds.

ik citeer je blog hier maar even:
Rundgren verkent muzikale grenzen en stapt er soms met succes overheen. Toch is het niet aan mij besteed. Ik vind dat ik op deze vier platen te diep moet graven naar écht mooie muziek en hoor het vernieuwende er 41 jaar na verschijning niet helemaal meer vanaf.

Ik kan alleen maar hopen dat een derde luisterbeurt je kan helpen het bijzondere van dit album nog een stukje hoger in te schatten.

En daar wacht ik dan maar geduldig op. Groet!.