Airbag - Disconnected (2016)

Noorwegen

4. Sleepwalker (7:05)
  5. Disconnected (13:10)
  6. Returned (5:11)
avatar van legian
"Music is the silence between the notes"

We kennen de uitspraak wel, de stilte tussen de noten zijn net zo belangrijk als de noten zelf. Daar komt namelijk de anticipatie uit voort om de volgende noot te horen. Een anticipatie die in muziek tegenwoordig steeds meer verdwijnt. Veel muziek bestaat uit een zogenaamde "wall of sound", iets wat het goed doet op de dansvloer maar wat ten koste gaat van veel onderdelen in de muziek en de ervaring van de beluistering en dus ook de anticipatie. Gelukkig zijn er nog muzikanten die dat niet doen en Airbag is daar zo een van. Ook op dit vierde album wordt de tijd genomen voor de nummers (6 nummers die in totaal 50 minuten klokken) en is de term "less is more" regelmatig van toepassing.

Ondertussen is de formule die Airbag gebruikt bekend, ook de grote inspiratie uit Pink Floyd is hier weer terug te horen. Het zijn onderdelen die mensen misschien afschrikken of teleurstellen, iets dat best te begrijpen is, maar de band weet het allemaal zo vakkundig te brengen dat die 50 minuten voorbij vliegen. En bovenal is de ervaring van het luisteren hier een waar genot. Zo heb ik het album meerdere malen beluisterd door gewoon eventjes te gaan liggen (of onderuit gezakt zitten) en de ogen te sluiten. Tijdens het luisteren komt er een kalmte die de stress van een lange werkdag doet verdwijnen. Dat betekend dat de formule die ze gebruiken ook echt werkt, vier albums lang krijgen ze dat namelijk elke keer weer voor elkaar. En dat is toch best bijzonder.

Het "less is more" principe haalde ik al even aan en dat is op dit album ook weer van toepassing. Elke noot dient een doel, alles wat niet nodig is, is gewoon niet aanwezig. Luister bijvoorbeeld naar het prachtige slotnummer Returning. Een nummer waarbij de zang van Tostrup begeleid wordt door een piano, meer heb je niet nodig dus meer krijg je niet. Het klinkt misschien wat saai maar dat is het zeker niet. Dan moet ik toegeven dat de 'uitspatting' ook wel erg fijn is al is het alleen maar omdat de opbouw er naar toe zo ongelofelijk mooi is.

Die 'uitspattingen komen vaker voor en (zoals kenmerkend voor Airbag) zijn deze ongelofelijk beheerst. Hier geen headbang momenten, geen gitaar of drum geweld. Nee de uitbarstingen die we hier krijgen zijn zoals we ze vroeger (denk zo'n 40 jaar terug) kregen, een solo waar de tijd voor genomen wordt. Zo worden noten niet snel achtereenvolgend gespeeld maar wordt er gewacht tot de voorgaande noot voorbij is. En hier komt die stilte dan weer terug.

Nog een voorbeeld is zo'n 9 minuten in het nummer Disconnected. Daar zit een moment dat lijkt op het einde van het nummer waar we voornamelijk steelte horen. Deze stilte wordt dan doorbroken door een bekende en vertrouwde gitaar (ik heb het vage vermoeden dat ze hier toch een stukje zelfplagiaat doen). Die laatste 4 minuten van het nummer zijn gevuld met stukken stilte, zo zijn de laatste seconden helemaal stil zodat we gaan anticiperen op wat daarna mag komen. Wat daarna volgt is helaas het kortste nummer van het album, maar oh zo mooi.

Het kortste nummer, De afsluiter Returning, is tevens de vreemde eend op dit album. Het nummer heeft een stijlbreuk met de voorgaande nummers en klinkt bovenal erg hoopvol. Ik hoop dat we in de toekomst meer van dit soort 'stijlbreuken' mogen krijgen want het is toch wel mijn favoriet van het album.

Al met al is dit album, wat het derde album op rij is met 6 nummers en een speelduur van 50 minuten , een heerlijke luisterbeleving. Een album wat rustgevend is, vertrouwd en bovenal weer een ongelofelijke kwaliteit bied. Ik houd ervan.

Leuk legian, maar de echte verrassing is er nu wel af.

Welke verrassing?

avatar van legian
Dat de verrassing eraf was wist ik bij voorbaat al en ik heb het vage vermoeden dat jij dat ook wel wist .

maar zoals Broem al zegt:
Broem schreef:
Ik vind het knap als een muzikant of band zichzelf opnieuw uitvindt en met een koerswijziging in muziekstijl een andere weg inslaat (...) Net zo knap als een band die durft vast te houden aan een geslaagd concept. Dat doet Airbag met Disconnected en bevalt me erg goed. Herkenbaar en zo lekker

Ik kan me daar volledig in vinden. Ik begrijp echter wel dat het herhalen van een concept (wel of niet geslaagd laten we lekker in het midden) op den duur niet interessant meer wordt. Ik heb ditzelfde met Dream Theater gehad dus ik snap het zeker. Maar in dit geval geniet ik ongelofelijk van het album en is er nergens iets wat mij ook maar tegenstaat, dus ook de herhaling of het gebrek aan verrassing/vernieuwing niet.

Ik vindt trouwens dat Returning voor Airbag begrippen best vernieuwend is, evenals het niet eindigen met een 'epic'. (oke dit deden ze op hun eerste album ook niet maar daar staat ook geen 'epic' op).

avatar van Brunniepoo
Airbag en 'vernieuwend' in één zin, ik kon het me al nauwelijks voorstellen... Anyway, de vierde herhalingsoefening inmiddels alweer (het solo-album van Bjørn Riis meegerekend). Jammer dat een band die zo goed naar Pink Floyd geluisterd heeft vervolgens niet heeft opgemerkt dat goede bands zich kenmerken door ontwikkeling.

shadowgallery schreef:
Welke verrassing?

avatar van cageman
Heerlijk album, herhaling? Nou en van mij mogen ze nog jaren dit soort albums maken. Nu nog een keer live meemaken.

avatar van hidalgo
heerlijke cd niks mis mee iedere artiest pikt van de andere artiest niks mis mee

Fantastische plaat ... !

hidalgo schreef:

Klopt daarom vond ik dat niet erg de eerste twee, drie albums. Nu verwacht ik toch wat meer en dan stokt het......klinkt niet echt slecht, maar verrassen doen ze niet meer (helaas)

avatar van dynamo d
titel track 6 heet Returned

avatar van Marco van Lochem
Airbag heeft weer een mooie, maar wel erg veilige nieuwe plaat uitgebracht. Voor mij verplichte aanschaf, maar ik had een klein beetje hoop op wat meer verrassingen. Deze scoort dan ook minder dan de vorige 3, al blijf ik het wel prachtige muziek vinden. Volgende keer misschien eens wat andere instrumenten gebruiken of het tempo wat vaker opschroeven.

avatar van 4addcd
Zo, vandaag eindelijk mijn stem uitgebracht na de nodige luisterbeurten. Mijn mening is al verwoord door een aardig aantal andere gebruikers/luisteraars, dus weinig zin om uitgebreid in herhaling te vallen. Blijft mooie muziek, maar meer verrassing zou mogen. Verbeteringen zouden zijn; vocalen, meer dynamiek, meer tempo en misschien andere instrumenten (bijv inzet van orkest met blazers en strijkers). Kwaliteit is er in overvloed, maar een keer anders benutten.

avatar van Bonk
Eigenlijk zie je in de reacties terug dat eigenlijk iedereen het er over eens is dat Airbag met dit album meer van hetzelfde aflevert, maar dat het verschil er in zit in hoeverre dat nu als storend wordt ervaren.

Ach, laat ik dan die mening van mij hierover ook nog maar even delen. Niet dat die veel wezenlijk zal toevoegen en wellicht dat er eigenlijk ook niemand op zit te wachten , maar heb ik die ook maar weer even gelucht .

Ik heb ooit in een recensie voor een nummer uit de progladder gesteld dat je wat mij betreft niet origineel hoeft te zijn en ook prachtige kunstwerken kunt afleveren door prachtig binnen de lijntjes te kleuren en dat Airbag dat erg goed doet.
Maar als alle kleurplaten op elkaar lijken, ben je toch echt minder onder de indruk van de vierde goed ingekleurde plaat, dan dat je van de eerste was. En dat is bij mij nu het geval.

avatar van hidalgo
gooi de kleurplaten maar aan de kant @BONK de artiesten gaat het om de poen
rem simple minds u2 doen al jaren de zelfde truc

Neal Peart ik laat mij graag verassen

avatar van chevy93
Erg fijn, subtiel album. Een herhalingsoefening is het zeker niet. Dat wil zeggen, ik heb voorganger al tijden niet gehoord, dus wellicht heb ik het fout.

Neal Peart ik laat mij graag verassen

Levensmoe?

avatar van Rogyros

shadowgallery schreef:

Levensmoe?

waarom levens moe

waarom levens moe

Nou, omdat je verast wil worden.

volgend jaar februari staat Airbag in de Boerderij in Zoetermeer!

avatar van El Stepperiño
Jammer, beetje aan de saaie kant dit.

avatar van Broem
Eindelijk de tijd gehad om de vinyl versie op de draaitafel te leggen en te genieten van dit lekkere album. Kwaliteit van de vinyl versie valt me echter fiks tegen. Had gehoopt op dezelfde kwaliteit als het soloalbum van gitarist Bjørn Riis - Lullabies in a Car Crash (2014) Dat album klinkt geweldig. Disconnected op vinyl maakt niet de verbinding die ik had gehoopt

avatar van Leptop
Met zo'n titel...wat verwacht je dan? ?

avatar van Leptop
Dat bedoelde jij natuurlijk ook.
Je vraagt je natuurlijk wel eens af als blijkt dat ze het wel kunnen; waarom niet altijd?

57 stemmen en zo laag gemiddelde van 3.88

57 stemmen en zo laag gemiddelde van 3.88

Ach er zijn personen die niet alles voor zoete koek slikken. Trouwens over smaak....

wiloost
Fantastische cd. Ik geniet er steeds weer van. Mix van Pink Floyd en Yes. Maar nog scherper.: een alternatieve versie van Steven Wilson. Ik geniet er van, whatever associaties je ook hebt,

avatar van Broem
wiloost schreef: