Airbag - Disconnected (2016)

Noorwegen

4. Sleepwalker (7:05)
  5. Disconnected (13:10)
  6. Returned (5:11)
avatar van Marco van Lochem
De nieuwe Airbag was voor mij een groei plaatje. "KILLER" was de eerste track die bekend gemaakt werd en liet enkele nieuwe invloeden horen. De vraag was of de rest ook zo 'vernieuwend' zou zijn en het antwoord is nee. "DISCONNECTED" is gewoon een typische Airbag plaat met prachtige melodieën, sfeervolle passages en mooie gitaarpartijen van Björn Riis. Het is genieten van de eerste tot de laatste noot en dan gaat hij bij mij weer op repeat. In mijn jaarlijstje eindigt deze Noorse topplaat achter de laatste Marillion en dat betekent dat voor het eerst er geen nieuwe Airbag plaat mijn jaarlijstje aanvoert...maar het was een 'close finish'.

Airbag... Inmiddels ben ik al jaren trouw luisteraar. Pink Floyd 1.5. Erg? Integendeel; ik wou dat er meer van deze muziek gemaakt werd. Heerlijke muziek. Airbag doet dit uitstekend. Tot nu toe is eigenlijk ieder album geslaagd. Ze geven er iedere keer een iets andere draai aan zonder kwaliteit in te leveren.

Over dit album:
Ik moet zeggen dat het me in het begin een tikkeltje tegen viel. Het wordt nergens slecht, het is oerdegelijk. Maar ik vind dat ze wel erg op safe spelen hier. Vooral ''Broken'' en ''Safe'' hebben hier last van. Ik zou bijna zeggen; saai. Bij ''Killer'' heb ik dit minder maar hier heb ik het gevoel dat ze het niet helemaal afmaken. Hier hadden ze meer mee kunnen doen (vooral het 2e deel van dit nummer). Dit gevoel heerst bij mij alleen maar bij het eerste deel van het album. Het 2e deel maakt voor mij veel goed. De laatste 3 nummers zijn heerlijk. Eigenlijk zoals ik van de mannen gewend ben. Ik neigdenaar een 3,5 maar dat is eigenlijk te laag. Misschien is de verwachting ook niet helemaal eerlijk. Er staan immers 2 redelijke, 1 goede en 3 topnummers op! 4,0.

Favorieten: Disconnected en Returned.

avatar van marathonman
Blijft heerlijke kwaliteitsmuziek...

Parlotones
hidalgo schreef:
heerlijke cd niks mis mee iedere artiest pikt van de andere artiest niks mis mee

Ik word zo moe van gijp's woordjes 'niks mis mee'

Een ster erbij. ik ben een fan van deze band en vind dat ik een te lage waardering heb gegeven.

avatar van hidalgo
Parlotones schreef:

Ik word zo moe van gijp's woordjes 'niks mis mee'

welke gijp

Parlotones
Rene van de ....

avatar van jorro
Nu ik alle albums van Airbag nog eens kritisch beluister worden de scores alleen maar hoger. Dat geldt ook voor dit album dat van 3,5 naar 4* stijgt. Het is uiterst rustgevend en dat doet me erg goed in deze rare coronatijd.