ABBA - Gold (1992)

Alternatieve titel: Greatest Hits

Zweden
Label: Polydor

1. Dancing Queen (3:51)
  2. Knowing Me, Knowing You (4:03)
  3. Take a Chance on Me (4:06)
  4. Mamma Mia (3:33)
  5. Lay All Your Love on Me (4:35)
  6. Super Trouper (4:13)
  7. I Have a Dream (4:42)
  8. The Winner Takes It All (4:54)
  9. Money, Money, Money (3:06)
  10. S.O.S. (3:20)
  11. Chiquitita (5:24)
  12. Fernando (4:14)
  13. Voulez-Vous [Single Version] (4:22)
  14. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (4:52)
  15. Does Your Mother Know (3:13)
  16. One of Us (3:57)
  17. The Name of the Game [US Promo Edit] (4:00)
  18. Thank You for the Music (3:49)
  19. Waterloo (2:48)
  20. Summer Night City * (3:38)
  21. Angeleyes * (4:22)
  22. The Day Before You Came * (5:51)
  23. Eagle * (4:24)
  24. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do * (3:17)
  25. So Long * (3:10)
  26. Honey Honey * (2:58)
  27. The Visitors * (5:46)
  28. Our Last Summer * (4:21)
  29. On & on & On * (3:44)
  30. Ring Ring * (3:06)
  31. I Wonder (Departure) * (4:33)
  32. Lovelight * (3:49)
  33. Head Over Heals * (3:50)
  34. When I Kissed the Teacher * (3:02)
  35. I am the City * (4:02)
  36. Cassandra * (4:54)
  37. Under Attack * (3:49)
  38. When All Is Said and Done * (3:18)
  39. The Way Old Friends Do * (2:54)
  40. She's My Kind of Girl * (2:45)
  41. I am Just a Girl * (3:02)
  42. Gonna Sing You My Lovesong * (3:37)
  43. King Kong Song * (3:12)
  44. I've Been Waiting for You * (3:40)
  45. Rock Me * (3:04)
  46. Man in the Middle * (3:01)
  47. Intermezzo No. 1 * (3:46)
  48. That's Me * (3:15)
  49. Crazy World * (3:44)
  50. Happy Hawaii * (4:24)
  51. I'm a Marionette * (4:04)
  52. Medley: Pick a Bale of Cotton / On Top of Old Smokey / Midnight Special * (4:19)
  53. Kisses of Fire * (3:16)
  54. The King Has Lost His Crown * (3:32)
  55. Elaine * (3:44)
  56. The Piper * (3:26)
  57. Andante, Andante * (4:40)
  58. Should I Laugh or Cry * (4:30)
  59. Soldiers * (4:40)
totale tijdsduur: 1:17:02 (3:49:31)
avatar van avdj
Allemaal schattingen....

Daar zit Elvis ook zeker op.
Maarre...dit is een ABBA topic.

avatar van HiLL
Ja inderdaad avdj een ABBA topic!!

avatar van stratocaster
Ik ben een hetero man, beschouw mezelf als een 'rocker' en ook ik heb 'm en ik schaam me niet... Zo, dat was mijn Abba coming out , nu de feiten.

Zoals er wel meer artiesten zijn, dien je van Abba tenminste een verzamelaar in de collectie te hebben. Deze groep is dé band van de jaren ´70 dus alleen vanuit historisch oogpunt al. Is het dan helemaal goed? Nee natuurlijk niet; zoals eerder al is gemeld, luister deze plaat van begin tot eind en de meligheid heeft hevig toegeslagen. Nummers als Lay all your love, I have a dream, Chiquitita, Fernando and Thank you for the music zijn bij vlagen tenenkrommend zoetsappig: 'mietjesmuziek' inderdaad. Maar programmeer je cd speler zodanig dat deze meuk eruit wordt gefilterd en zie daar: een aardig stukje muziek blijft over dat compositorisch sterk in elkaar zit en dat gepassioneerd ingezongen is. Mijn favorieten zijn Dancing Queen, S.O.S., Money, money, Super trouper, The name of the game en uiteraard Knowing me, knowing you dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

3.0*

Abba ja het mag dan retecommercieel zijn het ligt toch ook wel erg lekker in het gehoor.

4 stars

Lost Highway
Ofschoon het niet echt mijn muziek is moet ik toch wel zeggen dat ze zeer sterk waren in het maken van goeie popsongs. Niemand heeft het hier over 'the winner takes it all', terwijl dit toch mijn abba-favoriet is en ik dit zelf een beregoed nummer vind.

Lost Highway schreef:
zeer sterk waren in het maken van goeie popsongs

Nou, ik hoor het niet.... Misschien ben ik te bevooroordeeld, heb echt een bloedhekel aan Abba. Echt zo waanzinnig overgewaardeerd...

musicfriek schreef:

......heb echt een bloedhekel aan Abba.

En waarom dan wel??

musicfriek schreef:

Waarschijnlijk ben je bevooroordeeld Musicfreak want in het Jaren 80 knock out topic stem je wel op Edelweiss met een sample van Abba's S.O.S en kom je superlatieven te kort voor Murray Head met One Night In Bangkok een nummer gecomponeerd door Bjorn en Benny van Abba!

En Hans een leuke vakantie gehad ?

the viking schreef:
Waarschijnlijk ben je bevooroordeeld Musicfreak want in het Jaren 80 knock out topic stem je wel op Edelweiss met een sample van Abba's S.O.S en kom je superlatieven te kort voor Murray Head een nummer gecomponeerd door Bjorn en Benny van Abba!

Viking, ik heb het over Abba, niet de producties of samples ervan, is wel een heel verschil vind ik. In Murray Head hoor ik absoluut geen Abba in terug (thank God). Hung Up van Madonna vind ik ook vreselijk trouwens.

Ik denk dat ik gewoon teveel Abba heb meegekregen, heb jaaaren in een discotheek gewerkt waar veelvuldig Abba gedraaid werd en al die revivals werd ik ook niet blij van. Moest ik het weeeeeer aanhoren. Ben gewoon superflauw van deze groep en hoor het geniale absoluut niet Dus die halve ster blijft lekker staan

avatar van the viking
Vind je stiekem SOS niet de moeite waard dan ?

the viking schreef:
Vind je stiekem SOS niet de moeite waard dan ?

Nee, dan heb ik liever die van Edelweiss

the viking schreef:
En Hans een leuke vakantie gehad ?
Zeker, veel Italiaanse pasta's, pizza's, ijs, zon en muggen. Ik had geen cd's van Abba bij me tijdens de vakantie . Dus vanmiddag snel weer eens wat draaien van dit Zweedse viertal!!

avatar van the viking
Hans wat is het voordeel van muggen ?

absoluut een topplaat,maar ja als abba liefhebber kan dat ook niet anders

avatar van bloempje24
stratocaster schreef:

Ik zie het toch meer als het begin van het einde. Een van de oorsprongen voor de hitjesmuziek uit de top 40. Gooi wat leuke mannen en vrouwen bij elkaar, maak een catchy refreintje, laat alles flink gladproduceren door een behendige producer en je scoort. Bah! Ik denk nog met krommende tenen terug naar de uitjes die ik als kind had, waarbij mijn moeder en zus luidkeels alle Abba-songs meezongen. Wat kan de Efteling dan ver weg liggen...

2** voor de professionaliteit.

bloempje24 schreef:
Was het maar zo eenvoudig, dan was ik nu ook binnen (financieel wel te verstaan!)

avatar van bloempje24
Eenvoudig is het niet voor ons als leken. Maar wanneer je de truc beheerst schudt je een voor een 30 gelijksoortige nummers uit je mouw. Echt afwisselend is het allemaal niet.

avatar van glennton
Vroeger op de middelbareschool hoefde je echt niet met Abba aan te komen want dan werd je uitgelachen en niet serieus genomen, ik deed daar dus ook aan mee.
Maar mede doordat ik veel muziek ben gaan maken en daardoor een veel bredere kijk op het hele muziek gebeuren heb gekregen, moet ik concluderen dat de jongens van Abba een paar juweeltjes van liedjes hebben gemaakt en dat Agnetha(die blonde)een dijk van een stem heeft. Met koptelefoon op heb ik al die liedjes beluisterd en betrapte mij erop dat ik regelmatig kippevel kreeg! van ABBA! die band die not done was!!
leuk toch dat ik na jaren van negeren deze groep ben gaan waarderen. en zo te lezen op dit topic ben ik niet de enige.
Tja, als scholier was ik er niet aan toe.

One of us vind ik wel de ontdekking.

4 sterren

Wederom een groep die in Nederland vooral bekendheid kreeg door Toppop. Voor velen aanstekelijk, mij heeft het nooit kunnen bekoren. Maar ik heb me er ook nooit aan lopen ergeren. Op zich wel knap natuurlijk dat alle liedjes bekend zijn. Mijn moeder kan ze allemaal meezingen, mijn dochter ook. Kennelijk is dit tijdloze muziek. Maar mij heeft het nooit kunnen pakken.
Vanwege het feit dat ik het knap vind dat meerdere generaties de hits meebrullen, plus het feit dat niet alle nummers even slecht zijn, geef ik hier 2 sterren voor. Om dit klakkeloss af te gaan lopen katten gaat me veel te ver. Daarvoor is er te veel gepresteerd.

Dit album is gewoon humor! Puur om mee te klieren op een saaie middag, je kunt zeggen wat je wilt maar ik word altijd vrolijk als ik Dancing Queen hoor

Evil Banana schreef:
....... je kunt zeggen wat je wilt maar ik word altijd vrolijk als ik Dancing Queen hoor
Ik word zowiezo vrolijk als ik Abba hoor, welk liedje dan ook!! .

avatar van SemdeJong
Het is een feit dat je om Abba niet heen kan. The Day Before You Came is mijn Abba faforiet maar staat helaas niet op dit album.

avatar van tnf
tnf
Je kunt beter 'Abba, the definitive collection' kopen (heb ik zelf inmiddels gedaan). Staat niet op deze site, maar wel gewoon bij de Mediamarkt. Sinds die dubbelaar bestaat, mogen de 'Gold'-verzamelaars wat mij betreft uit de handel.

Twee cd's met álle essentiele nummers en ook nog wat relatief onbekende, en bovendien exact in chronologische volgorde. Zie hieronder voor de playlist.

1. People Need Love
2. He Is Your Brother
3. Ring Ring
4. Love Isn't Easy (But It Sure Is Hard Enough)
5. Waterloo
16. Take A Chance On Me
17. Eagle
18. Summer Night City
19. Chiquitita
20. Does Your Mother Know

1. Voulez-Vous
12. The Visitors
13. The Day Before You Came
14. Under Attack
15. Thank You For The Music
16. Ring Ring (Remix, Single Version)
17. Voulez-Vous (Extended Remix, US Promo)

Is dit een goed album om ABBA mee samen te vatten? 'n dubbelalbum (definitive collection) is me weer iets te veel.

avatar van tnf
tnf
'Ring ring', I do I do I do I do', 'Honey honey', 'Eagle', 'The day before you came' en 'Summernight city' krijg je er dan alvast niet bij. Allemaal tamelijk essentiele Abba-nummers.

Nee, dus.

clutch
hier was/is mijn broer fan van, toen ik een jaar of 6 was had ik nog geen muzieksmaak en luisterde maar een beetje wat me werd voorgeschoteld, Abba dus.
Telkens als ik die titels zie gaan die deuntjes weer door m'n bovenkomer spoken om alle deuren open dicht te doen en te kijken of er een plaatsje voor hun is.. ok waar dat gelul op sloeg weet ik niet maar ik heb hier in elk geval goede herinneringen aan.

avatar van king_arthur
De meest succesvolle songfestivalact ooit. En daar heb ik voldoende mee gezegd denk ik...

EVANSHEWSON
Van Abba mag je gerust wat meer hebben. Als je het persé met een verzamelaar wil stellen, moet je wel The Definitive Collection hebben, dat is een dubbelceedee, maar eigenlijk is het oeuvre van de Zweden zo sterk dat je best al hun studio-albums kunt kopen.
Apart of in die formidabele 'The Complete Studio Recordings", dat is dat blauwfluwelen doosje, daarbij zit inbegrepen ook nog een DVD met alle clips (behalve When I kissed the Teacher, die zijn ze domweg vergeten) en een live-concert ook nog + een boekje met alle lyrics.

Als je een echte Abba-fan bent dan mag je ECHT wat méér in huis halen dan deze onvolledige plaat.

Niet aan mij besteed dus, want redelijk onvolledig en dus overbodig.

avatar van Memphis
Ook al is het niet mijn smaak. Voor perfectie kun je alleen maar 5 sterren geven. Bij een eerste luisterbeurt denk je nog; lekker poppy, maar als je dan wat beter luister en al die verschillende melodieen en zanglijnen hoort dan denk je echt; hoe hebben die gasten dat verzonnen. Is er wat bekend of Benny en Bjorn aan de drugs waren in die tijd of zijn ze altijd straight edge geweest.

avatar van dix
dix
king_arthur schreef:

en Johnny Logan dan?

die won zelfs 2 keer ....