Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995)

Label: Creation

1. Hello (3:31)
  2. Roll with It (3:59)
  3. Wonderwall (4:18)
  4. Don't Look Back in Anger (4:48)
  5. Hey Now! (5:41)
  6. [Untitled] (0:44) (0:44)
  7. Some Might Say (5:29)
  8. Cast No Shadow (4:51)
  9. She's Electric (3:40)
  10. Morning Glory (5:03)
  11. [Untitled] (0:44)
  12. Champagne Supernova (7:27)
  13. Talk Tonight * (4:22)
  14. Acquiesce * (4:25)
  15. Headshrinker * (4:42)
  16. It's Better People * (4:00)
  17. Rockin' Chair * (4:40)
  18. Step Out * (3:44)
  19. Underneath the Sky * (3:25)
  20. Cum on Feel the Noize * (5:12)
  21. Round Are Way * (5:44)
  22. The Swamp Song * (4:23)
  23. The Masterplan * (5:25)
  24. Bonehead's Bank Holiday 4 * (4:03)
  25. Champagne Supernova [Brendan Lynch Mix] * (6:58)
  26. You've Got to Hide Your Love Away * (2:15)
  27. Acquiesce [Live at Earls Court] * (3:54)
  28. Some Might Say [Demo] * (4:02)
  29. Some Might Say [Live at Roskilde] * (5:03)
  30. She's Electric [Demo] * (3:01)
  31. Talk Tonight [Live at Bath Pavilion] * (3:40)
  32. Rockin' Chair [Demo] * (4:03)
  33. Hello [Live at Roskilde] * (3:21)
  34. Roll with It [Live at Roskilde] * (4:06)
  35. Morning Glory [Live at Roskilde] * (4:45)
  36. Hey Now! [Demo] * (3:06)
  37. Bonehead's Bank Holiday [Demo] * (2:07)
  38. Round Are Way [MTV Unplugged] * (4:55)
  39. Cast No Shadow [Live at Maine Road] * (4:03)
  40. The Masterplan [Live at Knebworth Park] * (4:52)
avatar van sjoerd148
jellecomicgek72 schreef:
Don't Look Back in Anger vind ik nog steeds 1 v/d beste nummers uit 90's.

Eens. Wonderwall blijft ook een 90's klassieker bij uitstek !

Voorlopig ken ik enkel dit album van Oasis maar wat is dit een knaller. Naast de hit wonderwall kan vooral ook het nummer Some might say mij bekoren. De stem van Liam is zeer rauw en past uitstekend met het knallend elektrisch geweld op de achtergrond.

avatar van JoaMuse
Over de hele lijn goed.
Behalve Wonderwall en Don't Look Back in Anger, die zijn werkelijk uitstekend.

avatar van Twinpeaks
Eigenlijk net zo goed als hun debuut en misschien nog wel iets beter.De moddervette sound harkt lekker door de hele plaat heen en ik draai deze dan ook altijd op flink volume.Roll With It ,Don'T Look Back In Anger en Some Might Say zijn de prijsbeesten hier.En ook de climax van Champagne Supernova is heerlijk.4 sterren met kans op verhoging.

avatar van pdonidvie
Hoort iemand 'Hotellounge' van dEUS in 'Champagna Supernova'? Daar zit ik nu echt al lang mee.

deric raven schreef:
Onbewust en onbedoeld nam de wat meer verlegen Noel de leidersrol over.

Noel was nooit verlegen en had de leiding van dag één. He was the man with the plan. (En is -zoals de geschiedenis ons geleerd heeft- na dit album mooi van zijn troon gestoot.)

En de Beatles vergelijking kwam (volgens mij) de hoge songwriting-skills die Noel van '93 tot '96 liet zien.

Noel heeft niet de uitstraling van een frontman, meer de man achter de schermen.
Liam heeft alles in zich om zich te presenteren als frontman, hoe arrogant hij ook is.

Die link met hotellounge vind ik niet verkeerd gehoord, snap wel wat je bedoeld.

avatar van pdonidvie
Da's waar, Liam is de betere frontman. Allez, Noel is helemaal geen goeie frontman, de discussie zou zinloos zijn. Maar hij is niet verlegen. Allesbehalve. Hij houdt van aandacht, maar op een andere manier dan zijn broer.

avatar van Cor
Cor
Gelaagder en subtieler en rijker dan de debuutplaat 'Definitely Maybe'. Maar dat was weer één bonk samengebalde energie. Anders, allebei goed. Maar het beste kruit was hierna wel verschoten.

avatar van jerome988
Noel is niet echt een goede frontman, maar je staat wel te kijken naar een grote persoonlijkheid!

avatar van JelmerHolwerda
Champagne Supernova

avatar van devel-hunt
jerome988 schreef:
maar je staat wel te kijken naar een grote persoonlijkheid!

avatar van lennon
devel-hunt schreef:

Volgens mij vooral naar een grote aso.

Eigenlijk een tokkie, maar wel een die aardige songs weet te schrijven

avatar van rkdev
devel-hunt schreef:
nee, da's z'n broer

avatar van devel-hunt
rkdev schreef:
nee, da's z'n broer

Liam?
Die is pas zijn huis uitgesmeten door zijn zoveelste vrouw.

Cor schreef:

Geheel mee eens. Het is overigens maar weinig bands gegeven, een album van begin tot eind te maken dat kan bekoren. Dat is Oasis met dit album zeker gelukt, en het is een klassieker uit de 90s.

avatar van Shelter
mij bekoort She's Electric niet

avatar van SilSugarSexMagik
Ik weet nog dat ik dit album voor de eerste keer hoorde. Ik kende Oasis wel al van Wonderwall en Don't look back in anger maar de volledige plaat nog niet. We gingen naar spanje op vakantie en ik nam wat CD's mee. Mijn vader heeft ook veel cd's dus ik dacht kijk er ff tussen of er nog iets leuks bij zat. (What's the story) morning glory ? hij lag r. Dus ik dacht ah leuk. Aangekomen in spanje wilde ik in bad gaan met natuurlijk een muziekje. Ik keek tussen de albums en zag Oasis liggen. Dat wordt m!

Twee weken lang alleen maar Oasis geluisterd. Geweldige plaat, alleen Hey Now! is niet veel aan maar voor de rest geweldig.

avatar van Mathough
Gottegot, wat is deze plaat eigenlijk leuk. Naast de hitjes/singles die ik van een compilatiealbum ken zijn de 'opvulsels' eigenlijk te goed om onder die categorie te scharen. Vooral Cast No Shadow en Hey Now doen niet of nauwelijks onder voor de giganten. Aanjager op dit album is voor mij toch wel de stem van Liam, die het voor elkaar krijgt om bleren tot een kunst te verheven, erg aangenaam. Daarnaast is de instrumentatie op "(What's the Story) Morning Glory" nog dik in orde.

avatar van Ronald5150
Oasis flikt het weer. Na het geweldige debuut komen de heren met het even zo geweldige ”(What’s the Story) Morning Glory”. Ook dit is weer een heerlijk album vol meeslepende rocksongs, maar nu iets gevarieerder dan het debuut. Met ”Wonderwall” en ”Cast No Shadow” staan er twee prachtige ballads op en het midtempo nummer ”Champagne Supernova” is wellicht het mooiste wat Oasis heeft laten horen. Maar ook vette rockers komen aan bod met ”Hello”, ”Roll with It”, ”Hey Now!”, ”Some Might Say” en ”Morning Glory”. Het swingende ”She’s Electric” is trouwens een persoonlijke favoriet van me. Wat een lekker liedje is dat zeg. De gebroeders Gallagher schudden ogenschijnlijk met het grootste gemak de meest pakkende liedjes uit hun mouw, en dat al twee albums lang, zonder ook maar een echte misser. De koek zou hierna wel een beetje op blijken, want na dit album is hun studiowerk ronduit wisselvallig, met een uitschieter links en rechts. Maar met ”Definitely Maybe” en met deze ”(What’s the Story) Morning Glory” heeft Oasis twee klassiekers afgeleverd dat hun tot op de dag van vandaag een prominente plek in de muziekgeschiedenis heeft verworven. En terecht!

WPE
Tja, als dit geen goeie popmuziek is dan weet ik het niet...toch pas recent aangeschaft, bijna 20 jaar te laat...haha.
Maar een prima album met sterke nummers.

avatar van kobe_bloodflower
1995. Niet enkel het jaar waarin ik geboren werd, maar ook het jaar waarin de plaat werd gemaakt die later de basis van mijn muzieksmaak zou vormen.

De plaat begint met het binnenstormende "Hello". De tekst van het nummer lijkt te onthullen dat de broertjes Gallagher destijds heel goed wisten dat ze een classic gemaakt hadden waarmee ze de wereld zouden veroveren. "And it's never gonna be the same, 'Til the life I knew comes to my house and says, Hello!". Ondertussen zingt Noel op de achtergrond "It's good to be back"
De moeilijke tweede komt toch wel erg vlot op gang.

Vervolgens kiest Oasis met "Roll With It" voor een ouderwetse meezinger. Het nummer mag dan wel de Britpop-battle tegen Blur's "Country House" verloren hebben, het blijft, ondanks alle sterke b-sides, zijn plaats hebben op de plaat.

Het volgende nummer is misschien wel het nummer dat door z'n pracht en praal ten onder is gegaan. "Wonderwall" heeft Oasis bekend gemaakt, maar door de gigantische airplay die het nummer krijgt op zowat ieder radiostation/fuif/trouwfeest/kampvuur, kan ik het nummer eerlijk gezegd niet meer horen en skip ik het liever. Vreemd genoeg, vindt men het tegenwoordig ook nodig om ipv het echte nummer een afschuwelijke remix ervan te spelen.

Maar gelukkig staan er op deze plaat meer dan genoeg klassiekers die nog niet grijsgedraaid zijn. "Don't Look Back in Anger" is een eerste officiële kennismaking met Noel Gallagher als zanger. En dat is meteen een stevig schot in de roos. Dit nummer heeft alles. Akkoord, die piano-intro lijkt erg veel op "Imagine", maar Gallagher doet geen poging om dat te verbergen. Hij verwijst zelfs nog een tweede keer naar Lennon met de lyric "So I start a revolution from my bed". Het hoogtepunt van het nummer is het refrein. Heerlijk, zo meebrullen met een refrein. Op het einde van het nummer komt er nog een gitaarsolo die mij doet besluiten dat dit nummer behoort tot mijn favoriete songs aller tijden.

"Hey Now!" is even op adem komen van dlbia. Dit nummer is een simpele rocksong waarin LG toont dat hij door zijn snerende vocalen, elk nummer tot een britpop-meesterwerk kan omtoveren.

Het eerste deel van "The Swamp Song" zorgt effe tussendoor nog voor wat extra rock-n-roll, als aanloop naar het tweede deel van de plaat.

De vette gitaarintro zet in "Some Might Say" de toon voor de rest nummer. Wat een heerlijk nummer is dit toch! Als ik aan iemand moet uitleggen hoe Oasis precies klinkt, dan laat ik hen altijd dit nummer horen. Voor mij is dit dé Oasis-sound. De gitaarsolo's, de samenzang, de tekst,....

In "Cast No Shadow", worden de strijkers nog eens bovengehaald. Ook de cleane leadgitaar in de intro verdient een eervolle vermelding. Maar het hoogtepunt van dit nummer is toch de samenzang van de broertjes Gallagher. Waarin de hoge noten van Noel, het stemgeluid van Liam op een prachtige manier aanvullen. Hij had bij het schrijven van dit nummer niet veel zin om in de schaduw van Liam te staan...

Bij nr. 9 blijf ik na vele luisterbeurten denken dat ik het nummer ergens anders nog al gehoord heb. Ookal is de solo (en het nummer in het algemeen) niet erg origineel, het past perfect op deze plaat.

De titeltrack is een zoveelste hoogtepunt op het album, een regelrechte slag in het gezicht. Ik hoop dat ik dit nummer ooit nog live mag aanschouwen. Dat lijkt me echt een unieke ervaring. De gitaar die in de intro alarmerend een stevig nummer aankondigt en dan de drums die zo vlot meerollen met de gitaarrif, geweldig.

Vervolgens horen we rustig water kabbelen op de tonen van "The Swamp Song" en kabbelt het album rustig voort naar de apotheose. "Champagne Supernova" zou op eender welk album een classic worden, maar hier, op het einde van "(What's The Story) Morning Glory?", voelt het nummer zich thuis. De harmonica en de heerlijke gitaarsolo's gecombineerd met Liam's vocalen, zorgen voor een geweldig sfeervolle afsluiter. Wat een plaat!

Dardan
Het verbaast me dit dat album bij heel wat Rock-liefhebbers minder in de smaak valt. Het enige punt van kritiek dat ik heb is dat dit album nóg beter kon geweest zijn:
Noel Gallagher has regularly declared "The Masterplan" as one of the best songs he has ever written. However, he regrets the fact that it was first released as a mere B-side, admitting he was "young and stupid", when he made that decision. Wikipedia
Hetzelfde probleem met "Acquiesce", wat mij betreft is dat nummer beter dan "Wonderwall" (of elk ander nummer hierop). Dat nummer zou later op de officiële website van Oasis verkozen zijn geweest tot een van de beste B-side ooit waardoor het toegevoegd werd aan hun compilaties. Het is uitermate bizar dat twee zo'n prachtige nummers dit album niet gehaald hebben - eigenlijk zijn dit mijn twee favoriete Oasis-nummers. Het zou ook wat meer variatie in dit album gebracht hebben, in de zin dat Noel eigenlijk een minstens even goede zanger is als Liam die ook gehoord mag worden. Om de een of andere reden begrijp ik het nut ook niet van de twee "interludes"/Swamp Song - eigenlijk is dat originele nummer ook geweldig, het toont aan dat deze heren ook instrumentaal iets moois kunnen neerzetten. In het vorige album (en hier ook natuurlijk) hadden ze dat al meermaals bewezen met hun sterke solo's, op dit album was dat nummer een grotere meerwaarde geweest dan die twee nutteloze tussenstukjes. Kortom, mijn twee favoriete Oasis-nummers hebben dit album niet gehaald, wat voornamelijk een persoonlijke tegenvaller is.

De positieve kanten van dit album zijn er in overvloed. kobe_bloodflower heeft hierboven al uitgelegd waarop elk nummer terecht genietbaar is. Als geheel is dit album ook net iets beetje beter dan hun debuut, ook al staan daar de betere nummmers als "Live Forever" en "Slide Away" op. De ruwe sound werd wat afgevlakt voor een wat meer "knuffelgehalte". Het is alleen spijtig dat dit laatste zich ook tegen deze heren gekeerd heeft. Een vriend van me vertelde dat een van zijn professoren tijdens de pauze wat muziek oplegt. Een van die nummers was "Wonderwall", het resultaat was dat een volledig auditorium studenten het nummer begon mee te zingen. Nu is dat op zich nog geen probleem, het is zelfs fijn om te zien dat ook niet-Oasisfans van dat nummer genieten. "Wonderwall" is op zich een wereldnummer, maar evenals vele andere Rock-klassiekers jammer genoeg het slachtoffer van haar eigen succes.

Al bij al is dit gewoon een wereldplaat -

Eerste kennismaking met Oasis en ik moet zeggen dat ik het na een paar luisterbeurten niet allemaal zo bijzonder vind. De betere vrolijke meezing-pop met als uitschieters Don'k Look Back in Anger en Some Might Say. Die zijn echt van uitzonderlijk hoog niveau. Het gekende Wonderwall daarentegen klinkt hier echt afgezaagd (misschien omdat ik het reeds overal te veel gehoord heb?) Voorlopig een 3.5 maar de kans is groot dat er later nog een 0.5 bijkomt!

avatar van bikkel2
De kracht ligt 'm ook in de krachtige refeinen en eerlijk is eerlijk......het rockt lekker.
Maar ik draai 'm ook nog zelden. Ben vreemd gegaan met Blur uiteindelijk.
Blur's muziek kent wat meer afwisseling en Liam's regelmatig opgefokte vocalen is mij in de loop der tijd ook wat tegen gaan staan.

Maar desalnietemin is dit toch wel een prima album.

avatar van LucM
Destijds was ik ook voor Oasis maar later ben ik meer overgeslagen naar Blur. Hoe dan ook, dit blijft Oasis' meesterwerk en dit niveau zouden ze nooit meer halen (al kwam Dig Out Your Soul wel in de buurt). Hun meest evenwichtige album zonder één zwak moment, het lijkt alsof de bandleden door één deur konden. Nadien werden de albums - wat Ronald5150 zegt - wisselvalliger al begon Oasis na een tijd te revancheren.
Noel Gallager was sinds zijn komst de dominante figuur in Oasis (hij veranderde de groepsnaam en schreef alle songs), in die mate zelfs dat de andere groepsleden het moeilijk mee hadden (regelmatig stapte een groepslid uit de band) inclusief zijn broer Liam. Maar zonder Noel zou de band nooit zo groot zijn geworden.

avatar van JVT
JVT
Morge word ie 20 jaar deze plaat! Tijd om hem nog eens op te zetten!!

avatar van lennon
JVT schreef:
Morge word ie 20 jaar deze plaat! Tijd om hem nog eens op te zetten!!

Doe ik morgen met je mee.. zit bij nog in t plastic. Tijd om m eens te gaan bevrijden.

avatar van JVT
JVT
lennon schreef:

Ik heb em ondertussen al weer een keer of 4 gedraaid, en ik heb m'n stem verhoogd naar 5*.
Zelfs wonderwall kan ik opnieuw waarderen, terwijl ik dat nummer lange tijd echt moe gehoord was.
Champagne Supernova blijft een geniale afsluiter en Dont look back in anger is nog altijd een wereldnummer.
Maar zeker ook Hello, Morning Glory en Some Might Say vind ik fantastisch.

En gewoon het algemene gevoel/sfeer van deze plaat vind ik erg fijn, Ik ben stilaan een grote Oasis fan aan het worden, en dat terwijl ik er in de 90's niet veel van moest hebben. Ik bedenk me nu dat Oasis in 2005 of 2006 of zo iets op werchter stond en ik daar was maar niet ben gaan kijken... :S Daar heb ik toch erg veel spijt van.

avatar van davevr
Goeie plaat, en vooral Champagne Supernova. Zonder dat was het 4* maar dat is zo een beestig goed nummer.

bas1966
luister nu naar unplugged/live versie van 'don't look back in anger'....wat een meesterwerk.
ik hou van oasis !!!! en dan vooral van dit soort 'kleine' liedjes
dit schijfje: naast bovenstaande....morning glory en champagne supernova zijn tijdloos.