dEUS - Worst Case Scenario (1994)

Belgiƫ
Label: Bang!

1. Intro (0:24)
  2. Suds & Soda (5:13)
  3. W.C.S. (First Draft) (5:05)
  4. Jigsaw You (2:26)
  5. Morticiachair (4:23)
  6. Via (4:11)
  7. Let Go (2:01)
  8. Right as Rain * (4:26)
  9. Mute (3:56)
  10. Let's Get Lost (4:24)
  11. Hotellounge (Be the Death of Me) (6:23)
  12. Shake Your Hip (0:41)
  13. Great American Nude * (5:38)
  14. Secret Hell (4:59)
  15. Divebomb Djingle (3:02)
  16. Zea (Intro Replica) * (0:37)
  17. Zea * (4:59)
  18. Texan Coffee * (1:09)
  19. It. Furniture in the Far West * (0:53)
  20. Violins and Happy Endings * (4:59)
  21. Great American Nude [Strip Mix] * (3:43)
  22. Niche * (2:04)
  23. Jigsaw You [Live] * (4:16)
  24. Whose Vegas Is It Anyway * (3:52)
  25. Morticiachair [Live London Astoria II] * (4:29)
  26. SUdS & SOdA [Die Anarchistische Abendunterhaltung Remix] * (4:34)
  27. Kinderballade * (5:13)
  28. Zea [Demo] * (6:27)
  29. Suds & Soda [Demo] * (5:32)
  30. Secret Hell [Live] * (5:00)
  31. Mute [Live] * (5:03)
avatar van Eveningguard
Eindelijk iemand die het met me eens is! Prachtig nummer. Samen met Hotellounge m'n favoriet.

avatar van IllumSphere
Nadat ik bijna een jaar geleden mijn eerste plaat , Keep You Close, van dEUS heb beluisterd, kom ik eindelijk tot het punt dat ik de hele discografie van dEUS zal beluisteren. België heeft al zo weinig om over trots te zijn, dus kunnen we beter genieten van de muziek van dEUS. Worst Case Scenario is een typisch rock album, zoals die miljoenen anderen, maar die af en toe een eigen geluid probeert te creëren. Een eigen geluid die in de buurt van Antwerpen in die tijd en wellicht nu nog enorm populair is. In de weliswaar betere buurten van Antwerpen. Die smooth jazz geluiden, die nog beter tot hun recht komen in W.C.S. (First Draft) en ook enkel op dat nummer te horen zijn, die ook de hip-hop groep A Tribe Called Quest gebruikt hoor je heel vaak in die buurten. Eigenlijk wordt alles die te maken heeft met het jazz genre enorm vertegenwoordigd in Antwerpen.

Ik meen me nog te herinneren dat ik steeds met mijn pa (een elitaire jazz / soul liefhebber) naar die buurten gingen en ik altijd werd getrakteerd op geweldige geluiden en kasten met honderden vinyl platen die elk voor vijftig frank de deur uitgingen . Tien jaar later liggen er hier twee John Coltrane platen en heb ik al een paar jazz platen beluisterd. Maar ik dwaal af.

Nu hoor je hier duidelijk dat dEUS nog naar een geluid probeert te zoeken. Het klinkt nog niet naar een eigen geluid en het lijkt of men nog altijd zoekt naar wat voor hen het beste is. Wat in dit geval helemaal geen probleem lijkt te zijn. Van al die verschillende stijlen die hier worden gehanteerd vond ik eigenlijk niets hinderlijk. Uiteraard beviel de ene stijl me beter dan de ander, maar niets was echt ondermaats of middelmatig. Ik ben nu weleens benieuwd wat de volgende albums me zullen brengen.

Favorieten zijn trouwens Hotellounge (Be the Death of Me), W.C.S. (First Draft) en Suds & Soda.

Je bent duidelijk nog niet op het punt gekomen
om de vele sterke Belgische artiesten eens te gaan verkennen.

@ IllumSphere; ik denk dat dEUS al gelijk een eigen geluid neerzette; sterker nog, het geluid van dEUS was zeer bepalend voor die van verschillende bands die volgden.

Wat Sex Pistols en Joy Division in het Verenigd Koninkrijk veroorzaakten, deed dEUS in België.
Beginnende artiesten aanzetten tot het beginnen van een band.
dEUS veranderde de muziekscene; iets wat voorheen T.C. Matic ook enigszins lukte, maar dan op een kleiner nivo.

Ziegler
Misschien bedoelt hij dat er behalve muziek niet zo heel veel uit België komt?
Anders slaat hij de plank inderdaad mis. Nederland heeft eerder last van muzikale bloedarmoede dan België.

Zo kun je het inderdaad ook lezen.
Muziek zal wel een van de grootste exportproducten zijn.

Ziegler
Ik weet niet wat België heeft op dat punt. Als er in DWDD een nieuw bandje langskomt ga ik meestal even koffie inschenken, behalve als ze er bij vertellen dat ze uit België komen.

Nederland heeft best wel prima bands, dEUS steekt ook ruim boven de rest van de Belgse bands uit.
Hun nieuwe album klinkt een stuk interessanter dan veel hedendaagse Belgse bands.
En dan is het nieuwe album gewoon een gemiddelde dEUS plaat; geen uitschieter.
Een uitzondering is de band Creature With The Atom Brain, maar die hebben dan wel weer connecties met dEUS.

Ziegler
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Zita Swoon.

Komt ook voort uit de dEUS stal.
Live een feestje.

dazzler schreef:

Je bent duidelijk nog niet op het punt gekomen
om de vele sterke Belgische artiesten eens te gaan verkennen.

In de plaats van op zulke toon te reageren, kun je me beter wat namen geven om het tegendeel te bewijzen.

Deze bands komen in mijn gedachte die onder het 'Belgisch erfgoed' vallen;
- Zornik, Fixkes en Tom Dice zijn artiesten voor de tiener(meisje)s en kunnen we beter niet serieus nemen. Stan Van Samang ook, maar die heeft zijn contract gekregen door middel van een talentenshow voor bekende Vlamingen.
- Milow debuteerde geweldig, maar die heeft ondertussen zijn reputatie verloren en voor velen is hij blijkbaar het gevalletje Stan Van Samang.
- Van Channel Zero hoor je niets meer en zo goed waren ze nu ook weer niet.
- Stromae en 't Hof van Commerce waren eendagsvliegen en betekenden niet echt veel voor de exportmarkt (kwalitatief gezien, kwantitatief dan wel). Het laatste album van 't Hof van Commerce is van een belachelijk laag niveau en daarvan kunnen we beter het bestaan van ontkennen. Jaloes blijft geweldig, maar dat is en blijft een guilty pleasure.
- We mogen dan wel in de jaren '90 samen met Nederland pioniers geweest zijn in de house scene (Nederland met de gabber scene, wij met de retro house (Bonzai bijvoorbeeld)), maar dat was een uitgerekte hype. En daar kunnen de oude generatie gabbers (liefhebbers) wel iets over zeggen.
- The Subs (en die andere pseudoniem die een kort bestaan kende) maken per album maar één echt vermakelijk nummer die het goed doet op feesten (en die tent in Rock Werchter) en zijn live fantastisch (en dat komt enkel door hoe ze zich opstellen op het podium), maar zijn nu ook weer niet echt hoogstaand.
- Over Selah Sue weet iedereen ondertussen wel mijn standpunt, dus ik laat de oude koeien in de gracht.
- Van Sweet Coffee hoor je ook niets meer en was ook niet echt een kwalitatief exportproduct.
- Urbanus is vermakelijk, maar zijn muziek was onderdeel van zijn werk comediant en het was niet echt een kwaliteitsvolle comediant.
- Clouseau is voor de simpele muziekbeluisteraar en was ook geen kwalitatief product.
- Axelle Red is mijn muziek niet, dus ik hou wijselijk mijn mond.
- Ozark Henry maakt afgrijselijke muziek, gevalletje Clouseau. Al mag hij opgegroeid zijn in Kortrijk.
- Admiral Freebee is nu ook niet echt hoogstaand.
- Gorki mag dan wel officieel terug bestaan, voor mij zijn ze allang dood. Leuke Vlaamse band, maar nu staan ze maar een beetje dwaas te doen op festivals met steeds hetzelfde materiaal. Lieve Kleine Piranha onder andere.
- Mama's Jasje was leuk, maar that's it.
- Hooverphonic was geweldig in hun begin periode waar het nog een trip hop band was (en Eden is geweldig), maar nu dat de zangeres vervangen is en die dwaas de touwtjes in handen heeft is het enkel maar commerciële brol.
- K's Choice kon haar eigen succes en niveau niet meer bijbenen en daar hoor je niets meer van. Af en toe duiken ze op in de minder bekende festivals (zoals de Lokerse Feesten), maar echt populair zijn ze niet meer.
- T.C. Matic en Novastar waren de kwalitatieve goede bands, maar die zijn inmiddels gestopt of vinden de weg naar het publiek niet meer.
- Das Pop en Triggerfinger moet ik eens deftig beluisteren, maar wat ik tot nu toe al heb gehoord maakt me niet echt gelukkig.
- Louis Neefs en Raymond van het Groenewoud zijn van een andere orde dan 99% van alle Belgische artiesten (waar dEUS ook onder valt) dus dat zijn artiesten waar we trots op kunnen zijn. Al betekenen ze nu niets meer voor het Belgisch muzikaal landschap.
- Die artiest uit Brussel (ik meen me te herinneren uit de marollen wijk) met zijn mondharmonica is geweldig en dat zie je ook aan het internationaal succes.
- Soulwax (2ManyDJs) zijn de betere DJ's uit België en zijn enorm bekend door hun remixen en fantastische livesets. En mijn vinyl kast en audio apparatuur kunnen het weten. Arsenal ook en Goose komt af en toe geweldig uit de hoek.

De nieuwe generatie bands The Black Box Revelation (met het ontstaan in 2005 één van de oudste bands in deze groep), Customs, Intergalactic Lovers, Kapitan Korsakov en School Is Cool geeft België de kans om wat meer trots te kunnen zijn op ons muzikaal landschap, dus het is vanzelfsprekend dat wij ze moeten koesteren. Jammer dat de commerciële zenders dat niet begrijpen (Studio Brussel overdrijft dan weer), maar het is misschien beter zo. Zij maken toch alles kapot. En ik heb trouwens die marginale muziekstroming, de Schlager, niet vermeld. Ik denk dat ieder liefhebber wel begrijpt waarom.

School Is Cool is inderdaad een band die er nu uit springt.
Geweldig debuut.

avatar van LucM
Je kunt gerust zeggen dat dEUS de Belgische rock een nieuw élan heeft gegeven alhoewel begin jaren '80 (T.C.Matic, Jo Lemaire, Kreuners) en begin jaren '90 (Vaya Con Dios, Scabs, Soulsister, Gorki, Noordkaap) ook sterke periodes waren voor de Belgische pop/rock al waren er ook dieptepunten (eerste helft jaren '70, halverwege jaren '80).

Na dEUS ontstonden heel wat interessante Belgische artiesten (meer dan de 30 jaren voordien) zoals Absynthe Minded, Hooverphonic (de laatste tijd wat minder goed), Ozark Henry (al viel zijn laatste album tegen), Admiral Freebee, Novastar, Daan en nu ook School is Cool.

Natuurlijk wordt in België ook heel wat rommel uitgebracht, die hardcore house vond ik destijds verschrikkelijk en dan zijn er die schlagerzangers en idols die niet anders doen dan coveren.

En IllumSphere vergeet Jacques Brel en Adamo (twee fantastische chansonniers) alsook Arno. Bovendien is Raymond van het Groenewoud nog steeds populair. Guido Belcanto is dat minder maar vind ik compositorisch niet veel minder. Yevgueni en Eva de Roovere moeten ook vermeld worden. K's Choice en Gorky hebben hun beste tijd inderdaad achter de rug maar in hun beste tijd waren ze top (geldt in mindere mate voor Clouseau).

- 't Hof van Commerce waren eendagsvliegen
- The Subs maken per album maar één echt vermakelijk nummer
- Selah Sue weet iedereen ondertussen wel mijn standpunt
- Van Sweet Coffee hoor je ook niets meer
- Axelle Red is mijn muziek niet, dus ik hou wijselijk mijn mond.
- Ozark Henry maakt afgrijselijke muziek
- Admiral Freebee is nu ook niet echt hoogstaand.
- Gorki mag dan wel officieel terug bestaan, voor mij zijn ze allang dood.
- Hooverphonic was geweldig in hun begin periode
- K's Choice kon haar eigen succes en niveau niet meer bijbenen
- T.C. Matic en Novastar waren de kwalitatieve goede bands
- Das Pop en Triggerfinger moet ik eens deftig beluisteren
- Soulwax (2ManyDJs) zijn de betere DJ's uit België
- Arsenal ook en Goose komt af en toe geweldig uit de hoek.

Het is afgaande op je betoog wel duidelijk dat ik je The Kids, Jo Lemaire, The Scabs,
De Kreuners, Arbeid Adelt!, Luna Twist, Red Zebra, The Machines, The Bet, Nacht Und Nebel,
2 Belgen, Elisa Waut, The Pop Gun, Neon Judgement, Front 242, Soulsister, The Radios,
De Mens, Noordkaap, Monza, Dead Man Ray, Daan etc ... niet moet aanbevelen.

Ofwel eendagsvliegen, ofwel hoor je er niets meer van, ofwel waren ze nu ook weer niet zo goed,
ofwel is het jouw muziek niet, ofwel zijn ze voor jou al lang dood, ofwel geen kwalitatief exportproduct,
ofwel hebben ze per album maar één vermakelijk nummer gemaakt. Het is wel erg duidelijk dat jij
al heel wat muziek hebt beluisterd in je leven. Ik trek mijn woorden dus wijselijk terug.

Nog één ding.
IllumSphere schreef:
En ik had het trouwens niet enkel over de muziek, maar daar moet ik hopelijk geen tekeningetje bij maken.

Tijd om te emigreren. Frankrijk ligt vlak bij de deur: vanuit Kortrijk via het Ei de E17 op.

En die met zijn mondharmonica, beste belpop kenner, heet Toots Thielemans.

Toch denk ik dat dEUS en K3 de meeste albums verkopen.

avatar van LucM
K3 was in de jaren '00 de meest succesvolle Belgische act (albums en singles), in de jaren '90 was dat Clouseau. dEUS verkoopt wel de meeste albums als Belgische rockband (al 20 jaar). Meest succesvolle zanger ooit (in Vlaanderen) is Will Tura en Adamo is internationaal de meest succesvolle Belgische artiest ooit met 90 miljoen verkochte albums.

En van Adamo heb ik nog nooit gehoord.

dazzler schreef:

De Mens, Noordkaap, Monza, Dead Man Ray, Daan etc ... niet moet aanbevelen.

Nog één ding.

En die met zijn mondharmonica, beste belpop kenner, heet Toots Thielemans.

Oei, d'r is hier iemand op zijn teentjes getrapt. Het enige wat ik gedaan heb zijn de artiesten die in mijn gedachten komen opgenoemd en tot de conclusie gekomen dat de helft kwalitatief gezien nooit goed waren of nu niet meer zijn. Ik heb dus nooit beweerd dat ik een belpop kenner was, maar blijkbaar zie jij spoken.

avatar van Don Cappuccino
IllumSphere schreef:

- Van Channel Zero hoor je niets meer en zo goed waren ze nu ook weer niet.

Channel Zero tourt volop en heeft vorig jaar zelfs nog een knaller van een album uitgebracht. Je vergeet trouwens bij de Belgische bands ook Drums Are For Parades en Steak Number Eight. Maar dat terzijde.

Ik vind dat Worst Case Scenario echt een eigen geluid heeft. Je hoort natuurlijk de invloeden van Tom Waits, Frank Zappa en Captain Beefheart maar voor de rest hoor je niet vaak een album als Worst Case Scenario.

IllumSphere schreef:
Je beweert op een muziekforum dat er weinig goeds uit België komt en vervolgens bewijst Dazzler het tegendeel. Wat heeft dat met spoken te maken? En is het glas bij jou altijd halfleeg?

Aeroplane / The Magician / Villa mogen ook nog genoemd worden.

avatar van kobe bryant fan
Isbells mogen we denk ik toch ook niet vergeten.
Zeker niet origineel maar ze maken erg leuke muziek en treden nu ook al op in het buitenland.

avatar van Kronos
Evil Superstars, Mad Dog Loose, Natacha Atlas, Wizards of Ooze...

IllumSphere schreef:

Neen, ik beweer dat jij een belpop kenner bent.

Je moet verduiveld veel belpop beluisterd hebben,
om met zoveel lef een heel bos belpop artiesten te snoeien.

Tenzij je van die bands enkel maar een handvol songs kent.
In dat laatste geval zou ik toch maar wat minder van de toren blazen.

En deric raven komt er ook iets te gemakkelijk vanaf met zijn ongenuanceerde reactie.
deric raven schreef:
dEUS steekt ook ruim boven de rest van de Belgse bands uit.
En dan is het nieuwe album gewoon een gemiddelde dEUS plaat; geen uitschieter.

Maar het kan natuurlijk zijn dat deric veel hedendaagse belpop albums beluistert.
Ik hoor enkel wat belpop singles op de radio en dat valt toch heel goed mee.

Jawel, ik luister genoeg Belgse muziek.
De genoemde School Is Cool vormt een positieve uitzondering.

Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk, maar hedendaagse bands als Arsenal en The Me in You vind ik toch wel veel beter dan School is Cool en helemaal beter dan de laatste dEUS. De tijd dat dEUS een van de beste Belgische bands was ligt al aardig wat jaren achter ons...

avatar van Kronos
Wat een onszin.

dEUS is voor mij nog steeds de beste Belgische band.
School is Cool is ook goed, ze maken het live zeker waar.

avatar van Linius
dEUS is ook mijn favoriete Belgische band. Maar goed, ik ben dan weer geen doorgewinterde Belpop luisteraar. Ik heb dEUS in ieder geval dusdanig hoog zitten dat ze mijn top tien staan. Selah Sue vind ik ook een leuke Belgische artieste.

avatar van woutorrmusic
Hickey Underworld?

avatar van Gloeilamp
Hotellounge blijft een prachtig nummer, samen met Suds & Soda mijn favoriete dEUS-nummer.