dEUS - Worst Case Scenario (1994)

Belgiƫ
Label: Bang!

1. Intro (0:24)
  2. Suds & Soda (5:13)
  3. W.C.S. (First Draft) (5:05)
  4. Jigsaw You (2:26)
  5. Morticiachair (4:23)
  6. Via (4:11)
  7. Let Go (2:01)
  8. Right as Rain * (4:26)
  9. Mute (3:56)
  10. Let's Get Lost (4:24)
  11. Hotellounge (Be the Death of Me) (6:23)
  12. Shake Your Hip (0:41)
  13. Great American Nude * (5:38)
  14. Secret Hell (4:59)
  15. Divebomb Djingle (3:02)
  16. Zea (Intro Replica) * (0:37)
  17. Zea * (4:59)
  18. Texan Coffee * (1:09)
  19. It. Furniture in the Far West * (0:53)
  20. Violins and Happy Endings * (4:59)
  21. Great American Nude [Strip Mix] * (3:43)
  22. Niche * (2:04)
  23. Jigsaw You [Live] * (4:16)
  24. Whose Vegas Is It Anyway * (3:52)
  25. Morticiachair [Live London Astoria II] * (4:29)
  26. Die Anarchistische Abendunterhaltung - Suds & Soda * (4:34)
  27. Kinderballade * (5:13)
  28. Zea [Demo] * (6:27)
  29. Suds & Soda [Demo] * (5:32)
  30. Secret Hell [Live] * (5:00)
  31. Mute [Live] * (5:03)
avatar van Kaaasgaaf
Tompie schreef:
dEUS = gOD stond er boven de humo-recensie indertijd van deze plaat. Kernachtiger konden ze het niet uitdrukken.

Right as rain is inderdaad live opgenomen in een café in Antwerpen, zonder publiek denk ik.

De originele versie met 'let go' vind ik trouwens minder goed dan de 'island'-versie met 'Right as rain' op.

*****

Ik ben wel benieuwd naar dat nummer ''Let Go''. Is dat nog ergens terug te vinden? En kan iemand de tracklist van de oorspronkelijke versie van het album plaatsen? Ben ik ook wel benieuwd naar.
En ook een bijzondere ontdekking dat ''Right as rain'' live is opgenomen. Dat verklaart een deel van de magie. Leuk om dat soort dingen te ontdekken hier!

Jornaquin
Wat is Right As Rain toch een prachtig nummer, de hele cd is overigens erg goed. 4,5*

Feeder
Ongetwijfeld 1 van de beste cd's die ik ooit gehoord heb. Oké, ik geef het toe : het album is gewoon 1 groot experiment maar dan wel op zéér geslaagde wijze. De legendarische viool op suds & soda, wcs, right as rain,via,hotellounge,.... stuk voor stuk pareltjes

Nee, ik slaag er niet in om dit album volledig te vatten na een paar luisterbeurten. Er staan natuurlijk klassiekers op, maar in zijn geheel vind ik hem niet echt zo goed. Een 2,5.

avatar van lebowski
Feeder schreef:

Prachtig album, maar die legendarische viool vind ik redelijk ongegeneerd gejat van Venus in Furs van VU.

lebowski schreef:

Ze gebruiken die viool wel op een heel andere manier hoor dan VU.

avatar van voskat
Hoppa, 4.5 ster voor het Worst Kaas Scenario.

avatar van Nicolage Rico
Dit is toch niet helemaal mijn ding. Ik ga het nog een paar x proberen, maar ben bang dat dit niet gaat lukken.

Feeder
Reeds 3 jaar heb ik hem en hij belandt nog steeds heel geregeld in m'n stereo. Right as rain blijft me gewoon zo diep raken en suds & soda blijft gewoon van begin tot het einde schreeuwen.
Zo moet rockmuziek gewoon zijn!

I'm going to hit it and against the rock...

avatar van levenvergeten
Trui76 schreef:

Aangezien Tom Barman te kennen heeft gegeven Velvet Underground & Nico het beste album ooit te vinden, kan het best dat hij erdoor is geinspireerd

avatar van Black Math
lebowski schreef:

Velvet Underground gebruikte een altviool. dEUS een viool.

avatar van Tompie
Venus in furs doet aan dEUS denken. Meer niet vind ik. Ik vind het zeker niet gejat door dEUS. 'Geïnspireerd door' mag toch best?

Joy
niks mis met goed kopieren/gebruiken

yoeridedeygere
Sterk album met prachtige songs zoals Suds & Soda,Via, Hotellounge en vooral Right As Rain, wel een minpunt is dat na Hotellounge de songs sterk van kwaliteit verminderen
4.0*

thejazzscène
aub, stop met Velvet Underground te vergelijken met dEUS. Het is niet dat dEUS een viool gebruikt dat hier meteen de link moet gelegd worden met Velvet Underground (of dat Barmans' stem linken met Nico). Er gebruiken heel veel groepen violen en andere klassieke instrumenten zoals cello enzovoort. Vb. Absynthe minded, Venus (nee niet 'in furs'), en nog duizend anderen.

Die Tom Barman en co kunnen echt muziek maken, dat blijkt uit al hun platen. Een van hun sterkste nummers vind ik 'Theme from turnpike' op 'in a bar under the sea'. (luister dat!)

thejazzscène
Voor de mannen en vrouwen van Antwerpen en omstreken, Deus speelt jawel, "gratis" in Antwerpen op 1 oktober. Tom Barman heeft een soort van muziekevent georganiseerd in Antwerpen en andere groepen komen ook nog spelen. Waarom? Om de sfeer terug in Antwerpen te brengen na al die gebeurtenissen hier. (Hans Van Temse op kruistocht, enz.)

inderdaad, voor meer verdraagzaamheid in belgie( en de wereld) en minder racisme.
Ik zal zeker aanwezig zijn!

yoeridedeygere
ik zal eerder voor Gent gaan (om praktische niet om muzikale redenen )

Hier staan toch een paar songs op die mijn wereld enigszins veranderden - ik was nog maar zestien . Ligt voor de hand, maar 'Suds & Soda' was deed toen het uitkwam ons belgenlandje echt op zijn grondvesten daveren.
Enne, op Werchter nog eens dEUS gezien: ze zijn het nog steeds niet verleerd, groovy set, knap gemonteerde beelden op het grote scherm, mauro die speelde alsof hij er altijd is bijgeweest. chapeau!

avatar van Lola3
Fantastisch album en.... PUUR BELGISCH

limfizzkit schreef:

zeker !! vooral bij suds and soda en Via was het spreekwoordelijke dak eraf

avatar van Yak
Yak
Aus die Reihe "schrijf nou onderhand eens een mooie recensie over die hooggewaardeerde plaat"

Worst Case Scenario... de 'bom' die dit album destijds was is toch wel aan me voorbij gegaan. Ik leerde dit album kennen door een tape die mijn zus had rondslingeren en lange tijd draaide ik voornamelijk de B-kant daarvan (Magnapop - Hot Boxing). Uiteindelijk was er een vriendinnetje, tevens fervent dEUS-maniak, voor nodig om dit album te leren waarderen. Via en Secret Hell waren de nummers die me het eerst bij de haren grepen, en later ontvouwde het hele album zich als het ware. Worst Case Scenario heeft veel krankzinnigheid in zich waar ik eerst niet doorheen wist te prikken, neem nou zo'n WCS of Great American Nude. Maar hieronder herbergt het zoveel moois, en is uiteindelijk elk nummer op dit album een voltreffer. Met het diep ontroerende Right As Rain, de straalbezopen single Suds & Soda - rauw als schuurpapier maar o zo onweerstaanbaar. Hotellounge is één van de meest perfecte nummers die ik ooit gehoord heb en raakt me zeer, zeer diep. En sowieso is dit overduidelijk een plaat gemaak door jonge, experimenteerzieke honden - zwaar aan de drugs, dat dan ook weer, maargoed.

Waar dEUS in latere albums te glad en gepolijst begon te klinken, is Worst Case Scenario heerlijk in zijn ruwe en rauwe geluid. Wist je dat bij "and if it all comes down to this?" in Hotellounge daadwerkelijk een speaker per ongeluk keihard werd opgeblazen? Dat iedereen opschrok van "ohmygod, wat in godsnaam gebeurde daar?". Dat ze dat toch gewoon op plaat hebben gezet? Geweldig vind ik dat.

Ik heb hier nog een promo-flyer van Worst Case Scenario die me altijd weer doet glimlachen: "Pretentious art wank? Possibly. But as a big fan of art, and wanking, I make no apologies for proclaiming dEUS the most refreshing young guitar aspirants of 1994".

Perfect album, 5*

avatar van LittleBox
Ik herken zeer in wat Yak schrijft. Vandaar ook bij mij de volle 5 punten.

avatar van dudehere
Ha ha die promo flyer heb ik ook bewaard.
'How did these fresh-faced Antwerp boys get so twisted?'

Yak schreef:

Die rauwe geluiden... dat is inderdaad 1 van de vele pluspunten aan deze plaat. "Hotellounge" en "right as rain" zijn zó pijnlijk goed dat je spontaan zou kunnen beginnen huilen van geluk én verdriet tegelijk. "Via" is gewoon rocken en schreeuwen alsof je leven ervan afhangt. Suds & soda, dé klassieker bij uitstek en sinds dEUS die single uitbracht staat iedere belgische artiest toch net iets meer met de borst vooruit op het podium.

"Jigsaw you", een broos nummer zoals er tegenwoordig niet veel meer gemaakt worden. "Worst case scenario" met z'n zalige baslijn en schreeuwerige climax (thx Stef).

"Let's get lost" met z'n explosieve begin en einde. Een nummer om U tegen te zeggen en ontegensprekelijk 1 van de sterkste van Barman en co.

Dan zou ik nog great american nude vergeten (that's what makes a kilo heavier than a gram, mam!)

Secret hell,morticiachair, mute én het geschifte eindnummer Divebomb djingle. Stuk voor stuk pareltjes, vooral secret hell kan me bekoren (het stukje viool op het einde )

Kortom, deze cd is een must-have ! Hij staat al een eeuwigheid in m'n top tien en er zal heel wat mogen gebeuren vooraleer daar verandering in komt !

Beste Yak, om het nog even te hebben over die gepolijste klank die dEUS nu gebruikt...

Zo goed als Worst case scenario en In a bar under the sea zal het waarschijnlijk wel niet meer worden maar je kan niet ontkennen dat songs als Bad timing, The magic hour, Nothing really ends, Sister dew en Instant street een knap staaltje vakmanschap zijn. Ik vind dat hun muziek nog steeds potten breekt maar zoal ik al zei...

Het zal nooit meer worden wat het ooit was... *snif*

Excuseert u me nu even, ik ga even meebrullen met Via.

avatar van manic
hier is maar één symbool voor, gereserveerd voor die muziek die mij tot het diepste van mijn ziel raakt:

Persoonlijk toch wel het beste album ooit gemaakt. Ik heb ze in de begintijd in Doornroosje gezien, met hun beste bezetting.

Davez
Dit album rockt her hardst. Elke plaat van Deus klnikt weer lekker anders, mooi is dat.

Ik kan ze echter niet meteen quoteren, de muziek is te complex om meteen een cijfer op te plakken.

Laag zijn de cijfers allessinds niet voor dit album.

Davez
Het is een 3 geworden. Er staat wel wat filler op hier.

Elk album hierna (behalve dat idiote album) zijn beter dan worst case scenario.

avatar van Paalhaas
Ik vind dit juist hun beste.