dEUS - Worst Case Scenario (1994)

Belgiƫ
Label: Bang!

1. Intro (0:24)
  2. Suds & Soda (5:13)
  3. W.C.S. (First Draft) (5:05)
  4. Jigsaw You (2:26)
  5. Morticiachair (4:23)
  6. Via (4:11)
  7. Let Go (2:01)
  8. Right as Rain * (4:26)
  9. Mute (3:56)
  10. Let's Get Lost (4:24)
  11. Hotellounge (Be the Death of Me) (6:23)
  12. Shake Your Hip (0:41)
  13. Great American Nude * (5:38)
  14. Secret Hell (4:59)
  15. Divebomb Djingle (3:02)
  16. Zea (Intro Replica) * (0:37)
  17. Zea * (4:59)
  18. Texan Coffee * (1:09)
  19. It. Furniture in the Far West * (0:53)
  20. Violins and Happy Endings * (4:59)
  21. Great American Nude [Strip Mix] * (3:43)
  22. Niche * (2:04)
  23. Jigsaw You [Live] * (4:16)
  24. Whose Vegas Is It Anyway * (3:52)
  25. Morticiachair [Live London Astoria II] * (4:29)
  26. SUdS & SOdA [Die Anarchistische Abendunterhaltung Remix] * (4:34)
  27. Kinderballade * (5:13)
  28. Zea [Demo] * (6:27)
  29. Suds & Soda [Demo] * (5:32)
  30. Secret Hell [Live] * (5:00)
  31. Mute [Live] * (5:03)
Heel lang niet geluisterd dit album en wordt hier toch even fijn op de vingers getikt door de heren van DEUS!

Wat een pracht van een album. Vooral vanaf Right as Rain echt een aaneenschakeling van hoogtepunten.

avatar van keijzm73
dEUS is heel lang een hiaat geweest in mijn muziekcollectie. 'Te wisselvallig en onsamenhangend. Geen standaard opbouw van nummers en onevenwichtige albums'. Allemaal argumenten die feitelijk nergens op slaan. Wel meer bands/ artiesten waar ik luister die zich daar schuldig aan maken. Maar daarbij vond ik dEUS ook altijd pretentieus overkomen. Zo van; 'hoor ons eens alternatief doen'. Ik claim dus niet dat ze daadwerkelijk zo zijn. Dat is wat ik er zelf van maakte.

Inmiddels vele jaren ouder - en vele artiesten verder - kan ik dEUS eindelijk waarderen. Hoe raar kan het lopen! Het nummer 'Suds & Soda' heb ik overigens wél altijd op waarde weten te schatten en tegenwoordig de rest dus ook

Suds & Soda is voor mij het mooiste nummer ooit gemaakt.

avatar van Joy4ever
Dit album destijds gekocht, weer verkocht, weer gekocht, weer verkocht. Hoewel het een erg sterk album is begint me het op een gegeven moment te irriteren. Heel raar. Ik kan er de vinger niet helemaal opleggen. Intro Hotellounge blijft epic. Suds is lekker. Let's get lost is altijd een favorietje van me geweest. Zou een Pumpkins nummer kunnen zijn. Al met al een fris album. Maar met mate opzetten in mijn geval. Hoewel, er valt niets op te zetten want ik heb het album niet meer. Verkocht dus.

avatar van freakey
Je koopt hem wel weer...

avatar van Ernie
Gisteren ook nog eens beluisterd en dit blijft uiteraard een magistraal album. dEUS was direct koploper in het Belgische alternatieve rock peleton door deze Worst case Scenario. En toch doet het mij vandaag allemaal niet zoveel meer. Lager dan 4* ga ik nooit kunnen gaan maar hoger zit er ook niet in. De 1ste reden daarvoor is dat In a bar under the sea deze nog overtreft en omdat dEUS gwn niet 1 van mijn favoriete groepen is om het maar zo te zeggen. Lekker dat wel maar levensveranderend nee dat niet...(ik moet wel nog The Ideal Crash aanschaffen dus wie weet...)

avatar van woutorrmusic
De sfeer op dit album

Ziegler
Feestelijk?

avatar van pdonidvie
Vorig jaar stond 'Suds & Soda' nog op de eerste plaats in StuBru's '100 van eigen kweek', dit jaar zijn ze gezakt (spijtig genoeg) naar de tweede plaats. Absynthe Minded neemt de troon over met hun 'My Heroics Part 1'.

Als troost dit album weer maar eens opgezet !

avatar van Jean Renault
Ik weet niet wat het is, maar Suds and Soda snap ik niet. Het pakt me niet, ik vind het zelfs een behoorlijk irritant nummer. Kan iemand zeggen waarom mensen het zo'n geweldig nummer vinden, want ik hoor er niets in.

avatar van kobe bryant fan
Die hele vibe sowieso al. Alsof je in een stinkende, oude kelder terechtkomt waar een band vol passie staat te spelen. Wat waarschijnlijk ook echt wel zo was. Die rauwe riffs, die John Cale achtige violen. De geweldige achtergrondzang maakt het ook nog eens af.
Voor mij zeker één van de betere!

Jean Renault schreef:

Ik luisterde al jaren naar muziek, ben best wel een alleskenner, maar de manische energie in dit nummer heb ik nooit ergens anders terug gehoord.
Ik vergelijk het wel met Velvet Underground, al is daar het trager door de heroine, bij dEUS lijkt het wel een dosis speed die er doorheen gaat.
Het friday, friday bleef als een mantra maar doormalen, eerst een uurtje, vervolgens dagen lang.
Eigenlijk ben ik al jaren koortsachtig op zoek naar een song, welke deze overtreft, maar de afgelopen 20 jaar komt alleen The Mercy Seat van Nick Cave enigszins in de buurt.
Suds & Soda is voor mij de ultieme muziektrip, een lied welke mij elke keer helemaal leeg vreet, als een parasiet, een ingeslopen virus welke zich bij tijden weer openbaart.
Geen medicijn om het te bestrijden, ik ben verslaafd aan het, al wetend dat ik nooit bang hoef te zijn voor een overdosering.

avatar van Jean Renault
Dank je deric voor die mooie toelichting, ik denk dat ik de flow en het gevoel van het nummer nu beter zou begrijpen en meer zal waarderen.

avatar van freakey
@deric. Dat manische hoor ik ook wel bij Digital van Joy Division en Junkyard van Birthday Party...

Ja, bij Junkyard hoor ik het ook terug.
Een wanhopige Cave die zichzelf aan het kwijtraken is, vervreemding van de wereld.
Ian Curtis was op een bepaald moment ook een vreemde in zijn eigen lichaam.
De live versie van Digital heeft dat ook, Curtis die de demonen van zich af schreeuwt.

avatar van Vinck
Broeierige genialiteit...

deric raven schreef:
....Het verschil is dat Cave en Curtis juist alle energie van je wegnemen, terwijl er bij dEUS juist meer energie vrij komt.

Da's raak gesteld ja...

avatar van corn1holio1
deric raven schreef:

Mooie omschrijving die zeer dicht bij de werkelijkheid komt.

Beste beschrijving van een song die ik in lange tijd op MuMe heb gelezen.

Jemfenigkleite
Deze week is het 20 jaar geleden dat WCS z'n Belgische release kende. Iets om te vieren dus maar waarom staat op de site de internationale releasedatum?

avatar van Eveningguard
Hotellounge blijft toch wel het allermooiste wat ze ooit uitgepoept hebben. Ideal Crash kan me nog niet bekoren maar dit blijft door de bijna puberale expirimentdrift nog altijd zalig.

avatar van corn1holio1
Inmiddels 20 jaar oud dit album, misschien wel dé mijlpaal in de Belgische rockgeschiedenis. Hotellounge, Suds & Soda, Via, en nog vele andere pareltjes maken van dit album zo al een topper. Maar daar komt dan nog eens de broeierige sfeer, de naar Belgische normen experimentele sound, en het waanzinnige talent dat in deze groep samen gepakt zat bij.

En wat merk je dan? Dat je deze parel zelfs geen 5* hebt gegeven.
Bij deze!

front242
beste belgische lp aller tijden

avatar van Kronos
Ik vind deze toch beter.

avatar van Niek
Een draaibeurt gehad en kan er nog niet heel enthousiast over worden. The Ideal Crash beviel/bevalt me een stuk beter. Titeltrack bevalt me het best. Verder is het allemaal wel goed, maar het pakt me niet. Straks ook Under the Sea voor het de eerste keer opzetten. Benieuwd of die dichter bij deze of bij The Ideal Crash ligt.

avatar van adri1982
Vandaag dit album maar weer eens geluisterd. Eigenlijk niet om mijn lijst nog eens aan te vullen, maar ik was uitgenodigd door een user om op een jaren 90-lijst te stemmen.
Dit is echt een album die wat mij betreft in aanmerking komt voor mijn persoonlijke jaren-90 Top15 of Top20, omdat het al meteen goed begint met 'Suds & soda' en vanaf 'Worst case scenario' zeer goed blijft klinken. Zit gewoon heel goed in elkaar.

avatar van davevr
Ik heb er voor de eerste keer in tien jaar naar geluisterd, en ik vind het nog niets. Ik dacht voor vandaag dat dit vooral kwam omdat ik van 93 tot 96 in het Vk woonde. en zodoende de hele hype gemist heb. Ik vind ze dan ook nogal overroepen. maar misschien ben ik toen gewoon nogal verwend geweest op muzikaal vlak in die periode. Als ik ze tegenover de groepen waar ik toen naar luisterde zet, verliezen ze elke keer de strijd. Ik heb een nogal omvangrijke platencollectie opgebouwd en dit is 1 van die platen waarvan ik niet zou merken dat ze verdwenen zou zijn. Nu moet ik wel zeggen dat ik de opvolger een pak beter vindt dan de deze.

In elk geval zijn ze belangrijk geweest voor de vaderlandse rockmuziek qua invloed.

avatar van philtuper
Jean Renault schreef:
Je luistert te veel naar Radiohead. ?

avatar van pdonidvie
Zaterdag heb ik dEUS nog eens live mogen aanschouwen. Het was een optreden in het koninklijk circus te Brussel ter ere van hun 20ste verjaardag.

De band eindigde het optreden met 'Suds & Soda' en het publiek met een stage-invasion. Voor ik het wist stond ik naast Mauro samen in één micro 'Friday!!! Friday!!!' te brullen. Het was een surrealistisch moment dat ik nooit meer zal vergeten.

Buiten dat hoogtepunt speelde ze doorheen de avond ook een paar rariteiten van op de eerste twee studioalbums. Dingen die ze soms al sinds 1994 niet meer live gebracht hadden. En dat doet ook wel iets met een mens. Ik heb nu 'Worst Case Scenario' op staan en hij is nog nooit zo hard binnen gekomen als vandaag. Wat een top-plaat!

Zo zie je maar wat een live optreden nog teweeg kan brengen achteraf!

En hup, van 4* naar de volle 5*!

avatar van Frenz
Zit nu naar een registratie van datzelfde concert te kijken nu op OP12, anyway reden genoeg om deze lancune in mijn collectie bij te gaan werken, en beginnen bij het begin nietwaar?