Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree (2016)

4,12

AustraliΓ«
Label: Bad Seed

1. Jesus Alone (5:52)
  2. Rings of Saturn (3:28)
  3. Girl in Amber (4:51)
geplaatst: 24 december 2016, 11:21 uur [permalink]
Mooi stuk Hugo. Nu enkel nog de volle mep geven πŸ˜‰

avatar van Musico Pinjo
geplaatst: 24 december 2016, 12:39 uur [permalink]
Mooi geschreven HugovdBos, denk wel de meest aangrijpende plaat van dit jaar en misschien nog wel een tikje persoonlijker (pijnlijker?) dan Blackstar van David Bowie. Vergelijking met dat album om duidelijke reden.

avatar van HugovdBos
geplaatst: 24 december 2016, 12:50 uur [permalink]
Johnny Marr schreef:
Mooi stuk Hugo. Nu enkel nog de volle mep geven πŸ˜‰

Dank je. Het album staat nu op een 9,2 , maar kan in de loop nog groeien naar de 5* toe. Ben niet zo snel met het uitdelen van 5*, vorig jaar groeide Hand. Cannot. Erase. van Steven Wilson uiteindelijk wel uit tot de volle waardering.

Musico Pinjo schreef:

Dank. De vergelijking met het album van David Bowie ligt er zeker, net als trouwens die met Schaduwland van Jan Swerts. Respectievelijk de nummer 2 en 3 uit mijn jaarlijst.

avatar van Musico Pinjo
geplaatst: 25 december 2016, 11:20 uur [permalink]
Die tip over Jan Swerts zal ik eens ter harte nemen. Kende de beste man niet, maar neem je tip uitermate serieus.

avatar van ohmusica
geplaatst: 25 december 2016, 14:17 uur [permalink]
De documentaire 'one more time with feeling' deed voor mij de muziek pas goed tot zijn recht komen en beter doen begrijpen. De film toont de worsteling van Cave, vrouwlief, maar ook de toewijding en het vakmanschap van de hele crew o.a. Warren Ellis. Hierdoor is mijn waardering alleen maar toegenomen.

avatar van davidlovesfolk
geplaatst: 4 januari, 01:32 uur [permalink]
Gemiddelde cijfers kritieken beslissen dat Bon Iver : 22, a million en Nick Cave & the bad seeds : Skeleton tree gedeelde eerste plek kijgen voor album van het jaar! En terecht! The Best Albums of 2016 - Album of The Year - albumoftheyear.org

avatar van brt
brt
geplaatst: 6 januari, 00:57 uur [permalink]
HermanLR schreef:
Tekstueel adembenemend en zeer emotioneel, terwijl ik het normaal nooit zo op teksten heb. Muzikaal gezien één van de meest matige Nick Cave albums ooit

Ik ben het helaas met je eens. I Need You is bijv. zeer emotioneel, maar ik vind het werkelijk een draak van een nummer en ook nog eens tergend slecht uitgevoerd. Ik kan het nog geen 2 minuten aanhoren en het duurt 6 minuten!
Ik heb de indruk dat het Grote Verdriet een kritische blik tav de selectie en uitvoering van de songs in de weg heeft gestaan.

Maar gezien het hoge gemiddelde, ben ik een uitzondering in deze beoordeling. Ik heb het echter diverse malen geprobeerd met dit album, maar het wil maar niet landen, terwijl ook ik het allemaal super aangrijpend vind wat er gebeurd is. De plaat van Jan Swerts komt dan wel weer binnen, die van The Apartments ook.

avatar van coldwarkids
geplaatst: 9 januari, 13:37 uur [permalink]
brt schreef:

Hehe eindelijk iemand die het ook durft toe te geven. Draak van een nummer dat zeker geen 6 minuten waard is.

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 9 januari, 14:44 uur [permalink]
Idd!!

avatar van Slowgaze
geplaatst: 9 januari, 15:25 uur [permalink]
Jongens, 'I Need You' is prachtig. De tekst is echt ondermaats, maar jeetje, wat een nummer is dat verder.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 9 januari, 16:24 uur [permalink]
I Need You is prachtig ja. Net omdat de tekst zo on-nickiaans kaal en simpel is, en net omdat de zang on-nicksiaans schor en ongecontroleerd klinkt. Beide elementen raken me enorm.

Al is Rings of Saturn wel mijn grootste favoriet hier. De door rauwe emoties gevulde desolaatheid van Skeleton Tree is nergens zo bloedstollend effectief als op die song.

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 9 januari, 17:45 uur [permalink]
Ik was even i need you met distant sky aan het verwarren πŸ˜…
I need you is mooi ja, distant sky vind ik niks. En das dan de favoriet hier blijkbaar op musicmeter 😳

geplaatst: 9 januari, 19:31 uur [permalink]
Distant Sky was al mijn favoriet maar na het zien van One More Time with Feeling misschien nog wel meer πŸ˜„

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 9 januari, 19:33 uur [permalink]
aERodynamIC schreef:

Idd. De film is gewoon een must-see.

avatar van harm1985
geplaatst: 12 januari, 08:18 uur [permalink]
Na Car Seat Headrest de tweede plaat uit de top 100 van dit jaar die ik beluister.

Klinkt niet zoals ik had gedacht, verwachtte wat meer up tempo. Bevalt me wel beter dan Teens of Denial tot nu toe maar zal nog wel een paar luisterbeurten duren eer ik dit kan doorgronden.

avatar van harm1985
geplaatst: 13 januari, 16:53 uur [permalink]
Iets te zwaarmoedig voor mij. Kwaliteit staat buiten kijf maar er hadden iets meer nummers zoals het titel nummer op mogen staan.