Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree (2016)

4,11

Australië
Label: Bad Seed

1. Jesus Alone (5:52)
  2. Rings of Saturn (3:28)
  3. Girl in Amber (4:51)
avatar van brandos
Tja zo'n man
met al zijn woorden
en het blijft strijden

Dat zei ik tegen de dame die haar fiets naast de mijne had staan bij de bioscoop, terwijl ik toevalligerwijs zojuist in de zaal ook al naast haar zat bij het ondergaan van "One more time with feeling". Misschien had ze het traantje gezien dat ik wegpinkte. Cave 'lost his faith in narrative'. Maar allerminst in woorden, daar is dit album het sprekende bewijs van. Want moedig als nooit tevoren geeft Cave hier woorden en klanken aan het onbenoembare. En slaagt daar wonderwel in. Waar ik nog wel een tijdje het gevoel had "Wat moet ik hier eigenlijk allemaal mee? Er is toch immers niet iemand uit mijn eigen familie of nabijheid overleden?" Maar naar verloop van tijd wordt het niet zozeer licht, maar zeker dragelijk. Dat is wat grote kunst doet, woorden en klanken geven aan het onbenoembare, kruipen door de modder en reiken naar de hemel.

Let us go now, my darling companion
Set out for the distant skies
See the sun, see it rising
See it rising, rising in your eyes

Ik wist vooraf dat het nummer Distant Sky voorbij zou komen in de Ziggo Dome vrijdag 6 oktober. Ik wist niet hoe het gebracht zou worden. Nou, met Else Torp op een videoscherm. Een prachtig hoogtepunt van het optreden, maar niet eens behorend tot de absolute hoogtepunten die avond.
Een hoogmis onder leiding van Nick Cave. Zelden zo'n bezwerend en intens optreden meegemaakt, en dat heeft heel veel te maken met Skeleton Tree, het album dat zo donker klinkt, het album dat menigeen bij zijn strot wist te grijpen vorig jaar. Een album dat terecht hoog in de jaarlijstjes wist te eindigen, een album dat centraal stond deze bijzondere avond.

Hoe zou Nick de dood van zijn zoon verwerken?! Deels met dit loodzware album (dat naar verluidt al voor een deel af was toen het tragische ongeluk plaatsvond), des te meer met de documentaire Once More with Feeling en misschien toch zeker wel met de tour, een tour waarvan niemand zeker wist of er überhaupt ooit nog eentje zou komen.

Zo indringend als die optredens zijn, zo indringend zijn de nummers van Skeleton Tree. Nummers waar velen al genoeg over geschreven en gezegd hebben. Nummers die onder mijn huid zijn gaan kruipen na ruim een jaar. Donker is het zeker, maar ik ervaar vooral hoopgevende pracht, ook na al die draaibeurten, en Distant Sky is gek genoeg het lichtend voorbeeld op dat vlak. Het is het buitenbeentje, het meest duidelijke licht in de duisternis.

Het verbaast me enigszins dat velen met mij dit nummer aanwijzen als één van de favorieten van dit album. Ik denk dan juist eerder aan I Need You, dat veel rauwer is, klaagzang pur sang. Intiemer krijg je het bijna niet voorgeschoteld op Skeleton Tree. Mijn andere favoriete nummer dus.

Nu dit album al een jaar aan het rijpen is durf ik wel te zeggen dat het alleen maar aan kracht wint en dat zo'n optreden dat alleen maar versterkt. Ik vind het nog steeds geen makkelijke zit, dan kan ik The Boatman's Call, ook traag en donker, wat makkelijker beluisteren. Maar Skeleton Tree heeft inmiddels wel een zeer markante plaats in zijn discografie verworven of je dat nu wil of niet. Je kunt er gewoon niet omheen.

Op Skeleton Tree staat de tijd voor eeuwig stil, zoals zijn optreden in de Ziggo Dome voor altijd stil zal staan in mijn geheugen. Een prachtige drie-eenheid is voor mij afgerond: album, documentaire en concert. Vader, Zoon en de Heilige Geest.

avatar van HansVon
Mooi geschreven aERo !
Ik was gisteravond in Duesseldorf. Umwerfend !
Nog niet zo lang terug schrok ik van de setlist die maar niet wilde veranderen nl. 100% Skeleton Tree en gelukkig wel opgevuld met super nummers zoals Jubilee Street, Red Right Hand en Stagger Lee......
Niet dat ik dit album niet goed genoeg vond verre van, maar mocht van mij wel wat rauwer.
Mocht.... gelukkig viel het kwartje enkele weken geleden.

Nog steeds dikke spijt dat ik eerdere optredens van hem gemist heb, maar deze superavond heeft toch een 0.5 erbij opgeleverd ☺️

avatar van philtuper
En als je dan die fantastische documentaire One More Time With Feeling hebt gezien kunnje toch alleen maar vaststellen hoe hartverscheurend en hemeltergend mooi een song als I Need You is. Man wat komt dat nummer binnen zeg als je dan die kop van Nick erbij ziet. Door merg en been, en weer terug...

avatar van Kronos
philtuper schreef:

Ook gezien. Door Nick Cave te horen vertellen over het drama en het trauma ga ik het album vreemd genoeg minder deprimerend vinden. Omdat ik de emotie nu beter kan toelaten, zo lijkt het.

Kronos schreef:

Ja, daar zit we wat in ja. Al had ik geen 'last' van depressitiviteit bij het beluisteren van dit album. Het is voor mij nu al één van de meest indringende platen die ik heb gehoord en zal horen. De docu doet daar heel goed recht aan. Eveneens vakwerk van de bovenste plank.

aERodynamIC schreef:
[i]...en Distant Sky is gek genoeg het lichtend voorbeeld op dat vlak. Het is het buitenbeentje, het meest duidelijke licht in de duisternis.
Distant Sky gaat denk ik over berusting en loslaten. En ook dat wordt in de documentaire prachtig in beeld gebracht. Een nummer met een enorme zeggingskracht als je het mij vraagt.

avatar van Ernie
Deze plaat gekocht toen ie uitkwam omdat ik razend benieuwd was. Gisteren pas de bijhorende docu gezien en achteraf nog 4x op rij naar het album geluisterd.

Het is een prachtig werkstuk, een ware hel ook denk ik om deze Skeleton Tree te maken en tegelijkertijd ook louterend en zelfhelend en dat is wat een echte creatieve artiest uiteraard doet met een drama dat bijna niet onder woorden valt te brengen en wat meteen ook de kracht is van de docu : het totale gebrek aan het letterlijk onder woorden brengen. De beelden komen dubbel zo hard aan op die manier. Mijn respect voor Nick Cave was al groot en dat is door het zien en horen van deze plaat alleen maar groter geworden. Het is alleen zeker niet zijn beste werk in mijn oren en bescheiden mening.
Ik kan er zelfs de vinger niet op leggen waarom maar het album grijpt mij niet echt waar anderen songs en platen van hem dat wel deden. Alle respect voor Cave dat ie zo iets mooi, breekbaar, donker, puur en recht uit het hart maakt maar puur muzikaal raak ik niet boven de 3,5* uit.

Vergeef mij aub, meerdere luisterbeurten zullen mij mischien nog op anderen gedachten brengen...

avatar van HansVon
Me dunkt Ernie!
Je hebt vreselijk je best gedaan. Ik herken dit helemaal.
Ik ben een Cave fan en was na de eerste luisterbeurten echt niet enthousiast.
Nog steeds zijn wmb de meeste albums beter ; zeker de eerlaatsten.
Ik heb dit album een hele tijd laten rusten en opeens viel het kwartje + een geweldig concert en kwam daardoor tot 4.5
Misschien moet je deze effe niet meer draaien en wachten tot de juiste stemming?

avatar van ArnoldusK
Na het zien van de documentaire (en de platen dus voorbij heb horen komen) is het ongelooflijk hoe 'leeg' deze plaat je maakt. Het zal corresponderen met de leegte die Cave ervaren heeft en nog steeds ervaart. Wat een ambient. Wat een soundscapes worden hier gecreëerd. In alle rust. Alle tijd wordt genomen om die paar zinnen / woorden naar boven te laten borrelen. Wat een pure schoonheid is dit.

Zeer breekbare plaat en niet voor niets natuurlijk.
Ik vind het moeilijk om hier iets over neer te pennen, maar het is een heel bijzonder album.
Meer dan ooit is Cave's voordracht op de voorgrond.
Een puur rouwproces.