Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree (2016)

4,11

Australiƫ
Label: Bad Seed

1. Jesus Alone (5:52)
  2. Rings of Saturn (3:28)
  3. Girl in Amber (4:51)
geplaatst: 24 december 2016, 11:21 uur [permalink]
Mooi stuk Hugo. Nu enkel nog de volle mep geven

avatar van Musico Pinjo
geplaatst: 24 december 2016, 12:39 uur [permalink]
Mooi geschreven HugovdBos, denk wel de meest aangrijpende plaat van dit jaar en misschien nog wel een tikje persoonlijker (pijnlijker?) dan Blackstar van David Bowie. Vergelijking met dat album om duidelijke reden.

avatar van HugovdBos
geplaatst: 24 december 2016, 12:50 uur [permalink]
Johnny Marr schreef:
Mooi stuk Hugo. Nu enkel nog de volle mep geven

Dank je. Het album staat nu op een 9,2 , maar kan in de loop nog groeien naar de 5* toe. Ben niet zo snel met het uitdelen van 5*, vorig jaar groeide Hand. Cannot. Erase. van Steven Wilson uiteindelijk wel uit tot de volle waardering.

Musico Pinjo schreef:

Dank. De vergelijking met het album van David Bowie ligt er zeker, net als trouwens die met Schaduwland van Jan Swerts. Respectievelijk de nummer 2 en 3 uit mijn jaarlijst.

avatar van Musico Pinjo
geplaatst: 25 december 2016, 11:20 uur [permalink]
Die tip over Jan Swerts zal ik eens ter harte nemen. Kende de beste man niet, maar neem je tip uitermate serieus.

avatar van ohmusica
geplaatst: 25 december 2016, 14:17 uur [permalink]
De documentaire 'one more time with feeling' deed voor mij de muziek pas goed tot zijn recht komen en beter doen begrijpen. De film toont de worsteling van Cave, vrouwlief, maar ook de toewijding en het vakmanschap van de hele crew o.a. Warren Ellis. Hierdoor is mijn waardering alleen maar toegenomen.

avatar van davidlovesfolk
geplaatst: 4 januari, 01:32 uur [permalink]
Gemiddelde cijfers kritieken beslissen dat Bon Iver : 22, a million en Nick Cave & the bad seeds : Skeleton tree gedeelde eerste plek kijgen voor album van het jaar! En terecht! The Best Albums of 2016 - Album of The Year - albumoftheyear.org

avatar van brt
brt
geplaatst: 6 januari, 00:57 uur [permalink]
HermanLR schreef:
Tekstueel adembenemend en zeer emotioneel, terwijl ik het normaal nooit zo op teksten heb. Muzikaal gezien één van de meest matige Nick Cave albums ooit

Ik ben het helaas met je eens. I Need You is bijv. zeer emotioneel, maar ik vind het werkelijk een draak van een nummer en ook nog eens tergend slecht uitgevoerd. Ik kan het nog geen 2 minuten aanhoren en het duurt 6 minuten!
Ik heb de indruk dat het Grote Verdriet een kritische blik tav de selectie en uitvoering van de songs in de weg heeft gestaan.

Maar gezien het hoge gemiddelde, ben ik een uitzondering in deze beoordeling. Ik heb het echter diverse malen geprobeerd met dit album, maar het wil maar niet landen, terwijl ook ik het allemaal super aangrijpend vind wat er gebeurd is. De plaat van Jan Swerts komt dan wel weer binnen, die van The Apartments ook.

avatar van coldwarkids
geplaatst: 9 januari, 13:37 uur [permalink]
brt schreef:

Hehe eindelijk iemand die het ook durft toe te geven. Draak van een nummer dat zeker geen 6 minuten waard is.

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 9 januari, 14:44 uur [permalink]
Idd!!

avatar van Slowgaze
geplaatst: 9 januari, 15:25 uur [permalink]
Jongens, 'I Need You' is prachtig. De tekst is echt ondermaats, maar jeetje, wat een nummer is dat verder.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 9 januari, 16:24 uur [permalink]
I Need You is prachtig ja. Net omdat de tekst zo on-nickiaans kaal en simpel is, en net omdat de zang on-nicksiaans schor en ongecontroleerd klinkt. Beide elementen raken me enorm.

Al is Rings of Saturn wel mijn grootste favoriet hier. De door rauwe emoties gevulde desolaatheid van Skeleton Tree is nergens zo bloedstollend effectief als op die song.

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 9 januari, 17:45 uur [permalink]
Ik was even i need you met distant sky aan het verwarren
I need you is mooi ja, distant sky vind ik niks. En das dan de favoriet hier blijkbaar op musicmeter

geplaatst: 9 januari, 19:31 uur [permalink]
Distant Sky was al mijn favoriet maar na het zien van One More Time with Feeling misschien nog wel meer

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 9 januari, 19:33 uur [permalink]
aERodynamIC schreef:

Idd. De film is gewoon een must-see.

avatar van harm1985
geplaatst: 12 januari, 08:18 uur [permalink]
Na Car Seat Headrest de tweede plaat uit de top 100 van dit jaar die ik beluister.

Klinkt niet zoals ik had gedacht, verwachtte wat meer up tempo. Bevalt me wel beter dan Teens of Denial tot nu toe maar zal nog wel een paar luisterbeurten duren eer ik dit kan doorgronden.

avatar van harm1985
geplaatst: 13 januari, 16:53 uur [permalink]
Iets te zwaarmoedig voor mij. Kwaliteit staat buiten kijf maar er hadden iets meer nummers zoals het titel nummer op mogen staan.

geplaatst: 4 februari, 11:01 uur [permalink]
Tja, om eerlijk te zijn vind ik niet dat de kwaliteit buiten kijf staat. natuurlijk, het blijft Nick Cave dus slecht wordt het niet, maar ik heb (net als sommige anderen hier) moeite om context en kwaliteit van elkaar te onderscheiden. Hetzelfde ik ook met Tonight's the Night van Neil Young, dat weliswaar niet over verlies van een zoon gaat, maar wel over verlies en rouw. Bij Neil Young heb ik het idee dat de context vaak gebruikt wordt om gebrek aan kwaliteit te vergoelijken, en dat gevoel bekruipt mij hier ook.

Maar ja, misschien ben ik gewoon niet zo'n fan van de huidige bad seeds...

avatar van Robertus
geplaatst: 19 februari, 14:52 uur [permalink]
boemp schreef:

Maar ja, misschien ben ik gewoon niet zo'n fan van de huidige bad seeds...

Daar zit bij mij vooral het probleem, denk ik. Ik vond de voorganger ook al niet het meesterwerk dat velen er wel in zagen. Niet zozeer door Cave, maar vooral The Bad Seeds.

Met de laatste twee albums mis ik de groove in het geluid. Ik zou een herintrede van Mick Harvey en Blixa Bargeld + een stapje terug voor Warren Ellis zeer waarderen. Ik heb de soundscapes wat gehad, geef mij die dreigende ritmes maar weer terug....

avatar van Wickerman
geplaatst: 19 februari, 14:56 uur [permalink]
Robertus schreef:

Hear, hear!!

avatar van Slowgaze
geplaatst: 13 april, 20:38 uur [permalink]
Vandaag weer eens gedraaid omdat ik One More Time With Feeling moet gaan bespreken, en het valt me op hoe goed deze plaat luisterbaar is zonder 'm aan het overlijden van Arthur Cave te linken.

avatar van Sater
geplaatst: 14 april, 12:29 uur [permalink]
Dat vond ik lange tijd juist lastig, omdat ik de nummers voor het eerst in de film hoorde en die context meespeelde bij het beluisteren. Maar de laatste tijd draai ik hem vaak als ik 'gewoon' een Caveplaatje wil horen. Dus het slijt.

Waar verschijnt je bespreking?

avatar van Franck Maudit

geplaatst: 14 april, 12:55 uur [permalink]
Sater schreef:

One does not simply listen to a Caveplaatje.

avatar van luigifort
geplaatst: 14 april, 21:11 uur [permalink]
Zeker niet deze, deze keert me binnenstebuiten en het titelnummer doet het regenen buiten, maar huilen binnen..

geplaatst: 14 mei, 12:48 uur [permalink]
iemand een idee waarom "rings of saturn" als enige song van de plaat niet voorkomt in de film?
Heb overigens ergens gelezen dat ze al bezig zijn met een nieuwe plaat die opnieuw in het verlengde zal liggen van de vorige twee, dus opnieuw soundscapes , de 3 platen zouden dan een drieluik vormen en een periode afsluiten waarna weer nieuwe(re) paden bewandeld zouden worden

avatar van vinylbeleving
geplaatst: 2 juli, 12:45 uur [permalink]
Nogmaals geprobeerd maar nu zelfs ,0 5 eraf. Het botert gewoon niet tussen mij en deze plaat. Van Nick Cave's vorige plaat kon ik zeer genenieten, maar hier werken de loops me op de zenuwen ondanks het verdrietige verhaal.
Heb thuis een prachtige hard copy vinyl versie liggen, maargoed dat is dus nogal een miskoop imo.
Als ik iemand er blij mee kan maken en de plaat kan ruilen voor een andere Nick Cave, pm me even. Niet geschoten is altijd mis

avatar van HansVon
geplaatst: 20 juli, 23:34 uur [permalink]
Ik kan Nick Cave in al zijn vormen hebben, maar beluister liefst de stevigere albums/nummers van hem. Deze groeit en groeit gelukkig, want recente setlist laat zien dat ie vrnl. dit werk gaat spelen. Heb nog tot october om hem helemaal te apprecieren dus........
Is ook een kwestie van zorgen de juiste mood te bereiken voor een concert.

Wat is Distant Sky toch een heerlijk nummer!

avatar van Venceremos
geplaatst: 21 juli, 08:37 uur [permalink]
Geef mij maar de wat onheilspellendere eerste songs en het slotnummer. Ik houd er niet zo van als tekstuele betekenissen er zo dik bovenop liggen.

De live-vertolkingen van dit album komen in mijn beleving niet echt uit de verf, helemaal niet in die 15.000+ arena's die Cave nu aandoet. Ik sla een x over.