David Bowie - Heathen (2002)

Label: Columbia

1. Sunday (4:52)
  2. Cactus (3:02)
  3. Slip Away (6:12)
  4. Slow Burn (4:48)
  5. Afraid (3:35)
  6. I've Been Waiting for You (3:06)
  7. I Would Be Your Slave (5:20)
  8. I Took a Trip on a Gemini Spaceship (4:15)
  9. 5:15 the Angels Have Gone (5:07)
  10. Everyone Says 'Hi' (4:05)
  11. A Better Future (4:18)
  12. Heathen (The Rays) (4:27)
  13. Sunday [Moby Remix] * (5:11)
  14. A Better Future [Remix by Air] * (4:57)
  15. Conversation Piece * (3:53)
  16. Panic in Detroit [Outtake from a 1979 Recording] * (3:01)
  17. Wood Jackson * (4:47)
  18. When the Boys Come Marching Home * (4:46)
  19. Baby Loves That Way * (4:45)
  20. You've Got a Habit of Leaving * (4:53)
  21. Safe * (4:44)
  22. Shadow Man * (4:46)
avatar van beaster1256
deze mag er ook zijn , goeie comeback in zijn 50 tiger jaren ; maar veel beter dan de prul van de jaren '80

avatar van Eddie
Eerste plaat van Bowie die ik weer echt goed vind sinds lange tijd, niet dat hij echt bagger heeft gemaakt, maar dit is weer bowie zoals we hem kennen. 4.5*

avatar van andré
Het niveau van zijn albums uit de jaren 70 zal hij wel nooit meer halen. Niet meer dan een aardig album, met de single Slowburn en Pixies-cover Cactus als positieve uitschieters.

avatar van dynamo d
Ik heb dit album op SACD (met 4 bonus tracks) en zeker in surround sound is dit zo'n magistraal album. 't Zit ook dicht tegen mijn top 10 allertijden aan. Eigenlijk vind ik alle nummers goed. Om er toch wat toppers uit te kiezen: Heathen (titelsong dus), Slowburn, Sunday en bonus track 'Safe'. Dit album is echt muziek voor de 21ste eeuw. Ik ben er van overtuigd, dat vele MusicMeter-users dit ook wel mooi zullen vinden. Luister, geniet en stem!

avatar van c-moon
Zijn donkerste plaat sinds "Outside". Maar een heel knap werkstuk! Het lijkt wel of de Bowie uit de jaren '70, de bowie van Tin machine en de Bowie van de jaren '90 de Bowie van 2000 onwards duchtig inspireren

Getuige ook: Reallity!

Marcel²
Zeker een magistraal album zoals boven mij word geschreven
Prachtige nummers met uitschieters als Slowburn,Sunday en Heathen
Graag zou ik willen weten waar je die SACD heeft gekocht met die bonustracks
Bij bol.com zie ik hem wel staan maar er staan geen extra tracks op
Het nummer Wood Jackson ken ik wel want die staat ook op de single Slow Burn en Shadow Man staat er ook op
De andere single van dit prachtige album is Everyone Say "Hi" is ook de moeite waard
Verder zijn Slip Away en I Would Be Your Slave ook mooie nummers
Verder zeg ik koop en geniet van deze muziek die voor mij zeker 4.5* sterren waard is.

Marcel²
Het tweede Bowie album die van mij zo hoge stem krijgt. Waarom, dit album is voor mij gevoel van hoog niveau. Het openingsnummer Sunday begint heel mooi en rustig en barst op het einde los. Bij het horen van dat nummer werd ik nieuwsgierig naar de rest van het album. De Pixies cover Cactus bevalt me ook erg goed. Voor mij een cd die niet snel verveelt. De nummers I Would Be Your Slave en I Took A Trip On A Gemini Spaceship zijn tracks die het album echt een fijne sfeer geven. Ook de afsluiter is mooi, je zou bijna het gevoel krijgen dat Heathen een soundtrack cd is voor een film.

Marcel Jongeneel schreef:
Graag zou ik willen weten waar je die SACD heeft gekocht met die bonustracks

De SACD bij Bol.com is de SACD met de extra tracks. Barcode EAN is zelfde als sacd die ik thuis heb. Op CD hoes zelf staan ook de extra tracks niet vermeld, maar deze staan wel op de cd zelf en op een sticker op de voorkant. Kortom, als je deze sacd bestelt dan zit je wel goed. Bovendien is er maar 1 sacd-versie van Heathen uitgekomen.
Elke keer dat ik luister, wordt-ie nog beter. Mooiste vind ik de titelsong.

Marcel²
Dat is mooi ga ik snel bestellen op SACD dankjewel. Ik heb vandaag ook het album Reality nog een aantal keer geluisterd en is ook een sterk album. Heathen vind ik qua sound spannender dat wel. Heathen (de titelsong) is een erg mooi nummer je heb gelijk. Zelf vind ik het moeilijk om een beste song uit te kiezen. Cactus vind ik wel goed gedaan mooie drum er in. Heb ik ook hoe meer ik dit album luisterd hoe mooier hij word. Dynamo d bedankt en veel luister plezier met dit geweldige album van Bowie. Reality is een aanrader

avatar van dynamo d
Reality is op zowel dual disc (5.1) als sacd uitgebracht.

avatar van VanDeGriend
Ik heb ook de SACD...hoop extra nummers idd maar irritant is wel dat ie niet afspeelt op gewone spelers

avatar van gemaster
Aardig Bowie album, maar het komt niet in de buurt van zijn betere platen uit de jaren '70. Dat het beste nummer een cover is zegt natuurlijk ook wel wat.

avatar van Flipper
Een goed Bowie album die weer richting zijn 70-er jaren roots gaat.

Marcel²
Dit denk dat Heathen wel zijn sterkste album is na Scary Monsters uit 1980.

Nu ik het nummer 'Slow Burn' een aantal keren heb beluisterd, vind ik dit zelfs een van de betere Bowie songs. Al helemaal als we het hebben over zijn latere werk.

Stem dus met een halfje verhoogt, komt nu uit op 3,5*

Dit is echt een plaat die moet groeien.
Na vele luisterbeurten, en slechts twee dagen later kom ik al uit op 4,0* (waar deze cd voorlopig ook wel zal blijven steken)

Ontzettend goede cd's met knallers van nummers.
Bowie op zijn beste niveau!

avatar van dynamo d
Inderdaad, een groeiplaat. Dit album hikt net tegen mijn top 10 aan. Ik vind het Bowie's allerbeste. Prachtige muziek op het allerhoogste niveau. 5*

Dit album is ondertussen al opgenomen in mijn top 10.

Off-topic: Er zijn genoeg albums die ik 5,0* heb gegeven en die niet in mijn persoonlijke top 10 staan. Dit album geef ik echter 'maar' 4,0* en staat wel in mijn top 10.
Waarom ik hier over begin? Ik zat er even aan te denken...
Maar een verklaring hiervoor kan ik niet geven denk ik...

avatar van dynamo d
Als je hier geen verklaring voor kunt geven dan is het ook niet erg om er 5* voor te geven want dan zal daarvoor dan ook wel geen verklaring voor te geven zijn en al met al schiet dit album dan weer wat omhoog in het algemene gemiddelde. Mooie lange zin, hè!?

Haha, inderdaad een mooie zin!
Deze cd gaat zeker niks omlaag in gemiddelde, misschien over een tijdje nog wat omhoog, maar voorlopig vind ik 4,0 een mooi gemiddelde.

Sunday is ook een prachtig nummer trouwens, met die 'losbarsting' aan het eind.

avatar van dynamo d
Sunday heeft in het begin mystieke schoonheid en die 'losbarsting' aan het eind vind ik ook prachtig.

avatar van PUbu
He jongens, ik haakte in de jaren 80 af, maar nu ik Slow Burn gehoord heb (klikje clip) vind ik dat weer erg goed van hem. Is er nog hoop? ik ga het verder uitzoeken, jullie bedankt.

Solide 4, maar dat mocht ook wel na dat afzichtelijke 'Hours...'.
Voor mijn gevoel hangt dit album samen met 'Hours...' en ' Reality' als trilogie wat gaat over de andere dimensie en geloof.
Hours is de spirualiteit het hoogst en hij de tegenslagen met "God" probeert te verwerken. In Heathen verzet hij zich en begint hij zich te realiseren dat er niks is, en vraagt om bevestiging. Reality is uiteindelijke acceptatie en een stopzetting van de zoektocht.
Je hoort ook een langzame verandering tussen alle drie albums van stoffig naar levendig. Juist het feit dat hij eeuwig leven niet gevonden heeft maakt de muziek steeds levendiger.
Hours ; zoektocht
Heathen; verzet
Reality; acceptatie
Maar misschien hoor ik iets anders dan de rest.

avatar van Maximusic
Mooi album met lekkere variatie in de nummers.
Slip Away is toch wel mijn favoriet. Ook Slow burn is erg goed.
In nummers als Sunday en I Would Be Your Slave komt Bowie's stemgeluid erg mooi uit door de wat kale electronische muziek.

Het valt me op dat de site gerestyled is

EVANSHEWSON
Inderdaad, ik vind deze Bowie zeer goed. Hij is terug op het niveau van zijn seventies materiaal en ik ben daar geweldig blij mee!
Prima afwisselende plaat vol hoogtepunten!
4 sterren ****

EVANSHEWSON
gemaster schreef:

Ja, ik kan daar dus absoluut NIET mee akkoord gaan, vind dit een sterke plaat, maar elk zijn mening, misschien moet je ze eens vaker draaien of zo ?

avatar van kaztor
Dit is een Bowie-klassieker.

Genoeg gezegt.

Waarom wacht ie nou zo verdomd lang met een nieuw album trouwens?

avatar van kaztor
Potverdomme, heb 'm weer eens in de speler zitten. Wat een geweldige plaat is dit toch.
Absoluut van deze tijd en het heeft sinds verschijnen nog totaal niets aan kracht ingeboet.

Heerlijk!

Pieter Paal
Misschien gaat hij 'Tame' van de Pixies ook eens coveren. Hij moet wel opschieten, want straks doet Joe Cocker het.

Tame - Pixies

got hips like cinderella
must be having a good shame
talking sweet about nothing
cookie i think you're
tame
i'm making good friends with you
when you're shaking your good frame
fall on your face in those bad shoes
lying there like you're tame

uh huh huh

tame

Die cover van The Legendary Stardust Cowboy-song 'I took a trip on a gemini spaceship' is ook wel goed gedaan.
Op zijn site zag ik ook een foto waar hij met Bowie op staat.
The Legendary Stardust Cowboy maakt zelf ook wel lekkere muziek.

Pieter Paal schreef: