Talk Talk - Spirit of Eden (1988)

Rock / Avant-Garde
Label: EMI

1. The Rainbow (8:02)
  2. Eden (7:40)
  3. Desire (7:17)
  4. Inheritance (5:24)
  5. I Believe in You (6:16)
  6. Wealth (6:44)
avatar van JohnnyVergerFan
Kans zit erin, Bikkel

Dit album staat supersoon op de 'must hear' lijst van audiofreaks. Ik heb de 24-bits remaster gekocht om het over de streamer thuis te draaien en..

.. ik heb me geen seconde bezig gehouden met hoe het klinkt, maar wat er aan muziek over je heen komt. Eén van die zeldzame opnames waar je het gevoel hebt dat je tussen improviserende muzikanten zit. De spanning is voelbaar, het gevoel is dat je er live bij bent. En dat is knap. Maar nog fijner is dat je dit album over 30 jaar nog steeds kan draaien en dat het dan nog even spannend/betoverend is.

Liefhebber schreef:

Bewijst eens te meer dat dit album ontzettend knap in elkaar zit....in tegenstelling tot "Laughing Stock" is dit album namelijk vooral achteraf in elkaar gezet, gebruik makend van allerlei losse fragmenten. Muzikanten moesten in een donkere studio wat strofen spelen, Nigel Kennedy's vingers van zijn linkerhand werden ingetaped om te voorkomen dat hij te ''mooi'' zou gaan spelen. Het mixen en samenstellen duurden nog langer dat de echte opnamen zelf. Dat vooral de openingstrack zo organisch en 'los' klinkt is de verdienste van het koppel Hollis/Friese-Greene/Phil Brown.

Bedankt voor de nuttige info bawimeko.
Leuke weetjes wat ook goed past bij dit voortreffelijke werkstuk.

avatar van Mart
buizen schreef:
Wat is dit toch een fantastisch album.
Vandaag last van vervelende emoties maar deze muziek luisteren is..
The Rainbow is misschien wel een van de mooiste 'nummers' recent (of ooit?) ontdekt.
Ik wordt er rustig van. Het leidt af van al het andere.
Je gaat op in de muziek.

Ik heb precies hetzelfde. Spirit of Eden is een van de weinige albums waarbij ik helemaal opga in de muziek. Heerlijk rustgevende, maar tegelijkertijd intense muziek door de uitbarstingen in sommige nummers. Vooral als ik een vervelende bui heb en dit album opzet word ik helemaal zen

avatar van Ayreonfreak
Eén van die zeldzame dagen dat ik eens weer "oude" muziek draai ipv de hedendaagse releases bijhouden en daar over schrijven. Ik zag zelfs dat ik veel Talk Talk albums niet eens een cijfer heb gegeven.

Momenteel staat deze dus op, wat een geweldige plaat is het toch. Het zal ongetwijfeld wel eens de revue hebben gepasseerd in één van de topics, maar hier voel ik toch heel veel verwantschap met een band als Gazpacho. Is de remaster een stuk beter overigens en een aanschaf waard?

avatar van Alicia
Heb zelf een cd uit 1997, maar de recentelijk aangeschafte uitgave op vinyl 180 grams (2012) met de bijgevoegde 96kHz/24 bit stereo-mix (wow) op draai ik alleen nog maar. Had gehoopt op eenzelfde heruitgave van Laughing Stock, maar helaas is dat niet zo.

avatar van davevr
Net aan het luisteren naar de A-kant van de vinyl, heel mooie productie Trouwens. Stuk van the rainbow doet me erg aan Heroïne van the Velvet Underground denken.

Ayreonfreak schreef:

Het is maar net welke remaster je bedoelt....de allernieuwste LP/DVD-A-uitgave is (wat mij betreft) de beste versie dusver; ik neem aan dat ze hiervoor dezelfde mastering hebben gebruikt dan de (erg gezochte) SACD.

avatar van JohnnyVergerFan
Zojuist weer INTENS genoten van een nieuwe draaironde. Maakt niet uit wat ik doe of waar ik (in m'n hoofd) mee bezig ben, dit album zet m'n zintuigen op scherper dan scherp. En deze luisterbeurt vallen "Inheritence" en de majesteuze afsluiter "Wealth" meer dan bijzonder op... Deze plaat telt slechts 6 tracks en elke keer blijf ik me verbazen hoe dit album me telkens weer opnieuw weet te verrassen.

Ik kan er niet meer omheen, dit verdient niets minder dan het maximale. Dit zijn 5 sterren.
Fenomenaal.

Kant A is me net iets te grimmig/lawaaierig bij tijd en wijle (Desire), wat het geheel niet perse ten goede komt. Vreemd genoeg is deze zacht/hard/zacht dynamiek bij enkele navolgers van Talk Talk in het postrock genre wel een meerwaarde (Godspeed! you black emperor).

Maar de ingetogenheid op kant B pakt heel goed uit. Vooral "I believe in you" is waanzinnig mooi. Bezorgt me keer op keer kippenvel.

Al met al is deze plaat uiteindelijk veel meer toonaangevend gebleken dan men kon bevroeden tijdens de release.

avatar van Misterfool
Een van de eerste albums die ik in 2017 (weer) beluister. Wat blijft dit toch ook een godsgruwelijk mooie plaat! Warm, intrigerend en meeslepend. Ik ken een aantal albums met een vergelijkbare stijl, maar ik kom maar zeer zelden albums tegen die hetzelfde niveau benaderen.

buizen
Mjuman schreef:
Heb 'em net gedraaid en kan meedelen dat ook met de remaster 2011 te leven valt: ok de hi-hat, en de gitaaraanzet klinkt wellicht iets feller, tevens frisser - maar mij stoort het niet. Kan anders zijn als je een scherpklinkende versterker en dito speakers hebt.

En imho opinie had dit album gewoon niet in 1972 gemaakt kunnen zijn - de kunst van het weglaten werd toen nog niet zo beheerst. Tijdloosheid: zeker. Debussy is wel eens genoemd; het impressionisme in zijn werk sluit fraai aan bij het latere Talk Talk.

Overigens toen Patrick Watson optrad met The Amsterdam Sinfonietta in het kader van CrossLinx werd duidelijk dat ook zijn werk goed aansluit bij dat van Debussy; in een intermezzo speelde The Amsterdam Sinfonietta een stuk van Debussy en Watson liep te glunderen en speelde op het eind mee.

Dit is de popmuziek voorbij - opvallend ook hoe over deze albums (de opvolgers incluis) wordt gedacht door veel jazz-musici. Hipster hang-out Pitchfork plakte op Laughing Stock het label "best new reissue" en gaf het album een 10; dat was trouwens de eerste keer dat het album uitkwam op vinyl in de US.

Talk Talk / Mark Hollis: Laughing Stock / Mark Hollis | Album Reviews | Pitchfork

Prachtig omschreven door Mjuman. Met fijne achtergrondinfo / couleur locale. Houd wel van dergelijke bijdragen.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
off-topic berichten verwijderd.

orbit schreef:
Hmmzz, vind dit best goed.. een beetje ijle lucht omgezet in muziek. (post-rock ofzoiets?) Maar sommige nummers boeien aanzienlijk meer dan anderen. De eerste vier zijn eigenlijk erg sterk (vooral rainbow en desire), maar de laatste 2 alweer een stuk minder. Het laatste nummer zelfs uitgesproken nietszeggend.
Voorlopig 3.5* van mij.

Compleet mee eens!!!!

Compleet mee eens!!!!

Lazy Tuesday - een post uit 2006 citeren om wat voor punt te willen maken? Inmiddels zit de geciteerde op 4*

Dit is eigenlijk geen muziek voor overdag - tenzij achterover in de chaise longue, schoenen uit - achterover leunend.

En zo is het maar net.

Flesje wit of rood in de buurt, zou ik graag nog aanvullen Mjuman.

Mjuman schreef:

Dat is zo, maar draai hem al paar dagen.

Mooie plaat maar de eerste tracks zijn echt heel veel beter dan de latere die echt de plaat wat omlaag halen.

En ik citeerde hem omdat hij dus exact hetzelfde zegt.

Kos schreef:

Dat is zo, maar draai hem al paar dagen.

En ik citeerde hem omdat hij dus exact hetzelfde zegt.

11 jaar geleden; een mens zijn smaak kan in 11 jaar drie keer rondgaan - en hij heeft inmiddels 't cijfer opgetrokken. "Een paar dagen" ....the test of a time is een uiterst betrouwbare - je wilt niet weten hoe vaak ik bepaalde albums die ik wegdeed toch weer teruggekocht heb, omdat ik ze uiteindelijk toch miste (DJ Shadow - Endtroducing ... is er zo een). Wealth vind ik trouwens een prachtnummer om mee te eindigen. Heel veel zit in the frame of mind - maar jij mag het ook context/setting noemen. Misschien moet je dit juist draaien als je vaststaat in de file op de A4 in de sneeuw - Da Bomb lijkt me dan niet zo fijn

Kos
En wie zegt dat mijn mening of waardering niet kan veranderen?

Kos schreef:
En wie zegt dat mijn mening of waardering niet kan veranderen?

Oja, voorbeelden genoeg hier van herwaarderingen die nog geen twee weken op zich laten wachten; aan de andere kant hoef je daarmee ook geen 11 jaar te wachten

Zelf zou ik wel benieuwd zijn wat je vindt van Bark Psychosis - zowel Hex als Codename:Dustsucker kan je al (Spoti)fietsend vinden - en Orang (eigenlijk 'O'rang) - Herd of Instinct en Fields and Waves (idem); dat is 'meer uitgebouwde' muziek.

avatar van HansVon
Wat heb ik dit album toch ondergewaardeerd
Misschien moet ik wel naar de maximale score.... bloedmooi !!!!!

HansVon schreef:
Wat heb ik dit album toch ondergewaardeerd
Misschien moet ik wel naar de maximale score.... bloedmooi !!!!!

Goed bezig Hans!

avatar van Tony
HansVon schreef:
Onder andere omstandigheden nog een keertje luisteren.

Zo midden in de nacht, dat zijn wel de ideale omstandigheden voor dit album.

avatar van meneer
Vind dat wel mooi. Ik beluister deze albums + Hollis juist alleen op warme zomeravonden en dan het liefst buiten. Ultieme momenten voor mij.

avatar van trebremmit
trebremmit (moderator)
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van Funky Bookie
Pas net dit album leren kennen, maar wat een schoonheid. Heerlijk variërende dynamiek, goede muzikanten en de bezwerende zang van Hollis. De score zal in de toekomst wel hoger uit gaan vallen.

avatar van HansVon
Ja he.
Ik had effe nodig, maar dan valt het ook !

Weet niet of je de verdere evolutie van m.n. Mark Hollis heb aangedurft?
Ik (nog) niet naar Laughing Stock, maar wel Mark Hollis zijn solo album; ook schitterend !

avatar van Funky Bookie
Ik ga wel verder luisteren. Het essentiële Talk Talk wek ken ik en dat bevalt zo goed dat ik nieuwsgieriger geworden ben.

avatar van Chameleon Day
Mark Hollis - Crying in The Rain (Rare) - YouTube

Opname uit (volgens de bronnen) 1979! De 'Spirit of Eden' zat er toen al in....

Chameleon Day schreef:
Mark Hollis - Crying in The Rain (Rare) - YouTube

Opname uit (volgens de bronnen) 1979! De 'Spirit of Eden' zat er toen al in....

Ik had dit nog nooit gehoord! Het instrumentarium is wat basic, maar het het maarzo op Colour of Spring kunnen staan!

avatar van Chameleon Day
Ik was ook verrast door de kwaliteit en het doorkijkje dat het nummer geeft naar later tijden!