MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Talk Talk - Spirit of Eden (1988)

mijn stem
4,23 (991)
991 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock / Avant-Garde
Label: EMI

  1. The Rainbow (8:02)
  2. Eden (7:40)
  3. Desire (7:17)
  4. Inheritance (5:24)
  5. I Believe in You (6:16)
  6. Wealth (6:44)
  7. John Cope * (4:45)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 41:23 (46:08)
zoeken in:
avatar van Mjuman
Zou het niet zo 1-2-3 durven zeggen; een eerste reactie zou zijn dat er een soort ambient-link zou kunnen zijn, maar tegelijkertijd dat de zang bij Eyeless in Gaza mij af en toe te veel wordt. Maar ik zal (straks of morgen) eens luisteren.

De eerder genoemde link met Debussy (L'apres-midi d' un faun) vond ik meer voor de handliggend of een verwijzing naar de sfeervolle, late-night gevoel op ECM, m.n.Charlie Haden, bassist die zijn bas écht laat zingen - vooral ook gezien het gebruik van de fretless bas door Paul Webb (de eerst track die me te binnen schiet is niet van dit album, maar Renee)

avatar van bawimeko
5,0
Mee eens Mjuman: Debussy, akoestische jazz, een vleug In A Silent Way. Het pastorale zit ook sterk in het werk van Nick Drake en natuurlijk de 'middenperiode' van Pink Floyd.
Het mooie van Talk Talk (net als de Beatles, om maar eens een band te noemen) is dat de 'invloeden' samensmelten tot iets heel nieuws.

avatar
4,0
Na 2 min 15seconden 'The Rainbow' doet mij dit even hard denken aan 'The Pusher' van Steppenwolf. Iemand ook al deze ervaring gehad?
btw beestig album!

avatar
Guardian of Isis
Ad Brouwers schreef:
Dat het een opvallend experiment is, zal ik niet ontkennen. Maar ik kan me niet voorstellen dat velen dit album zeer regelmatig opzetten, om er telkens weer van te genieten.
Hier nog iemand die tegen je stelling ingaat, Ad. Deze plaat heeft gewoon een geweldige sfeer waar ik heel ontspannen van word. Tegelijk wordt het nooit saai of storend, zeker niet als de bloedmooie stem van Mark Hollis invalt, zoals op dit eigenste moment eigenlijk (ja, hij ligt weer op ).

avatar
3,5
Guardian of Isis schreef:
(ja, hij ligt weer op ).
Ik kan alleen maar zeggen: Geniet er van. Ik heb beluister momenteel heel andere muziek. Spirit Of Eden aanbidders zijn toch voor geen enkel argument vatbaar. Het gekke is dat ik 'm ook thuis heb liggen, maar tegen zulke hardliners is niet tegen op te boksen. Also, enjoy!

avatar van ricardo
4,0
O waarom reageer je dan steeds bij deze plaat als er toch niet tegen de aanbidders ervan op te boxen is?

Leeftijd, of misschien toch de te hoog gegroeide geraniums die het uitzicht naar buiten toe belemmeren.

Ik ben het met Misterfool eens dat dit een prachtige late avond plaat is waar je volledig in op kunt gaan. Ik draai hem bij voorkeur als laatste plaat voor ik op bed ga, dan komt hij bij mij het best tot zijn recht.

avatar
3,5
Omdat ik gequoudt word. Verder hou ik me ver van deze cd. Ik heb gezegd heb wat ik gezegd heb, dus ik heb daar niks aan toe te voegen. Enjoy!!!

avatar van ricardo
4,0
Maar jij geeft hem ook nog altijd een 7 zie ik, zo zwart/wit zie je het dus ook niet.

Gewoon iedere week een keer voor het slapen gaan opzetten kan wonderen verrichten hoor.

Nee echt jij komt mij teveel als een gefrustreerde oude man over als ik jouw berichten vaak teruglees, maakt niet uit bij welk album. Niet rot bedoeld verder hoor, maar ik ben vast niet de enige die het zo ziet.

avatar van vork666
4,5
Voor geen enkel argument vatbaar? Wij vinden dit gewoon wel een erg mooi album, wat er bij jou blijkbaar niet in wil.

avatar van Eveningguard
2,5
Nuja, negatieve argumenten worden gewoon krachtig weerlegd. Dat heet een stevige discussie.

avatar
3,5
ricardo schreef:


Gewoon iedere week een keer voor het slapen gaan opzetten kan wonderen verrichten hoor.
Beste Ricardo, ik ben zeer benieuwd naar die wonderen. Ik sta, in jouw ogen, als 'n norse, ouwe man, open voor goede raad.
Werktie als slaappil of heeft hij een viagra-uitwerking? Ik denk nl. als ik 'm één keer per week draai, mijn vriendin mij een avondje naar de bank stuurt, waar ik met alle liefde met de hond mag doorbrengen. Overigens ook niet slecht! Eén keer per week.

avatar van ricardo
4,0
Aha jouw vriendin is dus het probleem, je mag deze plaat gewoon niet van haar draaien omdat zij het niets vind.

Ik vind het namelijk een heerlijke inspirerende en rustgevende plaat vooral, die vooral een positief effect op mij heeft op de late avond.

avatar van Eveningguard
2,5
Je wordt er nogal opgewonden van ja. Hollis die over vlees zingt.... Mmmmmm.

avatar
4,5
prachtplaat !!

avatar van kobe bryant fan
3,5
Op mijn versie is The Rainbow / Eden / Desire opgesplitst in 3 tracks. Moet dit hier niet worden aangepast?

avatar van Eveningguard
2,5
Welke versie is dat dan? Bij mij gaat alles vloeiend in elkaar over.

avatar van kobe bryant fan
3,5
Bij mij is The Rainbow track 1, Eden track 2 en Desire track 3 maar hier worden die 3 als één song gezien.

avatar van Eveningguard
2,5
Vreemd, volgens mij staat het hier goed in ieder geval.

avatar van kobe bryant fan
3,5
Op mijn versie ( hij is origineel) heb ik dus 6 tracks. Maar nu over het album.
Het is een zeer vermakelijke plaat met sterke instrumentale stukken maar ook de zanger ( ken zijn naam niet) brengt het er goed van af. Dus een verdiende3.5* sterren om te beginnen.

avatar
3,5
Er is verschil tussen persingen uit de USA, UK en uiteraard ook de originele lp versie. Tussen de twee haakjes, de zanger heet Hollis, Mark Hollis!

avatar van kobe bryant fan
3,5
Bedankt !

avatar
3,5
Graag gedaan, kobe. Voor meer info even naar Wikipedia, grtz!

avatar van bawimeko
5,0
Ad Brouwers schreef:
Er is verschil tussen persingen uit de USA, UK en uiteraard ook de originele lp versie. Tussen de twee haakjes, de zanger heet Hollis, Mark Hollis!


Okee, ik hap toe: noem de verschillen! Ik heb namel alle uitvoering en ik ben benieuwd wat jouw 'verschillende persingen' zijn!

avatar
3,5
bawimeko schreef:
Ik heb namel alle uitvoering en ik ben benieuwd wat jouw 'verschillende persingen' zijn!
Alle uitvoeringen. Da's leuk voor jou. Is er nou een wedstrijd aan de gang wie gelijk wilt hebben. Ik heb de lp gehad en nu nog steeds de cd. Mij gaat het om de muziek, maar als jij de "betweter" wilt zijn. Prima, jongen. Voor nader info over het album/lp/cd verwijs ik je dan maar naar Wiki.

avatar
3,5
kobe bryant fan schreef:
Bij mij is The Rainbow track 1, Eden track 2 en Desire track 3 maar hier worden die 3 als één song gezien.
Dat was kant 1 van de lp. De rest stond op kant 2 (nietwaar bawimeko?)

avatar van Mjuman
Ad, reageer nou eens niet zo als een stekelige schooljuf die last heeft van d'r "Mmmm-tje" = het is een terechte opmerking die Bawimeko maakt. En helaas, pinderkaas het heeft geen schroef met uitvoering te maken.

Op de cd staan idd 6 tracks, zoals KB opmerkt. Op het vinyl - en dat is hier als basis gehanteerd (voorheen stonden hier de 6 tracks zoals op de cd) - staat op mijn paarse Parlophon-label (nb hoes geprint bij EMI Services in Uden):

The RainBow
--- Eden
--- Desire

Totaaltijd 22:26; geen aparte tracktijden vermeld; met een beetje turen kan je wel 2 * separatiegroeven zien.

Denk dat ze voor de cd-uitvoering gewoon de tracktijden separaat hebben vermeld, bij cd's is het eenvoudiger tracks over te slaan;bij lp's blijf je graag zitten om de hele kant te beluisteren.
Muzikaal is er *geen* verschil tussen cd en lp.

Ik draai meestal cd, omdat ik de lp wil ontzien - ik ben er zuinig op.

avatar van bawimeko
5,0
Ad Brouwers schreef:
(quote)
Dat was kant 1 van de lp. De rest stond op kant 2 (nietwaar bawimeko?)


Je haalt de termen 'persingen', 'versies' en 'remasters' door elkaar. Heeft niks met 'wiki' te maken, maar met 'Nederlandse Taal' annex 'zeggen wat je bedoelt!
Ik beschouw overigens de eerste drie tracks Rainbow/Eden/Desire als één als vinylfan zijnde (Duitse persing, DMM master, Parlophone).

avatar van reptile71
Ik heb de cd, gekocht in 1988, en er staat als tracklist:
The Rainbow
[spatie]Eden
[spatie]Desire
Inheritance
etc.

Dit staat zo op zowel de achterkant, de cd zelf en het boekje. Mijn cd-speler geeft ook maar 4 tracks aan als ik de cd erin stop. Op de eerste cd's staan dus helemaal geen 6 tracks.
Ik heb een Amerikaanse LP-uitvoering uit 1988 en daarop staan de tracks op de achterkant zonder die spatie. Op de LP's staan dus ook niet standaard 4 tracks. Op het label van mijn LP staan zelfs de tracktijden van de eerste 3 nummer apart genoemd.

avatar van Kill_illuminati
4,5
Wat een mooi album. Deze blijft vollopig op èèn in de rotatielijst staan.

avatar van Mjuman
reptile71 schreef:
Ik heb de cd, gekocht in 1988, en er staat als tracklist:
The Rainbow
[spatie]Eden
[spatie]Desire
Inheritance
etc.

Dit staat zo op zowel de achterkant, de cd zelf en het boekje. Mijn cd-speler geeft ook maar 4 tracks aan als ik de cd erin stop. Op de eerste cd's staan dus helemaal geen 6 tracks.
Ik heb een Amerikaanse LP-uitvoering uit 1988 en daarop staan de tracks op de achterkant zonder die spatie. Op de LP's staan dus ook niet standaard 4 tracks. Op het label van mijn LP staan zelfs de tracktijden van de eerste 3 nummer apart genoemd.


Als je dit album opzoekt op Discogs, zie je dat er 25 'uitvoeringen' van bestaan - ik heb de eerste Europese persing uit 1988; volgens de foto zou op de achterkant een tekst moeten staan; dat klopt niet de titelnamen staan daar, met de titels van tracks 2 en 3 ingesprongen, op de hoes geen tracktijden.

Mijn cd (UK) geeft 6 tracks; het lijkt erop alsof ze voor sommige landen de edit marks hebben gebruikt om afzonderlijke tracks te geven. Weer een voorbeeld van hoe onzorgvuldig platenmaatschappijen met creatief materiaal omgaan. Bij New Order waren ze voor de collecor's editions (dual disk) voor de remasters de oorspronkelijke banden kwijt en bij New Order hebben ze bijv. voor de Duitse versie van Blue Monday de eerste aanslag van de basdrum (per ongeluk?) weggeknipt.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 17:09 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 17:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.