Santana - Supernatural (1999)

Label: Arista

1. Da le Yaleo (5:51)
  2. Love of My Life (4:47)

met Dave Matthews

3. Put Your Lights On (4:47)

met Everlast

4. Africa Bamba (4:40)
  5. Smooth (4:56)

met Rob Thomas

6. Do You Like the Way (5:52)

met Lauryn Hill en Cee-Lo

7. Maria Maria (4:21)

met The Product G&B en Wyclef Jean

8. Migra (5:24)
  9. Corazon Espinado (4:32)

met Maná

10. Wishing It Was (4:59)

met Eagle-Eye Cherry

11. El Farol (4:49)
  12. Primavera (5:17)

met K. C. Porter

13. The Calling / Day of Celebration (7:48)

met Eric Clapton

23. The Calling Jam *

met Eric Clapton

24. Olympic Festival *
avatar van goldendream
Tja, de voorafgaande reeks tegenvallende albums waarover sprake, bevallen me meer dan dit. Maar het is en blijft subjectief.

avatar van LucM
Ik vind het vreemd dat de users hun pijlen richten op dit (toch wel geslaagd) album en niet op de twee opvolgers waar de succesformule van Supernatural klakkeloos herhaald wordt met veel minder resultaat.

avatar van goldendream
Ik ben sinds maart bezig met de ontdekking van Santana, beginnend bij het debuut en intussen hier beland. Naast de talrijke parels heb ik ook veel middelmatig en soms zwak materiaal beluisterd, met de bedoeling het kaf van het koren te scheiden. Wat me enorm bekoort, koop ik. Dat zijn voorlopig 6 albums: de eerste 4 + Oneness + Santana Brothers. Via Amazon kan dat goedkoop. De rest wordt verzameld. Dit album ontgoochelt me voorlopig het meest en ik verwacht dat de twee opvolgers nog meer zullen ontgoochelen. Er waren al mindere albums, maar nooit waren er nietszeggende gastzangers (subjectief) en nooit waren er rapinvloeden. Hatelijker muziek dan rap bestaat niet (alweer subjectief). En om die beide redenen vind ik dit album zwaar onvoldoende.

Ik volg Santana al een jaar of 15. Daarin ben ik erg beïnvloed door de muzieksmaak van mijn vader. De albums t/m '78 kunnen me wel bekoren. Daarna vind ik Milagro ('92) een ijzersterk album en ook wat afwijkende albums zoals Havana Moon. Supernatural vond ik wel redelijk. De albums erna gewoon slecht. De laatste (Santana IV) sluit heel mooi aan op de eerste 3.

avatar van goldendream
Beluister dit album en daarna of ervoor 'Santana Brothers'. Een wereld van verschil. Waar 'Santana Brothers' alles bevat wat ik zo goed vind aan Santana (met uitzondering van het ontgoochelende openingsnummer) bevat 'Supernatural' alles wat me ergert aan Santana (met uitzondering van het sfeervolle 'El Farol'). De magere 1 ster die ik het album geef en door sommigen bekritiseerd wordt, blijft gehandhaafd. Als ik hoger wil gaan omwille van het soms mooie gitaarspel, wordt dit grandioos neergehaald door de nietszeggende gastzangers. Madam Lauren Hill zou het in haar eentje onder de 0 kunnen brengen, maar dat is dan weer een brug te ver. Neen, deze commerciële zet van Carlos, verder uitgemolken op de 2 opvolgers en ook 'Ultimate Santana' (met Jennifer Lopez, hoe laag kan je vallen ), is voor mij een immense ontgoocheling. Ook voor Eric Clapton is het een dieptepunt.

avatar van goldendream
Braaf karakter, dus toch 1,5 sterren. Kwestie van consequent te blijven in de beoordeling van de albums.

avatar van Funky Bookie
Zoals vaak met Santana blijft de muziek overeind door het gitaarspel. De hots zijn de beste tracks op dit album dat Carlos een schitterende comeback gaf, maar niet boven de middelmaat uitstijgt.

avatar van Zwaagje
goldendream schreef:

Bijzonder hoe smaken kunnen verschillen. Ben opgegroeid met Santana en de debuut platen waren vernieuwend in die tijd. Na de eerste vier albums ben ik ze uit het oog verloren om ze met dit album weer te ontdekken. Commercieel is het zeker, maar niet slecht. Daarnaast vind ik het knap hoe de man zich steeds weer vernieuwd en aanpast. Africa speaks ( laatste plaat) gaat weer terug naar het ongepolijste Santana geluid en heb ik inmiddels op vinyl.