Norah Jones - Come Away with Me (2002)

Pop / Jazz
Label: Blue Note

1. Don't Know Why (3:06)
  2. Seven Years (2:25)
  3. Cold, Cold Heart (3:38)
  4. Feelin' the Same Way (2:57)
  5. Come Away with Me (3:18)
  6. Shoot the Moon (3:56)
  7. Turn Me On (2:34)
  8. Lonestar (3:06)
  9. I've Got to See You Again (4:13)
  10. Painter Song (2:42)
  11. One Flight Down (3:05)
  12. Nightingale (4:12)
  13. The Long Day Is Over (2:44)
  14. The Nearness of You (3:07)
  15. Ruler of My Heart * (3:01)

met Dirty Dozen Brass Band)

16. Cold, Cold Heart [Live] * (4:39)
  17. I'll Be Your Baby Tonight * (3:16)
  18. Peace * (3:51)
  19. What am I to You? * (3:01)
  20. Something Is Calling You [Original Demo Version] * (3:33)
rodneyVL
Veel te veel onderschatte ceedee met een hoog "ik heb een mooi trendy huis in Amsterdam-Zuid dus ik moet deze plaat uit mij bose luidsprekers hebben" gehalte. En wat een saaie melodielijnen. Boehoee!

rodneyVL
Een OVERschatte..oeps;

avatar van T.O.
Heb je wel een beetje gelijk in ja. Deze staat dan in het rekje tussen Tourist van St. Germain en de Buena Vista Social Club

avatar van HiLL
rodneyVL schreef:

Nou nee dan zet je niet dit op.

avatar van george clinton
HiLL schreef:

Nou nee dan zet je niet dit op.

Geef ik hem toch gelijk in. Het was destijds heel "chique/trendy" om dit album te hebben. En natuurlijk "Tourist" van Saint Germain.

dutch2
George clinton schreef:

Nou, de laatste keer dat ik trendy en chique heb gedaan zal rond het jaar 20 VC zijn geweest. Maar toch vind ik dit nog altijd een lekker plaatje. Muziek die niet zo heel diep gaat, maar goed gezongen en met fijne pianopartijen. Later werd dit een beetje de zangeres 'you love to hate'. Maar ik draai Come Away With Me nog altijd met veel plezier.

avatar van george clinton
Ik heb geen waarde-oordeel uitgesproken.

dutch2
Hmmm, ik zal dat dan maar aannemen George. Maar de volgende keer kom je niet zo makkelijk van me af

shappy1010
Aardig debuut, maar over de breedte genomen zijn de songs zijn me te sloom. En het is ook geen "echte"jazz.

Maar:

Ik heb hier nog niks over gelezen dus zeg ik het maar: Dit is de vrouw die jazz muziek weer in de spotlight heeft gezet. Ze heeft een ongelooflijke impact gehad op de muziekindustrie die hier wellicht wat onderschat wordt, Net zoals Gloria Estefan latin aan het grote publiek bracht, zo heeft Norah een nieuwe generatie aan jazz laten proeven. Jamie Cullumn, Diana Krull, ze hadden nooit het succes gehad zonder deze dame. En een ieder die dit voor mekaar krijgt verdiend lof.

avatar van HiLL
shappy1010 schreef:

Dat lijkt mij en mijn studiegenoot die nu naast mij zit wat kort door de bocht eerlijk gezegd.

avatar van musicfriek
Ja, zonder Norah waren zij ook wel doorgebroken denk ik. Als je ziet wat voor promotieteams erachter zitten... Je kan het haast niet ontlopen.

musicfriek schreef:

Maar waarom zitten nu ineens die promotieteams erachter? Omdat het verkoopt! Ten tijde van Nirvana en Pearl Jam was dit niet gelukt hoor...

shappy1010 schreef:

Dat slome heb ik graag, Jones' stem draagt enorm bij aan het hele ingetogene sfeertje van het album. Deze madam kan zingen, en niemand hoeft dat te ontkennen, hoop ik. Gelukkig dat ze haar ziel niet uit haar lijf zingt, dan zou ik wellicht snel afhaken. Geen Sarah Brightman dus, Godzijdank, maar een aardige emotionele plaat.

JJ_D schreef:

Deze madam kan zingen, en niemand hoeft dat te ontkennen, hoop ik. 3,5*

Ik hoop ook dat je dat niet ontkent van Sarah Brightman, want DIE kan pas zingen. Moet wel je smaak zijn natuurlijk klassiek.

SAcd

Nou sommige mensen snappen het geloof ik niet zo heel erg goed. Kijk ieder zijn eigen mening maar deze plaat is grwoon heel erg goed. Koop heb is op Super Audio en je wordt echt helemaal relaxd.

shappy1010 schreef:

Ja, mevrouw Brightmans stem is ook het één en het ander. Maar klassiek zou ik ze allebei niet noemen. Waarom denk je dat SB "klassiek" zingt?

avatar van Mar-got
SAcd schreef:

Hij is echt helemaal het einde! Echt geweldig, ik vind hem ook beter dan feels like home, ik heb ze allebei. Maar bij Come Away With me is het gewoon zo dat als je die plaat opzet je meteen helemaal in een andere wereld komt

~Jewel~
Prachtig album, Norah heeft een mooie rustgevende stem. Mijn favorieten zijn: Cold Cold Heart, Don't Know Why, Turn Me On, Nightingale en Lonestar.
Dit album gaat nooit vervelen, het is een album van hoog niveau, zowel tekstueel als instrumentaal.

Ik moet toegeven dat ik eens in de zoveel tijd dit album weleens draai om tot rust te komen. Misschien niet heel erg hoogstaand, maar toch erg fijn om te luisteren.
Turn Me On geeft mij steeds kippenvel.

hehe ik ben het denk ik wel een beetje eens met de opmerkingen rondom de hip-heid van dit album. een beetje zoals dat iedereen met een boekenkast wel een 'wereld van sofie' in de kast heeft.
Toch moet gezegd worden dat norah's muziek op bepaalde punten wel degelijk hoogstaand is. Varierende covers zijn genoemd. Ik denk dat ze even groot als Jamie (die duidelijk de verkeerde kant op is gegaan met z'n tweede album) had kunnen zijn, maar dat wilde ze simpelweg niet.
Gewaagd hoe welke kant ze op sloeg met 'feels like home'.

avatar van beruk
Ik zie Norah Jones niet als hip en met Jazz heeft het al helemaal niks te maken. Ze is een zeer getalenteerde (Erfelijk gezegend door pappie Ravi Shankar) liedjesschrijfster die fijne intieme muziek maakt in de traditie van Carole King en Janis Ian, maar (nog ) niet met deze twee vergeleken kan worden.
Top plaat!

avatar van FunkStar
Toen ik de cd voor het eerst luisterde, vond ik alle liedjes wel erg op elkaar lijken. Maar na een paar keer luisteren ben ik verslaafd geraakt! Elk liedje heeft iets aparts, de teksten zijn mooi.. ik luister deze cd in de bus, in de trein, in de woonkamer, bij het eten, het kan eigenlijk altijd! M'n favorieten zijn Come Away With Me, Shoot The Moon, One Flight Down en natuurlijk de single die iedereen kent, Don't Know Why.

avatar van RogerV
Prachtige plaat die op de mooie momenten des levens wel eens de kast uitkomt. Niks past beter bij een romantische avond.

Social_Mask
Deze vrouw heeft een droom om van te dromen. Zo kalm en mooi. Ik word er helemaal rustig van. Echt dit is prachtig. Ik luister voornamelijk Rap, maar ook dit kan ik luisteren. Elke avond zet ik dit album rond 2 uur op en val ik slaap. Niet dat het slaapverwekkend is maar omdat het me zo rustig maakt. Ik voel me in een soort trance door haar hemelse stem. 5* zou meer dan verdiend zijn, maar omdat ik moet toegeven dat als je dit in de middag ofsow luistert het wat eentonig wordt. Vandaar een 4,5* maar voor haar zangtalent krijgt ze een dikke 10! Norah Jones kan ontzettend mooi zingen. Nrs als Don't know why, Come away with me en Turn me on zijn meesterwerkjes.

Prachtig dit...Had nooit ged8 dat ik dit richting in zou slaan

(Dit album zal me altijd bij blijven....)

avatar van Paalhaas
Dit richting?

Paalhaas schreef:
Dit richting?

Jah dit/deze nou en...

Heerlijk album, met lekkere relaxte muziek die nooit verveeld.
Don't know why blijf ik geweldig vinden, ook al is het vaak gedraaid op radio's enzo.
Maar het hele album is gewoon lekker

4.5 *

Ik vind dat ze een goede stem heeft,
maar ik ben niet zo weg van de style hoe ze zingt,
ze zingt best apart, ik ben daar niet zo weg van.

[quote]Social_Mask schreef:
Deze vrouw heeft een droom om van te dromen. quote]

Hehehe...Nu pas zie ik dat dat niet echt klopt
Ik bedoelde: Deze vrouw heeft een Stem om van te dromen. ...En neej niet dat je door haar stem in slaap valt.

DonDijk
ze is écht goed, een van de weinige vrouwelijke artiesten die me kunnen bekoren.