Norah Jones - Come Away with Me (2002)

Pop / Jazz
Label: Blue Note

1. Don't Know Why (3:06)
  2. Seven Years (2:25)
  3. Cold, Cold Heart (3:38)
  4. Feelin' the Same Way (2:57)
  5. Come Away with Me (3:18)
  6. Shoot the Moon (3:56)
  7. Turn Me On (2:34)
  8. Lonestar (3:06)
  9. I've Got to See You Again (4:13)
  10. Painter Song (2:42)
  11. One Flight Down (3:05)
  12. Nightingale (4:12)
  13. The Long Day Is Over (2:44)
  14. The Nearness of You (3:07)
  15. Ruler of My Heart * (3:01)

met Dirty Dozen Brass Band)

16. Cold, Cold Heart [Live] * (4:39)
  17. I'll Be Your Baby Tonight * (3:16)
  18. Peace * (3:51)
  19. What am I to You? * (3:01)
  20. Something Is Calling You [Original Demo Version] * (3:33)
avatar van Gatver
Heerlijk cd-tje, alleen jammer van de twee platen die erna kwamen...

avatar van Rhythm & Poetry
Ik ken Norah Jones van een indrukwekkende gastbijdrage op het album Eardrum van rapper Talib Kweli. Ze stal de show op dat nummer. Volgens musicmeter zou dit haar beste album zijn en ook de single Don't Know Why beloofde veel goed. Rede te meer om dit album te kopen. Wat ik dan ook gedaan heb.

Dat ik daar geen moment spijt van heb, moge duidelijk zijn gezien mijn beoordeling van 4*. Nu, wat vind ik zo goed aan deze cd. Dat begint met het eerste wat opvalt en dat is de stem van de zangeres. Warme klanken komen uit haar mond en af en toe is er een prachtige snik te horen. Seven Years is zo'n nummer waar die snik voldoende te horen is. Dit nummer doet wat country aan, maar ook de invloed Jazz is voor mij goed te horen.

Indrukwekkend is het gebruik van de instrumenten. Er is gekozen om voor de live-instrumenten te gaan. Samen met haar stem vormen die een. En of de gitaar uit de kast wordt gehaald óf het rustige gepingel op de piano (Cold Cold Heart) het is en blijft een prachtige combinatie met de stem van een groot zangeres.

Ze moet lief zijn, dat is een gedachte die bij me opkomt als ik de soms wat bedeesde stem hoor van Norah. Ze klinkt niet alleen lief want als ik beelden of foto's van haar zie straalt ze die liefde ook uit.

Maar ik dwaal af, terug naar de muziek. Feelin' The Same Way bijvoorbeeld. Wederom begeleid met de prachtige instrumentale komt ze met goede teksten aanzetten:

The sun just slipped its note below my door
And I can't hide beneath my sheets
I've read the words before so now I know
time has come again for me

En dat is toch ook een kwaliteit die mevrouw heeft, ze komt met sterke lyrics aanzetten.

En met deze goede teksten, uitstekende instrumentalen en een zo mogelijk nog mooiere stem kabbeld deze cd door als een rustig beekje. Wegdromen is het dan ook bij de nummers Come Away With Me en Shoot The Moon.

Ik moet opletten dat ik niet in slaap val bij de muziek, een van de nadelen. Want vanwege de refreintjes en instrumentale is het soms moeilijk om niet in gedachte te verzinken en de aandacht bij de muziek te houden. I've Got to See You Again is zo'n nummer, erg mooi, maar mijn ogen willen er wel eens bij dicht vallen.

Met het heerlijke piano deuntje op het nummer Nightingale word ik weer wakker. Een indrukwekkende solo die een wat lager vervolg kent in het nummer The Long Day is Over. De laatste klanken zullen ook vervuld worden met dit instument en dan zit de cd er verbazend snel op.

Mijn conclusie is dan ook dat dit muzikaal top is. Het doel van deze cd is voor mij om lekker weg te dromen en dus even nergens meer aan te denken. Dat ik daardoor enkele stukjes mis neem ik deze dame geen moment kwalijk.

avatar van Kim008
Heb deze Cd gekocht omdat ik al zoveel goede dingen gehoord had over haar.
Maar dat is me dik tegengevallen. Elk liedje lijkt op elkaar, en ze heeft echt een zagerige stem..
Enkele liedjes zijn wel de moeite waard, maar toch een miskoop geweest..

Father McKenzie
Ik vind haar muziek ideaal in een cd-molen met wat contrasterende muziek, en dan alles op shuffle, zeg maar.

Maar Norah's muziek, is, hoe mooi gezongen ook, want een mooie stem kan haar niet ontzegd worden, toch soms iets te mellow, en te rustig.
Soms mocht het wat méér swingen, maar ach, dit is een mooie laat-avondplaat, niets mis mee.

Heerlijke muziek voor bijvoorbeeld op de achtergrond 's avonds. Geschikt voor als je alleen bent en even wilt rusten of ook als er bezoek is. Verder is het ook lekker als je later in de middag naar huis rijdt. Ik word er in ieder geval rustig van. En nee, voor de grapjassen onder ons; niet in de zin van dat ik in slaap val.

avatar van barrett
Father McKenzie schreef:

Helemaal mee eens, deze muziek is prachtig het enige probleem is je kan hem niet uitluisteren omdat hij net te rustig is. Er had gewoon af en toe wat actie in gemoeten, wat meer swing etc.... Nu is het eigenlijk lekkere achtergrondmuziek geworden terwijl de muziek eigenlijk heel wat te bieden heeft.

rick*
Niet echt een cd waarvan de liedjes op je netvlies gebrand blijven, maar als je een gezellig etentje hebt geregeld dan is er geen geschiktere achtergrond cd dan deze plaat van Norah Jones. Of eigenlijk maakt het niet uit welke van haar platen je kiest. Norah is buitengewoon erg op haar gemak bij haar eigen stemgeluid en dat zelfvertrouwen klinkt erg goed. De simpele instrumenten maken het pakketje compleet.

Dit is een goede cd met leuke jazzmuziek, maar je moet er wel een beetje van houden. Zet een paar simpele snacks op tafel, doe de open haart aan, zet er een wijntje bij en met deze cd heb je een heerlijke rustige avond.

avatar van principal2000
Sorry, maar dit album doet mij enkel in slaap vallen.

avatar van rolandobabel
ik luister liever hiernaar dan naar Interpol of Arcade Fire, hier krijg je tenminste een goed gevoel van.

(voor de rest is mijn muziekkeuze wel politiek correct)

avatar van stef212
rolandobabel schreef:

(voor de rest is mijn muziekkeuze wel politiek correct)

Zo erg is het dus al, men moet zich al gaan verantwoorden voor het luisteren naar wat men graag hoort.

avatar van Emile93
Een cd als je rustige muziek wilt aanschaffen. Jammer genoeg lijkt het allemaal te veel op elkaar. Nummer na nummer gaat je op een gegeven moment zo vreselijk irriteren!!!!! Come away with me en Don't know why blijven wel heel mooi.
2 sterren voor dit album

avatar van RogerV
Norah Jones is een beetje de Sade van het afgelopen decennium. Deze cd moest iedere yup rond 2002-2003 in de kast hebben staan. Iedereen wilde hem hebben.

Toch doet dat niet af aan het mooie van deze cd. Haar verschijning en muziek stralen een warmte uit die het zo'n prettige ervaring maken. De minimale productie en eenvoud van de nummers vallen in dit geval erg goed.

Don't know why was een populair nummer in leuke cafe's in een tijd dat ik met een bepaald meisje heb gedate. Dat geeft het een extra mooie herinnering.

avatar van annepan101
Norah Jones maakt echt heerlijke muziek. Dit album vind ik wel het beste van allemaal. Ik draai hem regelmatig, fijn om even goed te ontspannen. Boekje erbij, wijntje erbij en Norah maakt het af!

avatar van annepan101
principal2000 schreef:
Sorry, maar dit album doet mij enkel in slaap vallen.

Heerlijk toch

avatar van Snoeperd
Reijersen schreef:
Norah Jones heeft gewoonweg een prachtige en interessante stem. Op haar dodelijke gemak lijkt ze de mooiste noten uit haar strotje te toveren. Vind haar nog steeds een stuk beter als tegenhangers zoals Katie Melua.

4 sterren.

ik vind dit album ook beter dan die van katie melua, maar katie melua is wel constanter met haar albums, want met norah jones ging het bergaf en katie melua groeit

avatar van Angelo
Vroeger werd ik gewoon zo goed als uitgelachen in de klas omdat niemand van mijn toenmalige leeftijd (11) dit draaide en ik deze CD toen ook nog eens had gekocht.Voor dit album van Norah heb ik altijd een zwak gehad. Voor de een zal het erg veel van hetzelfde zijn terwijl het voor de ander een waar genot is. De eenvoud van de klanken, de zuivere stem van Norah, de luchtige liedjes en de strakke productie zorgen voor een algehele sfeer die zwaar in orde is.

Een nummer als ‘Don’t know why’ is gewoonweg prachtig met een prima pianospel. ‘Seven years’ heeft daarentegen weer iets akoestisch waarbij de gitaar centraal staat, en een nummer als ‘Cold, cold heart’ heeft zelfs een vleugje blues. ‘Feelin’ the same way’ heeft zelfs iets folkloristisch en zo is er variatie genoeg op de rest van dit album. De hoogtepunten zijn voor mij ‘Don’t know why’, de titeltrack maar vooral ‘Shoot the moon’, ‘Turn me on’ en ‘Lonestar’.

Acht jaar na de release is dit album gewoon nog helemaal oké en staat ‘t als een huis. Het is erg braafjes en veilig, iets waar ik normaal bij vele andere artiesten niet tegen kan. Norah vormt daar een uitzondering op. Misschien komt het wel omdat dit album gewoon tot in de puntjes is verzorgd. Helaas heeft geen enkel album dat volgde van Norah, deze debuutplaat kunnen overtreffen. Dat betekent overigens niet dat ze slecht zijn, maar dit is haar enige album dat ik nog met regelmaat beluister. Een van de meest relaxing en rustgevende albums die ooit is gemaakt en dat is alles behalve negatief bedoeld! Voor mij is ‘Come away with me’ een van de mooiste albums van de afgelopen tien jaar.

avatar van Motivation
Ik ben het met Angelo eens, deze cd luistert heerlijk weg. Geen spijt van mijn aankoop. 4*

avatar van xMilennx
Deze cd begint met 3 geweldige nummers!
Velen vinden dat het daarna wat teveel van hetzelfde wordt, en daar ga ik mee akkoord.
Maar dat probleem is ook makkelijk op te lossen; dit is voor mij namelijk zo'n cd die je niet in één keer kan uithoren, maar waarvan je af en toe eens een liedje moet opzetten om tot rust te komen.
Daarvoor is bijna geen enkel album beter geschikt dan deze, als je het mij vraagt.
Ik vind ook wel dat de nummers vooral vocaal sterker zijn dan inhoudelijk.
(dan heb ik het over de melodieën, want de teksten zijn vaak ook heel goed)
Maar naar Norah Jones luister ik dan ook meer voor haar stem dan voor de melodieën.
Dat is waarschijnlijk voor de meesten zo?
Qua vocale prestaties is dit wel echt een uitblinker natuurlijk! Als ik zo zou kunnen zingen...
Dit werk verkies ik dus tot mijn favoriet van Norah, omdat de 3 eerste nummers hier toch ook een prachtig goede melodie hebben.

avatar van xMilennx
Social_Mask schreef:

Maar daar had ik het over een remix. Maar de rapper zegt wel haar naam in het nummer. Het nummer heette iets van New York City Dj Strobe Manhattan Tourist remix. Typ maar in bij LimeWire ofzo. Erg goed nummer. Ook de rapgedeelte is goed.

Bedankt voor de tip!
Ik vind het ook inderdaad een heel mooi/leuk nummer!
De versie die ik gehoord heb (op Youtube) was wel zonder rap,
maar dat miste ik eigenlijk helemaal niet hoor.
Maar misschien dat ik de andere versie toch ook eens ga opzoeken uit nieuwsgierigheid.

avatar van AdrieMeijer
Het lijkt wel of veel mensen er moeite mee hebben dat deze cd een enorm succes is geworden. Het is 'not done' om Norah Jones goed te vinden. Woorden als 'design' en 'yuppen' worden gebruikt om de cd als volkomen fout weg te zetten.
Nou, dan ben ik maar eens heel politiek incorrect: ik vind dit een heerlijke cd.
En ik doe er nog een onsje bij: het hoesje is ook hartstikke mooi. Niemand heeft dat tot nu toe geschreven op MusicMeter, dan doe ik het maar. Drie-en-een-halve ster voor de muziek en een halve ster als bonus voor de foto's.

avatar van Lexcoaster
Volgens velen is haar debuut tot nog toe onovertroffen, maar ik vind het album dat hierna kwam beter. Ook hier weer Norah's prachtige zangstem, een erg relaxte sfeer, maar helaas voelt het album minder consistent en vrij langdradig aan op een gegeven moment. De rek is na een aantal nummers wel uit de spanningsboog.

Redelijk, maar langdradig. 3*

avatar van Lexcoaster
Ik moet Norah's nieuwere werk maar eens nagaan denk ik.

avatar van Ronald5150
Net als bij Katie Melua vind ik de muziek van Norah Jones best ok, maar het blijft allemaal veel te veilig en verre van spannend. Prima muziek voor op de achtergrond of in de lift, maar na een paar nummers weet je wel hoe de rest van het album in elkaar steekt en word ik nauwelijks meer verrast. Het schijnt dat haar nieuwste plaat een gedurfder avontuur is met producer DangerMouse. Wie weet trekt ze me dan wel over de streep. "Come Away with Me" blijft bij mij te weinig hangen.

avatar van alexander-r
Jeugdsentiment voor mij. Dit luister ik niet als achtergrond muziek, als ik er geconcentreerd naar luister kan ik er namelijk optimaal van genieten. Nog steeds brengen nummers als Don't know why en Shoot the Moon me naar het emotionele randje, geweldig!

avatar van spinout
Ze kan nog aardig acteren ook, maar vraag me niet in welke film. Glad vergeten.

avatar van AdrieMeijer
Dat moet denk ik deze film geweest zijn.

avatar van heartofsoul
Een beetje té mellow naar mijn smaak, dit album.Hoewel Norah Jones door uitstekende musici wordt begeleid vind ik het allemaal nogal traag en saai. Cold, Cold Heart bijvoorbeeld wordt zonder enige passie vertolkt. Vergelijk dat nu eens met het origineel van Hank Williams, waar ik nog steeds de rillingen van krijg.

Het enige nummer dat me nog een beetje kon boeien was Turn Me On van John D.Loudermilk. Helaas heeft Loudermilk het zelf (voor zover ik weet) niet opgenomen, dus kan ik niet vergelijken.

avatar van janneman
Op z'n tijd is dit soort muziek heerlijk om naar te luisteren. Maar kwalitatief vind ik dit wel magertjes overkomen om heel eerlijk te zijn.

avatar van Funky Bookie
Mooie dame met een hele mooie stem.
Voor mij is dit muziek voor de achtergrond omdat ik een heel album gewoon teveel vind.

avatar van Rinus
Debuutalbum en doorbraak voor Norah. Veroorzaakte toentertijd een soort van hype, waar ik niet zo veel van begreep. Pas veel later dit album in mijn bezit gekregen, toen de hype al weer lang en breed over was.

Norah heeft een mooie "slaapkamer"stem, die zich uitstekend leent voor dit soort jazzy nummers. Daar zit ook meteen de crux. Hoe langer het album duurt, des te meer het allemaal wat eenvormig wordt. Aan het eind zakt het ook qua nummers wat in. Maar om zo af en toe te draaien is het een prima album.