Massive Attack - Protection (1994)

Pop / Electronic

met Tricky

8. Sly (5:24)

met Nicolette

9. Heat Miser (3:39)
  10. Light My Fire [Live] (3:15)

met Horace Andy

avatar van Jordy
Geloof dat ik dit wel het beste Massive Attack album vind, vooral dankzij de on-ge-lo-fe-lijk mooie openingstrack

avatar van T.O.
Mee eens, staat ook wel in mijn top 50 favoriete nummers denk ik

avatar van John Doe
Staat in mijn top 50 ook net aan op 48

neo
Mezzazine schijnt hun meest ''ruige'' album te zijn (een meesterwerk). Deze ook maar eens geluisterd en ja het is toch allemaal wat ingetogener qua beats en weet ik veel wat allemaal. 3.5 sterren

Ik vind dit een goed album. Beetje jammer alleen van die live versie van light my fire. Dat klinkt natuurlijk voor geen meter...

Kos
Er zit tenminste geen irritant orgeltje in

Karmacoma is leuk maar de rest boeit me niet. 2,5

Kos

Sja, . Niet echt mijn genre. Maar kwam hem toevallig "tegen" en aangezien hij zo hoog stond genoteerd...

Luister naar Mezzanine

Crit
Hmm... kvind dit toch het lelijkste album van Massive Attack.

Crit schreef:

Hmm... kvind dit toch het lelijkste album van Massive Attack.

Lelijk? explain please...

neo
Ik schrok zelf ook toen ik een track als Spying Glass voor het eerst hoorde. Overigens vond ik het debuutalbum niet al te bijzonder

Crit
Bloompje schreef:

Lelijk? explain please...

Nou, het is allemaal wel mooi gemaakt enzo. Maarjah... waarom vind je patat lekker ? Dat weetje niet. Ik vind 100TH Window echt fantastisch en jah dit album dan toevallig niet

I stand in front of you, take the force of the blow PROTECTION!!

Mijn god, wat een fantastisch nr zeg, heerlijk gezongen en lekker dat pianootje dat er in komt op een moment!!!

Mezzanine is het enige echte ALBUM, maar deze is ook heel bijzonder en lekker onbekend!

avatar van Gyzzz
Dit vind ik nou het beste Massive Attack-album. Alle tracks zijn erg goed, en ik houd persoonlijk erg veel van de rustige, maar toch opzwepende klanken van Heat Miser.

avatar van dynamo d
Sly is een goed nummer. Protection en Three zijn wel redelijk. De rest kan mij minder overtuigen. Ik vind Mezzanine een duidelijk beter album dan Protection.

Ook ik vind dit minder overtuigen dan bijvoorbeeld Mezzanine.
Maar eerlijk gezegd vind ik er ook best wat verschil zitten tussen beide albums en is echt vergelijken vrij moeilijk.
En die live versie van Light My Fire: echt een vreselijk slotaccoord.

avatar van Gyzzz
En ik vind deze nou beter dan Mezzanine. Stuk voor stuk fijne nummers, ook Heat Miser vind ik een geweldig nummer, vreemd dat ik daar nooit iemand over hoor.

Tsja, Light My Fire is inderdaad een wereldramp. Als dat nummer midden op de CD gestaan had, was mijn 4,5* zeker weten een 4* geweest, maar 9 van de 10 keer dat ik deze luister stop ik bij het rare openingsgeluid van Light My Fire, als zijnde het een waarschuwing dat de cd-speler uit moet

avatar van orbit
Op het laatste nummer na is dit een zeer goede plaat, het titelnummer is zeker beter dan teardrop van de volgende

Light my Fire cover is idd. misplaatst....Verder een goede cd. Eurochild vond ik destijds erg vernieuwend.

Deze CD was mijn eerste Massive Attack ervaring. Ik vind het beregoed. Vond 100th Window wat minder toegankelijk. Echt anders. Veel zang en teksten waar ik over na moest denken. Wat zwarter ook. Moet nog maar 's luisteren naar Mezzanine, geloof ik.

avatar van orbit
Dat lijkt me wel!

heat miser vind ik een geweldig nummer, eurochild en protection springen er voor mij ook uit!
dit album is iets meer trip hop dan bv mezzanine, maar daarom zeker niet slechter!

Mooi mooi mooi, alweer zoals bij alle albums van massive attack kort samengevat pure klasse geniaal, sfeer ten top,....

avatar van beruk
Een van de klassieke 90 jaren platen vind ik, met alleen maar top nummers (zelf kan ik altijd die Horace Andy goed verteren)

neo
De invloeden van (film)componist, viool orchestrator, etc Craig Armstrong is in het werk van Massive Attack overduidelijk. Op Protection zijn 3 tracks evenveel van Armstrong als Massive; Heat Miser, Weather Storm en Sly. De orchestraties en piano en melodieen zijn geheel van Armstrong, terwijl enkel de electronische beats en zang van Massive zijn. Zo zijn Weather en Sly op het solo album The Space Between Us van Armstrong terug te vinden. En zo ook bij 100th Window, al is daar zin betrokkenheid minder. Op Piano Works staat ook een Heat Miser 2. De Schot springt er veel beter mee om en je ziet de beperkingen en wegdrukkingen van Sly zo overduidelijk.

avatar van musicfriek
Wat heeft die zangeres van Everything but the Girl (Tracey Thorn) toch een prachtige stem getuige het nummer Protection. Toch wel een van mijn favoriete Massive Attack-songs. Haar stem past perfect bij hun muziek. Toch maar eens wat meer werk van deze dame gaan opzoeken

avatar van FunkStar
De 2e van Massive Attack. Vind dit de minst mooie CD van MA. Protection en Karmacoma zijn de favorieten van het album.

Feeder
Ik vind hem toch wel beter dan Bluelines en 100th window. Echt een fantastisch album met als hoogtepunten : karmacoma, protection, ...