Massive Attack - Protection (1994)

Pop / Electronic

met Tricky

8. Sly (5:24)

met Nicolette

9. Heat Miser (3:39)
  10. Light My Fire [Live] (3:15)

met Horace Andy

avatar van orbit
orbit schreef:
Op het laatste nummer na is dit een zeer goede plaat, het titelnummer is zeker beter dan teardrop van de volgende

Het titelnummer is zelfs een van hun beste nummers wat mij betreft! Kippenvel.

orbit schreef:

Het titelnummer is zelfs een van hun beste nummers wat mij betreft! Kippenvel.

Het titelnummer is inderdaad magisch

Toch geef ik de voorkeur aan Karmacoma en Heat miser

avatar van Dridge
Waarom wordt "better things" hier geen één keer genoemd als favoriet.........nou ja , bij deze dan.
De rest v/h album is natuurlijk ook fantastisch.
over het slotnummer zullen we maar zwijgen.

Dridge schreef:
De rest v/h album is natuurlijk ook fantastisch.
over het slotnummer zullen we maar zwijgen.

Ik vind eerlijk gezegd dat er helemaal niets mis is met Light My Fire.

avatar van Dridge
Feeder schreef:
[Ik vind eerlijk gezegd dat er helemaal niets mis is met Light My Fire.

Als Jim Morrison het zou zingen niet nee
Maar zo'n onbenullig covertje op zo'n prachtig album zetten is natuurlijk een misdaad.
Het valt totaal uit de toon vergeleken bij de rest.

Dridge schreef:

Als Jim Morrison het zou zingen niet nee
Het valt totaal uit de toon vergeleken bij de rest.

Inderdaad, het valt uit de toon maar daarom vind ik het wel nog een geinig liedje. Heat Miser is eigk. het laatste nummer hé, zie 'light my fire' gewoon als een extra track.

protection is perfect.
light my fire van the doors coveren is mischien een vreemde actie maar ze zetten het wel netjes aan het eind.
ik doe em uit na heat miser en ik ben dan blij want ik heb dan drie kwartier geluisterd naar electronische muziek van een heel hoog niveau.
massive attack hebben in de jaren 90 een nieuw genre geintroduceerd(trip-hop) en maakten innovatieve elektronische pop-muziek.
en al hun albums behalve 100th window bewijzen dat.

avatar van Suicidopolis
De nummers met Tracey Thorn zijn onwaarschijnlijk mooi, de rest doet mij een pak minder. Ik vind dat het album ook een beetje last heeft van ongebalanceerdheid, en slaagt er ook niet in ( voor zover dat überhaupt de bedoeling zou geweest zijn... ) om je als luisteraar van begin tot einde op continue wijze in dezelfde atmosfeer te houden en te boeien.

Zeker niet slecht, maar geef mij maar Mezzanine en 100th Window.

Maar nogmaals, die nummers met Tracey Thorn zijn ècht wel vréé goed.

avatar van LeRoi
Samen met Blue Lines 2 platen die van een ongekend niveau zijn. Mis op hun latere platen toch diepgang en spanning, al blijf ik dit 1 van de beste bands sinds begin jaren '90 vinden!
N.b. Live ook een aanrader!

avatar van Maiky
Toen ik deze plaat voor het eerst hoorde, kreeg ik het idee dat alles een stuk volwassener en productief gezien 'beter' klonk dan Blue Lines. Dat is geen nadeel, maar het is mooi om te horen hoe Massive Attack groeide

De nummers met Tracey Thorn vind ik wat minder interessant; Nicolette steelt mijn hart met Three en Sly. Karmacoma wist me de eerste luisterbeurt niet de boeien en dat doet het nu nog steeds niet. Wat Light My Fire betreft: daar ben ik ook niet helemaal tevreden mee. Te lange pauzes vooral. Die zie ik als bonustrack die niet bij het geheel hoort...

djeffibrelich
kan je echt niks liefs zeggen over het openingsnummer protection?

djeffibrelich schreef:
kan je echt niks liefs zeggen over het openingsnummer protection?

Ik? Hmmm... Leuke clip van Michel Gondry! En een mooie songtekst. Mooie zang, ook. Niets mis mee

that's more like it.

je zei dat je de tracey torn nummers minder interresant vond en dat klonk voor mij een beetje te negatief.

avatar van Maiky
Kan ik me voorstellen. Met 'minder interessant' wilde ik eigenlijk zeggen dat de liedjes met Nicolette mij meer aanspraken. Maar ik luister ook graag naar Protection en Better Things hoor!

avatar van Reijersen
Na Mezzanine valt dit toch wel een tikkeltje tegen. Een cd die qua gevoel voor mij in dezelde lijn ligt als 100th Window: het luistert lekker weg. Maar toch spreekt deze mij net iets minder aan, meer minder goede nummers.

3 sterren.

avatar van T.O.
Dat had ik niet verwacht van je, vind deze toch wel iets soulvoller dan Mezzanine...

avatar van Reijersen
T.O. schreef:

De wereld zit vol verrassingen. Maar ik denk dat zowiezo op MuMe het idee rondhangt dat ik alleen maar soulvolle dingen leuk vindt (wat ook wel makkelijk rondwaart omdat ik veel met het genre soul bezig ben)

avatar van Zachary Glass
Tracey Thorn, ergens midden de jaren negentig vulde ze de ochtendether met die bloedmooie stads-soulstem van haar.

Laat zij nu net het openingsnummer voor haar rekening nemen, en zelfs na talloze luisterbeurten blijft dat nummer grandioos overeind (die streepjes piano blijven kippenvel opleveren).

Misschien wel één van de betere laatavondlangspelers, bedenk ik me nu

djeffibrelich
Dit album klnkt lekker in de late uurtjes inderdaad,
ik had altijd al een nacht-associatie bij dit album.

Feeder
Dat heb ik eerlijk gezegd helemaal niet. Volgens mij heb ik deze cd zelfs nog nooit 's avonds gedraaid. Daar hebben we Mezzanine en 100th Window voor

Maar uiteraard een topper deze cd, absoluut, het valt me al een paar jaar op dat ik deze vooral in de lente draai. Geen idee hoe dat komt.

djeffibrelich
toch maar een halve eraf vanwege de cover van ''light my fire''.
ondanks dat vind ik hem net zo goed als ''mezzanine''.
die laatste is gewoon harder , spannender en donkerder.
de muziek is soulvoller (ik weet dat het geen woord is) hier, warmer ook, maar toch tegelijkertijd ook donker.

jammer van het laatste nummer, mischien de heren van massive attack hun eigen plaat te goed ofzo, dat ze het nog op deze manier een beetje wouden verpesten.
voor mij stopt dit na nummer 9.

ik ken inmiddels ongeveer de helft van deze plaat. Lang leve het downloaden! Goh, wat is het toch met Massive Attack...veel van hun nummers brengen je in een bepaalde sfeer, alsof je een rol hebt in een of andere film. Op de een of andere manier raken de nummers je zo, alsof JIJ het onderwerp bent in het nummer.

Of ik zie het juist helemaal verkeerd! Hoe dan ook, ''mindblowing'' zijn de nummers in ieder geval te noemen. Eurochild vind ik echt fantastisch! Blijkbaar kun je dus én rappen én goede muziek maken tegelijk, het kan/kon dus wel!
Protection is pure magie, Karma Coma vind ik vooral geinig en Better Things raakt me nog niet echt zo.

Verder ga ik nog downloaden en ik ga hem ook wel ooit aanschaffen denk ik. En dan uiteraard voor in de late uurtjes, want een nacht-associatie hoort wel bij Massive Attack!

ik vind het debuutalbum (blue lines) nog altijd het beste album van Massive Attack,al hoewel hier ook redelijk goede nummers op staan
zoals ''karmacoma'' en het titelnummer

avatar van FunkStar
Wat een waanzing mooi nummer is de titeltrack, Protection, gezongen door de Everything But The Girl zangeres!

En Karmacom en Eurochild, pfff mooi!!

avatar van battersea
Gisteren Karmacome live at Westerpark gehoord. Fraai opgeleukt met scherp gitaarspel. Ultiem triphop plaat. Sfeerscheppers vande bovensta plank. Perfect combi van blanke trip met zwarte hop.

avatar van dj maus
Hoewel No Protection (de heerlijke dub-versie die Mad Professor van dit album maakte) dit origineel eigenlijk overbodig maakte, toch voor de volledigheid aangeschaft. En ik moet eerlijk toegeven dat met name de vocale tracks in hun originele versie toch ook de toets kunnen oorstaan.

avatar van Helicon
Niet het beste album van de heren, maar er staan toch wel een heel aantal puike werkjes op, zoals het titelnummer, Karmacoma en Heat Miser

Poppekontje
Karmacoma is wel een erg lekker nummer.
Voor de rest weet het me allemaal wat minder te boeien.

gipspoot
Na Blue Lines wederom een bijzonder sterk album van Massive Attack. Deze klinkt wel iets somberder in de oren vind ik maar dat doet niks af aan de kwaliteit verder.

Protection 5*: Openers zijn steevast zo ongeveer de beste nummers van de cd bij MA. Zo ook hier. Prachtig gezongen door Tracey Thorn beetje ingetogen gewoon prachtig.

Karmacoma 4*: Erg lekkere 'fluisterrapcombo' van 3D en Tricky over een lekker lome beat.

Three 4*: Nicolette, een andere zangeres, doet het ook erg goed. Ze zou het later op deze cd nog beter doen.

Weather Storm 5*: Eén van de twee instrumentals. Deze aangevinkt bij mijn favo tracks. Het nummer klinkt me toch altijd een somber maar het mooie pianospel geeft me tegelijk ook een warm gevoel.

Spying Glass 3*: Leuk nummer opzich maar Horace Andy kan beter (luister maar naar One Love op Blue Lines!)

Better Things 4*: Oke, dit nummer kan niet tippen aan Protection maar het is wederom erg mooi gezongen.

Eurochild 4*: Zelfde verhaal als bij Karmacoma

Sly 5*: Weer Nicolette en dit keer nóg beter. Prachtig als bij het refrein de strijkers erbij komen en Nicolette helemaal uitpakt met hoge vocalen.

Heat Miser 5*: Ongelooflijk goed opgebouwde instrumental waar erg veel spanning inzit.

Light My Fire (live) 2*: Mij een raadsel waarom dit nummer er nog opstaat. Past totaal niet maar het nummer opzich klinkt wel grappig voor een keertje.

Waar Blue Lines iets constanter in kwaliteit was vind ik dat hier iets meer echte toppers opstaan. Mezzanine heeft wat meer diepgang, sfeer en samenhang dan deze cd vind ik, maar het blijft voor mij hele goede muziek.

[Geschreven in het kader van het recensietopic]

Het is lastig iets te schrijven als één van je voorgangers al zo treffend Protection, het titelnummer en de opener van Massive Attack's tweede album, verwoordt:

Zachary Glass schreef:

Want zo was het inderdaad. Protection kwam destijds ook vaak voorbij op MTV; de videoclip was ook erg bijzonder. Misschien wel Massive Attack's beste nummer, in ieder geval één van de gevoeligste. Het outro met die "streepjes piano" en de wassende regen is ook erg indrukwekkend.

Kennis met de rest van het album maakte ik pas een paar jaar later; volgens mij toen ik eind jaren '90 voor een paar roebels de originele cassette kocht in een (of all places) Moskouse supermarkt. Ik was in die tijd al wel bekend met genregenoot Tricky (en diens plaat Maxinquaye), maar realiseerde me later pas hoe groot zijn rol was bij de eerste platen van Massive Attack. Ik heb dit album lange tijd niet zoveel gedraaid: voor mij was dit meer het album van de twee briljante nummers aan het begin en het misbaksel aan het eind. Maar nu ik de laatste jaren wat meer naar Massive Attack luister, ben ik dit album wel meer gaan waarderen.

Het tweede nummer van dit album, Karmacoma, is van Tricky's hand. Naar eigen zeggen dan, want de overige leden van Massive Attack claimden ook de nodige credits. Teveel naar Tricky's zin, die vervolgens zijn eigen weg ging en dit nummer heropnam als Overcome en het op zijn debuutalbum Maxinquaye zette. Ik weet niet welke van de twee ik beter vind, maar de opvallende beat en het mystieke Midden-Oosterse geluid geven dit nummer wel iets heel bijzonders mee. Verder is het misschien leuk om te vermelden dat de baslijn bij Serge Gainsbourg vandaan komt.

De daaropvolgende nummers staan minder goed op zichzelf, maar passen wel goed in het tot dan toe ijzersterke geheel. Van Three vind ik de omgebouwde dubversie van The Mad Professor stiekem wel wat beter en van Weather Storm, een lome jazz/lounge-achtige plaat waarop filmcomponist Craig Armstrong piano speelt, ben ik ueberhaupt niet bijzonder gecharmeerd. Maar toch heeft het in deze context wel wat. Het plaveit de weg voor het majestueuze Spying Glass, een heerlijke cover van een oud nummer van veteraan Horace Andy, die ook hier de vocalen op zich neemt. De productie is hier ook echt om van te watertanden, die typische dubklanken komen echt zo mooi uit de verf... Kippenvel!

Het tweede deel van het album vind ik wat minder. Better Things is muzikaal gezien een soort zustertrack van het openingsnummer. Het heeft eenzelfde vibe en ook neemt Tracey Thorn de vocalen weer voor haar rekening. Ik vind dit nummer afgezien van de rauwe baslijn wat minder spannend, maar de emotionele zang van Thorn maakt alles goed.

Eurochild is een cover van The Insects, een bevriende collega-band uit Bristol die ook aan deze versie meewerkte. Voor mij door die waanzinnige synths en de voordracht van Tricky (compleet dezelfde tekst als Hell is Round the Corner trouwens, als ik het goed heb) het beste nummer van de tweede plaathelft.

Sly is net als Weather Storm gearrangeerd door Craig Armstrong. Dit nummer redt het voor mij puur op de productie en de muziek zelf, want de zang is me iets te zoetsappig. Ik ben niet zo'n fan van Nicolette en sowieso niet van deze kant van Massive Attack (de kant waar acts als Morcheeba op voortborduurden). Het klinkt wel lekker, maar het mag wel wat intenser allemaal. Ik mis hier heel erg de rauwe emotie die ik bij andere nummers wel terug vind.

Ook Heat Miser ben ik niet enorm gecharmeerd van: net als Weather Storm een instrumentaal nummer waarop Armstrong piano speelt. Het luistert wel lekker weg, maar het is iets te vrijblijvend allemaal. Voor mij het minste nummer van de plaat, want de afsluiter vind ik wel weer leuk (als een van de weinige geloof ik).

Opvallend aan Light My Fire, de afsluiter, is dat het niet zozeer gebaseerd is op het origineel van The Doors, maar meer op de versie van Jose Feliciano die in de jaren '60 een grote hit was in Jamaica, Horace Andy's thuisland. Andy zong het nummer vaak tijdens repetities en was naar eigen zeggen niet eens bekend met het origineel, totdat de andere bandleden hem hiermee confronteerden. Het nummer is overigens geen liveversie, zoals de titel doet vermoeden. Het publiek dat je hoort is een geloopte sample; het nummer is gewoon in de studio opgenomen.

Voor mij is dit door de kleine inzinking op het einde niet het ultieme Massive Attack-album, maar het is wel het album dat me emotioneel het meeste aanspreekt. Het doet me meer dan de twee albums hierna, die het voor mijn gevoel meer van muzikaliteit en sfeer moeten hebben. Daarom laat ik die 4,5* toch maar mooi staan.