Bob Dylan - Desire (1976)

4,15

Folk / Rock
Label: Columbia

1. Hurricane (8:33)
  2. Isis (6:58)
  3. Mozambique (3:00)
  4. One More Cup of Coffee (3:43)
  5. Oh, Sister (4:05)
  6. Joey (11:05)
  7. Romance in Durango (5:50)
  8. Black Diamond Bay (7:30)
  9. Sara (5:29)
266 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van BoyOnHeavenHill
Fedde schreef:
Hurricane en Sara zijn mijn favorieten op dit album, dat ik lang niet meer integraal heb beluisterd.

Heb ik zelf precies zo. En Stijn noemt het nog heel diplomatiek "doordrammend", maar bij Isis verlies ik na een paar minuten gewoon mijn aandacht, en Joey duurt me echt veel en veel te lang.

avatar van devel-hunt
Ik vind de lengte van de nummers juist weer de charme ervan. Dylan preekt en gaat maar door met zijn hartsgrondig betoog, dan heb je aan 3.15 minuten niet genoeg. Een nummer als Joey is een duidelijk verhaal met een kop en een staart, en dat geld eigenlijk voor alle nummers op Desire, Dylan heeft iets te melden.
Desire vind ik misschien wel zijn meest sfeervolle plaat, een kampvuur plaat vol mooie verhalen.

avatar van AGE-411

De op deze plaat bezongen boksheld is niet meer:

Bokser Rubin 'Hurricane' Carter gestorven - De Standaard

avatar van Stalin

Zeer uitgebreide achtergrondinformatie over de hoes van Desire en andere foto's uit diezelfde periode.

Sta-link

Tevens een klein beetje geschiedenis over de aankomst van de Engelse Pilgrims op het strand bij Plymouth

avatar van royals
Ik houd alleen van Dylan's latere periode waarin hij vooral songs met melodie maakte en
niet monotone opgezegde teksten. En ik blijf Desire zijn beste album vinden. Gewoon de beste
nummers. Melodische net wat te lange songs die je kan meezingen. Zoals Romance in Durango,
One More Cup Of Coffee, Joey en Sara.

avatar van pdonidvie
royals schreef:
One More Cup Of Coffee, Joey en Sara.

Wat bedoel je nu? Je zegt dat je van zijn latere periode houdt, maar dan zeg je dat je Desire (dat uit '76 komt) het beste album vindt, maar je geef het wel maar 3 sterren. Verwarrend.

Ik blijf dit Desire een plaat met enigszins 2 gezichten vinden. Side One vind ik echt geweldig goed. Natuurlijk staat daar de fantastische klassieker Hurricane op, maar ook Isis daarna is prachtig. En na maar even draaien landen ooit het 'leuke' Mozambique en het fraaie One More Cup Of Coffee snel. Wat zingt EmmyLou Harris trouwens mooi, zeker op Oh, Sister. En ook niet vergeten, de violiste met de mooie naam: Scarlet Rivera.

Het andere gezicht vinden we op side Two. Joey is gewoonweg een veel te lang uitgesponnen verhaal op muziek van 11 minuten. De helft korter of wat meer pit in de muziek had zeker gescheeld. Op Romance in Durango vliegt Dylan wat mij betreft fors uit de bocht. Gelukkig draait het weer bij op Black Diamond Bay en eindigt de plaat fraai met Sara. Over het geheel genomen heb je dan te maken met een goede plaat, maar er had nog meer in gezeten.

avatar van Rudi S
Ach ik heb Joey altijd prachtig gevonden, mooie schelmen "roman", wat mij betreft niet te lang.
Het is trouwens een veel gehoorde opmerking over dat lied, ik heb er echter geen probleem mee.
Sterk album ook weer van Bob.

Ik heb 'm nu opstaan.
Heb er trouwens van gemaakt: de helft korter of wat meer pit in de muziek. Die 11 minuten zijn voor mij te vlak, te eentonig. Overigens is het best een mooi lied. Hé hé: eindelijk afgelopen!!!

De openingssong van dit album zou best wel eens hoog kunnen eindigen in de song top 10 van 1976, binnenkort te maken....

avatar van Rudi S
west schreef:
Ik heb 'm nu opstaan.

Daar is nu wel een probleem, Hurricane is nl.als Single uitgebracht in 1975 geknipt in een A en een B deel, dit is inferieur aan de geweldige albumuitvoering, maar wel de eerste verschijningsdatum.

Goed dat ik dat weet. Maar volgens mij is dat geen probleem, want het gaat dan alleen om de eerste releasedatum, niet om welke versie je het mooist vindt. Ik zet er in mijn top 10 van 1975 'albumversie' achter.

avatar van royals
pdonidvie schreef:

Ik houd wel van zijn latere platen maar nooit zoveel dat ik er meer dan 3 sterren voor geef Ik luister liever naar een Bob Dylan greatest hits.

avatar van Stalin

Rudi S schreef:

Voor de single was er de eerste live uitvoering.
WTTW-TV Studios Chicago, Illinois 10 September 1975

Bob Dylan kwam in 1976 al op voor Afro-Amerikanen die onschuldig beoordeeld werden.
Toch zou het tot 1985 duren voordat de bijna 20 jaar lang vast gezeten boxer Rubin "Hurricane" Carter werd vrij gelaten.
Helaas heeft dit prachtige nummer niet het effect bereikt, waardoor dat eerder in werking werd gezet.
Na Hurricane van Bob Dylan volgden later nummers als Biko van Peter Gabriel, Pride van U2 en Mandela Day van Simple Minds.
Wat velen niet weten is dat ook Happy Birthday van Stevie Wonder een protestsong is; gericht aan de vrijlating van Nelson Mandela.
Hurricane heeft het rebelse wat jaren later ook Fight The Power van Public Enemy zou hebben.
Al wordt bij Hurricane de rol van het leven op straat vervuld door het vioolspel.
Net zo’n broeierig sfeertje.
Bruce Springsteen zou de door hier ingeslagen weg van Bob Dylan vervolgen.
Bij Bob Dylan vind ik vaak zijn nummers sterker in uitvoeringen van andere artiesten, maar bij Hurricane kan ik mij geen andere artiest voorstellen.
Hier moeten ze vanaf blijven, deze klassieker behoort alleen aan Dylan toe.
Desire en ook Street Legal zijn mijn favoriete Bob Dylan albums.
De Messias durft zich hier persoonlijk en kwetsbaar op te stellen.
Zijn contact met de medemens lijkt aardser; alsof je hem zo op de hoek van een gemiddelde grote stad kan tegen komen.
Op de grond zittend, met gitaar in de hand, om er de volgende dag pas tot de ontdekking te komen wie je gisteren gepasseerd hebt, zonder een Euro in zijn grijze zigeunerhoed te hebben gegooid.

Fedde
Die laatste drie zinnen zijn werkelijk geniaal, deric raven. Dat sfeertje zit er inderdaad wel in. Er komt hier iemand voorbij die het establishment achter zich laat, alleen durft te staan. Dylan heeft wel veel van die zigeuner in zich. Opgejaagd (door zichzelf ook) en dicht bij het soort mensen dat je niet op glamourfeestjes aantreft. Toch ook weer uitgekiend commercieel, want best verkochte plaat van de man. En niet eens zijn beste.

Voor mij is dit wel de beste die ik van hem ken.
Ik hou wel van deze periode.

avatar van teus
deric raven schreef:
Voor mij is dit wel de beste die ik van hem ken.
Ik hou wel van deze periode.

Nooit zo bij stilgestaan maar dit moet ik ook zijn beste vinden,waarom?...als ik in een Dylan stemming ben,pak ik deze als eerste
Highway en Blonde on Blonde zijn ook sterke en bijzondere albums uit Dylan,s werk
Samen met Blood On The Tracks die ik invergelijking van de andere 3 erg somber vind,
Zijn dit wel zeker de hoogtepunten van Dylan
Waarom ik deze wss het meest beluisterd, dit album gaat veel over de liefde en heeft een wat meer opgewektere stijl volgens mij
Komt ook door de eerder vermelde zigeunersound,mede door de begeleiding van violiste Scarlett Rivera en de samenzang met Emmylou Harris' klinkt dit heel anders dan je van Dylan gewend bent
Het is maar wat je smaak is en ik hou van deze sound ,heeft ook nog een poosje in mijn top 10 gestaan
Pas weer gehoord en ik schommel steeds Tss 4.5 en 5 * hij gaat weer naar 5*
Favorieten; Hurricane / Sara / Romance In Durango / One More Cup Of Coffee / Oh, Sister

avatar van Kramer
Kramer schreef:
Dankzij de eerste en laatste track toch nog 3,5. De nummers op zich zijn meestal wel goed, maar ik kan dit album niet in een keer luisteren: het lome tempo en die allesoverheersende viool beginnen al snel op de zenuwen te werken.

Ik moet mijn mening toch iets verzachten. Na Hurricane zakt dit album natuurlijk onwijs in, maar One More Cup of Coffee is een magistraal nummer, en daarna blijft dat niveau bijna gehandhaafd. Ondanks de lichte verveling die toeslaat is het geen zware bevalling om dit album uit te zitten. Ik zal niet iedere minuut even aandachtig luisteren, maar de sfeer is lekker. De hypnotiserend jengelende viool bevalt me steeds beter. Mijn beoordeling van 3,5* blijft staan.

avatar van Snakeskin
deze plaat is even buitengewoon als standaard, niet zo geweldig als "blood on the tracks" en dat kan ook moeilijk anders, maar het behoort toch echt wel tot het beste wat er in de jaren zeventig is uitgekomen.

avatar van Silky & Smooth
Het begin en einde van Desire is heel sterk, maar het midden vind ik niveau toch erg naar beneden trekken. Het tempo is er dan een beetje uit. Ook vind ik de Arabisch/Indisch invloed op One More Cup of Coffee storend, net als zijn Spaanse accentje op Romance in Durango. De eerste drie en laatste twee nummers zijn gelukkig wel erg fijn, met Hurricane als absolute uitschieter!

Een prachtig album en wat een opener! Wat een geweldige verhalenverteller is Dylan toch en dit bewijst hij weer met Hurricane en Joey. Een van de weinige artiesten die mij zou kunnen boeien met een nummer dat langer dan acht minuten duurt. Sara en Oh Sister zijn ook twee zeer mooie songs. In Mozambique en Romance in Durango kan ik de buitenlandse invloeden ook waarderen, ze nemen je toch even een moment mee naar dat warme stand in een exotisch land. Beter dan Blood on the Tracks in mijn opinie.

avatar van perrospicados
Alweer 40 jaar oud dit album van d'ouwe Bob. Blijft een meesterwerk en in het verleden zo vaak op de draaitafel gehad. Staat dezer dagen wat te verstoffen in de platenkast maar dat geeft niks.

avatar van Jake Bugg
Doordat ik lp's ben beginnen te kopen had ik deze op mijn wanted lijstje geplaatst en heb m dan ook tweedehands kunnen aankopen. Geen seconde spijt gehad!

Hurricane was me al bekend en is een nummer dat ik al vaak afspeelde.
Nu dus de kennismaking met de rest van het album. One More Cup of Coffee en Sara zijn nu mijn lievelingsnummers op deze plaat.
Joey had wat korter gemogen en daarom ook dat ik dit album niet de volle 5* kan geven.

Toch ben ik blij dat ik deze plaat heb ontdekt.

avatar van frolunda
Sterke Bob Dylan plaat en dat vind ik lang niet altijd.Ben gewoon geen fan van z'n stem.
Vooral de eerste helft is erg sterk met onder meer Isis en natuurlijk Hurricane.
Tegen het einde wordt het soms wat minder maar samen met Nashville skyline is dit het Dylan album wat me nog het beste bevalt (als kanttekening moet ik wel plaatsen dat ik er nog erg veel te gaan heb).

avatar van WoNa
Iedereen heeft zijn eerste keer met iets of met muziek. Dylan was een artiest die ik heel lang alleen maar van naam kende. Je hoorde zijn muziek nauwelijks op de radio op de uren waar ik kon luisteren als. Dat veranderde in de winter/voorjaar van 1976 en ik met mijn radio en cassetterecorder klaar zat om de LP Top 20 met Willem van Beusekom bij de Vara te tapen op dinsdagmiddag 16.00 uur. Heel hard fietsen, dan was ik op tijd thuis.

Desire was een van de platen die ik zo leerde kennen. 'Isis', ''Mozambique', 'Romance In Durango', een stuk van 'Hurricane', 'One More Cup Of Coffee', stonden allemaal op een paar bandjes. Voor een paar jaar was dat wat ik kende van Dylan. Al snel hierna kwamen zeer magere jaren. Desire is voor mij dus een plaat die op vrij eenzame hoogte staat, samen met een paar platen die ik pas in de jaren 90 leerde kennen. toen ik wel terug ging zoeken na de eerste Bootleg Series gekocht te hebben.

Desire heeft het rommelige dat platen van Dylan kenmerkt, maar tegelijkertijd gebeuren er een aantal prachtige dingen. De viool van Scarlett Riviera is geweldig, de tweede stem van Emmylou Harris doet wat wonderen en Dylan zelf is geweldig in vorm.

Voor iemand van 16 waren de verhalen op de plaat geweldig. 'Isis', jaren voordat 'Indiana Jones' uitkwam, is een uitermate beeldend verhaal. Ik zat achterop dat paard, zeg maar. Dat gold ook voor 'Romance In Durango'. Ik zag het voor me, leefde mee, in een taal die ik redelijk onder de knie begon te krijgen.

Tot mijn verbazing vond ik geen LP in mijn collectie. toen ik hem recentelijk wilde opzetten. Wel een cd, uit de jaren 90. Dus die maar een paar keer achter elkaar gespeeld. Nog steeds geweldig en nog even beeldend als altijd.

Beste Album ooit, staat werkelijk geen slecht nummer op. En natuurlijk prachtige "bijrol" van Emmylou Harris.