Black Sabbath - Vol. 4 (1972)

Metal / Rock
Label: Vertigo

1. Wheels of Confusion (8:14)
  2. Tomorrow's Dream (3:08)
  3. Changes (4:42)
  4. FX (1:41)
  5. Supernaut (4:43)
  6. Snowblind (5:28)
  7. Cornucopia (3:50)
  8. Laguna Sunrise (2:50)
  9. St. Vitus' Dance (2:31)
  10. Under the Sun / Every Day Comes and Goes (5:52)
avatar van Edwynn
Dat is dan ook een bootleg. Chinese knock-off rotzooi.

avatar van kaztor
Een bootleg? Dat heb ik nooit geweten! Ik had 'm begin jaren '90 in Concerto gekocht samen met BS, Master Of Reality en SBS. Ze waren allen F12,50 per stuk en allen hadden ze bonus tracks van Live At Last. (BS had Wicked World i.p.v. Evil Woman en ook al die intro-titels -Bit Of Finger, etc-).

Ik heb 'm in ieder geval wel grijs gedraaid, want dat dit een klassieker is staat buiten kijf!

avatar van Edwynn
U bent getild. Hij is niet gelicenseerd. Het ding heeft zelfs bij de FRS gelegen.
De muziek is dik in orde, uiteraard.

avatar van kaztor
Ach, getild... Ik voel me zeker niet bekocht, want dat was voor mij de manier om de plaat te leren kennen. Maar nu heb ik dus die box en klinkt het optimaal.

avatar van Oryza
Laguna Sunrise zou zo van de Smashing Pumpkins kunnen zijn... Zelfde sfeer en geluid.

avatar van Kronos
Je bedoelt waarschijnlijk dat Smashing Pumpkins vaak een sfeer en geluid heeft als Black Sabbath in Laguna Sunrise.

avatar van Cabeza Borradora
Oryza schreef:

Daar bestaat een mooi nederlands woord voor: anachronisme

avatar van Oryza
Kronos schreef:

Inderdaad, ja. Natuurlijk weet ik best wel, dat de Smashing Pumpkins na Black Sabbath op de tijdlijn volgen.

avatar van Spock2011
Iets minder dan de voorganger, maar dat was te verwachten. Een van de betere van Sabbath in ieder geval. De cover is trouwens prachtig. Ik kan niet zeggen welk nummer wat is, aangezien ik deze nog nooit met de tracklist erbij heb beluisterd. Maar ik kan zeker weten zeggen dat er gedurende die drie kwartier genoeg te beleven valt!

avatar van Casino Boogie
Officeel heet het eerste nummer Wheels of Confusion/The Straightener. Absolute topper, net als Snowblind, Supernaut, Tomorrows Dream en St Vitus Dance. De meest heavy plaat van 1971?

Cornucopia heerst, mn favo van dit album!

Stijn_Slayer
Van 1971 in ieder geval niet.

avatar van wizard
En het eerste nummer heet alleen op de Amerikaanse persingen Wheels of Confusion/The Straightener. In die tijd kreeg je in de VS kennelijk meer royalties of zo als je meer nummers op je albums had staan.

Stijn_Slayer schreef:
Van 1971 in ieder geval niet.

Welke dan wel? Purple's Fireball en Zep IV zeker niet

wizard schreef:

The Stones hebben zelfs het juichende publiek ooit als compositie opgevoerd. Maar dat kan inderdaad heel goed de reden zijn. meer centen voor je plaat.

Stijn_Slayer
Casino Boogie schreef:

Welke dan wel? Purple's Fireball en Zep IV zeker niet

Deze plaat is van 1972.

Wheels of confusion;zo"n prachtig onderschat nummer werd ook zelden live gespeeld.
Voor mij het hoogtepunt van het album met Tony Iommi achter de melotron.
Verder is de plaat doorspekt met vette riffs en Bill Ward het drumbeest is op dreef.
Alleen Laguna Sunrise heb ik nooit begrepen en valt voor mij volkomen buiten de rest.

Snowblind hoorde ik voor het eerst op Speak of the Devil het eerste livealbum van Ozzy.
Een van de weinige hoogtepunten van dit wat mindere abum van Sabbath

sugartummy
een plaat met daarop een nummer dat je meteen skipped, kan geen topper zijn; ik skip fx gelijk.iommi die met zijn crucifix op zijn snaren slaat, geweldig hoor..snowblind behoort tot het beste van bs.

avatar van HugovdBos
Het vierde album van Black Sabbath mag dan niet zo sterk als zijn voorgangers zijn toch mag deze plaat er ook wezen.
De opener Wheels of Confusion knalt er gelijk goed in met een heerlijke drumpartij en goed gitaarwerk van Tony Iommi. De melodieuze overgang naar het einde van het nummer maakt het één van de sterkere nummers van Black Sabbath. Er is al veel gezegd over Changes en het is begrijpelijk dat iedereen er een andere mening over heeft. Het nummer past niet echt goed thuis op de plaat maar heeft meer gediend om een commercieel succes te behalen. FX valt ook een beetje uit de toon met het album. Geen mooie muzikale partij tussendoor zoals op Master of Reality (gelukkig wordt dit goed gemaakt met Laguna Sunrise).
Toch tillen nummers zoals Snowblind en Under the Sun / Every Day Comes and Goes samen met het openingsnummer de plaat naar een hoger niveau. Hierdoor is het album in zijn geheel toch weer erg sterk mede door de zang van Ozzy en de gitaarpartijen van Lommi.

avatar van Edwynn
Wat is dat toch met die gekke subtitels? Wie verzint dat? Bijvoorbeeld Under The Sun/Every Day Comes And Goes. Dat heet dus gewoon Under The Sun. Zonder slash, zonder subtitel.

avatar van Von Helsing
Edwynn schreef:

Je hebt helemaal gelijk Edwynn, maar het staat overal: Metal-archives, wikipedia, en zelfs op black-sabbath.com

Volume 4 ? Black Sabbath Online - black-sabbath.com

En toch slaat het nergens op.

edit: “The Straightener” on the first song refers to the instrumental part at the end. Most copies of the album/CD do not have that name on the album.
The same thing goes for “Every Day Comes & Goes” on the final track.

avatar van Edwynn
Op discogs vind ik (vooralsnog) geen versies die die subtitel hebben. In ieder geval werd op de oorspronkelijke persing geen gebruik gemaakt van subtitels. En de eerste Amerikaanse persingen hebben helegaar geen Under The Sun aan boord.

kippenhok
Langzaamaan werk ik mij door de Sabbath discografie heen, en inmiddels ben ik bij dit album aanbeland.

Ik ben natuurlijk al sinds tientallen jaren bekend met de band. Echter, ik kan niet warm of koud worden van elke cd die ik van de gehoord heb, of de 2-3 verzamelelpees die ik in m'n collectie heb gehad. Een paar jaar dan toch maar een UK 'swirl' elpee van het debuut aangeschaft voor een zeer schappelijke prijs, en wegens 'het eerste nummer van die plaat is toch wel leuk'.

En toen begreep ik plots hoe het zit bij Sabbath: het moet gewoon van een stuk mooi, zwart vinyl komen! Na al die jaren is het dan toch nog goed gekomen met mij en Sabbath, en nu werk ik mij dus chronologisch door de albums heen.

Terug naar dit album: het doet mij een stuk minder dan z'n 3 voorgangers, of z'n opvolger. Ik weet niet of het productie is (wat meer bass mag wel!), de iets andere stijl, misschien zijn mijn verwachtingen te hoog? Wat ik wel weet is dat Supernaut het eerste nummer is dat me pakt. Snowblind is ook geweldig. FX is ook best leuk als intermezzo. Dan heb je het wel gehad met de prijsnummers. En denk ik er sterk aan Sabbath Bloody Sabbath nog maar eens op te zetten voor de wat meer 'gelaagde' Sabbath.

Ik zet hem straks nog eens op en neem er een goed glas wijn bij. Het weer is er in elk geval naar vandaag. Wie weet komt de klik nog en schiet mijn 3.5 nog omhoog.

Cured
Ik vond deze ook de 1e tegenvaller. Een album waar de coke te welig getierd heeft en maar een paar topnummers op staan. Als ik sterren zou geven, dan misschien (net) 3...

avatar van wizard
Voor mij is dit juist een van hun beste albums.
Wheels of Confusion, Tomorrow's Dream, Supernaut en Under the Sun vind ik allemaal toppers. Changes is daarentegen een draak, en FX, Laguna Sunrise en St. Vitus' Dance vind ik ook wat gewoontjes. Ondanks dat niet elk nummer raak is, is Vol. 4 dus toch een van mijn favoriete Black Sabbathalbums. Wellicht omdat het een van de eerste albums van Black Sabbath was die ik kocht, maar zeker ook omdat het geluid (wat melodieuzer en warmer dan voorheen) me aanspreekt.

wizard schreef:
Changes is daarentegen een draak,...

Nee joh, Changes is juist een prachtig gevoelig nummer.

Kronos schreef:
Nee joh, Changes is juist een prachtig gevoelig nummer.

Ja, je hebt gelijk. Mijn fout. Slechts overtroffen door de kerstversie van dit nummer van Kelly Osbourne.

avatar van Kronos
Nooit gehoord eigenlijk. Die versie zal meer iets zijn voor de snotneuzen van nu misschien.

kippenhok
kippenhok schreef:

Die klik is gekomen!

Hoe dat kan? Typisch geval waar de persing van de elpee echt een duidelijk verschil maakt. Ik weet dat er hier op her forum sceptici zijn wat betreft originele persingen etc.

Echter, voor mij bewijst deze elpee maar weer hoeveel het waard kan zijn wat extra tijd en moeite te steken in het vinden van een origineel.

Ik heb een tijdje terug een eerste UK persing op het Vertigo 'swirl' label kunnen bemachtigen in 'near mint' conditie. Pas nu openbaart de elpee zich zoals hij, volgens mij, bedoeld is! Ineens kan ik die geweldige drums van Ward echt waarderen. En dan dat heerlijk spel van Iommi, en daaroverheen misschien wel de best prestatie op vocals van Ozzy. Zelfs de bas is gewoon aanwezig!

Het plaatje is af, en ik nu niet meer anders dan 5 sterren toekennen!

avatar van lennon
Ik lees hier wat commentaren op Changes...

Dat is toch een waanzinnig mooi nummer? Hoe is het mogelijk?