AC/DC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap (1976)

Australiƫ
Label: Atlantic

1. Dirty Deeds Done Dirt Cheap (3:46)
  2. Ain't No Fun (Waiting 'Round to Be a Millionaire) (6:57)
  3. There's Gonna Be Some Rockin' (3:14)
  4. Problem Child (5:43)
  5. Squealer (5:12)
  6. Big Balls (2:39)
  7. R.I.P. (Rock in Peace) * (3:35)
  8. Ride On (5:47)
  9. Jailbreak * (4:41)
  10. Love at First Feel * (3:05)
  11. Rocker * (2:46)
Ronald5150 schreef:
... Overigens erger ik me wel aan het infantiele nummer "Big Balls". Ik hoef niet te horen over het scrotum van de heer Scott of AC/DC of van wie dan ook. Maak er dus ook geen nummer over. Ongetwijfeld grappig bedoeld, maar het bereikt bij mij het tegendraadse effect. Dit nummer skip ik dus ook steevast. ....

Door de opeenstapeling van dubbele betekenissen en woordspelingen is dat nochtans een fantastische tekst.
Overigens, om maar een paar voorbeelden aan te halen:

"I had more dirty women than most men ever had" - Bad Boy Boogie.

"Suzy baby all at sean Say she wanna come again" - Down Payment Blues

"Ain't no one I know do it as good as you, Lickin' on that lickin' stick the way you do
...
Oh feels good, ah feels good, oh yeah, You do it like you should, ah, aaaaaaahhhhhhhhh" - Go Down

"For a fee, I'm happy to be your back door man" - Dirty Deeds

Ik denk dat je wel héél wat ergernis moet hebben bij de teksten van Scott...

avatar van iggy
Ronald Foei. Want Boenga heeft best wel gelijk. Ok meschien is Big Balls ( te ver) over the top maar dat gebeurde wel vaker bij Bonn toch?
Wat mij betreft vet lachen.

avatar van Ronald5150
Woordspelingen kan ik heel goed waarderen. Dubbelzinnige opmerkingen ook, maar "Big Balls" schiet mijn inziens te ver door. Kwestie van smaak, dus nee: mijn ergernis ten aanzien van de teksten van Bon Scott beperken zich uitsluitend tot het waardeloze, infantiele, tenenkrommende en volkomen overbodige "Big Balls". Verder is dit gewoon een prima album.

avatar van Boenga
Ikzelf was een jaar of 11 toen ik de LP leerde kennen. Toen ging mijn besef in elk geval nog niet verder dan de 'balzaal'-vertaling van het nummer...

avatar van iggy
Ga je Ronald nu gelijk geven Boenga? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

avatar van Ronald5150
P.S. Ik hoef geen gelijk hoor, liever niet zelfs

avatar van iggy
Ach dat weet ik ook wel. Gewoon een lolletje toch?

iggy schreef:
Ach dat weet ik ook wel. Gewoon een lolletje toch?

Cool it babe ha

iggy schreef:
Ga je Ronald nu gelijk geven Boenga?

Integendeel, ik vond het later (toen ik een jaar of 14 was ?) bijzonder grappig dat ik al een een paar niet alleen over feestjes aan het meezingen was...

avatar van kaztor
Nou, ik heb ze inmiddels allevier, de Australische uitgaves van High Voltage, T.N.T., Dirty Deeds Done Dirt Cheap en Let There Be Rock op cd, geremastered door Ted Jensen in 1995.

En ik kan alleen maar zeggen: Koop ze!
Met een beetje zoeken op Ebay of Amazon betaal je ongeveer $20,- per cd (pakweg €16, €17,-).
Dit is gewoon de manier om de eerste platen van deze band te beluisteren!

Dirty Deeds, met de getekende cover zoals hierboven, valt in die hoedanigheid echt een stuk sterker uit dan de internationale uitgave (die je moet houden vanwege Love At First Feel).
De volgorde van nummers is beter, Ain't No Fun duurt langer, R.I.P. (Rock In Peace) vind ik een stuk beter dan Love At First Feel en Jailbreak (later dus vervangen door Rocker) is daarop een geweldige uitsmijter.

Big Balls moet vooral niet serieus genomen worden.

avatar van kaztor
Ik ben bang dat Phil Rudd het titelnummer iets te letterlijk heeft genomen...

kaztor schreef:
Ik ben bang dat Phil Rudd het titelnummer iets te letterlijk heeft genomen...

hoezo?

edit: aha!

avatar van kaztor
Ja, die mag voorlopig even dromen over een Jailbreak.

Drummer AC/DC verdacht van beramen twee moorden - nrc.nl - m.nrc.nl

avatar van iggy
Nou die Phil is lekker bezig zeg. Mits het waar is natuurlijk.

avatar van iggy
Ik lees net in het AD dat de aanklacht (gedeeltelijk) is ingetrokken.

avatar van Rudi S
Ja, klopt hem hangt nu nog maar een jaar of 7 boven het hoofd, wel pas een nieuwe album uit die "dreigende drummer"

avatar van De buurman
Als hij over zeven jaar vrijkomt is hij net op tijd voor het volgende AC/DC album.
Wat ziet die man eruit ineens, zeg... AC/DC is niet hetzelfde zonder Phil Rudd, de man is zeer bepalend voor het band geluid. Eerst Malcolm, nu dit... Wat een drama allemaal.

avatar van spinout
Gewoon Chris Slade weer op drums. Die speelt momenteel in een een AC/DC coverband.

avatar van kaztor
Chris Slade heeft al een behoorlijke pensioengerechtigde leeftijd, hoor.
Hoe zit het met Simon Wright?

avatar van De buurman
Liever Simon Wright dan Chris Slade. En leeftijd maakt niets uit, Brian Johnson loopt toch ook al tegen de zeventig volgens mij....

avatar van iggy
Volgens mij is AC/DC zo eigenwijs genoeg om gewoon een nieuwe drummer te kiezen. Geen Simon, geen Slade dus. Of gewoon Phil. Mits hij uit de bak blijft natuurlijk.

avatar van De buurman
Absoluut Iggy. Het allerliefste Phil Rudd. heb het al eerder bij andere albums ook gezegd, maar de man is zo bepalend voor de echte AC/DC sound.... Misschien nog wel moeilijker vervangbaar dan Malcolm, met alle respect.
Zo erg wat er gebeurt met deze band. Zo fantastisch dat je ze eigenlijk nooit hoort mekkeren, maar dat ze gewoon door gaan. En Play Ball is weer gewoon een lekker AC/DC nummer.

avatar van gigage
Erg onevenwichtig album. Een song als Problem Child is veel steviger dan Squeeler, het melige Big Balls en de bluestune There's gonna be some rockin'. Op zich niet erg, maar ik hoor Bon Scott toch graag tot het uiterste gaan. Bij aint no fun komt dat ook nog niet erg uit de verf. Blijven over de bekendere tracks (Rocker, Problem Child) die je ook op het live album If you want Blood tegenkomt en de titeltrack. Ik snap wel dat dit album niet in de States werd uitgebracht. Weinig klassiekers dus die je in huis moet hebben.

Een onevenwichtig album? Dit is een klassieke mix van bluesrock en hardrock, die ik prima in balans vind. Bon Scott zingt hier dus op allerlei manieren, maar steeds erg sterk. Angus speelt natuurlijk geweldig en de band staat hier al als een huis. Big Balls is melig is en past er niet zo bij, maar bijvoorbeeld de 2 bekendste songs Dirty Deeds Done Dirt Cheap & Problem Child, de 2 fraaie bluesnummers Ain't No Fun (Waiting 'Round to Be a Millionaire) & Ride On en hardrock nummer Squeeler zijn erg sterk. Ik vind dit een erg prettig plaatje en zet het graag op.

avatar van Kronos
Je hoort in ieder geval dat AC/DC hier nog wat zoekende is naar een eigen stijl.

Ja, dat is waar. Maar dat vind ik ook wel weer charmant.

avatar van AOVV
Ik ben het grotendeels met je eens, west. AC/DC brengt op Dirty Deeds Done Dirt Cheap (aardige titel ook) een mooie mix van wat vuigere rocknummers enerzijds en fraaie bluesrock anderzijds. Bon Scott had natuurlijk een stem voor beide stijlen, en stop Angus Young een gitaar in de handen, en die man amuseert zich te pletter. De energie spat in ieder geval uit de boxen.

Het is nog geen grand cru, maar toch al een fraaie aanzet. Problem Child behoort wel zonder moeite tot het allerbeste van de Australiërs.

3,5 sterren