OMD - Dazzle Ships (1983)

Pop / Electronic
Label: Virgin

1. Radio Prague (1:18)
  2. Genetic Engineering (3:37)
  3. ABC Auto-industry (2:06)
  4. Telegraph (2:57)
  5. This Is Helena (1:58)
  6. International (4:25)
  7. Dazzle Ships (Parts II, III en VII) (2:21)
  8. The Romance of the Telescope (3:27)
  9. Silent Running (3:34)
  10. Radio Waves (3:45)
  11. Time Zones (1:49)
  12. Of All the Things We've Made (3:27)
  13. Telegraph [The Manor Version 1981] * (3:25)
  14. 4-Neu * (3:31)
  15. Genetic Engineering [312MM Version] * (5:09)
  16. 66 and Fading * (6:31)
  17. Telegraph [Extended Version] * (5:36)
  18. Swiss Radio International * (1:03)
  19. Telegraph 82 [Very Early Demo] * (2:50)
  20. Silent Running [Demo] * (3:25)
  21. Sold Our Souls [The Avenue Demo] * (3:12)
  22. Shakespeare '82 * (0:50)
  23. Untitled Instrumental '82 * (3:22)
  24. In Heaven Above [4- NEU Demo] * (2:51)
  25. Telegraph [Live 1984] * (3:50)
avatar van LucM
Overigens werd de intro van Maid of Orleans ingekort bij de single-uitgave. Op het album staat de langere versie.

avatar van gaucho
Dat laatste waag ik te betwijfelen. Ik zou mijn single er weer eens bij moeten pakken, maar in mijn herinnering staat dat discordante intro van 35 seconden ook in zijn geheel op de single-versie. Discogs lijkt dat te bevestigen.

avatar van musician
Als je de tijden van het nummer leest op album en single zijn ze even lang.

De vraag is natuurlijk hoe lang je de tijd neemt of krijgt als band als je een succesvol album hebt uitgebracht. En in hoeverre je dan er voor kiest om het roer radicaal om te gooien.

Architecture and Morality is mooi, daar is weinig aan te twijfelen.
Dazzle ships is verrassend anders maar heeft zeker mooie momenten.
Junk Culture is zo'n beetje één van de slechtste albums van de jaren '80. Niet van OMD, in het algemeen.
Vermoedelijk een te heftige reactie na de schrik op alle kritiek van Dazzle Ships.

Misschien hadden ze een aanmoedigingsprijs moeten krijgen voor Dazzle Ships. Dan was Junk Culture ons bespaard gebleven.

avatar van vigil
gaucho schreef:

Is ook niet zo, wel zal het zo zijn dat bepaalde radiostations zelf de schaar er een beetje ingezet hebben om de luisterbaarheid, volgens hun maatstaven, een beetje te verhogen.

avatar van gaucho
vigil schreef:

Dat geloof ik graag. Als toenmalig disc-jockey bij een lokaal radiostation heb ik deze single ook wel eens 'op scherp' gezet bij de eerste drumbeat, dus na zo'n 35 seconden intro. Maar het blijft opvallend dat ze het intact gelaten hebben. Vaak worden dit soort intro's weggelaten bij de single-versie.