The Who - Who's Next (1971)

Label: Track

1. Baba O'Riley (5:08)
  2. Bargain (5:32)
  3. Love Ain't for Keeping (2:10)
  4. My Wife (3:40)
  5. The Song Is Over (6:13)
  6. Getting in Tune (4:50)
  7. Going Mobile (3:42)
  8. Behind Blue Eyes (3:42)
  9. Won't Get Fooled Again (8:32)
  10. Pure and Easy * (4:19)
  11. Baby Don't You Do It * (5:13)
  12. Naked Eye * (5:22)
  13. Water * (6:25)
  14. Too Much of Anything * (4:24)
  15. I Don't Even Know Myself * (4:54)
  16. Behind Blue Eyes * (3:25)
avatar van RuudC
Deze marathon over The Who ging met The Who Sell Out al een beetje mis, maar nu met Who's Next is me wel duidelijk dat dit 'm niet meer gaat worden. Tijdens het luisteren ben ik me zelfs gaan afvragen of ik wel hetzelfde materiaal hoorde als al die mensen die hier zonder enige twijfel 5* neerplempen.

Ik heb inmiddels wel door dat The Who niet de stevige hardrockband was die ik wel in mijn hoofd had. Prima. Omschakelen kan ik best, maar dan moet het materiaal wel goed zijn. EIgenlijk hoor ik hier niets waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Bij de gebruikte keyboards op de opener en afsluiter kom ik op mijn meest positieve gedachte en dat is dat de band daar zelfs bijna vijftig jaar na uitbrengen vrij modern klinkt. Maar zoals ik al zei, is dat het meest positieve dat ik kan bedenken. Ik val namelijk een beetje in slaap bij deze plaat. De hoes ziet er 'stoer' uit, maar dat uit zich niet in de muziek. Het is wat koddig. Suf zelfs bij vlagen. Bij My Wife ga ik me flink irriteren aan het valse zingen en vraag ik me oprecht af wie dit nou echt mooi vind. Behind Blue Eyes ken ik vooral van de cover uitgevoerd door Limp Bizkit. Ik kan me nog goed de heisa van toen herinneren, want veel mensen spraken er schande van. Ik denk dat het meer iets zegt over hoe men tegen Limp Bizkit keek, dan het nummer zelf, want The Who brengt het ook uitermate saai. Ik vind The Who hier echt ongelooflijk zeikerig klinken. Voor mij staat het wel vast: dit is niet mijn band. (maar ik ga wel door met de marathon)

Tussenstand:
1. A Quick One
2. My Generation
3. The Who Sell Out
4. Tommy
5. Who's Next

Streng oordeel. Het kan wel kloppen dat de studioproductie de band minder laat vlammen.
Ik vind Tommy ook vrij lauw en soft geproduceerd.
Live had het meer ballen, dat is zeker.
Maar dat is niet aan de orde in jou marathon.

avatar van LucM
RuudC houdt vooral van hardrock en begrijpelijk. The Who is geen hardrockband maar kunnen wel stevig rocken. Deze band is veelzijdig wat ze op dit album tonen: meer uitgesponnen rocknummers, een ballad en het gebruik van synths wordt hier niet geschuwd. Een album dat helemaal in de tijdgeest past maar wel tijdloos is.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Gewoon eens Live At Leeds proberen voor het echte rockwerk, RuudC (zoals ik nu)

avatar van RuudC
Nou ja, het schoot wel door mijn hoofd dat The Who een live een grote naam is. Ik heb de band eigenlijk niet gevolgd tijdens de recente tours en ben natuurlijk te jong om ze te kennen van hun hoogtijdagen.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van lennert
Als we een marathon doet levert het soms wel eens andere meningen op, maar dat de mening bij Who's Next zo zou verschillen had ik niet verwacht. Ik hoor hier namelijk een bijzonder gemotiveerde en krachtige band die een aantal weergaloze topcomposities op de luisteraar afvuurt. Baba O'Riley heb ik altijd al een prachtige track gevonden, maar ook Bargain, The Song Is Over en vooral Won't Get Fooled Again zijn ware krakers. Het moment dat Limp Bizkit Behind Blue Eyes coverde reageerde ik nog met een 'oh, ze kunnen wel nummers schrijven', tot ik erachter kwam dat het origineel zoveel malen beter is. Ook nu nog steeds een fantastische track. Who's Next is een hele fijne verrassing en eentje waarvoor ik van de week meteen even naar de cd zaak zal rennen om hem ook aan te schaffen!

Tussenstand:
1. Who's Next