The Who - Who's Next (1971)

Label: Track

1. Baba O'Riley (5:08)
  2. Bargain (5:32)
  3. Love Ain't for Keeping (2:10)
  4. My Wife (3:40)
  5. The Song Is Over (6:13)
  6. Getting in Tune (4:50)
  7. Going Mobile (3:42)
  8. Behind Blue Eyes (3:42)
  9. Won't Get Fooled Again (8:32)
  10. Pure and Easy * (4:19)
  11. Baby Don't You Do It * (5:13)
  12. Naked Eye * (5:22)
  13. Water * (6:25)
  14. Too Much of Anything * (4:24)
  15. I Don't Even Know Myself * (4:54)
  16. Behind Blue Eyes * (3:25)
De aankomende 50e verjaardag editie komt in velerlei formaten uit, waaronder een prijzige 10CD+blu ray box. Op de blu ray staan diverse remixes van Stephen Wilson (Atmos / 5.1 / stereo)., iets wat voor velen de heilige graal is, waar het de uitgebreide box aangaat. Plus natuurlijk de vele demo's en andere bijzondere versies, die een meer dan goed beeld geven van de topvorm waarin de band begin jaren 70 verkeerde. Oh, en niet te vergeten de twee live concerten (Young Vic en San Francisco), die naar verluid zich kunnen meten met overbekende concerten uit die periode, zoals Hull, Leeds, Woodstock en de Isle of Wight. Het is voor de liefhebber dus wellicht verstandig om alvast wat ruimte op de plank te maken.

Op de CD versie staat een nieuwe Jon Astley 2022 remaster. De vraag is altijd hoe de nieuwe remaster zich kan meten met oudere remasters. De versie van halverwege de jaren 90 die ik bezit (naar verluid een remix), klinkt echter (helaas) een behoorlijk stuk beter dan die van 2022. Hier en daar is meer detail te horen, echter is in dit geval meer compressie toegepast (DR rond de 7 a 8 ) en zijn gitaren en synthesizers wat naar de achtergrond verdrongen, ten faveure van de zang. Ook in het hoog mist een beetje sprankeling. Zou het alleen om deze nieuwe remaster gaan, dan heb je aan de jaren 90 cd genoeg. In het geval van Tommy geef ik echter de voorkeur aan de 2013 remaster en de recente half speed vinyl editie, gedaan door Miles Showell. Het is dus niet per definitie zo dat de jaren 90 masters niet kunnen opboksen tegen nieuwere uitgaven. In dit geval dus overduidelijk wel.

Over de half speed vinyl editie gesproken, die komt ook van Who's Next uit, alleen is het weer de vraag in hoeverre die afwijkt van de reguliere versie die evenzo binnenkort beschikbaar zal zijn. De informatie die te vinden is, is vrij karig en dus zal het misschien een kwestie zijn van afwachten wat de (gebruikers)recensies naar voren brengen.

Niettemin, Who's Next is een monument van een plaat, die je zeker zou kunnen combineren met Pete Townshend's - Who Came First (1972) album, dat min of meer als een broertje kan worden beschouwd. Pete Townshend was in topvorm, en hoewel na Who's Next nog onder meer The Who By Numbers volgde (onderschat album), is Who's Next - naast Tommy- een onbetwist hoogtepunt in het oeuvre van The Who. Een uitgebreide box is volstrekt legitiem en tegen de ontwikkeling in van boxen, is hierop wél een schijf met surround mixen te vinden. Na terechte klachten van muziekliefhebbers, moet dit weer de norm worden. Zeker wanneer je een behoorlijk bedrag vraagt, in een voor velen benarde tijd. Geef de fans wat ze willen, geef ze liefst nog iets extra's. Het jaar kwam qua boxen ietwat stroef op gang, maar zeker met deze box en die van Mind Games, Beatles (?) en NY Archives III in het verschiet, wacht ons een muzikaal warme najaars/winterperiode. De spaarvarkens kunnen op de kop.

avatar van RonaldjK
Degenen die voor de aanschaf van de Deluxe box hun spaarvarken inmiddels hebben omgekeerd (verschenen op 15 september) of dat nog gaan doen, zoals Marjet in haar heldere stuk concludeerde, wordt geadviseerd één van de boeken in de box te controleren; er zit een misdruk bij. Dit betreft het boek over het album, niet de graphic novel. In die misdruk ontbreken enkele pagina's.

Phil Aston legt in zijn vlog uit wat hij na aanschaf ontdekte. Voor hen die 'm al in de kast hebben staan, hoop ik dat ze het bonnetje hebben bewaard...

Onlangs de 4lp.set aangeschaft. Het mag wat kosten ja. Maar voor deze maak ik graag een uitzondering ja, een meesterwerk zonder ook maar een overbodig nummer. Het live concert op de resterende 3 lps ook al fraai. Maar de plaat an sich na al die jaren oersterk en fier ovreeind ja. Won't get fooled again blijft gewoon een waan nummer, live dan nog minuten langer. Puur genieten dus hier ten huize. En de rest, ach dat moge na 50 lange jaren wel bekend zijn. Zo kom je ze tegenwoordig niet meer tegen, daar kunnen en mogen al die huidige artiesten een puntje aan zuigen. Onvervalst meesterwerk. Met Tommy en Quadrophenia op eenzame hoogte. En persoonlijk wil ik er gaarne aan toevoegen, e.e.a. gelezen hebbende, neen, the Who is geen hard rock band en dat spelem ze dan ook echt niet. Enkel live een stevige reputatie. En terecht m.i.

avatar van Rumour
The Who - Who's Next - Life house [10CD+Blu-Ray audio + Goodies] €118,86 incl verzending op amazon.fr

avatar van Michiel Cohen
Tramps like us schreef:

U vergeet Live at Leeds.

Vergeten ware menselijk dus dank voor de aanvulling, want ook die ware toppie.