The xx - I See You (2017)

3,56

Pop / Electronic
Label: Young Turks

1. Dangerous (4:10)
  2. Say Something Loving (3:58)
  3. Lips (3:20)
  4. A Violent Noise (3:47)
  5. Performance (4:06)
  13. Brave for You [Marfa Demo] *
123 BERICHTEN 7 MENINGEN
avatar van Dance Lover

geplaatst: 17 januari, 00:16 uur [permalink]
Ik vind Dangerous alvast erg lekker klinken in deze grauwe januarimaand.

En naast de 2 singles vallen ook A Violent Noise en Replica al positief op.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 17 januari, 18:34 uur [permalink]
De vinylplaat gescoord in de mediamarkt voor nog geen 17 euro! En de CD zit er ook nog eens bij. En dat voor een album van nog geen week oud. Dat zijn nog eens prijzen zeg! 😄

De hoes staat hier trouwens verkeerd. Het is een doorzichtige, zilveren hoes.

avatar van repelstefan
geplaatst: 17 januari, 22:35 uur [permalink]
Las vandaag een artikel op de site van Volkskrant over The xx. Daarin wordt Romy gequoot:
Iedereen denkt nu dat Jamie Smith de grote man is, maar wij tweeën zijn even belangrijk als songwriters

Eerste wat ik dacht: Jamie xx is de grote man. Maar dat terzijde 🙂

Over het album, was wellicht iets te enthousiast. Het album is goed en vind het beter dan zijn voorganger maar na een paar keer luisteren besef ik me dat de meeste nummers me ook weer niet zo wegblazen als in eerste instantie gedacht. 4,5 was toch iets te veel van het goede.

geplaatst: 18 januari, 01:34 uur [permalink]
heerlijk 👍

avatar van Obscure Thing
geplaatst: 18 januari, 01:45 uur [permalink]
Eerste twee nummers zijn geweldig, maar het vervolg doet mij niet heel veel.

geplaatst: 18 januari, 11:29 uur [permalink]
Aanvankelijk afwachtend, zo van let's wait and hear, vind ik het opvallend dat ik na zo weinig dagen al moet constateren dat ik niet spontanens en fluksig naar dit album 'grijp' - ter opzetting. Hier overkomt me hetzelfde als - helaas - bij de derde van James Blake, de tweede van Jamie Woon, maar ook bij de zoveelste van José James: ik moet er aan denken om het album op te zetten, want het is gewoon niet boeiend/interessant genoeg. Veeg teken zegt men dan. Alle positivo's fungeren dan ook als een soort spiegelbarometer.

Nog ff en de vierde van The XX kan gewoon zonder 'disruption' op de Spotifiets in de wachtkamer van tandarts/huisarts ten gehore worden gebracht - worden de wachtende cliënten (a.k.a. "zorgvragers") zo lekker rustig van. 😎

avatar van alexander-r
geplaatst: 18 januari, 11:47 uur [permalink]
Lekker warm album nu de sneeuw eindelijk begint te vallen. A Violent Noise is het topnummer voor mij, heerlijk. Voor de rest vind ik het ook erg goed. Misschien soms wat te dramatisch

avatar van pim556
geplaatst: 18 januari, 14:12 uur [permalink]
pim556 schreef:
Ik vrees dat ik erin ben getrapt. On Hold is een fijn nieuw geluid doordat Jamie xx duidelijk meer ruimte krijgt. Maar de rest van de plaat klinkt net zo gezapig als het vorige album, inclusief matige teksten. Maar goed, dit is de eerste indruk, en ik zit er wel eens naast gelukkig. Aangezien het weer herkenbaar The xx is zullen de fans in ieder geval niet teleurgesteld worden, maar ik vraag me toch af of het de hype waard is. Ik ga nog een paar keer luisteren.
Hier moet ik toch enigszins op terugkomen, daarmee mijn ongelijk toegevend, of juist mijn gelijk, over dat ik er wel eens naast zit. Ik ben een halfje omhoog gegaan. De eerste twee nummers hebben veel meer energie dan ik in eerste instantie dacht. Toch zakt dit plaatje ook een paar keer flink in. Neem het vrij saaie Lips, Performance en Brave for You, dat vooral tekstueel een absoluut dieptepunt is. Maar op dat moment houdt Jamie de boel overeind. Dankzij hem ontstijgt dit album de middelmatigheid. Zijn voicesamples zijn fantastisch en zijn vlijmscherpe synths klinken alsof ze in een galmende kerk zijn opgenomen. Jamie is in topvorm, en dat maakt dit album toch het luisteren waard.

avatar van dumb_helicopter
geplaatst: 19 januari, 19:16 uur [permalink]
Doet me zeer weinig voorlopig. Veel van hetzelfde geluid dat jammer genoeg niet weet te boeien. Komt niet in de buurt van hun eerste plaat. De magie is wat weg vrees ik.

geplaatst: 21 januari, 12:13 uur [permalink]
Leuk bedacht: een album een spiegelhoes geven en het vervolgens I See You noemen. Weet iemand of de cd ook zo'n hoes heeft? Ik ben sinds de release van dit album namelijk nog niet in een platenzaak geweest om het te kunnen checken.

avatar van oceanvolta
geplaatst: 21 januari, 14:03 uur [permalink]
stoepkrijt schreef:

Inderdaad een leuk idee. Mijn hoes (van de cd) is ook een spiegelhoes alleen zonder de reflectie van de bandleden.

Zo dus

geplaatst: 21 januari, 15:39 uur [permalink]
The xx heeft zich ontwikkeld en laat op I See You gedeeltelijk een ander geluid horen dan we van ze gewend zijn. Hier en daar klinkt het vlotter, moderner en dansbaarder en over de gehele linie is hun muziek wat warmer (lees: minder kil en afstandelijk) geworden. Dat de vocalen meer op zingen in plaats van praten zijn gaan lijken vind ik ook een positieve ontwikkeling.

De liedjes zijn echter wisselvallig van kwaliteit. On Hold, Dangerous en Say Something Loving zijn voor mij de drie prijsnummers, maar ook Replica en I Dare You zijn zeker de moeite waard. De beste vijf nummers van dit album doen me een stuk meer dan de beste vijf van xx en Coexist. Op die albums houdt het na drie goede liedjes eigenlijk wel op.
De rest van de liedjes op I See You is helaas een stuk minder interessant of zelfs ronduit saai. Test Me als afsluiter doet dit album echt geen goed. Als ik nu het hele album beluister kan ik deze nummers wel verteren, maar als ik over een half jaar naar dit album teruggrijp zal ik ze waarschijnlijk net zo saai vinden als ik The xx' eerste twee albums nu vind. En of Replica en I Dare You dan nog in mijn geheugen gegrift staan waag ik ook te betwijfelen.

Ondanks dat ik nu in een xx-roes ben vermoed ik dat dit album op lange termijn niet meer dan een zuinige voldoende waard is. Daarom deel ik een zuinige 3 sterren uit.

avatar van blur8
geplaatst: 23 januari, 21:23 uur [permalink]
stoepkrijt schreef:
.... Daarom deel ik een zuinige 3 sterren uit.

Dan is er ruimte tot verhoging, bijvoorbeeld als de kwaliteit van Lips ingedaald is.
Hier een bijna vergeten parel. met een vernieuwend XX geluid.

geplaatst: 24 januari, 19:34 uur [permalink]
blur8 schreef:

Hier een bijna vergeten parel. met een vernieuwend XX geluid.
Die kans acht ik klein, want dat vind ik nou juist een van de vervelendste liedjes. De zanglijnen staan me gewoon tegen...

avatar van Edgar18
geplaatst: 27 januari, 16:36 uur [permalink]
Gretz schreef:
Ik voorspel dat een deel van de mensen die nu bij de eerste luisterbeurten lauwtjes reageren later nog wel omhoog zullen gaan in hun beoordeling.
Edgar18 schreef:
Het album staat nu op een 3,59 gemiddeld. Ik voorspel dat het niet meer boven de 3,7 uit gaan komen.
Two weeks and counting... 😉

geplaatst: 27 januari, 17:55 uur [permalink]
Two weeks and counting... 😉

I second that. In Grunn zouden ze zegg'n:

dat album mokt mie de pis nait laauw

of: dat album mokt mie de keudel nait broen
Bron: http://www.sillius.nl/groningana/

Beetje (b)anaaltaal, maar wel klip en klaar. Na 5-6 draaibeurten zit 't er wel op. Ook mijn lief - een stuk toleranter dan ikzelve - heeft hier niets mee: "verhoormuziek" Que? "Draai dit driemaal achter elkaar en mensen biechten spontaan pincodes en wachtwoorden op" - ideale soundtrack voor Guantamo Bay: boring prisoners to death 😉

avatar van Edgar18
geplaatst: 27 januari, 18:02 uur [permalink]
Mjuman schreef:
ideale soundtrack voor Guantamo Bay: boring prisoners to death 😉
😂

Ik vind het een prestatie dat je tot een draaibeurt of zes bent gekomen!

geplaatst: 27 januari, 18:06 uur [permalink]
😂

Ik vind het een prestatie dat je tot een draaibeurt of zes bent gekomen!

The XX kon bij mij ogv debuut wel een potje breken. Inmiddels zijn alle kleine potjes (goed voor bewaren van kwasten e.d.) op. 😎

avatar van Cor
Cor
geplaatst: 1 februari, 09:09 uur [permalink]
De eerste 'grote' release van dit jaar (?). Ik lees hier veel wisselende commentaren en dat snap ik wel. Ik vind de muzikale ontwikkeling naar een wat warmer en voller geluid mooi gedaan; de plaat klinkt echt als een (prachtige) klok (wat mooi geproduceerd), maar het wordt in mijn beleving zelden echt spannend bij The xx.
Smaakvol en aangenaam, maar niet opwindend en pakkend. Ruime voldoende = 3,5***.

Dim
geplaatst: 3 februari, 13:26 uur [permalink]
Onevenwichtig album; de vaart wordt er steeds uitgehaald. Je wordt lekker gemaakt met een meer dan behoorlijke openingstrack met fijne toetertjes en verwacht dan dat het op die toer verdergaat, maar niets is minder waar: te lang uitgesponnen zangpartijen en tegen de tijd dat het instrumentaal gezien interessant wordt, is het nummer afgelopen.

geplaatst: 8 februari, 19:54 uur [permalink]
In het begin was ik erg enthousiast. Na een week luisteren viel me eigenlijk al op hoe simpel het album is en heb het daarna niet meer opgezet.

avatar van DjFrankie
geplaatst: 8 februari, 22:42 uur [permalink]
Sterke eerste helft, maar bij de 2de helft verlies ik mijn aandacht. Nummer 10 is een opleving.

geplaatst: 9 februari, 00:37 uur [permalink]

geplaatst: 11 februari, 01:12 uur [permalink]
hidalgo schreef:

bij de les blijven sj0n88

nummer 2 in de rotatielijst 👍

Jouw definitie van groeiplaat: plaat die onder het publiek (lees: Musicmetergebruikers) steeds meer aandacht krijgt.
Mijn definitie van groeiplaat: plaat die tijd nodig heeft om haar schoonheid en geheimen prijs te geven.

Ik denk in ieder geval dat deze plaat zeker tot laatstgenoemde definitie behoort. Hoewel sommige nummers van The xx altijd vrijwel direct bij me binnenkomen, denk Crystalized en Say Something Loving, heeft het overgrote deel van de nummers tijd nodig om volledig tot me door te dringen. Zo ook op de plaat I See You. En inmiddels kan ik concluderen dat ik dit toch echt wel weer een hele geslaagde plaat vind. Nummers die zich hebben ontpopt tot pareltjes (groeinummers): Dangerous, Lips en Brave for You.

Maandag mag ik ze live gaan aanschouwen in 'Afas Live'. Ik ben erg benieuwd!

geplaatst: 11 februari, 01:24 uur [permalink]
ben het helemaal met je eens sj0n88 veel plezier om 20.00
jammer genoeg woon ik er te ver vandaan
denk dat in maart naar Celine Cairo
fijn weekend 👍

avatar van WoNa
geplaatst: 15 februari, 10:14 uur [permalink]
Het heeft even geduurd voordat ik durfde te schrijven over I See You. Ik vond er mijn weg niet in, nadat ik de tweede na het prachtige debuut ook niet om over naar huis te schrijven vond. The xx bewandelt heel voorzichtig een nieuw pad en dat is goed. Een derde plaat zoals het was, was er meer dan waarschijnlijk een teveel geweest. Het gevolg is opvulling en ja, dat laat al die mysterieuze en majestueuze stiltes in hun muziek vervallen. Jamie xx mag dus veel meer en dat viel niet altijd goed uit, was mijn eerste indruk.

Na meerdere luisterbeurten viel het kwartje wel. Romie zingt als een vrouw die tevreden met zichzelf is. Het contrast met Oliver Sim komt daardoor nog beter uit. Het album kent een aantal mooi gelaagde, zelfs spannende nummers. Dat de leden, naar eigen zeggen, meer durven te genieten en bewegen is mooi meegenomen, maar daar zie ik niets van in de huiskamer. Wat ik merk, is dat The xx een grote stap heeft durven zeggen in de richting van een nieuw geluid. Op haar derde album in acht jaar. Ter vergelijking, The Beatles waren alles behalve uit elkaar in dezelfde tijdspanne. Ik ben bejaard voordat we weten waar The xx op uit gaat komen in dit tempo.

Voor nu zonder meer het voordeel van de twijfel. Met I See You (prima nummer van Yes overigens) zet de band een noodzakelijke stap, die vooralsnog goed uitpakt.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

geplaatst: 17 februari, 18:27 uur [permalink]
Wat een heerlijk album! Snap het lage gemiddelde totaal niet, The xx zijn de goede weg ingeslagen wat mij betreft. Helaas staan er naar mijn mening 3 nietszeggende tracks op (Performance, Brave For You en Test Me) en dat weerhoudt mij van een topbeoordeling.

avatar van Matthijs72
geplaatst: 28 februari, 13:59 uur [permalink]
Violent Noise is meesterlijk, één van de spannendste tracks van het jaar, dit is voor mij nou echt zo'n groeibriljantje die pas later de magie prijsgeeft. Kippenvel tot in de nek.

avatar van dielinquent
geplaatst: 6 maart, 10:16 uur [permalink]
Ik begrijp de euforie om Dangerous niet. Voor veruit het minst spannende nummer van de plaat, beetje een platte stamper.
Wat ik wel van smul, en gezien de beoordeling, als bijna enige user, is performance. Wat een heerlijk gearrangeerd nummer met die strijkers.
Een verrassend sterk album

avatar van Bert Wasbeer
geplaatst: 9 maart, 14:41 uur [permalink]
Een krappe voldoende, meer kan ik er niet echt van maken.