Jedi Mind Tricks - Violent by Design (2000)

Label: Superegular

1. Intro (0:38)
  2. Retaliation (3:47)
  3. Contra (3:14)

met Killa Sha

4. Speech Cobras (4:22)

met Mr. Lif

5. Breath of God (Interlude) (0:34)
  6. Death March (3:34)

met Virtuoso en Esoteric

7. Words from Mr. Len Part One (0:52)

met Mr. Len

8. I Against I (3:43)

met Planetary

9. Exertions [Remix] (3:08)

met Virtuoso, Esoteric en Bahamadia

10. The Prophecy (Interlude) (0:32)
  11. Heavenly Divine (4:34)
  12. Sacrifice (3:13)
  13. Permanent Midnight (Interlude) (0:34)
  14. The Deer Hunter (3:38)

met Chief Kamachi

15. Blood Reign (3:34)

met Diamondback, Louis Logic en B.A. Barakus

16. Words from Mr. Len Part Two (0:27)

met Mr. Len

17. Genghis Khan (3:40)

met Tragedy Khadafi

18. Trinity (3:34)

met Louis Logic en L-Fudge

19. The Executioner's Dream (3:50)

met J-Treds

20. Muerte (3:54)
  21. Heavenly Divine [Remix] (3:21)
  22. War Ensemble (4:07)

met Esoteric en Virtuoso

23. Untitled * (3:38)
  24. Retaliation [Remix] * (4:23)
  25. Blood Runs Cold * (3:55)

met Sean Price

totale tijdsduur: 1:02:50 (1:14:46)
avatar van raafmau
vet album moet hem nog ff een paar een paar keer luisteren tot nu toe 3,5*

p.s. Sticks doet me af en toe denken aan vinnie paz ? Op de manier hoe hij flowed.

avatar van BZN
BZN
deze is erg dik, vind hem wel stukken minder dan the Psycho Social CD..
opzich ook best jammer dat Ikon die rauwe stem nu heeft, terwijl ik dat normaal gesproken juist dope vind; het gaat gewoon vervelen.

avatar van Elohim
whoa vreemd, k had zonet n review geplaatst alleen was ie maar gedeeltelijk XD

mjaa... wat k dus wou zeggen was:
samen met psycho-social album beste album van jmt
start met een leuke intro, ook retaliation is een lekkere track, alhoewel ik Contra met killa sha vetter en daar brengt vinnie toch ook wel een van de vetste punchlines ooit, van iedereen:
Y'all got fucked up, like sex on an airplane

ik moest echt hard lachen toen k die voor het eerst hoorde

dan is sacrifice nog een van de tracks met een echt harde beat, gruwelijk voice-sample met een gruwelijke verse van virtuoso om het nummer te openen. echt lekkere soort van posse-cut dit, bijna hele AotP (van toen) hierop, Esoteric is ook té sick eigenlijk:
Yo, I rip mics, stick´╗┐ lames
Wreck nights, spit flames
Lead pipes, split frames
Kid ain't shit changed
Act trife
I grab the mic and bag your wife
Sacrifice you twice, motherfucking afterlife

I against I is een van de vetste tracks hierop. ik moet eerlijk zeggen, naar mijn mening was dit niet dezelfde track geweest met de legendarische verse van planet, gruwelijk!
exertions remix is ook sick, echt vet om bahamadia hierbij te horen.
daarna natuurlijk de underground classic heavenly divine, met een niet normaal gruwelijke beat (ook grote schaamte dat ze die hebben geremixed, hoezo denk je daarover heen te kunnen), vinnie's matige verse wordt gewoon keihard gecompenseerd door een niet normaal lekkere beat.
ik moet natuurlijk the deer hunter even noemen, nederlands sample (mathilde santing "too much"), waar chief kamach ook echt een harde verse over dropt.

ik heb weinig te zeggen over blood reign, genghis khan, trinity en the executioners dream (deze is trouwens wel de grootste misstap op het album, alhoewel het interessant begint met een leuk sample en jus allah leuk begint met "I'm leaf twisted, but still kill your whole belief system) en jus voor de rest nog wel een lekkere verse dropt, vind ik de beat veruit de slechtste hier en vinnie is ook niet heel erg super)

dan ben ik wel weer erg te spreken over muerte, heerlijk sample dit, en vinnie (ikon) opent de track heel erg indrukwekkend:
Enter the eye of the storm. rappers just battle me for the glory
It gets gory, they shitty like suppositories,
that's the end of the story, bury his body in Missouri
Banish the apparatus of Gladys to crematories
My territory, perimeter of pergatory
Stingy in winches of vicious, malicious inflictions upon your click
Circulatory

en jus allah brengt ook nog een vette line:" wild cause we know there's no jehova watching over us", en "I laugh as I cast the first stones at christ" ook een leuk sample van greater love door wilfred owen)
Untitled is een niet normaal vette track, gruwelijke verse van jus allah en ook een niet normaal sicke beat van stoupe.

en last but not least: blood runs cold met Sean P, whoa... beste beat van stoupe ooit en ook over de coupletten ben ik zeer tevreden, meer dan tevreden, perfecte afsluiting voor een van de beste albums naar mijn mening

avatar van 'rens.
Ik digg dit helemaal niet, dit is té rauw voor mij.
Ik trek Vinnie Paz' stem niet, alleen op Saviorself.
Beats zijn top, maar toch het is te rauw.

avatar van MJ_DA_MAN
Saviorself staat op Legacy of Blood.

avatar van discipline
[quote]Elohim schreef:

Mooie review hoor, maar The Executioner's Dream een grote misstap??!!? Dat nummer vind ik juist vet! Vette beat en een gruwelijke verse van J-Treds

avatar van 'rens.
oo shit, indd haha.
fv plaatje van Paz opgezocht, niet echt een typische rapper man.
haha. Jus Allah klinkt vele malen beter voor mij.

avatar van principal2000
Nadat ik in allerlei battles JMT hoog zag scoren was ik benieuwd geworden. Ik had nog nooit bewust iets van deze gasten gehoord en ben gestart met het beluisteren van dit album. Op het gebied van beat vind ik het uitermate sterk. De MC's vind ik redelijk goed, maar hun stemmen zijn iets te schreeuwerig. Daarnaast vind ik hun flow niet altijd even goed passen bij de beats. Ik ben niet echt een kenner van deze groep en weet dus niet wanneer ik echt een lid van JMT hoor, maar gezien de vele gastoptredens lijkt het erop dat deze heren zich realiseren dat hun flow / stem niet het sterkste punt is van JMT. Desondanks een sterk album en ik begrijp waarom velen met deze groep weglopen.

avatar van VerbalHologram
Naar mijn mening het beste album ooit, Stoupe's beats sluiten perfect aan bij de teksten van Vinnie en Jus Allah (die hier teminste een normale stem heeft). De features voegen ook echt iets toe, vooral Eso met zijn verse op War Ensemble

avatar van niels94
Zeer goed album, het doet echter niet met me wat 'Servants In Heaven, Kings In Hell' met me doet, die in mijn top 10 staat. Ik vind de beats (hoewel zeer strak) iets minder en ook de flow. Het boeit me minder, maar SIHKIH vind ik dan ook zo'n beetje perfect. Toch is dit wel degelijk een lekker album, dikke 4*

Een aantal brilliante nummers, die helaas omgeven worden door veel middelmatigheid. Toch, als geheel is het een voldoende waard.

Big props voor de Heavenly Divine Remix.

Na intensieve herbeluistering n.a.v. m'n stem moet ik het cijfer helaas toch met een halfje verlagen. In mijn herinnering was het geheel toch was meer gestructureerd en zat er meer samenhang tussen de verschillende tracks.

Jammer, maar de gouden nummers blijven staan als een huis.

avatar van Elohim
@discipline, tsjah, ik denk dat die beat mij gewoon niet ligt, nu ik hem weer eens beluister is het wel een leuke beat, maar valt voor mij in het niet bij praktisch elke beat op dit album
@MJ lang geleden, is wel de sample, maar sowieso een andere uitvoering die stoupe gesampled heeft, deze heeft hier nog pluck-dingen van zo'n cello erdoorheen die zowel de reclame als heavenly divine niet heeft

avatar van No Surrender
Waarom is dit album overal zo duur? Iemand enig idee waar ik dit album voor een mooi prijsje kan kopen. Zie bij bijvoorbeeld dat dit album bij Bol en Cosmox 25 euro. En dan nog afvragen waarom mensen downloaden...

avatar van Elohim
Waarom het zo is, weet ik niet. Ik denk voornamelijk omdat er ook een DVD bij zit

FightForMore
Waarom geeft men maar 4,5 ? Ik vind dit namelijk het beste album van JMT. Leuke, donkere samples uit films (vooral het vertel van 'Speech Cobras' vind ik gewoon geniaal). Maar waar ik meer respect voor heb, is het feit dat JMT geen blad voor de mond neemt en gewoon alles en nog wat de dood in scheld. Niet dat ik een aanhanger ben van mensen die schelden, maar er zijn dingen die gewoon moeten verteld worden. Ook leuk is dat ze geen random mensen beschuldigen, maar ook echt een achtergrond hebben waarom ze het doen. Ofcourse, soms is het overdreven, maar daarom vind ik het nu net geniaal.

Op bijvoorbeeld 'Sacrifice' begint het nummer met een traag liedje en dan kickt de beat er heel goed in. Ik was helemaal verkocht. Een vijf voor de groep, de waarheid, de volwassen teksten, de beats en hun plaats in de underground.

avatar van MAS
MAS
Ik geef een 4,5 omdat ik dit net geen 5 waard vind. SIHKIH en LOB heb ik wel een allebei een 5 gegeven. Ik vind de producties op dat album dan ook iets beter.

Dat ze van alles en nog wat de dood in schelden is ook niet echt iets waar ik respect voor heb. Ik vind een beetje provoceren wel leuk en het maakt mij ook verder niet uit wat ze zeggen maar het de waarheid noemen vind ik een beetje ver gaan.

Volwassen teksten?
Ik vind het nog al puberaal soms.
En makkelijk.

FightForMore
MAS schreef:

Over sommige dingen (het geloof) spreken ze wel de waarheid. En er zijn vast wel nog dingen, die de gemiddelde rapper niet durft zeggen, maar zij wel durven. Maar goed, iets de waarheid noemen ligt aan wat je hebt meegemaakt.

Kijk, ik weet niet wat jouw definitie van volwassen is, maar iedere volwassene heeft hier mee te maken. Als we alles wat anders is onder puberaal gaan schuiven, waarom denkt een gemiddelde puber er dan niet aan ? En makkelijk ? Ik denk niet dat ze zomaar iets zeggen, dat is tenminste één slechte jeugd en een levenservaring.

avatar van Robbie Keane
Ik vind de teksten niet slecht, maar Vinnie Paz is behoorlijk gegroeid.
Dit is echter wel mijn favoriete JMT.

avatar van Elohim
Vinnie Paz is gegroeid? bedoel je als je dit vergelijkt met zijn nieuwste werk, dat hij dan vooruit gegaan is?

Als je dat bedoelt, zou ik dat graag even uitgelegd hebben, want daar snap ik niks van.

Ik vind dat hij ook zeer vooruit is gegaan.

avatar van Elohim
Auw, doet me pijn. Daarom vraag ik om onderbouwing.
Pazman heeft namelijk naar mijn mening tegenwoordig een gebrek aan variatie. Elk nummer hetzelfde stemgebruik met dezelfde flow en vaak nog dezelfde rijmschema's. Tel daarbij op dat hij elke track tegenwoordig regel voor regel opneemt (wat duidelijk te horen is) en je hebt een oude rapper terend op één trucje.

@FMF, je hebt gelijk. Dit album verdient gewoon de volle 5,0

Dat mag je vinden, maar dat hoeven ik en keane nog niet zo te zien. Ik vind dat hij eigenlijk altijd van weinig variatie te kennen geeft, ik vind dat echter geen probleem.

avatar van Elohim
Daarom vraag ik dus om uitleg... Ik verwacht wel dat je mijn berichten leest voordat je reageert. Wat vind jij dan verbeterd aan hem?

avatar van Robbie Keane
Je hebt Serveants In Heaven, Kings in Hell gehoord dus die vraag kan je zelf ook wel beantwoorden.
Maar ik vind dat Paz meer inhoud heeft gekregen, als hij dit wil, want soms gaat het nog steeds nergens over, maar tracks als Before The Great Collapse of Razorblade Salvation vind je hier dus echt niet op.

avatar van discipline
Ik snap Keane opzich wel! Tekstueel is Vinnie op Serveants In Heaven, Kings In Hell ook beter. Alleen kwa flow en stem vind ik Vinnie hier weer veel harder op komen

Elohim schreef:

Uiteraard lees ik je berichten, verder ben ik je geen uitleg verschuldigd, en al helemaal niet als je zo een toon aanslaat.

avatar van Elohim
Ben je me inderdaad niet verschuldigd, maar als ik enkele keren vraag waarom je iets vind. En jij gaat zeggen:dat hoeven keane en ik niet zo te zien. Dan snap je mijn irritatie. Ik zei juist: ik snap dat jij dat anders ziet dan ik, kan je ook zeggen waarom? En jij gaat zeggen dat je het anders ziet, lijkt mij een beetje onnodig, had je ook meteen kunnen zeggen

Verder kan ik me heel erg vinden in wat Keane zegt, ik hoor ook inderdaad meer inhoud. In vergelijking tot SiHKiH is Vinnie inderdaad vooruit gegaan op sommige punten, maar op sommige punten ook weer achteruitgegaan vind ik zelf. Zijn flow is bijvoorbeeld een stuk minder geworden, ook is zijn 'honger' weggesijpeld.

Maar ik bedoelde meer de Vinnie die je hoort op zijn solo album of aHoV bijvoorbeeld, DIE vinnie, vind ik zoveel slechter dan deze. Hij plakt daar regel achter regel, en dat is gewoon te horen omdat sommige woorden overlappen.

Maar goed, verder over het album. De laatste dagen toch nog een aantal maal beluisterd en moet toch toegeven dat het blijft hangen. Je moet echter wel in de juiste mood zijn