Slowgaze schreef:
Het valt me nu pas op hoeveel elektronica er eigenlijk onder die scherpe gitaarlijnen zit, hoeveel onderhuidse spanning en niet alleen schwung. ‘Waiting for the 7.18’ is even serieus als speels, met een drum ’n bass-achtige ritmiek. Het lijkt bijna een ballade, maar daar is het tempo te hoog voor en als het refrein dan ontploft in een jagende gitaarbui en de mantra ‘Let’s drive to Brighton on the weekend’, dan maakt dat nog altijd indruk. Dat er naast gejaagdheid ook spijt in terug te vinden is, is iets dat ik toen nog niet merkte.
"waiting for the 7:18' was originally a ballad. when we revisted it we just whacked it on top of a frenetic drum & bass beat and it went nuts"
Fraaie recensie Slowgaze.
Waiting for the seven eighteen
January is endless
Deze zin spookt al enkele dagen door mijn hoofd, reden genoeg om het meesterwerk van mijn grote jeugdliefde nog eens te draaien.
Na zes jaar heeft het album nog niet aan kracht ingeboet. Enkel Where is home? klinkt me tegenwoordig te pathetisch en met een te zeurderige thematiek, de andere nummers snijden nog altijd behoorlijk diep. Al ga je een nummer als Kreuzberg anders bekijken op je 28, het blijft behoorlijk intens. De gedrevenheid, eerlijkheid, maar ook het nihilisme die de plaat kenmerken doen het nog steeds. Het album luistert weg als het lezen van een boek, ik blijf nog steeds bij mijn statement dat dit album het meest representatieve werk uit het voorbije decenium is.
Het blijft ontzettend jammer wat erna met BP is gebeurd, nooit een band zo de dieperik in zien gaan, en dan nog uitgerekend de band die voor mij destijds de nieuwe muziekhoop leek te zijn.
Dit album zal voor sommigen die 'm bij release kochten en hem destijds helemaal hebben verorberd altijd een speciale betekenis hebben. Zeer geliefd bij een select clubje.