Eric Clapton - 461 Ocean Boulevard (1974)

Rock / Blues
Label: Polydor

1. Motherless Children (4:50)
  2. Give Me Strength (2:51)
  3. Willie and the Hand Jive (3:29)
  4. Get Ready (3:47)
  5. I Shot the Sheriff (4:23)
  6. I Can't Hold Out (4:11)
  7. Please Be with Me (3:26)
  8. Let It Grow (4:57)
  9. Steady Rollin' Man (3:11)
  10. Mainline Florida (4:04)
  11. Walkin' Down the Road [Session Out-Take] * (5:15)
  12. Ain't That Lovin' You [Session Out-Take] * (5:26)
  13. Meet Me (Down at the Bottom) [Session Out-Take] * (7:04)
  14. Eric After Hours Blues [Session Out-Take] * (4:20)
  15. B Minor Jam [Session Out-Take] * (7:10)
  16. Smile [Live at Hammersmith Odeon, London] * (4:39)
  17. Let It Grow [Live at Hammersmith Odeon, London] * (6:22)
  18. Can't Find My Way Home [Live at Hammersmith Odeon, London] * (4:56)
  19. I Shot the Sheriff [Live at Hammersmith Odeon, London] * (7:50)
  20. Tell the Truth [Live at Hammersmith Odeon, London] * (7:04)
  21. The Sky Is Crying / Have You Ever Loved a Woman / Ramblin' on My Mind [Live at Hammersmith Odeon, London] * (7:25)
  22. Little Wing [Live at Hammersmith Odeon, London] * (6:51)
  23. Singin' the Blues [Live at Hammersmith Odeon, London] * (7:47)
  24. Badge [Live at Hammersmith Odeon, London] * (8:40)
  25. Layla [Live at Hammersmith Odeon, London] * (5:34)
  26. Let It Rain [Live at Hammersmith Odeon, London] * (6:37)
avatar van Brain Stew
top album met een relaxed sfeertje. een van de weinig echt goede solo-clapton albums.

Marcel²
Dit is mijn eerste Eric Clapton album. Zeer rustige tracks staan er op, en heel mooi. Absolute hoogtepunt is het nummer Let It Grow. I Shot The Sheriff is natuurlijk een cover van Bob Marley. Andere Clapton albums kan ik niet, maar 461 Ocean Boulevard is zeker een aanrader.

Marcel²
Misschien begin ik een beetje "oud" te worden, maar een prachtig album is dit. Dit is mijn eerste van Clapton.

avatar van Edski
Op de Deluxe editie staat nog (onder andere) een werkelijk fantastische live-versie van I shot the sheriff !!

jdb
Erg goed album! Vooral motherless children .... echt geniaal!

avatar van Sibren
Kan ik alleen maar beamen! Super album en voral idd. motherless children immens goed!

verreweg de mooiste die clapton ooit gemaakt heeft

fredpit
Let it Grow......is van een ongekende schoonheid!En ik schop waarschijlijk tegen heilige huisjes maar ik vind I Shot The Sherif van Clapton mooier dan het origineel.

net niet schreeuwende maar wel ronkende gitaren, het steeds net niet helemaal geven. Bijna op het broererige af.

En zo soepel als de pest. Kijk daar krijg je nou een kriebeltje van over je rug.

Joy
het doet mij helemaal niets, en het verbaasd me, want ik begrijp best dat clapton talent heeft

is geen garantie dat muziek mij raakt

ik heb um in de kast

ettelijke malen gedraaid, en steeds dacht ik, wat saai allemaal

nu vind ik clapton een goeie gitarist,her en der een aardig nummer gemaakt, maar ook enigszins overschat

ik ga um ooit nog een kans geven, als ik ff niet meer weet wat te draaien

DonDijk
als je em ooit wil verkopen...

ja, hoor, bied maar wat

EVANSHEWSON
fredpit schreef:

Ik ben toevallig fan van zowel Clapton en Marley. Dus doe maar met je opmerking, niets op tegen.

Let it Grow is voor mij ook hét nummer van deze mooie plaat, die me wèl raakt, in tegenstelling tot anderen dan weer.
4 sterren voor deze vroege soloplaat.

avatar van Lamontagne
Give me strength is de absolute topper op dit album

avatar van Rinus
Een beetje het come-back album, na een paar jaar stilte. Er staan eigenlijk maar 3 essentiele tracks op, nl. "Motherless children", "I shot the sherrif" enhet prachtige "Let it grow". Het album haalt jammer genoeg niet het hoge niveau van zijn werk met Cream en Derek and the Dominoes. Ik heb het album op vinyl, op het amerikaanse RSO label.

Het niveau van Cream wordt vaak behoorlijk overschat. Jazeker: de muziek is voor die tijd grensverleggend en bevat een groot aantal klassiekers, maar voor ieder Cream album geldt net zo goed dat er maar een paar essentiële nummers op staan en de rest vulling.

De muziek van Derek and the Dominoes is inderdaad één groot hoogtepunt, maar aangezien daarvan slechts een paar albums van bestaan, vul ik mijn platenkast aan met juweeltjes als 461 Ocean Boulevard. Give me strength, Please be with me, Let it grow... Als alles weer eens tegen zit, als de regen tegen de ramen slaat en de wind om het dak huilt, dan kan ik me geen betere muziek wensen.

saai inspiratieloos album

goed voor 3 keer frisbee-en, kheb um in de kast dus tis nog mogelijk ook

avatar van marco straaten
Lamontagne schreef:
Give me strength is de absolute topper op dit album

helemaal met je eens !!

avatar van LeRoi
Nrs 1 en 8 zijn juweeltjes. Voor de rest eigenlijk best wel een goede plaat.....

avatar van devel-hunt
Clapton's eerste plaat na Derrek and the Dominoes en na zijn heroine verslaving en zijn eerste in 4 jaar, zal het daardoor komen dat deze plaat zo enorm geinspireerd en doorleeft klinkt? Uiteraard is the Blues, althans het gevoel, volop aanwezig op deze plaat, maar daarnaast laat Clap de wereld ook kennis maken met reggea, een muziekstijl die toen nauwelijks bekent was, maar door zijn cover van I shot the sheriff zet hij ook meteen Bob Marley op de kaart. Plaat die bomvol met parels en juwelen staat.

DonDijk
Motherless Children is mooi, heel mooi, maar de rest valt me behoorlijk tegen. Vooral als dit dé plaat moet wezen na Derek and the Dominoes. Mag nog niet eens in de schaduw staan! 3.0

avatar van devel-hunt
Als je de plaat van Derrek and the Dominoes goed vind en deze niet kan dat alleen betekenen dat je naar deze niet goed hebt geluistert. Niet alleen Motherless Children past in die sfeer, maar ook Mainline florida, Steady rollin man en I can't hold out, hadden zo op Derrek kunnen staan. Dan heb ik het nog niet eens over de ingetogen schoonheid van Give me Stenght, please be with me en Let it grow en de drie reggea nummers die er op staan. heerlijk plaat die zondermeer op gelijke hoogte staat als Derrek, maar dan moet je er wel een paar keer naar luisteren.

avatar van Kos
Kos
Vreemd genoeg intrigeerde de cover van deze plaat me vroeger altijd als ik hem zag staan, terwijl er eigenlijk geen fuck op staat.

devel-hunt schreef:

Heb er zo vaak naar geluisterd inmiddels, ik hoor het niet. Mischien andere users die het ook niet met mij eens zijn of juist wel? Ben benieuwd of het nou dan aan mij ligt. Want om dit te vergelijken met Derek vind ik zó ver gaan. Het doet mij oprecht zeer.

avatar van devel-hunt
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik vind deze iets beter als Derrek. Waarom weet ik niet, deze plaat is fantastisch!! Gewoon blijven luisteren en misschien hoor je HET ook!!

devel-hunt schreef:
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik vind deze iets beter als Derrek.

Au!

avatar van beaster1256
ja, hiermee kon eric ook mijn hart mee breken in '74, de grote doorbraak was het van clapperhands, herinner me nog kippevel bij ' give me strenghth en ook ' let it grow ' was fantastisch , en nog altijd een dijk van een plaat ,

tip : koop de deluxe uitvoering met een magistraal live optreden uit die tijd ,

avatar van LucM
Het solo-doorbraak-album van Eric Clapton, mede door de hitsingle "Shot the Sheriff", waarmee Bob Marley ook bekendheid krijgt.
Een doorleefde en relaxte Eric Clapton horen wij hier die een mengeling van blues, rock en reggae brengt. "Motherless Children" en "Let It Grow" vind ik eveneens prachtig.

avatar van dazzler
Ik ben zeker geen Clapton specialist,
maar ik kocht deze week voor 1,50 euro
dit (dacht ik toch) standaardalbum uit 1974.
In fonkelnieuwe CDstaat nog wel.

Ik zit er nu al voor de derde keer naar te luisteren
en was meteen verkocht bij de magistrale opener.

Motherless Children swingt als een motor
en heeft een gitaargeluid dat doet watertanden.

De CD is heel professioneel geproducet, vind ik.
Heel mooi geluid: de gitaren centraal zonder dat ze domineren.
Alles wordt ook vakkundig ingespeeld.

Give me Strength is een wat luie country ballad.
Maar wel zalig vormgegeven ... een schommelpaard van een lied.

Willie and the Hand Jive had een titel die ik van ver al gehoord had.
Een Clapton jive, een beetje slow, maar onderhoudend genoeg.

Get Ready wil opnieuw wat meer rocken.
Een onversneden rhythm and blues song met zweterige vocalen ...

I Shot the Sheriff was even nummer 1 in de States.
Clapton definitief God en Bob Marley kon de wereld veroveren.

I Can't Hold out plaatst Claptons gitaar op de voorgrond.
Een muzikale stijl die mij net iets minder weet te bekoren.

Please Be with Me brengt de singer songwriter in Clapton aan bod.
Weer zo'n country lullaby met een ingehouden adem gezongen.

Let it Grow heeft een fraaie akkoestische gitaar
en met dat bloemenkoor ook iets van een zachte gospelbries.

Steady Rollin' Man gaat weer de rhythm and blues toer op.
Met wat vetter gitaargeluid en opnieuw mooie orgeltoetsen.

Mainline Florida is een sterke finale.
Clapton zelf en zijn gitaar kreunen er deftig op los.

Wat deze plaat zo goed maakt is het heldere,
beheerste en nooit vervelende gitaarspel van de meester.
Het songmateriaal is ook gevarieerd genoeg om te blijven boeien.
Erics vocalen zijn nooit echt krachtig, maar worden
hier handig en mooi in het totaalgeluid gemixt.

Niet mijn lievelingsmuziek, maar ik kan deze plaat bijzonder goed smaken.
Nog even laten groeien en wie weet ooit een (half) sterretje bij.

vind eigenlijk motherless children enigzins uit de toon vallen, qua sfeer. Minste nummer op dit magnifieke album vind ik: I shot the sheriff