Blackfield - Blackfield II (2007)

Label: Snapper

1. Once (4:03)
  2. 1,000 People (3:54)
  3. Miss U (4:13)
  4. Christenings (4:37)
  5. This Killer (4:06)
  6. Epidemic (4:59)
  7. My Gift of Silence (4:05)
  8. Some Day (4:22)
  9. Where Is My Love? (2:59)
  10. End of the World (5:13)
avatar van Pruut
Ik denk dat deze iets toegankelijker is. Verder zijn beide albums ten zeerste aangeraden!

straks wordt blackfield nog populairder dan PT

steven wilsons eerste band waar hij zich volledig op richtte (no-man, PT was eerst dan ook sideproject) kent zelfs bijna niemand

gaat allen luisteren

avatar van Kasperbert
voltazy schreef:
straks wordt blackfield nog populairder dan PT

Dat zou me eerlijk gezegd helemaal niet verbazen. Wilson heeft drie bands: Porcupine Tree is gericht op de echte prog met metal-invloeden, no-man op de haast wat elektronische prog en Blackfield op pop. Naar mijn weten is pop altijd het populairste en meest toegankelijke genre geweest, dus Blackfield kon inderdaad wel eens een goudmijntje worden voor Wilson.

Kasperbert schreef:

bass communion bestaat ook no steeds trouwens, al is dat niet echt een band

en we hopen natuurlijk nog dat de geruchten waar zijn dat SW een nieuw project begint met Mikael Akerfeldt

opvallend is wel om te zien dat als PT een andere richting opgaat, daar een sideproject voor in het leven word geroepen om die leegte van de oude richting op te vullen.

avatar van c-moon
Kasperbert schreef:

Maar zég vooral niet tegen Wilson dat ie Prog maakt, want dat wil hij blijkbaar niet geweten hebben.. Waarom niet? Dat mag Joost weten.. want met PT & No-Man maakt ie idd. dus wel degelijk Prog..

Goh.. Straks Blackfield populairder dan PT, zou inderdaad best kunnen...

avatar van Casartelli
Tijdje geleden hoorde ik Once nota bene op Kink FM. Als ze daar al 'prog' gaan draaien...

avatar van Montorsi
Wat een fantastische cd zeg..
ik geef vooralsnog 4* omdat ik deze pas 1x geluisterd heb, maar ik denk dat het uiteindelijk 4.5 gaat worden.

avatar van Pinsnider
Ik vind twee dingen jammer aan deze plaat: de wat "simpele" teksten in sommige nummers (met Miss U als tragisch dieptepunt) en er had bij de meeste nummers net wel wat meer power in gemogen. Once is daarentegen nu al een blijvertje in mijn top 10 over 2007!! Wat een wereldnummer!! Verder ook wel zeer lekkere plaat, maar persoonlijk hoop ik dat ze op "III" aan bovenstaande punten gaan werken

Pinsnider schreef:

Om die reden ook verlaagd van 4 naar 3.5. Waar ik eerst erg onder de indruk was van de plaat en nog verwachtte naar de 4.5 door te stijgen ben ik nu wat teleurgesteld in het textuele aspect. Erg matig inderdaad. In het begin vallen zulke dingen minder op aangezien je in beginsel focust op de muziek..

Jammer

avatar van dynamo d
Montorsi schreef:

Jammer

Helemaal niet mee eens. De schoonheid is juist de eenvoud van de muziek en tekst. En dat is juist in deze tijd niet zo gemakkelijk.

dynamo d schreef:

Dat ligt ook maar aan de tekst natuurlijk.

avatar van snarf349
Pinsnider schreef:

desondanks de wat - simpele - teksten vind ik het juist daarom een heel goed album, er word al zo moeilijk gedaan op dat gebied.- ik mis je - is simpel, je kunt er maar last van hebben.
het kan niet altijd zonnestralen regenen.

handsome_devil
Doet me erg aan de nieuwe Aereogramme denken. Leuke muziek dus 3,5*

Bobiej
Vanmiddag een kopietje gekregen van mijn leraar engels, vandaag beluisterd. Eerste indruk die het album achter laat is; tof! Steven Wilson heeft een heel sfeervolle stem, die zeker een tijd blijft hangen. Verder stoor ik me niet aan het brakke engels van Aviv Geffen, wat toch duidelijk laat horen dat hij niet engels is. Met mijn stem wacht ik nog even, eerst even genieten van dit project van Steven Wilson.

avatar van charlezzz
Bobiej schreef:
Vanmiddag een kopietje gekregen van mijn leraar engels

voltazy schreef:

Dit nieuws mag van mij ook waarheid zijn, Mikael Akerfeldt is zo'n beetje het grootste genie binnen de hedendaagse Metalwereld, zijn riffs, tokkeltjes, teksten zijn geweldig.

Dit is natuurlijk ook gedeeltelijk aan Wilson te danken, de producent en co-writer van nummers op Blackwater Park, Damnation en Deliverance.

Maar als het een kruising tussen Blackfield, en Opeth (Bloodbath maar even niet ) word, heeft het mijn interresse te pakken.

Ook als het geen kruising daartussen word, maar dat even terzijde.

charlezzz schreef:

waar is de tijd gebleven dat een leraar een deugdzaam persoon (m/v) was

57 jaar, South Park kijkend, Opeth luisterend...

Die tijd is ver achter ons gelaten .

avatar van c-moon
charlezzz schreef:

waar is de tijd gebleven dat een leraar een deugdzaam persoon (m/v) was

Alsof dat huizenhoog cliché ooit écht helemaal.. geklopt heeft?

avatar van divart
c-moon schreef:

Alsof dat huizenhoog cliché ooit écht helemaal.. geklopt heeft?

Ook voor de klas c-moon?

avatar van SOAD
geweldig nummer dat 'Once'

Dit album heeft hét toch iets meer. Maar om er nou een 4* van te maken vind ik overdreven, dus ook maar een 3,5*

avatar van itbites
Hup, vanwege 'This Killer' en 'Epidemic' nog maar eens een halfje erbij 4,5* (scheelt toch weer éénhonderdste in de totaalscore!).
This Killer raakt altijd een goed verstopt snaartje

Heerlijke gitaarmuziek.... om weer lekker verliefd op te worden.....

Bijna alle songs zijn bijna perfect uitgevoerd en net niet 'over the top'.

Heerlijke cd voor in de auto!

avatar van StuF
erg mooi album, maar doet iemand anders ook zo aan ons eigen Johan denken? (veel tweestemmig gezang, zelfde straatje van gitaarmuziek, teksten al even depressief; maar vooral nog de pakkende opbouw en herkenbare refreinen) daarbij gezegd dat ik Johan nog een tikkeltje liever aanhoor (meer variatie, diepzinnigere, persoonlijker teksten).

avatar van snarf349
topper voor mij is - 1000 people - nu al zo vaak gehoord en nog steeds zeer mooi.

avatar van Nakur
The Blackfield DVD recorded at the Bowery Ballroom, NYC on 16th March 2007, is nearing completion and is set for release on 15th October in Europe and 6th November in the USA, through KScope/Snapper. The DVD, entitled "BLACKFIELD:NYC - Live in New York City", includes the whole concert edited by Lasse Hoile, with sound mixed into stereo and 5.1 surround sound by Steven Wilson.

The full track listing for the DVD is:

1. Once
17. Once (encore)
18. Cloudy Now

Jammer dat ze 2 x Once spelen en geen topper als This Killer spelen

avatar van dynamo d
Goed nieuws en ik vind het best een goede lijst.

dynamo d schreef:
Goed nieuws en ik vind het best een goede lijst.

helemaal mee eens

avatar van THEMARSVOLTA
Jezus, wat produceert Wilson toch veel, erg tof! Algemene fan is hier toch erg blij mee, anders dan een tool album waar je 5 jaar op wacht.

avatar van Nakur
Ik moet zeggen dat mijn enthousiasme van het begin wat aan het afzakken is.