Iron Maiden - Powerslave (1984)

Label: EMI

1. Aces High (4:29)
  2. 2 Minutes to Midnight (6:00)
  3. Losfer Words (Big 'Orra) (4:13)
  4. Flash of the Blade (4:02)
  5. The Duellists (6:07)
  6. Back in the Village (5:20)
  7. Powerslave (6:48)
  8. Rime of the Ancient Mariner (13:36)
  9. Rainbow's Gold * (4:57)
  10. Mission from 'Arry * (6:42)
  11. King of Twilight * (4:53)
  12. The Number of the Beast [Live] * (4:57)
avatar van AstroRocker
Nog een geweldig album van Iron Maiden. Sterke nummers vind ik Aces High, 2 minutes..., Powerslave en het lang uitgesponnen Rime of the Ancient Mariner. Iets minder vind ik Flash of the Blade. Deze plaat staat op een gedeelde derde plek met Number of the Beast van mijn Iron Maiden top 5 albums.

avatar van Firequest
Firequest
Het album met Iron Maiden's beste nummer aller tijden: Rime of the Ancient Mariner !!!
MUST HAVE voor elke liefhebber van epische metal!

avatar van Lau1986
Prachtig album wat geweldig opent met Aces High. Daarna blijft de band op hoog niveau werken met nummers als 2 Minutes to Midnight, Powerslave en het geweldige Rime of the Ancient Mariner.

sugartummy
superplaat van maiden. het titelnummer en rime springen eruit, maar ook de rest vind ik zeer goed. ik zal bruce nooit een superzanger gaan vinden, maar bij deze uitstekende nummers maakt dat niet uit.

sugartummy schreef:

Haha grappig. Dat hoor ik niet vaak over bruce. Ben benieuwd wat je van zijn eerdere werk (samson) en latere periode vind (skunkworks & solo) luister eens naar take it like a man van samson en luister daarna eens naar "river of no return" van zijn solowerk.

Nieuwstad
Erikjbv schreef:

Nee bedankt

avatar van Michael_1980
Wát een album van de heren van Iron Maiden. Na Piece Of Mind de beste van Maiden. Aces High, 2 Minutes, Flash Of The Blade, Powerslave en Ancient Mariner zijn van zeer hoog niveau, maar ook de overige nummers mogen er wezen.

avatar van spinout
Bruce schreef het beste nummer:Powerslave.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Als inleiding tot mijn “gedacht” over dit album ga ik enkele cijfers en feitjes meegeven. Powerslave uit 1984 is het vijfde album in vijf jaren tijd, de eerste twee werden gemaakt met Paul Di’Anno, nadien nam “The Air Raid Siren” Bruce Dickinson de microfoon van hem over tot in 1993. Vanaf Killers in 1981 tot en met Fear of the Dark in 1992 is Martin Birch de vaste producer van Iron Maiden. Het is tevens het eerste album met een ongewijzigde line-up, het bevat hun laatste instrumentale nummer ooit en hun langste nummer ooit. Voer voor de statistici.

Mede door de twee singles, Aces High en 2 Minutes to Midnight, en een zeer uitgebreide toer van elf maanden ter ondersteuning van Powerslave stoten ze nog verder door in de Metal Eredivisie tot het hoogste niveau. Miljoenen exemplaren vliegen opnieuw wereldwijd over de toonbank, haast onvoorstelbaar in het huidige internet tijdperk en dat voor in essentie een Heavy Metal groep in de jaren tachtig dan nog! Alles wordt nog groter.

Grosso modo kun je de acht nummers van dit album netjes in twee delen, vier overbekende klassieke Iron Maiden nummers in de vorm van Aces High, Two Minutes to Midnight, Powerslave en The Rime of the Ancient Mariner (naar het gedicht van Samuel Taylor Coleridge). Aces High is de verwachte snelle opener met o zo mooi klinkende twin gitaren, Two Minutes to Midnight is eerder midtempo te noemen, Powerslave bevat die voor mij zo gesmaakte break met oppermachtige gitaarsolo’s, The Rime of the Ancient Mariner kreeg aanvankelijk felle kritiek bij het uitkomen omdat het nummer véél te lang was. Moeten het altijd hapklare brokken zijn? Ik denk van niet.

In de schaduw hiervan staan de andere vier nummers, dat is toch jarenlang mijn indruk geweest bij dit album. Die mening heb ik later moeten bijstellen, daar zijn perfect uit te leggen redenen voor. Het instrumentale nummer Losfer Words (Big ‘Orra) verwijst gewoon naar de Engelse uitdrukking “lost for words”, sprakeloos. Over de aanvulling Big ‘Orra ben ik niet zeker. Het matige Flash of the Blade blijft bij mij gemengde gevoelens oproepen, als nummer stelt het niet zo veel voor, die zanglijnen voelen niet goed aan. In The Duellists hoor je Murray en Smith bijna letterlijk een duel uitvechten, op de gitaar weliswaar en opnieuw o zo knap gedaan. Back in the Village verwijst net als The Prisoner twee albums eerder naar de cultserie The Prisoner. Ruimschoots wordt er tijd uitgetrokken voor het instrumentale geweld binnenin de nummers. Il faut le faire...

Hoewel die vier nummer bijna “vergeten” worden, ben ik toch blij om de geleverde prestaties: veel afwisseling, veel tempo en veel gitaargeweld. Ik buig nederig het hoofd voor het drummen van Nicko McBrain op wie ik al zo dikwijls kritiek heb gespuid, hier is hij voor mij echt fantastisch bezig. Ik kom in extase bij sommige gitaarsolo’s van Dave Murray en Adrian Smith. Geweldenaars Grand Cru.

Als slotwoord tot mijn “gedacht” wil ik het kort hebben over de sublieme hoes van dit album. Waren de vorige hoezen mooi uitgewerkt maar ietwat luguber, dan is de hoes van Powerslave één van de mooiste hoezen die ik ooit heb gezien. Gans de verpakking van dit album is een kunstwerk, talloos zijn de details om uren lang naar te staren. Een smetje zijn de teksten op de binnenhoes want ze zijn soms moeilijk leesbaar, de teksten uit het hoofd kennen lost dit euveltje op. Dit is één van die albums waarvan ik zo trots ben dat ik deze op vinyl heb, pas dan komt die prachtige hoes tot zijn recht. Het is ook mijn favoriete hoes van de IJzeren Maagden. Verplichte kost is dit album, met de nadruk op het woord “album” want Flash of the Blade is toch duidelijk minder. Gadverdamme, weer zo'n epistel...

avatar van Edwynn
En wat voor een epistel... Hulde!

Overigens is big 'orra volgens mij big horror in plat Londonees. Ik ben er niet zo kapot van. Maar als ik moest kiezen tussen de nieuwe Rihanna en deze wordt dat statement ook weer relatief.

Powerslave is een prachtalbum. Van buitenkant tot aan de rangschikking van de nootjes.

avatar van gigage
Mooie beschrijving van Sir Spamalot. Ik ben zelf bijna 30 jaar na dato ook nog steeds helemaal weg van dit album. Geen enkele filler, alleen maar Killers Maar dan een half puntje meer dan bv Jaguar's power games? Of meet je ze af tov de andere Maiden albums, of wat vind je dat er beter had gekunnen?

avatar van vielip
Mooi verhaal! Ben het er ook helemaal mee eens. Op één dingetje na; Flash of the blade vind ik ook geweldig! Ja zelfs de b-kantjes die op de singles verschenen vind ik heerlijk!

avatar van gigage
Ik trek mijn vraag terug na constatering dat mijn eigen stem gedrag, hmm laten we het netjes houden, niet altijd even consequent is. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat ik na zo'n mooie bloemlezing over Powerslave ik de volle mep verwachtte, that's all.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
gigage, ik begrijp de vraag wel maar ik ben weer met een project bezig: kijken wat er al op de pc staat, soms dubbel met de cd- en vinylkast, en hier en daar nog eens een lap tekst plaatsen. Jaguar kun je niet vergelijken met Iron Maiden, maar Power Games vind ik wel zijn vier sterren waard, het is een goed album spijts de productie. Vijven ga ik niet zo gauw strooien, maar alles is subjectief natuurlijk.

vielip, de muziek van Flash of the Blade kan mijn goedkeuring weggedragen, die zanglijnen zitten me na al die jaren nog altijd ongemakkelijk. Smaken...

Edwynn, mijn dank want ik vraag het liever aan de "collega's" dan zo maar lukraak iets van dat internet over te nemen en dat geheugen van mij is ook dat niet meer. Big Horror, dus er zou meer achter zitten ofwel is het een typisch geval van Brits tongue in cheek humor.

avatar van Edwynn
Ik denk tongue in cheek. Of een inside grap. Wellicht dat Harris er zelf niet zo blij mee was, maar dat hij het onder invloed van anderen toch op het album gezet heeft. Een titel als Losfer Words maakt volgens mij ook duidelijk dat men verder geen decor a la Genghis Khan ofzo heeft proberen te scheppen. Denk ik.

Blij verrast nadat - bij mij- nog steeds Number of the Beast op één staat - met deze waardige opvolger. Ik vond ze fris en overtigender klinken dan hun albums hiervoor. Ook de opvolger Somewhere in Time kon ik pruimen. Daarna heb ik ze niet meer gevolgd.
Het slotnummer is natuurlijk van grote klasse mede daarom steekt dit album boven de middelmaat uit.

avatar van Casino Boogie
vielip schreef:

King Of Twilight en Rainbow's Gold mogen er zeker zijn. Vooral die laatste vind ik erg goed.

Mission from "Arry" is gewoon een opgenomen onenigheidje tussen Hassis en McBrain.

avatar van Heer Hendrik
heee...een nieuw bandlid ( Hassis) sinds wanneer speelt die mee ???

avatar van vielip
Casino Boogie schreef:

Die reken ik nooit mee. Was alweer helemaal vergeten dat die er ook nog tussen zat
Ik doelde dus inderdaad op Rainbow's gold en King of twilight.

avatar van Casino Boogie
Heer Hendrik schreef:
heee...een nieuw bandlid ( Hassis) sinds wanneer speelt die mee ???

Sinds een paar dagen

avatar van IJH15
Het derde album met Bruce staat vooral bekend om vier klassiekers (en waarschijnlijk de schitterende hoes, wat mij betreft Maidens mooiste).

Opener ‘Aces High’ is mijn op een na favoriete albumopener van Iron Maiden. Heerlijke harde gitaarrocker met zeer sterke zang van Dickinson (die hij live ook nooit echt goed heeft kunnen reproduceren). Het tweede nummer is natuurlijk ook een klassieker en een sterk nummer, maar hier bestaan wel betere live-versies van. Het instrumentale ‘Losfer Words’ doet me niet zo veel en ‘Flash of the Blade’ vind ik maar een matig nummer, een beetje irritant zelfs, Dickinsons zang is daarop ook niet lekker. ‘The Duellists’ begint erg lekker met zo’n typisch Maiden gallopritme, maar de zang had wat minder snel gemogen (zonder tekstvel kan ik er niet wijs uit worden). Het gitaarwerk is uiteraard dik in orde. ‘Back in the Village’ is weer gewoon een goed nummer, maar het beste moet dan nog komen. Het titelnummer hoor ik ook liever hier dan op live-albums. ‘Powerslave’ heeft een lekker slepende/stuwende riff, dreigende zang en een geweldig instrumentaal gedeelte. ‘The Rime of the Ancient Mariner’ is een van Maidens beste epics. Een mooie tekst, lekkere riffs, een lekker sfeervol (wel wat simpel) tussenstuk (dat later overtroffen zou worden door dat van ‘Seventh Son...’) en naar het einde toe lekker zwaar (de liveversie van ‘Flight 666’ hoor ik nog liever).

Het cijfer dan. De klassiekers verdienen bij elkaar sowiezo al drie sterren, dus ik zet hem eerst maar op 4 sterren. Misschien dat mijn opinie aangaande de vier ‘tussennummers’ nog verandert.

avatar van Hakuna
Heb deze band voor het eerst live gezien in 1982 in jawel hoor ''De Rodahal'' in Kerkrade en was als 18 jarige meteen verkocht wat een power deze heren konden neerzetten, had in de weken erop meteen hun eerste Lps gekocht en in 1984 kwam dan het lang verwachte Powerslave uit met een hoes die staat als een echte pyramide waarin ze vanaf de eerste minuut beuken tot het laatste toe.

Maar opvallend is wel dat zowel de LP alsook de CD uitvoeringen allemaal anders klinken qua dynamiek en geluidskwaliteit. Op Lp had ik 3 verschillende uitvoeringen gehad (UK, Germany en Japans) en op CD de allereerste West Germany target CD uit 1984 (goudkleurige labelzijde) en een vroege 1985 CD release die al iets geremasterd klinkt. De LPs heb ik niet meer, maar wel nog de eerste CD persingen die zonder barcode zijn en zo rond de jaren 1984 en '85 heb gekocht. Al die latere (remasters) al dan met met multimedia tracks zijn niet aan mij besteedt en hebben alleen voor die echte Maiden fans een toegevoegde waarde.

avatar van Heer Hendrik
Hoe bestaat het dat dit album niet in de top 250 staat bij musicmeter????? Heeft meer stemmen als somewhere in time en een hogere score Somewhere in time staat er wel in. Ik vind het allebei topalbums, dus daar gaat het niet om

avatar van gigage
666 staat ook in de top250. Teveel keuze dus.
Live after death wordt nog hoger beoordeeld en daar staat zowat deze hele plaat op. Maar 5 sterren toekennen aan Powerslave, ho maar...

avatar van Edwynn
Beste Hendrik, wil je hem in de top 250, zul je hem toch eerst in je eigen top 10 moeten zetten. Dus..

avatar van orbit
Ik vind deze toch echt niet tippen aan NotB, het is wel klassiek Maiden, maar lang niet zo indringend als hun illustere voorgangers. De truukjes verschillen niet zoveel van de voorgangers, misschien scheelt het als je bent opgegroeid met Maiden, zoals ik Ik vind de opener wel geweldig en ook het laatste nummer mag beslist niet onbenoemd blijven, maar verder nogal standaard.

avatar van gigage
Met de bus als jochie naar de "grote"stad en op een veel te grote koptelefoon voor het eerst The Prisoner horen (die klap op dat bekken, wooaww) in de populairste platenzaak (FRS bestond toen nog niet, meen ik) en dan heel enthousiast veel te hard roepen omdat je jezelf niet kan horen dat het wel erg goed klinkt naar je maatje met ook een spijkerjasje aan, nee die indruk laat Powerslave niet achter.
Maar vooral Gangland en in mindere mate Invaders zouden op deze plaat misstaan omdat ze technisch niet aan deze hoge standaard kunnen voldoen. Voor mij is opgroeien met Maiden niet echt een excuus dus om deze lager te beoordelen.
Misschien dat je het spel teveel geperfectioneerd vindt en daardoor minder indringend, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Ach ja, zo heeft iedere luisteraar weer een eigen beleving en das maar goed ook

avatar van Kronos
gigage schreef:

Ik las het niet als excuus, wel als mogelijke verklaring.

In mijn jonge jaren was Iron Maiden anno '84 gewoon niet meer zo interessant. De felheid van de beginjaren was er toch af en mijn smaak ontwikkelde zich juist meer in die extremere richting.

Nu kijk ik anders tegen dit album aan en kan ik de evolutie die Maiden doormaakte volop waarderen. Powerslave is lichter dan voorgaand werk maar dat wordt wat mij betreft ruimschoots gecompenseerd door het verfijnde spel en composities.

En zo ontdekte ik de schoonheid van dit album alsnog op latere leeftijd.

avatar van gigage
Mijn manager vindt mijn verklaringen (werk niet af) anders ook excuses zoeken haha.
Ik denk dus dat ik het niet zo letterlijk bedoel als dat het er staat.

avatar van gigage
Bij het tweede couplet van back in the village is er een achtergrond fluister six six six bij de lyrics sixes all the way. Ik was het alweer vergeten totdat ik m weer eens draaide. Blijft grappig. En dat allemaal in de aanloop naar en in afwachting van het 16e album alweer.