Iron Maiden - Powerslave (1984)

Label: EMI

1. Aces High (4:29)
  2. 2 Minutes to Midnight (6:00)
  3. Losfer Words (Big 'Orra) (4:13)
  4. Flash of the Blade (4:02)
  5. The Duellists (6:07)
  6. Back in the Village (5:20)
  7. Powerslave (6:48)
  8. Rime of the Ancient Mariner (13:36)
  9. Rainbow's Gold * (4:57)
  10. Mission from 'Arry * (6:42)
  11. King of Twilight * (4:53)
  12. The Number of the Beast [Live] * (4:57)
avatar van Spock2011
Je kunt ook je pc gebruiken, zal geen zonde zijn van je chips .

avatar van De buurman
Ik heb deze van het weekend aangeschaft, bleek alleen de plaat versie in huis te hebben. Wat een dijk van een album blijft dit toch. Op Piece Of Mind vind ik toch wat mindere nummers staan zoals Quest For Fire en Sun & Steel. Op Powerslave vind ik hooguit Losfer Words wat minder, vooral als derde nummer.

The Duellists is hier al eerder genoemd. Echte grandioos gespeeld. Back In The Village vind ik overigens ook prima, doet me soms een beetje aan Rainbow en Deep Purple denken. Geldt ook voor 2 Minutes To Midnight.

Het intro van Aces High is iets waar ik geen genoeg van kan krijgen. Wat een geweldige sound. De productie staat als een huis. Het klinkt allemaal niet te zwaar, en de sound bevat een mooie natuurlijke galm waardoor de drums heel natuurlijk en dynamisch klinken.

Iedereen heeft zijn eigen favoriet van Maiden tussen '82 en '88. Powerslave is de mijne.

avatar van Sinnerman
Spock2011 schreef:
Heeft iemand ooit eens het titelnummer achteruit gespeeld? Dan komen er echt grappige lyrics uit.

Komt er nog een vervolg ...?

avatar van Edwynn
Powerslave achterstevoren? Nooit geweten, maar ik heb er erg om gelachen.

Kijk hier maar eens.

avatar van Kronos
De buurman schreef:
Het klinkt allemaal niet te zwaar,...

Laat ik dat momenteel een minpuntje vinden. Ik ben hun hele discografie nog eens chronologisch aan het doorspitten en nu bij Powerslave aanbeland. Tot mijn verrassing ging ik na meerdere luisterbeurten alles goed vinden van The Number of the Beast en Peace of Mind, terwijl ik vroeger altijd wat moeite had met sommige nummers op die albums.

Nu Powerslave dus. Een album dat ik in mijn tienerjaren wel gehoord heb maar niet had. De meeste nummers ken ik al wel erg goed van live-uitvoeringen en ze zijn zeker allemaal oké. Maar ik weet nog niet of ik ze allemaal geweldig ga vinden. En het droge dunne propere geluid ervaar ik nu toch als een aderlating, na de vette metalgitaren die op de voorganger te horen zijn. Ik snap nu ook weer waarom ik hier destijds afhaakte bij Iron Maiden.

Jocharo-T
Spock2011 schreef:
Die lyrics worden inderdaad erg grappig als je de track achterstevoren afspeelt.

- Follow a Dutch Ass and I Hide Salami in It
- Last Night Guys Behind My Ass
- Queers Can't Fight Cos They Like Ass

Ik stikte zowat in mijn cracker van het lachen toen ik het hoorde. Het is toch niet te hopen dat het een verborgen boodschap van Iron Maiden is. Past niet echt bij hun imago in mijn ogen.

avatar van Sinnerman
Hahahaa!!!

avatar van Kronos
Na grondige hernieuwde en volledige kennismaking met Powerslave geef ik hier toch ook maar de volle lap van 5 sterren op.

Er staan naar mijn mening niet echt grote uitschieters op zoals dat wel op voorgaande albums was. Maar zwakkere nummers als Die with Your Boots On en Gangland zijn er ook niet.

avatar van Don Cappuccino
Ik doe mee!

avatar van jasper1991
De constantie van dit album begint me steeds meer op te vallen. Ieder nummer heeft fijn riffwerk en goede melodielijnen. Zelfs het motor-achtige Two Minutes to Midnight weet me te bekoren.

Indrukwekkend stukje gitaarwerk hierboven trouwens!

avatar van Brutus
Ik vind dit album in vergelijking met de vorige albums een stuk minder.
Eigenlijk vind ik maar 4 nummers goed:
Aces High
Rime of the ancient Mariner
Powerslave
2 minutes to Midnight

Nieuwstad
Een album dat ik pas later ben gaan waarderen, al blijf ik het oudere werk of Seventh Son nog steeds beter vinden. Losfer Words had beter wat verderop op het album kunnen staan. Nu is het een beetje een raar album qua opbouw. Sommige nummers hebben ook een wat ongebruikelijke, soms zelfs ongemakkelijke zanglijn voor Bruce waardoor je er als luisteraar niet helemaal lekker inkomt.

Uitzondering is dan weer het titelnummer, wat ook een zeer aparte zanglijn heeft maar het werkt wel. Hele aparte gitaarriff ook. Rime Of The Ancient Mariner verdient ook nog een vermelding, wat een beest van een song, dat ingetogen middenstuk is echt prachtig gedaan. De laatste twee nummers zijn dan ook veruit het beste.

avatar van ricardo
Om de discussie bij Somewhere In Time hier ff op te pakken.

Ik vind deze ook hier op mu.me overschat t.o.v de andere '82-'88 platen.

Het enige reguliere Maiden album samen met The Number Of The Beast met een gemiddelde van boven de 4*, waarvan deze zelfs het hoogst beoordeeld is hier.

Vooral het magistrale openingsnummer zorgt bij mij voor een vertekend beeld altijd, het tweede nummer vind ik ook nog erg goed, om daarna het niveau van de eerste 2 nummers pas weer bij de laatste 2 op te pakken.

De afsluiter is ook weer waanzinnig goed.

Eigenlijk vind ik deze qua aantal goede nummers niet eens beter dan Seventh Son, maar op deze klinkt vooral de stem van Bruce zo lekker maniakaal vind ik.

Ook bevalt dit geluid zonder de gitaarsynths t.o.v Seventh Son mij erg goed, heb het niet over Somewhere In Time waar de gitaarsynths beter klinken dan op Seventh Son vinnik.

voor mij is Somewhere In Time hun beste album kort daarop gevolgd door Piece Of Mind. Op 3 dan The Number Of The Beast, dan pas deze en op 5 Seventh Son.

De eerste 2 Maiden albums waren van een andere orde en laat ik maar ff achterwege.

ricardo schreef:
Om de discussie bij Somewhere In Time hier ff op te pakken.

Ik vind deze ook hier op mu.me overschat t.o.v de andere '82-'88 platen.

De afsluiter is ook weer waanzinnig goed.

Helemaal mee eens. Aces High vind ik top, maar over 2 minutes ben ik nooit zo enthousiast geweest en stiekem baal ik tegenwoordig als deze weer live wordt gespeeld. De laatste twee nummers zijn weer top en daar tussen in leuke nummers maar niet dat het het mij na al die jaren nog boeit.
Er zit altijd wel ergens een vervelend refreintje in of iets dergelijks.
Beast en Somewhere in time steken er voor mij bovenuit bij jaren 80 albums met Dickinson.

avatar van vielip
Two minutes to midnight is in principe een klasse song naar mijn mening! Het probleem kan 'm weleens zitten dat ie altijd en eeuwig in de live set zit. Net als bij The trooper en Run to the hills ligt het gevaar op de loer dat het nummer 'doodgespeeld' raakt.

Wasted Years op 2 minuut 2:30 van Losfer Words

Qua spel ene hele goeie plaat, beluister op koptelefoon en je hoort een band die echt met elkaar speelt, uitgedacht, vooral het gitaarspel is veel hoogstaand samenspel, men speelt tegelijk diverse akkoorden, solos, vult elkaar aan, er zit stiekum veel meer in dan je aanvankelijk hoort, knap gedaan

Het drumwerk is prima te noemen, basswerk ook nooit klachten over gehad, dickinson, prima

Opvallend vind ik hoe dicht dit bij plaat 2, Iron Maiden staat

Denk er even een iets rauwer gitaargeluid bij et voila

Een kantekening, zwaktebod, eea komt mij vaak over als aan mekaar geplakte stukken muziek, beetje lastig uit te leggen maar de formule zit hem in herhaling, 4 maten dit, 4 maten dat, 4 maten zus, en weer terug naar dit

Het is een handelswerk, ik weet het , e toch, bij nummer 3 tot en met 6 irriteert het me

Al met al overtuigd de plaat me niet, alleen het openingsnummer, en natuurlijk Powerslave en the Ancient Mariner vind ik de moeite van beluisteren en genieten werkelijk waard, de rest niet echt

avatar van Heer Hendrik
iets minder dan zijn opvolger. Dat intro van Flash of the blade blijf ik na jaren nog steeds geweldig vinden. Ik vind het drumwerk van Nicko wel wat hoekig of stroef overkomen. Hoe zou het geklonken hebben als Clive Burr dit fysiek nog had gehaald

avatar van Edwynn
Wat meer rond en soepel wellicht?

Nieuwstad
Wat levendiger, losser, meer punchy?

Clive was overigens destijds nog niet ziek hoor heer Hendrik.

avatar van Edwynn
Ik vind het drumwerk op Powerslave prima in orde overigens. Krachtig en to the point. Niks op aan te merken.

Nieuwstad schreef:
Wat levendiger, losser, meer punchy?

Clive was overigens destijds nog niet ziek hoor heer Hendrik.

Daar heb je gelijk in Nieuwstad. was me even ontschoten.

Het Drumwerk van Clive was inderdaad meer losser! Had denk ik nog beter gepast bij Powerslave

avatar van vielip
Edwynn schreef:

Ik vind het drumwerk van Nicko op deze beter dan op voorganger Piece of mind. Daar komt ie nogal geforceerd over vind ik. Alsof ie zich te krampachtig wil bewijzen als nieuwe drummer. Op deze lijkt het 'm allemaal wat makkelijker af te gaan. Kan ook met de produktie te maken hebben bedenk ik me net. Die vind ik op deze fijner. Zeker als het om de drumsound gaat.

vielip schreef:

Daar kan ik me wel in vinden, Piece Of Mind klinkt te vlak qua drumsound. Maarja Nicko was nog the new guy he, en had op dat gebied nog niet zoveel in de melk te brokkelen denk ik. Wat dat betreft neemt ie hier op Powerslave wel een kleine revanche.

avatar van Edwynn
Dan gaat het over de sound en niet over het spel toch? Daar hoor ik niet zoveel verschil tussen. Ofschoon ik het onorthodoxe drumwerk in Where Eagles Dare best wel gaaf vind.

avatar van Heer Hendrik
Ik denk dat het in de combinatie van sound en spel zit. Ook ik vind nicko zijn drukpartij op Where eagles dare erg lekker klinken

Nieuwstad
Ging vooral over de sound ja, maar kan ook best met zn spel te maken hebben, dat ie iets strakker is gaan spelen. Where Eagles Dare heeft dan wel erg spectaculair drumwerk ja, dat moet gezegd.

avatar van viking1
Mij beste iron maiden plaat,alleen maar top nummers,favoriete nummers 1,2,6,7,8.de lp helemaal grijs gedraaid.heb nu bijna alle cds van hun.de eerste 7 kun je blindelings kopen.dan brave new world ook prachtig vind dance of dead en a matter of life and dead ook voldoende en the final frontier is een dikke voldoende.maar deze is mijn topper heerlijke gitaar sound en een prachtige hoes.maiden in top vorm hier.

avatar van Rockfan
Dit is mijn favoriete Maiden-album samen met The Number of the Beast.

Met het briljante epic Rime of the ancient mariner wordt dit superalbum afgesloten alvorens ik eerst heb genoten van Aces high (met de sirene van Bruce), de single 2 minutes to midnight, De het instrumentale Losfer words ed de stampers Flash of the blade, The Duellist, Back in the village en Powerslave.